Pup 7 maanden s'avonds niet te hanteren

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Pup 7 maanden s'avonds niet te hanteren

Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

Siberienne schreef:Lees je makkelijk Engels?

http://www.dogsandbabieslearning.com/wp ... _a_mat.pdf
Jazeker engels is geen probleem, ga de pagina gelijk opslaan :) . Ga ik het morgen op mijn gemak lezen als hij ligt te slapen want smiddags weet hij wel wanneer hij moet rusten :???:
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

Had ook wel verwacht dat nu hij meer rust overdag, het s'avonds helemaal goed zou gaan. Maar tegendeel is dus waar. Gooide het op de puberteit maar hoe ik de reactie's hier lees, vermoed dus niemand dat. :-\ .
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

Had zelf nog een idee wat het kan zijn maar weet niet of dat een logische gedachten is :) . Als ik naar boven ga krijgt hij altijd zijn schelpje met schapenvet met knoflook waar hij even mee bezig is. Hij is erg erg dol op dus schiet wel door mijn hoofd heen dat hij wil dat ik naar boven ga zodat hij zijn schelpje krijg ::) . Maar zou het kunnen dat hij zo denkt ? Zodra hij zijn laatste behoefte heeft gedaan , weet hij niet hoe snel hij naar zn matras moet rennen en gaat dan ook gelijk braaf eroo zitten :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lousanne schreef:Dank je van monique bladder lees ik regelmatig artikels en krijg ze volgens mij ook via de mail. Ik zal dus zeker gaan uitzoeken hoe ik haar hulp kan inschakelen. Verlatingsangst kan wel hij komt uit portugal dus heeft al veel plekken moeten verlaten...inclusief zn broertje in de opvang. Hij is wel rustig als ik naar mn paard ga, makkelijk 3 uur alleen en hij sloopt niks. Blijft braaf netjes op zn matras, maar als ik kamer uitloop en naar boven ga dan blijft hij blaffen en piepen. Wil vanavond nog wel een keer proberen hem bij me te laten maar vrees het ergste want het is echt geen doen :'( . met zn bullepees ging het eerst wel maar nu werkt dat ook niet meer.
Verlatingsangst gaat niet over wat hij heeft moeten verlaten, maar om het feit dat hij jou aanwezigheid nodig heeft om zich veilig te voelen. Dat hij rustig is als je naar je paard bent, zegt niet per see veel. Oscar sloopte ook niets, blafte niet, poepte en plaste niet in huis. Toch bouwde hij zo extreem veel stress op, dat hij daar totaal niet mee om kon gaan en daardoor zulk lastig gedrag vertoonde.
Lousanne schreef:Had zelf nog een idee wat het kan zijn maar weet niet of dat een logische gedachten is :) . Als ik naar boven ga krijgt hij altijd zijn schelpje met schapenvet met knoflook waar hij even mee bezig is. Hij is erg erg dol op dus schiet wel door mijn hoofd heen dat hij wil dat ik naar boven ga zodat hij zijn schelpje krijg ::) . Maar zou het kunnen dat hij zo denkt ? Zodra hij zijn laatste behoefte heeft gedaan , weet hij niet hoe snel hij naar zn matras moet rennen en gaat dan ook gelijk braaf eroo zitten :)
Alles kan. Wat ik in ieder geval lees zijn heel veel dingen die in zijn leven gebeuren en gebeurd zijn. Hij komt uit Portugal, hij is regelmatig alleen, hij krijgt verspreid over de dag grote prikkels in de vorm van wandelen en voeding. Als hij moeite heeft met prikkels en alleen zijn, dan is het niet zo gek dat hem dit veel en veel te veel is.
Daarom werkt iets als een bullenpees een keertje, maar daarna niet meer. Het lost niets op, het voegt alleen maar weer een extra prikkel toe. Als je bedenkt dat een portie stress (en positieve stress is ook stress!) een dag of 3-5 duurt om uit het lichaam te verdwijnen, dan is het ook niet moeilijk om te bedenken hoe die stress zich bij hem opstapelt als hij per dag meerdere flinke stressmomenten heeft. Hij heeft dan niet meer de kans om er van te herstellen.

