Welke wasmachine en droger
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Esthertjuh
- 4-sterren

Welke wasmachine en droger
Over een paar weken gaan wij verhuizen en ik wil graag een nieuwe wasmachine en droger. Welk merk (model) raden jullie aan?
Ik wil op de wasmachine graag uitgesteld starten en programma's die geen uren duren. En hij moet schoon wassen. Verder heb ik niet zoveel eisen. Over de Samsung EcoBubble hoor ik veel slechte verhalen.
De droger wordt denk ik een condensdroger.
Ik wil op de wasmachine graag uitgesteld starten en programma's die geen uren duren. En hij moet schoon wassen. Verder heb ik niet zoveel eisen. Over de Samsung EcoBubble hoor ik veel slechte verhalen.
De droger wordt denk ik een condensdroger.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Welke wasmachine en droger
Ik heb 3 jaar geleden een Bosch gekocht en ben er erg tevreden over tot nu toe Heeft uitgestelde starttijd en ik vind het goed schoon wassen. Mijn meeste gebruikte 40C programma is circa 2 uur dacht ik, in eco mode (kun je voor kiezen, is niet automatisch) is 2,5 uur, maar er zit bv ook een half uur snelwas programma op. 60C was duurt normaal iets van 2,5 uur maar op ECO wordt dat >3 uur.
Maakt ook niet veel herrie. Ik heb toen dit type gekocht:
https://www.coolblue.nl/product/405142/ ... 541nl.html
Droger heb ik niet, kan ik je niet mee helpen
Maakt ook niet veel herrie. Ik heb toen dit type gekocht:
https://www.coolblue.nl/product/405142/ ... 541nl.html
Droger heb ik niet, kan ik je niet mee helpen
- pearlsofpassion
- Moderator
Een Haier wasmachine. Zeer tevreden van.
Meestal wast hij ongeveer 2 uur, maar kan ook korter. Draait heel goed af en maakt vrijwel geen lawaai.
Meestal wast hij ongeveer 2 uur, maar kan ook korter. Draait heel goed af en maakt vrijwel geen lawaai.
-
Ingeborg1958
- 4-sterren

Ik heb AEG en Bosch, maar die komen volgens mij uit dezelfde fabriek.
Als je niet van een hogere prijs schrikt ging ik zeker voor een warmtepompdroger, die zijn echt fijn!!
Minder heet, minder brandgevaar en minder slijtage voor je kleding!
Voorheen was ik heel selectief wat er in de droger ging,nu gaat alles erin. Én ik durf hem s'nachts te laten draaien!
Als je niet van een hogere prijs schrikt ging ik zeker voor een warmtepompdroger, die zijn echt fijn!!
Minder heet, minder brandgevaar en minder slijtage voor je kleding!
Voorheen was ik heel selectief wat er in de droger ging,nu gaat alles erin. Én ik durf hem s'nachts te laten draaien!
AEG en Bosch komen zeker niet uit dezelfde fabriek.
Goed werk kost tijd, en dat geldt zeker ook voor je wasmachine.
Frequent korte programma's draaien is funest voor je (kogellager) wasmachine, en je riskeert het krijgen van vetluis.
Een warmtepomp kan zeker fijn zijn.
Maar... die drogen bij een lagere temperatuur en daardoor duurt het droger langer. Zolang je daar goed van op de hoogte bent, zijn het zeker goede drogers. Een condensdroger trekt ongeveer 12 ampere, een wp droger rond de 2,5 a 3.
Cruciaal is wel het bijhouden van je filters. Dus niet alleen het stof verwijderen maar ook zo nu en dan je deurfilter onder de kraan houden en schoonmaken.
Een handig hulpmiddel bij het reinigingen van je condensor (zie zit bij een wp droger vast in je machine) kan een uienkam zijn.
Voor de rest zou ik zeggen, lekker naar de winkel, (als je die hebt, de plaatselijke handelaar) zodat je de apparaten ook in leve lijve kunt zien.
Frequent korte programma's draaien is funest voor je (kogellager) wasmachine, en je riskeert het krijgen van vetluis.
Maar... die drogen bij een lagere temperatuur en daardoor duurt het droger langer. Zolang je daar goed van op de hoogte bent, zijn het zeker goede drogers. Een condensdroger trekt ongeveer 12 ampere, een wp droger rond de 2,5 a 3.
Cruciaal is wel het bijhouden van je filters. Dus niet alleen het stof verwijderen maar ook zo nu en dan je deurfilter onder de kraan houden en schoonmaken.
Een handig hulpmiddel bij het reinigingen van je condensor (zie zit bij een wp droger vast in je machine) kan een uienkam zijn.
Voor de rest zou ik zeggen, lekker naar de winkel, (als je die hebt, de plaatselijke handelaar) zodat je de apparaten ook in leve lijve kunt zien.
