Even los van het feit door wat jullie alpaca is aangevallen, ben ik van mening dat ècht kbh hier in het kleine dichtbevolkte Nederland niet thuis horen. De meeste kuddes krijgen bezoek van mensen met ook kinderen om even naar de schaapjes te kijken, de herder en zijn kudde zijn hier heel veel bezig met interactie met mensen.
En de grote paniek over de wolf in Nederland vind ik persoonlijk ook heel overdreven (en ja ik werk hobbymatig met honden en schapen) als het echt een grote dreiging vormt zou ik de schapen eerder binnen halen s nachts dan ik het risico neem met een kbh
Overigens vind ik vele rassen prachtig hoor! Alleen niet inhet kleine Nederland waar honden "verplicht" worden sociaal te zijn.. Vooral ook met het oog op de hr lijst...
Dit is een filmpje van mijn beauceron, grenslopend bij de kudde en zoals je halverwege het filmpje ziet lopen er mensen zeer dicht langs de kudde. (Je ziet ook dat ze de mensen in de gaten houd en tussen hen en de kudde in blijft)
Dit kan absoluut niet bij kbh, in Frankrijk staan niet voor niets overal borden met uitroeptekens dat je met een grote boog om de kudde heen moet..