Ik zou dus niet zelf gaan overpeinzen hoe of wat. Jij zit er te dicht op en je vult teveel in vanuit je eigen beleving. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat doen wij hondenbaasjes nou eenmaal. Je hebt iemand nodig die objectief en vanuit het belang van je hond het totaalplaatje duidelijk kan krijgen. Dan wordt ook duidelijk wat je er aan kan doen.
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

Kaela schreef:Verlatingsangst gaat niet over wat hij heeft moeten verlaten, maar om het feit dat hij jou aanwezigheid nodig heeft om zich veilig te voelen. Dat hij rustig is als je naar je paard bent, zegt niet per see veel. Oscar sloopte ook niets, blafte niet, poepte en plaste niet in huis. Toch bouwde hij zo extreem veel stress op, dat hij daar totaal niet mee om kon gaan en daardoor zulk lastig gedrag vertoonde.

Alles kan. Wat ik in ieder geval lees zijn heel veel dingen die in zijn leven gebeuren en gebeurd zijn. Hij komt uit Portugal, hij is regelmatig alleen, hij krijgt verspreid over de dag grote prikkels in de vorm van wandelen en voeding. Als hij moeite heeft met prikkels en alleen zijn, dan is het niet zo gek dat hem dit veel en veel te veel is.
Daarom werkt iets als een bullenpees een keertje, maar daarna niet meer. Het lost niets op, het voegt alleen maar weer een extra prikkel toe. Als je bedenkt dat een portie stress (en positieve stress is ook stress!) een dag of 3-5 duurt om uit het lichaam te verdwijnen, dan is het ook niet moeilijk om te bedenken hoe die stress zich bij hem opstapelt als hij per dag meerdere flinke stressmomenten heeft. Hij heeft dan niet meer de kans om er van te herstellen.

Ik zou dus niet zelf gaan overpeinzen hoe of wat. Jij zit er te dicht op en je vult teveel in vanuit je eigen beleving. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat doen wij hondenbaasjes nou eenmaal. Je hebt iemand nodig die objectief en vanuit het belang van je hond het totaalplaatje duidelijk kan krijgen. Dan wordt ook duidelijk wat je er aan kan doen.
Snap dat het niet onaardig bedoeld is ;) . Ik ben blij met iedereen die me een reactie stuurt om te helpen en mee te denken. Maar hij is niet veel alleen daar leek misschien mijn vorige reactie op , kom bij mn paard nog maar 2 a 3 x in de week en is nooit mijn bedoeling om daar lang te blijven maar komt altijd wel iets tussen :'( . Heb net ook gelijk het artikel van monique gelezen over een overgeprikkelde hond en las ook dat positieve stress ook zn emmertje over laat lopen, had daar geen idee van. Zal iemand in gaan schakelen die goed kan oordelen hoe of wat ik het op kan lossen voor mn schatje. Weet hoe het is om met stress te leven en is geen pretje, mijn stress is over dus vandaar dat ik storm heb genomen omdat ik nu in een goede gemoedstoestand ben, ook dankzij goede begeleiding en therapie dus zal zeker een goede gedragstherapeut zoeken voor hem want wil dat hij een fijn leven tegemoet gaat zonder angst en stress. Het is wel moeilijk geef ik eerlijk toe om goed evenwicht te zoeken qua beweging etc etc, hij wandelt het liefst om het uur :???: . Ik doe dit uiteraard niet wandel 4 x per dag 30 a 45 minuten. Mentaal is het ook noodzakelijk dat hij genoeg rust vandaar dat ik hem dus ook verplicht in de keuken liet liggen. Ik heb wel respect voor de getrainde honden therapeuten want had geen idee dat het bij sommige honden zo lastig was. Laat hem vanavond in ieder geval bij mij in de woonkamer want heb een beetje medelijden met storm gekregen en nee dat is ook niet juist :biggrin2:
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Ik denk dat alles al geschreven is. Ook ik zou hiervoor een gedragstherapeut inschakelen.

Vanavond zou ik Storm inderdaad gewoon lekker bij je in de woonkamer laten. Indien mogelijk zou ik iets rustigs gaan doen, een boek lezen een puzzel maken en liever niet de tv aan (prikkels). Mijn hond reageert bij onrust heel goed op tingeltangel muziek. Dus zoiets

