De klok

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: De klok

Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

pearlsofpassion schreef:Nee tuurlijk gaat dat niet gebeuren. Maar het zou volgens mij wel beter zijn.
Het schuift steeds meer op he. Collectief.
2 generaties geleden stond men collectief vroeger op dan nu.
Ja en ik merk dat bijv Duitsland al vroeger begint dan Belgie en al helemaal dan Nederland. Maar het scheelt ook ontzettend qua land. Zo is een half uurtje middagpauze wat men in NL heeft absoluut ondenkbaar in vele andere landen, laat staan dat bammetje kaas wat als middageten beschouwd wordt ;D

Als 13 uur midden van dag is zou je 8 uur eerder op moeten, maar als je minimaal tot 17 werkt houd je s avonds erg weinig over, en dan willen we hobby's , samen eten, boodschappen doen, sporten etc. Dat redt je dan niet he. Dus eigenlijk staan mensen op naar hun werktijd niet wanneer het licht is
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

pearlsofpassion schreef:Het midden van je dag als je om 7u opstaat en om 23u gaat slapen is 15u.
De hoogste zonnestand dus middag volgens de zon ligt in de winter op 13u, in de zomer op 14u.
En ik zou het dus logischer vinden als 12u gewoon op de hoogste zonnestand zou vallen. Het is ook maar een naam die je aan de tijd geeft. Vandaar dat ik het hele klokveranderen ook niet snap. Het is maar wat je't noemt. En waarom dan niet logisch tellen?

Als je avonddienst werkt, is het wel een gegeven dat je later dan de meeste mensen werkt.
Dus 12 uur zou betekenen 4 uur op staan 20 uur naar bed. Maar dat is de tijd die we aan de klok geven he, want dat is dan nog steeds hetzelfde als 7 uur en 23 uur alleen hebben we de klok anders gezet, dat 12 midden is ipv 13, de zonsop en ondergang bevinden zich in hetzelfde ritme dan, patato, patato of zoiets.Alleen het klokje geeft wat anders aan, en klopt volgens de getalletjes die we aan tijd hebben gekoppeld is 12 uur het midden ;)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Kaio schreef:Ja en ik merk dat bijv Duitsland al vroeger begint dan Belgie en al helemaal dan Nederland. Maar het scheelt ook ontzettend qua land. Zo is een half uurtje middagpauze wat men in NL heeft absoluut ondenkbaar in vele andere landen, laat staan dat bammetje kaas wat als middageten beschouwd wordt ;D

Als 13 uur midden van dag is zou je 8 uur eerder op moeten, maar als je minimaal tot 17 werkt houd je s avonds erg weinig over, en dan willen we hobby's , samen eten, boodschappen doen, sporten etc. Dat redt je dan niet he. Dus eigenlijk staan mensen op naar hun werktijd niet wanneer het licht is
Nee, je wil graag eerst werken en dan pas al de rest. Dus zou je graag om 6u starten met werken en om 14u gedaan als 12u op het midden van de dag staat. Dan heb je 2u voor je werk, en al de rest erna.
Of van 7 tot 15u, dan heb je 3 uur ervoor. Of je staat wat vroeger of later op, das eigen keuze.
Maar dan maak je optimaal gebruik van de periode dat het licht is. Niet alleen om te werken (wat nu het geval is en waar we meestal binnen zitten) maar ook voor onze 'avond'.
Tis even omdenken, maar het is echt puur een gewoonte. En uiteraard is het puur hypothetisch en praktisch niet haalbaar maar ik zou het beter en gezonder vinden.
pearlsofpassion
Moderator

