eelke schreef:Joep is gisteren weer getiterd. (ik weet nog steeds niet waar je de klemtoon legt, dus als ik er over spreek zegt is, titerbepaling gedaan oid

)
Hoge antistoffen, prima voor zijn leeftijd zeiden ze geloof ik. Ze zouden hem wel weer voor 3 jaar garanderen, maar omdat het nieuwe beleid bij honden boven de 10 jaarlijks titeren is, is dus toch het advies over een jaar weer. Daar had ik nog niet van gehoord, maar als ik het google lijkt het inderdaad te kloppen.
"Vanwege een verminderde werking van het immuunsysteem is het advies om honden ouder dan 10 jaar jaarlijks te titeren in plaats van driejaarlijks". Nou echt he.... Maar goed, hoe gaat NML Health hier zelf mee om? Is dit hun idee? Of is dit het idee van een paar dierenartsen die dat titeren eigenlijk toch al niks vinden? En Tannetje? Hoe gaat Tannetje hier mee om? Het slaat toch ergens gewoon nergens op, als een hond van 11 toch antistoffen heeft (voldoende dus 3 of hoger) dan is er toch nul reden om aan te nemen dat boven het 10de levensjaar dit ineens zal gaan dalen? En dan nog he.... Niemand gelooft dus kennelijk in geheugencellen. Hoewel we allemaal weten dat ze bestaan!
Maar goed, ook in de bijsluiter van de vaccicheck wordt geen woord gerept over de leeftijd van 10 jaar:
https://www.nmlhealth.com/sites/default ... re_0_1.pdf
Ik moest even schakelen, want deze DA werkte met cijfers (3 en 4) ipv de plusjes die ik van Tannetje ken.
Uitslag nu;
HCC 3
Parvo 4
Hondenziekte 3
2016;
HCC +
Parvo +++
Hondenziekte ++
2014;
HCC ++
Parvo ++
Hondenziekte +-
2012;
HCC +
Parvo +
Hondenziekte +-
Nou moet ik even schakelen want mijn honden zijn meerdere keren door Tannetje getiterd en overal staan gewoon cijfers, geen plusjes.
En dan nog blijft het (afhankelijk van hoe de strip wordt afgelezen, door de dierenarts zelf met het blote oog of via een nieuw computer/app/tooltje) een menselijke interpretatie. En als de titer stijgt, dan is er eigenlijk altijd sprake van dat een dier de ziekte in het wild is tegen gekomen. Van 1 plusje naar 3 (3 betekent positief) dan is de strip of vorige keer of deze keer "anders" geïnterpreteerd of hij is HCC in het wild tegen gekomen.
Kan iemand uitleggen / verklaren waarom ze gestegen zijn? Komt dat dan inderdaad doordat hij in aanmerking komt met die ziektes? En hoe de cijfers en plussen tegen elkaar weg te leggen? Ik was zo suf zijn paspoort te vergeten, dus zij heeft de andere titers niet gezien...en dus geen uitleg gegeven.
Nog eens naar die van Gijs gekeken ook. Dus heeft alleen de puppenentingen gehad (tot 12 weken) en daarna titeren, in 2012 en 2016, die had nu ook weer gemoeten (snif) maar daar had ik ook wel vertrouwen in gehad. Bijzonder wel dan he dat jaarlijks enten het algemene advies blijft...
Joep heeft alleen nog met 1 jaar entingen gehad, daarna ook nooit meer.
Zie boven. Maar het advies is ook niet om jaarlijks te enten voor DHP. Dat is iedere 3 jaar. En daarom vind ik het ook als een tang op een varken slaan om honden van boven de 10 ieder jaar te titeren. Echt, er is volgens mij nul wetenschappelijke onderbouwing hiervoor en bovendien is het advies ook niet om honden ouder dan 10 ineens weer jaarlijks te gaan enten. Ik snap dat hele titer-advies in Nederland sowieso niet maar goed, da's een andere discussie....