Baasjes gezocht - CBD hondensnack test

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

DoodleBai
1-ster
1-ster

Bericht door DoodleBai »

UPDATE :
Lieve Barfplaatsers,

Via deze weg wil ik jullie laten weten dat de inschrijvingen voor de test gesloten zijn. We hebben genoeg deelnemers om de test uit te voeren en ik zal in dit topic weer een update plaatsen zodra we de uitslagen hebben !
We zijn in ieder geval heel erg benieuwd :)

boxby-hondenvoerheader-20190515105612-1920x426-20191120104535_1920x426.jpg
Wilt u (CBD) hondensnacks testen?

Voor onderzoek naar het effect van CBD (cannabidiol) op angst en stress bij honden ben ik op zoek naar honden en eigenaren die CBD honden snacks willen testen. Ik ben op zoek naar honden die;
- volwassen zijn
- gezond zijn
- geen medicijnen gebruiken tussen 01-december-2019 en 05-januari-2020
- niet zwanger zijn
- geen nestje aan het zogen zijn
- regelmatig (minimaal 1x per week) tekenen van angst vertonen in dagelijkse situaties (bijvoorbeeld voor de stofzuiger of vreemde honden op straat)

Tijdens de test zal er worden gekeken of CBD honden kan helpen om te kalmeren in stressvolle of enge situaties. Denk bijvoorbeeld aan stress tijdens het autorijden of misschien angst voor de postbode die langs komt.

Door wie wordt dit onderzoek uitgevoerd?
Mijn naam is Birgit, en ik ben momenteel bezig met mijn afstudeer opdracht van mijn master Levensmiddelentechnologie aan de WUR (wageningen university & research). Ik loop stage bij Scholtus Special products B.V. en doe hier onderzoek naar het effect van CBD op honden. Hiervoor heb ik enthousiaste honden eigenaren nodig die mee zouden willen doen aan een CBD hondensnack test.
Hieronder vindt u meer info over de test en hoe u mee kunt doen als u interesse heeft. Heeft u vragen ?
  • Laat hier dan een reactie achter, of
  • stuur me een pb, of
Waarom gaan we dit onderzoeken?
Cannabidiol, afgekort CBD, is een stofje wat de laatste jaren erg populair is geworden onder consumenten. Het wordt gezien als een soort wondermiddel tegen tal van kwaaltjes (slapeloosheid, chronische pijn) maar helaas is hier nog weinig wetenschappelijk bewijs voor. Wat we zien is dat steeds meer mensen hun huisdieren ook CBD geven als remedie voor angst, stress, chronische pijn, allergieën, epilepsie en soms zelf kanker. Maar het is niet bewezen dat CBD helpt tegen al deze klachten.
Door deze test uit te voeren hopen wij erachter te komen of honden daadwerkelijk kunnen worden geholpen in angstige of stressvolle situaties door inname van CBD.
Wilt u meer weten over CBD ? Kijk dan de volgende twee fragmenten uit een uitzending van Radar (TROS) of neem een kijkje bij de CBD snelcursus van Radar.

Fragment 1: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -schappen/
Fragment 2: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... -je-weten/
CBD Snelcursus: https://www.radarplus.nl/psyche-en-gezo ... n-wietolie

Hoe zit de test in elkaar?
De test zal bestaan uit 3 groepen. Groep 1 zal snacks krijgen zonder CBD, de zogenaamde placebo groep. Groep 2 zal snacks krijgen waar 5 milligram (0.005 gram) CBD aan is toegevoegd. En groep 3 zal snacks krijgen waar tussen de 10 en 20 milligram (0.01-0.02 gram) CBD aan is toegevoegd. De deelnemers worden willekeurig ingedeeld in de drie groepen en pas na afloop van de test zal bekend worden wie welke snacks heeft gekregen.
In de snacks wordt alleen zuivere CBD-olie gebruikt, vrij van THC. Dit houdt in dat alle verontreinigingen (zoals pesticiden en zware metalen) en andere ongewenste stoffen zoals was, vet en chlorofyl eruit zijn gefilterd. Dit is vervolgens door de fabrikant getest in een laboratorium zodat wij er zeker van zijn dat de CBD olie in de snacks van de hoogste kwaliteit is.
Iedereen zal zijn of haar hond gedurende 3 weken een bepaalde hoeveelheid snacks per dag geven afhankelijk van het gewicht van de hond. Tijdens deze 3 testweken zult u 3 keer een vragenlijst invullen over het gedrag wat uw hond vertoont. Na deze 3 weken worden de resultaten verwerkt en kunt u inzicht krijgen in de verwerkte resultaten.