Ja, en volgens mij kan ik die van mij ook niet schoonmaken. Staat ook niet in de voorschriften, dat ik daar wat mee moet. Dus ik heb daar al 8 jaar niks mee/aan gedaan. Ik hoop maar dat dat OK is, nu je het zegtbaileys schreef:AEG en Bosch komen zeker niet uit dezelfde fabriek.
Door de lage bedrijfstemperatuur, is een wp nog sterker afhankelijk van de lucht die hij kan aan en afzuigen.
Zolang het goed doorkijkbaar is, is alles ok. Een indicatie is ook als je merkt dat het drogen steeds langer gaat duren.
Dan kan of de lucht niet goed circuleren, of je hebt bv een probleem in je gas circuit.
Het eerste kun en moet je wat mee, het 2 kun je niks mee.
Zolang het goed doorkijkbaar is, is alles ok. Een indicatie is ook als je merkt dat het drogen steeds langer gaat duren.
Dan kan of de lucht niet goed circuleren, of je hebt bv een probleem in je gas circuit.
Het eerste kun en moet je wat mee, het 2 kun je niks mee.
-
Esthertjuh
- 4-sterren

Drogen warmtepompdrogers dan net zo goed als een condensdroger? Ik hoor vaak dat bij een warmtepompdroger de was minder goed droog wordt. De droogtijd is ook wel belangrijk omdat ik vaak op 1 dag in de week alles was en dan moet de droger de wasmachine wel bij kunnen houden, vandaar eigenlijk mijn keuze voor een condensdroger
Ik was ook zeker niet altijd op korte programma's, maar soms wil ik even snel een paar dingen wassen en dan wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om een kort programma te draaien.
Ik was ook zeker niet altijd op korte programma's, maar soms wil ik even snel een paar dingen wassen en dan wil ik wel graag de mogelijkheid hebben om een kort programma te draaien.
Ik heb een Miele wasmachine en een Miele warmtepomp droger. Een jaar of 8 geleden gesponsord door mijn lieve moeder, zij wilde dat ik een Miele zou kopen. De droger: daar haal ik inderdaad nog wel eens net iets vochtige was uit. Ik zet 'm normaal gewoon standaard op drogen + + (extra droog) maar Leo vergeet dat nog wel eens en dan is kastdroog naar mijn mening niet zo droog dat je het in de kast wilt leggen..... Mijn vorige Miele's (was + droog) heb ik ongeveer 25 jaar gehad en nou maakt jaren niet uit maar wel het aantal wasbeurten, maar ik waste er vaak mee. Altijd wel een was of 5 per week. Nou, 5 x 52 weken x 25 jaar = 6500 wasbeurten dus mij hoor je niet klagen. Ik hoop dat deze ook zo lang mee gaan! Ik weet niet of ik hierna weer Miele's koop, hangt er vanaf of ik dat kan betalen. Als het kan doe ik het. Miele's gaan gewoon ook langer mee dan goedkopere dus misschien is goedkoop uiteindelijk wel duurkoop?
Ja ze drogen net zo goed, maar de werking is gewoon compleet anders. Als ik het zo hoor, zou ik in jouw geval zeker voor een condens gaan.Esthertjuh schreef:Drogen warmtepompdrogers dan net zo goed als een condensdroger? Ik hoor vaak dat bij een warmtepompdroger de was minder goed droog wordt. De droogtijd is ook wel belangrijk omdat ik vaak op 1 dag in de week alles was en dan moet de droger de wasmachine wel bij kunnen houden, vandaar eigenlijk mijn keuze voor een condensdroger![]()
Eigenlijk heeft iedere wasmachine wel de functies die jij graag wil. De vraag is meer, hoever gaat je portemonnee open.
Kies je voor kwaliteit, en heb je daar dan ook het geld voor over, of ga je voor iets minder. Maar dat is geheel aan jou.
25 jaar, dat ga je gewoon niet meer redden vandaag de dag. Het is gewoon niet meer de kwaliteit van vroeger.
Vroeger was alles van metaal, tegenwoordig plastic. Zorgt er wel voor dat de economie lekker blijft draaien...
Het meeste valt of staat met je wasgedrag, en een beetje geluk.
Vroeger was alles van metaal, tegenwoordig plastic. Zorgt er wel voor dat de economie lekker blijft draaien...
Ik was daar al een beetje bang voor....baileys schreef:25 jaar, dat ga je gewoon niet meer redden vandaag de dag. Het is gewoon niet meer de kwaliteit van vroeger.
Ik zou niet weten of mijn wasgedrag OK is of niet. Ik was wederom vrij veel. Het is een 7 kg trommel en daar maak ik ook echt gebruik van, want ik was zware spullen zoals hondendekens. Ik was vrijwel alleen het wit programma en ook een kreukhatseflatsprogramma en verder eens per week op 95. Lekker slecht voor het milieu maar ik wil en m'n machine schoon houden en m'n schoonmaakdoekjes echt schoon hebben. Gebruik tegenwoordig wel Pods. Heb wel eens gelezen dat poeder eigenlijk beter is. Is dat zo?