Je zou kunnen kijken hoe hij hierop reageert.
Lousanne schreef:[quote
. Mentaal is het ook noodzakelijk dat hij genoeg rust vandaar dat ik hem dus ook verplicht in de keuken liet liggen. Ik heb wel respect voor de getrainde honden therapeuten want had geen idee dat het bij sommige honden zo lastig was. Laat hem vanavond in ieder geval bij mij in de woonkamer want heb een beetje medelijden met storm gekregen en nee dat is ook niet juist :biggrin2:
Probeer je eens in hem te verplaatsen, waardoor krijgt hij meer rust...
Je bent hond en je wil gewoon lekker bij je baasje liggen want dan weet je waar ze is/kun je op d'r passen/krijg je misschien nog wat extra aandacht/is gewoon fijn. Maar baasje wil dat je rust en verplicht je in de keuken te liggen. Dus met gespitste oren lig je te luisteren waar ze is/probeer je op te letten of er niets gebeurt en als je nou veel kabaal maakt krijg je alsnog die aandacht. Sleep z'n mand naar de woonkamer en laat 'm lekker bij je.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hier was het savonds met Gijs ook altijd geetter vanaf 8 uur. Want dan wilde hij al zijn laatste ronde lopen en eten, terwijl wij dat eigenlijk vaak te vroeg vonden... maar dan was hij ook helemaal gefocust en konden wij nog niet meer een oog knipperen of hij dacht dat het al een signaal was.

Rete irritant... uiteindelijk minder geworden door bepaalde afspraken, maar pff, lastig, en uiteindelijk nooit echt goed gekomen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Loop je overdag altijd hetzelfde rondje met hem en wat voor rondje is dat? En wat kom je tegen op zo'n rondje?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Doet me denken aan een telefoontje van een pupkoper die ook ten einde raad was. Ik begreep er eerst totaal niks van. Heerlijk rustige pup omgeturnd naar terrorpup.
Zo de dag eens doorgenomen wat het ritme was enz enz. Kon niks vreemds ontdekken totdat ze aangaf wat ze voerde. In plaats van 4 keer een ons, gaf ze hem één ons in vier giften. Kwart per keer. Pup was dus gek van de honger. Misschien heeft jouw pup ook honger?
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Van mij een reactie puur uit ervaring en niet omdat ik super kenner ben..De bench is bij ons bij beide echt een enorm rustpunt maar dat traject moet je echt vanaf dag 1 opstarten om wat mij betreft een ideale "bench/ rust situatie "te krijgen..je weet nooit of je pup een sloper wordt of slecht zindelijk te krijgen is en dan vind ik het persoonlijk super handig als je een goed getrainde "bench hond"hebt voor t geval dat..hoe die relatie bench/hond zich dan later ontwikkelt...wordt het gewoon een rustpunt, gaat hij er in als je weggaat etc..dan kan je later bepalen op basis van behoefte..
Het is een pup van 7 maanden die al best veel verstoring in zijn regelmaat heeft gehad..eerst de bench ...dan een matras..dan wel gewoon in de kamer en bij je op de bank ..en dan naar de keuken..Ik "gok"dat dit bij ons never nooit gewerkt zou hebben...Leuk of niet of moeilijk te trainen of niet..voordat de pup(s) kwamen hebben wij vooraf bepaald wat plan de campagne voor de opvoeding zou worden..doen we de bench en zo ja hoe gaan we die gebruiken ..wanneer gaat hij er in of juist er uit..en dat plan hebben we gewoon doorgezet .niks geen veranderingen in het plan als het ff een dag minder makkelijk uitpakt....iedere dag weer..en dat betekent ook dat we in het begin op een stretcher in de buurt van de bench hebben gelegen, dat hij nooit als straf gebruikt is en dat we soms met vet protest te maken hadden etc. Maar na een hele korte periode hadden al rust en regelmaat..en volgens mij werkt dat net als bij kids voor iedereen heel prettig..ook een pup moet daarin "geholpen"worden.hij moet leren dat dit het is en niet anders ..punt..en als het anders is/wordt is dat op jouw initiatief en niet op zijn aandringen....
In de periode dat ze bij ons rond de leeftijd van jouw pup waren zouden ze echt nooit bij ons vandaag willen zitten. :biggrin2: ..ik zat echt uren (ze mogen bij ons niet op de bank) op de grond met de pup tussen mijn benen of op schoot..leunend tegen de bank..zere kont van de harde vloer..maar ik kon wel gewoon tv kijken en mijn ding doen..en de pup voelde zich geborgen..sliep ook lekker en 's avonds ging hij lekker in de bench..Misschien te makkelijk voorbeeld maar ik denk dat iedereen met een peutertje dat nog overal aan kan zitten en geen geduld heeft om zichzelf te vermaken niet ff lekker zijn favoriete serie op tv kan gaan kijken..ook al vind je dat je recht hebt op tijd voor je zelf na een dag "animatie".
Een pup opvoeden en trainen kost bakken energie en tijd maar als t allemaal lukt dan heb je daar je leven lang plezier van..maar die start is helaas niet meer terug te draaien en onze tactiek is natuurlijk geen vrijbrief voor 100% slagingskans bij iedereen..dat zou te makkelijk zijn.