Wat zit er in de snacks?
De snacks bestaan uit: granen, vlees en dierlijke bijproducten (kip 18%), oliën en vetten.
Daarnaast zitten de volgend E-nummers erin: E490, E202, E330, E422

Waarom zou u mee willen doen?
- Er zijn veel ervaringen van mensen die beweren dat CBD angstige honden helpt om weer rust te kunnen vinden. Hoe mooi zou het zijn als we hiermee ook uw lieve viervoeter kunnen ondersteunen?
- U krijgt 3 weken voorraad aan (CBD) honden snacks om te testen
- U helpt ons om meer inzicht te krijgen in het effect wat CBD op honden kan hebben.

Is het veilig?
Ja, CBD is een hele veilige stof. Momenteel wordt het verkocht als voedingssupplement voor zowel mensen als dieren. Het risico op overdosering is nagenoeg 0. Echter, uit klinische onderzoeken bij mensen is gebleken dat niet iedereen hetzelfde reageert op CBD. Zo kan het soms zorgen voor diarree, slaperigheid of een droge mond. Al deze effecten zijn onschuldig en verdwijnen vaak weer naarmate CBD langer wordt gebruikt of wanneer er wordt gestopt met het nemen van CBD. Bij honden zijn er nog nauwelijks klinische onderzoeken gedaan, maar ervaringen van consumenten en dierenartsen geven aan dat honden soms ook dezelfde symptomen vertonen als mensen. Net als bij mensen verdwijnen deze symptomen wanneer je de snoepjes niet meer geeft.
Het is nog onzeker hoe CBD de werking van andere medicijnen precies beïnvloedt. Het is dus van belang dat in geval van ziekte of medisch ingrijpen de dierenarts op de hoogte wordt gesteld van de inname van CBD door de hond.

Heeft u een hond die snel en/of vaak bang* is, en wilt u weten of CBD hierbij kan helpen? Schijf u dan in via onderstaande link! Na uw aanmelding nemen wij zo snel mogelijk contact met u op en krijgt u meer informatie over de CBD snacks en de test.

* Ook honden die over het algemeen relaxed zijn maar bang zijn voor specifieke dingen (bijvoorbeeld de stofzuiger) zijn welkom!

Alvast bedankt voor het doorlezen van deze hele lap tekst.
Heeft u nog vragen, stel deze dan gerust.

Vriendelijke groeten,
Birgit

dit bericht heb ik met toestemming van de moderators van Barfplaats geplaatst
Laatst gewijzigd door DoodleBai op di 17 dec 2019, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ina
5-sterren
5-sterren

Re: Baasjes gezocht - CBD hondensnack test

Bericht door Ina »

Op zich zou ik prima test materiaal hebben, ware het niet dat ik een beetje terughoudend ben als ik dit lees
"geen medicijnen gebruiken tussen 01-december-2019 en 05-januari-2020"

Betekend dat dat de test periode is?
Want in dat geval doe ik niet mee aangezien ik hier 2 vuurwerkpanische honden heb die ik niet durf te onderwerpen aan een placebo.

Mocht de test op een ander moment plaatsvinden wil ik 1 van de dames wel opgeven.
DoodleBai
1-ster
1-ster

Bericht door DoodleBai »

He Ina,

De test is inderdaad rondom oud en nieuw.
De reden dat er staat "geen medicijnen gebruiken" is omdat een petfood bedrijf natuurlijk geen medisch advies kan geven. En we ook niet willen dat honden misschien ziek worden.
Er is nog niet helemaal duidelijk hoe CBD andere medicijnen kan beïnvloeden, dus hebben we uit zekerheid gezegd dat er het liefst helemaal geen medicatie moet worden gebruikt.