Kaio schreef:Dus 12 uur zou betekenen 4 uur op staan 20 uur naar bed. Maar dat is de tijd die we aan de klok geven he, want dat is dan nog steeds hetzelfde als 7 uur en 23 uur alleen hebben we de klok anders gezet, dat 12 midden is ipv 13, de zonsop en ondergang bevinden zich in hetzelfde ritme dan, patato, patato of zoiets.Alleen het klokje geeft wat anders aan, en klopt volgens de getalletjes die we aan tijd hebben gekoppeld is 12 uur het midden ;)
Yep.
Ik vind het gewoon onlogisch zoals het nu is.
En ik zou dus liever leven op het ritme van de zon, hoe de getallen dan ook staan.
Als ik kan kiezen, zet die dan ook op de zon, maar das idd maar een benaming.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef:Nee tuurlijk gaat dat niet gebeuren. Maar het zou volgens mij wel beter zijn.
Het schuift steeds meer op he. Collectief.
2 generaties geleden stond men collectief vroeger op dan nu.
Maar dan vergeet je dat men toen nog 6 dagen van de week moest werken, en ook nog eens meer dan 8 uur per dag, dus men MOEST wel vroeger opstaan om op tijd op het werk te zijn. En daarom ook vroeger naar bed anders bleven er niet genoeg slaapuren over.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Ik voel gewoon het meeste voor de suggestie van Rutger Bregman, de 15-urige werkweek. Probleem opgelost :biggrin2:

(Bron; het boek ‘gratis geld voor iedereen’ , aanrader !!)

Ik was een keer in de zomer in noord Noorwegen, waar de zon niet ondergaat. Heerlijk. Staan om 2 uur ‘s nachts mensen hun tuinhekje te schilderen... ;D ;D

Trouwens, zijn er hier veel mensen due zichzelf een mini jetlag aandien elk weekend? Os staan jullie op dezelfde tijd op als doordeweeks?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ik wordt in het weekend vanzelf dezelfde tijd wakker als dat ik normaal op sta , doet mijn lichaam vanzelf.
Slaap dus nooit uit zeg maar, biedt mij niks.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Siberienne schreef:Ik voel gewoon het meeste voor de suggestie van Rutger Bregman, de 15-urige werkweek. Probleem opgelost :biggrin2:

(Bron; het boek ‘gratis geld voor iedereen’ , aanrader !!)

Ik was een keer in de zomer in noord Noorwegen, waar de zon niet ondergaat. Heerlijk. Staan om 2 uur ‘s nachts mensen hun tuinhekje te schilderen... ;D ;D

Trouwens, zijn er hier veel mensen due zichzelf een mini jetlag aandien elk weekend? Os staan jullie op dezelfde tijd op als doordeweeks?
15 urige hoeft het voor mij niet te zijn, maar 30 zou ook al fijn zijn :)

Ik ben iemand die altijd op ongeveer het zelfde uur op staat. Normaal gezien toch, ik heb daar een beetje in aan moeten passen, omdat ik anders slapeloosheid kreeg. De ene dag om 8 uur opstaan en dan in het weekend tot 12 uur in je bed liggen, sommigen hebben daar geen last van, maar mij levert dat slaapproblemen op.

Misschien is dat de oplossing voor iedereen die een lange zomeravond fijn vindt: naar de polen verhuizen en dan per half jaar wisselen van pool. Wel een beetje koud denk ik :)
pearlsofpassion
Moderator

Zelf valt het mee.
Maar leg mijn kinderen maar eens uit dat ze plots een uur vroeger moe moeten zijn. :-X
En de katten hebben nu geen probleem met een uurtje vroeger eten, maar in oktober is dat toch een week drama.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pearlsofpassion schreef:Zelf valt het mee.
Maar leg mijn kinderen maar eens uit dat ze plots een uur vroeger moe moeten zijn. :-X
En de katten hebben nu geen probleem met een uurtje vroeger eten, maar in oktober is dat toch een week drama.
Vroeger eten is hier ook geen punt maar in terug naar wintertijd......... Oh boy, wat een drama... Hier duurt dat ook 1 a 2 weken.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