Zoals gezegd bovenstaande heeft voor ons gewerkt..Ze gaan voor hun rust altijd naar de bench..deuren zijn nooit dicht..weten dat we ze indien nodig overladen met aandacht, liefde, snoepjes etc..Ik kan van alles aan eten op tafel laten staan..ze zullen nooit wat van tafel pakken en hebben echt nog nooit wat gesloopt en kunnen echt heel prima alleen zijn..
Bij ons ben ik er echt van overtuigd dat we 1000% terugkrijgen wat we geinvesteerd hebben en dat ze dat ook voelen..Als ik het 's avonds wel eens zat ben en Boy loopt te miepen omdat hij nog steeds soms wil dat ik even op de grond ga zitten zodat meneertje met zijn 45 kilo tussen mijn benen kan gaan zitten doe ik dat..als is het maar 10 minuten..We hebben dan gegeten, afgewassen etc etc dus dan zijn ze toch best een poos "zonder aandacht"geweest en dan snap ik dat ook..dat hoeft nu geen uren meer..ff dan is het al goed..
.ik snap ook dat het voor iedereen en iedere hond totaal anders kan zijn en dat niet alle situaties er zich voor lenen om er zoveel tijd in te steken...Ik denk niet dat je hondje nu maar constant aandacht moet krijgen omdat hij er om vraagt maar hij heeft het wel iets meer nodig denk ik en waar het voor jou stopt wil hij gewoon nog ff doorgaan ..

Maar of er nu een GT aangerukt moet worden of dat je misschien de benodigde aandacht/tijd/energie voor het opvoeden van een pup iets onderschat heb kan ik niet zeggen.
Ik wens je in ieder geval veel succes en ik hoop dat je ooit op deze periode terug kan kijken als best heftig maar dat hij er super goed uitgekomen is...
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

pluk schreef:Ik denk dat alles al geschreven is. Ook ik zou hiervoor een gedragstherapeut inschakelen.

Vanavond zou ik Storm inderdaad gewoon lekker bij je in de woonkamer laten. Indien mogelijk zou ik iets rustigs gaan doen, een boek lezen een puzzel maken en liever niet de tv aan (prikkels). Mijn hond reageert bij onrust heel goed op tingeltangel muziek. Dus zoiets

Je zou kunnen kijken hoe hij hierop reageert.

Probeer je eens in hem te verplaatsen, waardoor krijgt hij meer rust...
Je bent hond en je wil gewoon lekker bij je baasje liggen want dan weet je waar ze is/kun je op d'r passen/krijg je misschien nog wat extra aandacht/is gewoon fijn. Maar baasje wil dat je rust en verplicht je in de keuken te liggen. Dus met gespitste oren lig je te luisteren waar ze is/probeer je op te letten of er niets gebeurt en als je nou veel kabaal maakt krijg je alsnog die aandacht. Sleep z'n mand naar de woonkamer en laat 'm lekker bij je.
Hoi,

Dank je, lees de reactie nu pas maar heb het filmpje gelijk aangezet.....gelijk effect, hij is er heel geintresseerd in en luisterd aandachtig. Ga het vanavond zeker aanzetten. Zet s avonds altijd voor hem classic fm aan ;D . dat vind ie ook prachtig
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

eelke schreef:Hier was het savonds met Gijs ook altijd geetter vanaf 8 uur. Want dan wilde hij al zijn laatste ronde lopen en eten, terwijl wij dat eigenlijk vaak te vroeg vonden... maar dan was hij ook helemaal gefocust en konden wij nog niet meer een oog knipperen of hij dacht dat het al een signaal was.