Dus als jouw honden inderdaad echt heel erg bang zijn voor vuurwerk, en je zeker wilt zijn dat je een werkend medicijn krijgt raad ik je niet aan om mee te doen.

Er staat misschien nog een CBD test op de planning als deze is afgelopen. Als je me een pb stuurt met je email adres (of mail het even naar mij: b.cramwinckel@ssp-proline.com) dan kan ik je op de hoogte stellen wanneer die zou plaatsvinden.

Vriendelijke groetjes, en veel succes met oud en nieuw !
Birgit
Ina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ina »

Dank je voor je reactie
Weliswaar overleven wij oud & nieuw zonder reguliere medicatie, maar wel volop 'alternatief', dus dan zal de test voor jullie absoluut niet betrouwbaar zijn.

Ik zal per pb mijn gegevens doorsturen voor eventueel een volgend onderzoek
nikèdog2000
5-sterren
5-sterren

Bericht door nikèdog2000 »

ik heb een teckel die schrikt van harde geluiden zoals vuurwerk
en 1 hondje die vlucht naar buiten als ik de stofzuiger pakt.
en daar is best mee te leven
daar hoeven ze van mij die vieze koekjes niet te eten
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

nikèdog2000 schreef: za 30 nov 2019, 12:36 ik heb een teckel die schrikt van harde geluiden zoals vuurwerk
;D ;D ;D
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

nikèdog2000 schreef: za 30 nov 2019, 12:36 ik heb een teckel die schrikt van harde geluiden zoals vuurwerk
Soms is er niet mee te leven, en soms kun je er leuker mee leven, waarom dan niet kijken of dat met een koekje kan, ipv met druppels?
Ik vind het een interessant onderzoek, en het nu eigenlijk een beetje onaardig overkomen dat je 'vieze koekjes' schrijft, maar dat is misschien niet zo bedoeld?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb een mail gestuurd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik vind het ook vieze koekjes :biggrin2: en dat is niet onaardig bedoeld maar gewoon mijn eigen mening. Waarom zou ik een granenkoekje met e-nummers geven als ik ook alleen de druppels kan geven? Maar als iemand het liever met koekjes probeert, prima hoor dat moet ieder toch voor zich zelf uitmaken. En ik wens DoodleBai veel succes met het onderzoek. ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pike schreef: za 30 nov 2019, 16:06 Ik vind het ook vieze koekjes :biggrin2: en dat is niet onaardig bedoeld maar gewoon mijn eigen mening. Waarom zou ik een granenkoekje met e-nummers geven als ik ook alleen de druppels kan geven? Maar als iemand het liever met koekjes probeert, prima hoor dat moet ieder toch voor zich zelf uitmaken. En ik wens DoodleBai veel succes met het onderzoek. ;)
Tja, wij hier op BP zijn natuurlijk bekend met het gebruik van CBD en weten er waarschijnlijk iets meer van dan de gemiddelde bangehondeneigenaar. En daar gaat zo'n test om: kijken of het helpt, en zo ja, dan kan het product op de markt worden gebracht voor mensen die nog nooit van CBD gehoord hebben, die zelf niet met druppels olie willen sleutelen, die graag iets makkelijks en natuurlijks willen geven wanneer hun hond bang is, noem maar op.
Ik dacht eerst ook: pff, ik stop liever zelf een paar druppels CBD in mijn hond. Maar wij zijn waarschijnlijk niet echt representatief voor diereneigenaren in het algemeen, en in die zin ook niet de doelgroep.

Anderzijds zijn wij hier waarschijnlijk wel bovengemiddeld goed in het lezen van hondengedrag, dus eigenlijk zijn we wel heel geschikt om aan dit onderzoek mee te doen. :biggrin2:
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

