Hier sla je de plank mijn inziens echt volledig mis. Een hond die nooit in zijn drift komt is absoluut niet hetzelfde als een hond die zich altijd in dient te houden. Ik denk dat er maar bijzonder weinig honden(rassen) zijn die drijfveer in hun leven hebben waarbij drift noodzakelijk is en door hond als zijnde positief beleefd wordt. Eigenlijk kan ik er maar 2 bedenken en dat zijn (geschikte!) politiehonden en (geschikte? mogelijk dat er ook al voldoende lijnen zijn waar die drijfveer uit mist, maar daar heb ik geen verstand van) sledehonden. Misschien ook nog de type jachthonden die luid een spoor volgen, maar jagers zoals de retrievers ed al niet.Boeffie Blafmans schreef:De laatste reacties zijn voor mij een bevestiging van hetgeen ik schrijf, een kloof tussen de wereld waarin van een hond altijd gevraagd wordt zich in te houden (ik heb het niet over even lekker vrij rennen op het strand, want dat is niet te vergelijken met een hond in drift in een training met een doel) enerzijds, en honden die de ruimte krijgen vanuit hun drijfveer te werken. Wat ongetwijfeld ook mee speelt is hoe dit topic is begonnen, met hele zielige dingen die we hier geen van allen wensen voor dieren. Dat vertroebelt de reacties een beetje.
Heeft zo'n hond zo'n interne drijfveer niet, dan is er geen sprake van inhouden, dan is die drijfveer met drift er gewoon niet. Die honden hebben wel een drijfveer en de wereld van hondensporten waarin die honden uitstekend hun drijfveer kunnen uitwerken is groot. Voorbeelden: een dalmaat die uitermate bevredigd is na het rennen van een X aantal km per dag, een retriever die helemaal happy de peppie is na een jachttraining, een herder die volledig in zijn sas is met een mooi stuk speur of detectiewerk, een bordercollie die niets liever doet dan met beheersing en beleid schapen hoeden.
Ik durf zelfs wel te stellen dat op die uitzonderingen na, de meeste honden helemaal geen behoefte hebben aan die drift. En dat er ook een groot deel van de honden mentaal totaal niet opgewassen is tegen die drift. Hoeveel honden vallen er niet uit in de PHV en IPO omdat ze niet geschikt zijn? Veel van die honden missen dat wat nodig is om die drift aan te kunnen.