garnaal schreef:Ja we kijken er al 4 jaar naar uit om een langneus een fijn huisje te geven

Nu lijken we de laatste paar daagjes wachten opeens heel ongeduldig te worden!
Die 580 gram is een beetje een gok van mijn kant. Ik heb op meerdere websites gelezen dat het gemiddelde 2% is, maar dat actieve honden wat meer nodig hebben en
honden die veel slapen (greyhounds) wat minder om niet dik te worden. Maar in de realiteit geloof ik zeker dat het een stuk meer kan zijn! Vooral omdat windhonden toch een ras apart zijn. Mischien dat ik kan beginnen met 700 gram per dag en dan aankijken wat zijn gewicht doet? Het is moeilijk in te schatten hoeveel hij nodig heeft omdat hij er nog niet is.
Ik ben wel benieuwd of ik met mijn menu qua verhouding, eiwitbron, etc wel goed zit!
Ervaring met onze blonde slaapkop is dat zij toch echt op minimaal 3% zit ondanks dat het een mega slaapkop is
En bij veel activiteit of als het koud is eet ze rustig tot een kilo per dag (terwijl ze 24 kilo weegt)
Wat betreft de verhoudingen die je in je lijstje, die lopen een beetje schuin
Je rekent geen groente mee, maar wel 10% vis
Vis valt normaal gesproken gewoon onder het menu, dus vleesbot of volledige maaltijd als je een hele vis voert en niet alleen karkas of kop
Persoonlijk reken ik groente ook niet mee in het menu, maar krijgen ze het wel dagelijks, maar dan gewoon als extra bovenop hun maaltijd
Daarnaast is vind ik 50% bot vrij hoog om mee te beginnen.... mijn blonde zou voor 3 dagen verstopt zitten als die op 50% zou zitten.... daarintegen kan mijn andere hond dat prima hebben, maar moet dan wel haar vezels in de vorm van groente/zaden/kruiden hebben want anders slaat ook haar ontlasting wit uit
Het is vooral in het begin een beetje vogelen, maar als je begint met KVV en hij doet het daar goed op, kan je je barfmenu in die verhoudingen samenstellen
Let wel dat ook binnen de merken KVV de verhoudingen uiteen lopen qua samenstelling, dus op het ene merk kan hij het prima doen, terwijl op een ander merk de ontlasting te hard of te slap kan zijn
Dus net als met 'hoeveel' je hond moet eten, zijn de verhoudingen ook een beetje hond-afhankelijk