Rete irritant... uiteindelijk minder geworden door bepaalde afspraken, maar pff, lastig, en uiteindelijk nooit echt goed gekomen.
Doet me wel goed om te horen dat ik niet de enigste ben die er problemen mee heeft. Wel vervelend om te horen dat het nooit echt goed is gekomen :-\ Hoop dat ik nog op tijd ben om hulp in te schakelen maar ga er wel van uit. Keep the faith zoals michael zong ;) .
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

hannabelgje schreef:Loop je overdag altijd hetzelfde rondje met hem en wat voor rondje is dat? En wat kom je tegen op zo'n rondje?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nee loop altijd een ander rondje, in de ochtend rond half 7 wandel ik 45 minuten met hem over een dijk en dan aan het einde vd dijk woonwijk weer in. Veel verkeer hier door omleggen van wegen in de buurt, dus we zien auto's , vrachtwagen , en andere hondjes waar hij dol op is.....altijd ff snuffelen. Op de dijk heeft hij altijd veel lol, als een konijntje zie je hem door het hoge gras springen ;D .
Rond uurtje of 11 wandel ik 30 minuten de hele andere kant op, woon naast het spoor dus lopen de straat uit en richting een soort wil het geen bos noemen want er staan maar 4 bomen maar is lekker afgelegen, vind ie ook heel leuk.
Dan rond een uur of 3 wandel ik met hem in het park want vermijd het schoolplein want hij heeft het niet op jonge kinderen omdat ze hard gillen, in de vakantie heb ik met hem van een afstandje naar de kinderen gekeken en hij bleef rustig zitten dus goed beloond, zaten dikwijls wel 10 minuten, waren natuurlijk maar 5 kinderen ofzo. Nu is vakantie afgelopen dus op het schoolplein lopen er wel een stuk of 30 kinderen dus dat vind hij eng dus ga er dan ook niet langs. Respecteer zijn tempo.
En s'avond lopen we 45 minuten over een fietspad een groot rondje wat hij ook leuk vind omdat hij weer in het hoge gras kan snuffelen, merk wel dat hij in de avond vaker stilstaat , maar na al wat ik gelezen heb is dat dus omdat zn emmertje al vol zit....vandaar dat ik gister avond maar 20 minuten heb gelopen en denk dat hij daardoor tot half 9 nu chill was. Duidelijk genoeg uitgelegd hoop ik :)
Lousanne
2-sterren
2-sterren

Bericht door Lousanne »

MargaS schreef:Doet me denken aan een telefoontje van een pupkoper die ook ten einde raad was. Ik begreep er eerst totaal niks van. Heerlijk rustige pup omgeturnd naar terrorpup.
Zo de dag eens doorgenomen wat het ritme was enz enz. Kon niks vreemds ontdekken totdat ze aangaf wat ze voerde. In plaats van 4 keer een ons, gaf ze hem één ons in vier giften. Kwart per keer. Pup was dus gek van de honger. Misschien heeft jouw pup ook honger?
:o Dat meen je niet, nee dat is niet het geval bij mij. Schandalig zeg een pup moet groeien, schrik van je verhaal :'( .
Hij kreeg tot maand geleden 4x per dag eten nu krijgt hij na de wandeling in de ochtend 60 gram cavom compleet
Smiddags na de wandeling krijgt hij ook 60 gram.
Rond een uur of 4 gooi ik er nog een handje brokjes in, maar die laat hij staan, dus eigenlijk geef ik nog 4 alleen hij eet het niet :biggrin2:
En rond een uur of 7 krijgt hij 200 gram smuldier compleet van me. Tussendoor krijgt hij ook wel mergkoekje of dental stick. En tijdens de wandeling heb ik mini belonings droge koekjes voor hem bij, voor als hij een kat achterna wil gaan of weer wat niet eetbaars naar binnen probeert te werken ::)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lousanne schreef:Snap dat het niet onaardig bedoeld is ;) . Ik ben blij met iedereen die me een reactie stuurt om te helpen en mee te denken. Maar hij is niet veel alleen daar leek misschien mijn vorige reactie op , kom bij mn paard nog maar 2 a 3 x in de week en is nooit mijn bedoeling om daar lang te blijven maar komt altijd wel iets tussen :'( . Heb net ook gelijk het artikel van monique gelezen over een overgeprikkelde hond en las ook dat positieve stress ook zn emmertje over laat lopen, had daar geen idee van. Zal iemand in gaan schakelen die goed kan oordelen hoe of wat ik het op kan lossen voor mn schatje. Weet hoe het is om met stress te leven en is geen pretje, mijn stress is over dus vandaar dat ik storm heb genomen omdat ik nu in een goede gemoedstoestand ben, ook dankzij goede begeleiding en therapie dus zal zeker een goede gedragstherapeut zoeken voor hem want wil dat hij een fijn leven tegemoet gaat zonder angst en stress. Het is wel moeilijk geef ik eerlijk toe om goed evenwicht te zoeken qua beweging etc etc, hij wandelt het liefst om het uur :???: . Ik doe dit uiteraard niet wandel 4 x per dag 30 a 45 minuten. Mentaal is het ook noodzakelijk dat hij genoeg rust vandaar dat ik hem dus ook verplicht in de keuken liet liggen. Ik heb wel respect voor de getrainde honden therapeuten want had geen idee dat het bij sommige honden zo lastig was. Laat hem vanavond in ieder geval bij mij in de woonkamer want heb een beetje medelijden met storm gekregen en nee dat is ook niet juist :biggrin2:

Ik zeg ook helemaal niet dat je hem veel alleen laat. Maar dit is wel een mooi voorbeeld hoe ons beeld als hondeneigenaar enorm kan verschillen van de beleving van je hond.

Een gewone hond, zonder verlatingsangst, kan méér dan prima 2 a 3 keer in de week een paar uurtjes alleen zijn. Maar een hond met verlatingsangst, kan dat absoluut niet zomaar. Voor een hond met verlatingsangst heb je dan 2 a 3 keer in de week een enorme dosis stress. En die stress kost dus een dag of 5 om in het lichaam afgebroken te worden, maar voor dat gebeurd is, komt de volgende dosis alweer. Je zal vast ook wel eens boodschapjes moeten doen en om andere redenen eens zonder hem weggaan toch?

Ik wil niet zeggen dat jou hond verlatingsangst heeft hoor. Ik ben uiteindelijk maar een leek en via een forum is dat niet te beoordelen. Maar stél dat ie verlatingsangst heeft, dan moet je dus flink anders gaan denken. En als er een andere duidelijke oorzaak is (zoals de honger die Hannie oppert, het wachten op de laatste tractatie van de dag die Eelke noemt, de super sterke basis aan rust-discipline die Summerditches schrijft, of misschien wel een combi van meerdere factoren) zul je daar goed over na moeten gaan denken. Een goede GT is in staat om te zien waar het hem in zit en geeft je handvaten hier op de goede manier over na te gaan denken. Want hoe je het vervolgens invult, is ook afhankelijk aan hoe jij bent en leeft.

Je bent zeker niet de enige met dit probleem. Zoals ik al zei, onze Oscar vertoonde vrijwel hetzelfde gedrag. Ook een herplaatser en bij hem bleek het dus verlatings-anxiaty te zijn, de overtreffende trap van verlatingsangst in combinatie met overprikkeldheid. En daar hebben we héél veel aanpassingen op gedaan. We hebben maanden 3 keer per dag hetzelfde super-korte rondje gelopen, 1 keer per dag eten en verder NIETS. Ook geen bezoek, dus ons sociale leven ging even mooi op pauze. En dan hebben we het over een werklijn mechelse herder van 1,5 jaar oud he, Met een energieniveau waar ADHD bij in het niet valt. Heel langzaam zijn we op gaan bouwen met op hele prikkelarme plekken fietsen, hersenwerkjes, toen begonnen met praktijkspeuren. En we hebben hem nooit meer alleen gelaten. Nooit meer. En ja, dat heeft een enorme impact op je leven. Hij ging altijd mee, of 1 van ons bleef met hem thuis. In de paar noodgevallen waar we geen andere oplossing voor verzonnen kregen is hij in een pension geweest, maar dat was niet heel erg veel beter dan hem alleen thuis laten.
Uiteindelijk heeft Oscar er zelf voor gekozen dat hij in de auto wel alleen durfde te blijven en toen kregen wij iets meer vrijheid. En door een goede opbouw in prikkels en training (leren prikkels verwerken), konden we ook wel weer meer met hem doen. Maar het is altijd een issue gebleven, want het was nou eenmaal zoals hij was. De kunst is om er zo mee om te leren gaan dat je er samen wel weer mee uit de voeten kunt.

Dus nee, je bent niet de enige. En waar ik door een forumtekst niet kan beoordelen wat precies het probleem is voor jou hond, lees ik wel dat jij ontzettend je best doet om het goed te doen. Dus vraag hulp en ga daarmee aan de slag. Dan komt het wel goed!

Plaats reactie