10 jaar geleden was een hoedenplank een optie, tegenwoordig is dat een standaard. Vroeger was je blij als je auto 100 km per uur kon rijden, tegenwoordig is 200 heel normaal..
Wat ik maar wil zeggen, het moet allemaal maar steeds meer kunnen, maar dan moet je het wel onderhouden.
De nieuwe machine hebben vaak een machineclean programma, gebruik dat dan ook liefst met een passend schoonmaak product.
Verder is hoe heter hoe beter, en de kracht van afwisseling niet onderschatten.
Ik ben zelf geen fan van pods, je kunt niet met die dingen doseren. En lost het allemaal wel goed op bij korte/ verkorte programma's???
Het voordeel van poeder voor wit wasmiddel is dat er nog bleek inzit, en dat helpt je wasmachine ook schoonhouden.
En frequent (ja 1 x per jaar is ook frequent, maar ik bedoel bv 1 x per maand) je wasmachine leeg op een 95 graden katoen programma.
Heb je dat nog nooit gedaan en was je vaak korte programma's/ lage temperaturen, dan ben ik benieuwd naar de foto die je dan maakt nadat de machine ongeveer een half uurtje op 95 heeft gedraaid
Wat ik maar wil zeggen, het moet allemaal maar steeds meer kunnen, maar dan moet je het wel onderhouden.
De nieuwe machine hebben vaak een machineclean programma, gebruik dat dan ook liefst met een passend schoonmaak product.
Verder is hoe heter hoe beter, en de kracht van afwisseling niet onderschatten.
Ik ben zelf geen fan van pods, je kunt niet met die dingen doseren. En lost het allemaal wel goed op bij korte/ verkorte programma's???
Het voordeel van poeder voor wit wasmiddel is dat er nog bleek inzit, en dat helpt je wasmachine ook schoonhouden.
En frequent (ja 1 x per jaar is ook frequent, maar ik bedoel bv 1 x per maand) je wasmachine leeg op een 95 graden katoen programma.
Heb je dat nog nooit gedaan en was je vaak korte programma's/ lage temperaturen, dan ben ik benieuwd naar de foto die je dan maakt nadat de machine ongeveer een half uurtje op 95 heeft gedraaid
- pearlsofpassion
- Moderator
En om de zoveel tijd eens een lang programma op 90? De mijne gaat niet hoger.
Maar met een leeg machine lijkt mij zo energie--en waterverspilling....
De meeste wassen gaan hier 2 uur op en dan 40 of 60 graden, elk ongeveer de helft. Maar ik let erop ongeveer eens per maand hem op 90 graden te draaien.
Is dat dan genoeg? Of moet hij echt leeg draaien?
Een machine-kuisprogramma heeft die van ons niet. En welke producten moet je daar dan voor gebruiken?
Wij gebruiken trouwens vloeibaar wasmiddel. Is daar nog iets mis mee?
Maar met een leeg machine lijkt mij zo energie--en waterverspilling....
De meeste wassen gaan hier 2 uur op en dan 40 of 60 graden, elk ongeveer de helft. Maar ik let erop ongeveer eens per maand hem op 90 graden te draaien.
Is dat dan genoeg? Of moet hij echt leeg draaien?
Een machine-kuisprogramma heeft die van ons niet. En welke producten moet je daar dan voor gebruiken?
Wij gebruiken trouwens vloeibaar wasmiddel. Is daar nog iets mis mee?
De meeste wasmachine's zullen de lengte van het programma aanpassen aan de hoeveelheid was die je erin stopt.
Dus bij een lege trommel zal het korter duren.
Tja, welke afweging is beter, iets meer water en stroom verbruiken en langer met je wasmachine doen, of minder en eerder een nieuwe moeten kopen...
1 x per maand gaat in Nederland de sirene af, dat is het sein om je wasmachine op 90/95 te zetten, of dachten jullie tot die sirene was om de geluidsinstallatie te checken
Hoe heter hoe beter, geldt trouwens ook voor de vaatwasser!!
Die producten zijn oa te koop op de website van een wasmachinefabriekant, wiens naam begint met de letter A...
Dus bij een lege trommel zal het korter duren.
Tja, welke afweging is beter, iets meer water en stroom verbruiken en langer met je wasmachine doen, of minder en eerder een nieuwe moeten kopen...
1 x per maand gaat in Nederland de sirene af, dat is het sein om je wasmachine op 90/95 te zetten, of dachten jullie tot die sirene was om de geluidsinstallatie te checken
Hoe heter hoe beter, geldt trouwens ook voor de vaatwasser!!
Die producten zijn oa te koop op de website van een wasmachinefabriekant, wiens naam begint met de letter A...