zurca schreef:Wat ik zelf altijd wel een leuk "discussiepunt" vind is; In hoeverre moet er nu iets scherp zijn in een foto...is een foto per definitie mislukt als er geen scherp onderwerp in de foto is?
Zelf heb ik een aantal foto's, bewust zo gemaakt, waar geen scherp onderwerp op te zien is. Het is ook een kwestie van smaak denk ik maar zelf vind ik dit wel een foto die het bekijken waard is.
Wat vinden jullie van een foto met weinig tot geen scherp onderwerp?
themacategorie2015_LiesbethdeMan_mos.jpg
(Hoe zien jullie de foto? Enom groot? Of verkleind het programma hier op BP automatisch de foto? Zelf zie ik 'm namelijk verkleind in beeld verschijnen..)
Foto wordt verkleind, ik zie iig een heel beschaafd formaat
Scherp of niet hangt voor mij helemaal af van de foto/onderwerp/doelstelling ect. Dit voorbeeld van jou vind ik prima zo. Een ochtendlandschap in de mist, daar zoek ik ook geen scherptepunt in. Een overdaglandschap weer wel.
Foto's met een duidelijk onderwerp, daar wil ik wel graag een fractie scherpte in zien. Foto van paddestoel of blommetje of ander klein gespuis wil ik graag wat scherpte zien als het de bedoeling is dat paddestoel de POV is.
Foto's van mijn honden b.v. kunnen naar mijn smaak soms te scherp zijn en dan mag ik graag een tandje verzachten. Maar dat ziet er wel anders uit dan dat de foto gewoon niet scherp genoeg was. Foto's van auto's b.v dan wens ik wel bloedscherpte, net als van vogeltjes van dichtbij.
Maar om bij honden te blijven. Een topmoment vastleggen en dan iets scherpte missen vind ik dan net zo goed boeie. Dat valt dan onder registratie en dat kan door het vluchtige moment nou eenmaal niet altijd helemaal technisch perfect zijn.