pike schreef: za 30 nov 2019, 16:06 Ik vind het ook vieze koekjes :biggrin2: en dat is niet onaardig bedoeld maar gewoon mijn eigen mening. Waarom zou ik een granenkoekje met e-nummers geven als ik ook alleen de druppels kan geven? Maar als iemand het liever met koekjes probeert, prima hoor dat moet ieder toch voor zich zelf uitmaken. En ik wens DoodleBai veel succes met het onderzoek. ;)
Precies wat ik ook dacht.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Anne in Zweden schreef: za 30 nov 2019, 16:31 Tja, wij hier op BP zijn natuurlijk bekend met het gebruik van CBD en weten er waarschijnlijk iets meer van dan de gemiddelde bangehondeneigenaar. En daar gaat zo'n test om: kijken of het helpt, en zo ja, dan kan het product op de markt worden gebracht voor mensen die nog nooit van CBD gehoord hebben, die zelf niet met druppels olie willen sleutelen, die graag iets makkelijks en natuurlijks willen geven wanneer hun hond bang is, noem maar op.
Ik dacht eerst ook: pff, ik stop liever zelf een paar druppels CBD in mijn hond. Maar wij zijn waarschijnlijk niet echt representatief voor diereneigenaren in het algemeen, en in die zin ook niet de doelgroep.

Anderzijds zijn wij hier waarschijnlijk wel bovengemiddeld goed in het lezen van hondengedrag, dus eigenlijk zijn we wel heel geschikt om aan dit onderzoek mee te doen. :biggrin2:
Ik denk niet dat de bedoeling is om deze koekjes op de markt te brengen hoor. Maar dat ze als hulpmiddel dienen om de werking van CBD te onderzoeken. Dus enkel binnen dit onderzoek gebruikt zullen worden.
Waarschijnlijk leek dat de onderzoekers eenvoudiger te doseren of eenvoudiger voor de baasjes die wilden deelnemen. Maar dat is blijkbaar buiten kieskeurige BP'ers gerekend. :P
Ik geef jullie gelijk hoor, maar goed dat is mijn mening.
Iedereen moet inderdaad voor zichzelf uitmaken, wat ie aan z'n hond wil geven of niet.
Ik hoop wel dat er voldoende mensen wel willen deelnemen aan het onderzoek, want de opzet (de werking van CBD bij angst in kaart brengen) vind ik wel erg interessant.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Misschien is de vorm van een koekje ook om placebo-werking tegen te gaan. Mensen hebben daar last van, maar honden wellicht ook (het zijn immers hele geconditioneerde dieren). Nu denkt de hond gewoon dat hij een -al dan niet vies- koekje heeft gekregen ipv druppels/medicamenten/voedingssupplement.
Zijn honden wel makkelijk van druppels in de mond te voorzien? Kan je die gewoon op een lepel doen en zeggen: "Fikkie, laadklep open!"? Dat lukt mij bij mijn katten en kinderen ook niet, maar dat zijn geen honden uiteraard.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

koekje schreef: zo 01 dec 2019, 00:40 Misschien is de vorm van een koekje ook om placebo-werking tegen te gaan. Mensen hebben daar last van, maar honden wellicht ook (het zijn immers hele geconditioneerde dieren). Nu denkt de hond gewoon dat hij een -al dan niet vies- koekje heeft gekregen ipv druppels/medicamenten/voedingssupplement.
Zijn honden wel makkelijk van druppels in de mond te voorzien? Kan je die gewoon op een lepel doen en zeggen: "Fikkie, laadklep open!"? Dat lukt mij bij mijn katten en kinderen ook niet, maar dat zijn geen honden uiteraard.

;D ik denk altijd dat hondenmensen de onderlip naar zich toe trekken de lading lossen en Fik mag weer gaan... maar ik dacht eigenlijk dat t bij kinderen ook zo werkt ;D

Met een oprecht angstig dier ging ik echt never nooit eind december, in t knal seizoen, met een (blinde)test meedoen... alle andere maanden zou ikdaar best over na willen denken
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

koekje schreef: zo 01 dec 2019, 00:40 Misschien is de vorm van een koekje ook om placebo-werking tegen te gaan. Mensen hebben daar last van, maar honden wellicht ook (het zijn immers hele geconditioneerde dieren). Nu denkt de hond gewoon dat hij een -al dan niet vies- koekje heeft gekregen ipv druppels/medicamenten/voedingssupplement.
Das wel een goede, placebo.
Maar dat kan ook door druppels te voorzien waar niets in zit natuurlijk.

Ik geloof dat de meeste honden het op iets lekkers best vinden. Maar als je het vb op een stukje brood doet, zijn deze koekjes dan zoveel slechter?

Plaats reactie