pearlsofpassion schreef:Zelf valt het mee.
Ik krijg Zoë (de hond) normaal al moeilijk uit bed 's morgens maar nu naar zomertijd is het echt een drama. Ik sta echt 10 minuten te klooien voordat ik haar uit bed krijg nu.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lizzy schreef:Vroeger eten is hier ook geen punt maar in terug naar wintertijd......... Oh boy, wat een drama... Hier duurt dat ook 1 a 2 weken.
Ik vraag me af of dat zonder klok verzetten ook niet zou zijn. Hier is de toenemende paniek ook wel afhankelijk van het licht; baahhaaassss oooommmggg het wordt al donker en ik heb nog geen eten gehad!! Ieder najaar zenuwachtige honden als het weer vroeger donker aan het worden is... Ze krijgen hier meestal tussen 8 en 9 savonds. In de zomer nog licht, maar is het om half 8, 8 uur donker dan dus paniek. Met het verzetten nog even heftiger want nog vroeger donker, en in November is ie er weer aan gewend; ik krijg eten als het donker is.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef:Ik vraag me af of dat zonder klok verzetten ook niet zou zijn. Hier is de toenemende paniek ook wel afhankelijk van het licht; baahhaaassss oooommmggg het wordt al donker en ik heb nog geen eten gehad!! Ieder najaar zenuwachtige honden als het weer vroeger donker aan het worden is... Ze krijgen hier meestal tussen 8 en 9 savonds. In de zomer nog licht, maar is het om half 8, 8 uur donker dan dus paniek. Met het verzetten nog even heftiger want nog vroeger donker, en in November is ie er weer aan gewend; ik krijg eten als het donker is.
Hier krijgen ze zo om en nabij 17 uur te eten, soms vroeger is bijna nooit een probleem en soms later dat is een probleem, dus als de klok teruggezet wordt is dat dus echt wel een issue direct aan het terugzetten gerelateerd.

Uit nest komen maakt niet heel veel verschil, ja ze hebben nu zoiets van huh En dan meteen hiep hoi. Ok voor het verzetten stonden ze soms al klaar
Ina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ina »

Pffff.... we zijn nu 2 dagen verder en ik vind het nog steeds prut >:(
Ik heb mezelf gisteravond verplicht 'op tijd' naar bed gestuurd, maar ik vond het voor mijn gevoel toch gewoon half 6 toen de wekker ging vanochtend :-\
En ik wil mijn avondschema ook niet teveel aanpassen, normaal ga ik ook nooit voor half 12 mijn bed in dus om dat opeens om te gooien is ook niet echt zinvol (omdat ik dan gewoon alleen maar vroeger wakker word)

.....nog een weekje.....of 2, of 3....dan is het leed wel weer geleden hoop ik :cool:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Kaio schreef:Ja en ik merk dat bijv Duitsland al vroeger begint dan Belgie en al helemaal dan Nederland. Maar het scheelt ook ontzettend qua land. Zo is een half uurtje middagpauze wat men in NL heeft absoluut ondenkbaar in vele andere landen, laat staan dat bammetje kaas wat als middageten beschouwd wordt ;D

Ik vond het uur middagpauze in Duitsland heerlijk! Ik had mijn slaapplaats vlakbij het bedrijf en ging tussen de middag lekker thuis eten. Meestal warm eten of in ieder geval meer dan alleen een boterhammetje. Super fijn!
Ik zou nu ook graag een uur pauze willen. Of in ieder geval de keuze tot. Half uurtje verplicht, half uurtje extra als je wilt. Kunnen we op vrijdags eens relaxt naar de markt. En hoeven we niet meer te kiezen tussen zittend lunchen of een wandeling, want dan kan je gewoon even normaal eten en dan een blokje om. Lijkt me verrukkelijk!

Ik werk onregelmatige tijden en dat maakt een ritme heel lastig. Ik weet wel dat er op vroeg naar bed gaan een maatschappelijk taboe heerst. Ik doe dat wel, ik ga meestal tussen 20.00 en 21.00 naar mijn bed. Nog even lezen en dan lekker vroeg slapen. Uitzonderingen zijn geen probleem, maar ik heb mijn uren nodig en ik ga niet wakker blijven omdat een ander het niet stoer vindt als je vroeg gaat slapen. Maar ik heb 1 keer per week avonddienst tot 21.00 uur en hoewel dat meestal goed gaat, is dat soms echt zwaar. Ben dan ook blij dat het idee van tot 23.00 uur open zijn niet door is gegaan, want dat is voor mij echt te laat. Althans, als ik de rest van de week op tijd moet.

Plaats reactie