Loopplank
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Loopplank
Traplopen hebben de mijne nooit gedaan. En ik dacht altijd dat dat ook niet goed was voor de rug?
Het aanleren om over de plank te lopen was hier zo gebeurd. Twee snoepjes verder en voila. Armagnacje op zijn oude dag stormde in galop over de plank en "waar is de snoep?". Duc wou eerst nog valsspelen door de onderste helft zowel in als uit over te slaan, maar helaas voor hem dat leverde niks op en toen ging hij al snel in een keurig drafje over de plank. Vooropgesteld dat hij er netjes recht voor staat met laden. En eruit moet ik hem ook nog steeds begeleiden anders springt hij er halverwege alsnog af omdat hij niet het geduld kan opbrengen iets rustig aan te doen.
Het aanleren om over de plank te lopen was hier zo gebeurd. Twee snoepjes verder en voila. Armagnacje op zijn oude dag stormde in galop over de plank en "waar is de snoep?". Duc wou eerst nog valsspelen door de onderste helft zowel in als uit over te slaan, maar helaas voor hem dat leverde niks op en toen ging hij al snel in een keurig drafje over de plank. Vooropgesteld dat hij er netjes recht voor staat met laden. En eruit moet ik hem ook nog steeds begeleiden anders springt hij er halverwege alsnog af omdat hij niet het geduld kan opbrengen iets rustig aan te doen.
-
src_esther
- 5-sterren

Ko vindt ook ongeveer alles eng, ook wat voor hem bedoeld is. Zijn RVS-drinkbak(ken), een nieuw kleedje, een nieuw schapenvachtje, een nieuwe mand, een loszittende vloertegel, de auto is spannend. Die loopplank aangeleerd zoals zurca beschrijft en dat ding is soms nog altijd eng, maar hij vindt hem zelf dus toch wel super handig. 
- KarenH
- 5-sterren

- Contacteer:
Het was bij mijn honden geen enkel probleem, even snuffelen...wat is dat nou weer? Oh, moet dat zo....en klaar waren Pr1mo en Iggy.zurca schreef: zo 01 mar 2020, 14:56 De loopplank die Karen H heeft hadden wij ook voor Tous en Ziggy. En wij hebben die ook voor de achterbank gebruikt. Ging op zich wel maar wel goed opletten dat tie echt niet verschuift en dat de deur ver genoeg open kan om de plank er tussen te krijgen. Wij legde de plank op de instap van het portier dus niet op de bank zelf.
Verder hebben wij eerst goed geoefend...plank eerst plat, of zo plat als kan, op de grond. Toen op de rand van de hondenmand, die gaf nauwelijks hoogte maar toch net wat meer dan plat op de grond. Toen buiten in de tuin, eerst weer plat en toen bij ons opstapje bij de buitendeur. Ze stonden achter elkaar te trappelen om over de plank te mogen lopen want over de plank lopen leverde worst op![]()
Zo uiteindelijk de plank bij de auto gaan gebruiken en dat ging goed.
Helaas moeten mijn honden elke dag traplopen, ik woon in een drive-in woning en dan moet je nu eenmaal een trap op.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

In Duitsland woonden we in een huis waar traplopen onvermijdelijk was (kelder op de begane grond, woongedeelte op de eerste verdieping), dus onze honden kennen dat. Goed voor de rug - vast niet, maar de honden deden en doen het graag. We beperkten het uiteraard zo veel mogelijk. Voor het autotrapje lijkt het me geen probleem, dat zijn geen afstanden en het duurt geen uren.pike schreef: zo 01 mar 2020, 15:06 Traplopen hebben de mijne nooit gedaan. En ik dacht altijd dat dat ook niet goed was voor de rug?
Aanleren van de loopplank was ook hier geen probleem, maar ze gingen/gaan er nooit graag op. Proberen er inderdaad, zoals jij beschrijft, pas halverwege op te klimmen of af te springen. Ik ben benieuwd of dat met de trap beter gaat. Maar wat vooral ook belangrijk is, is dat de trap klein kan worden opgevouwen. Met vier grote honden achter in de auto blijft gewoon weinig ruimte over, zeker voor die telescoopplank van Trixie.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Alles is een kwestie van aanleren natuurlijk, zowel een loopplank als een trap. Zo'n caravanopstapje is inderdaad te laag, en de treden zijn ook vrij ondiep, lijkt me, staan te dicht bij elkaar zodat de hond eerst een paar trippelpasjes moet nemen en dan ineens het laatste stuk moet overbruggen.- pien - schreef: zo 01 mar 2020, 14:58 Ik kreeg ook als tip van iemand zo'n opvouwbaar caravanopstapje. Nadeel daarvan is dat hij a) geen trapje kent b) hij nog redelijk wat hoogte moet overbruggen.
Naar zo'n trap als jij binnenkort krijgt heb ik ook gekeken maar aangezien Gabi helemaal geen trap kent, althans, wij hebben er wel éen maar hij is er nooit op geweest, lijkt me dit een brug te ver/leek een loopplank (omdat het gewoon vlak is) me minder raar voor Gabi...
Lastig als je iets zoekt wat via een deur moet, omdat veel planken dan niet stabiel kunnen staan (deuren gaan vaak niet helemaal wijd open, zodat de plan schuin in de deuropening moet worden gezet). Kwestie van uitproberen, lijkt me. Gewoon tien verschillende soorten loopplank bestellen en de negen die je niet bevallen terugsturen.
- KarenH
- 5-sterren

- Contacteer:
Anne in Zweden schreef: zo 01 mar 2020, 15:31 Kwestie van uitproberen, lijkt me. Gewoon tien verschillende soorten loopplank bestellen en de negen die je niet bevallen terugsturen.![]()
@Pien, ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om langs te komen en te kijken hoe het gaat met zo'n plank bij jouw auto.
Ja, zie je, daar zitten we dan meesrc_esther schreef: zo 01 mar 2020, 14:29 Ongeveer alle loopplanken zijn gemaakt voor hond in de kofferbak, niet op de achterbank.
Wij hebben een Dogwalk3, die kan echt niet voor de achterbank gebruikt worden en dan hebben we geen hele kleine auto.
Ko mag zelf kiezen of hij springt op loopplank gebruikt, eruit wil hij met loopplank, erin soms springen, meestal loopplank.
O, wat handig dat ik er meteen stapjes bij heb om te gaan oefenenzurca schreef:De loopplank die Karen H heeft hadden wij ook voor Tous en Ziggy. En wij hebben die ook voor de achterbank gebruikt. Ging op zich wel maar wel goed opletten dat tie echt niet verschuift en dat de deur ver genoeg open kan om de plank er tussen te krijgen. Wij legde de plank op de instap van het portier dus niet op de bank zelf.
Verder hebben wij eerst goed geoefend...plank eerst plat, of zo plat als kan, op de grond. Toen op de rand van de hondenmand, die gaf nauwelijks hoogte maar toch net wat meer dan plat op de grond. Toen buiten in de tuin, eerst weer plat en toen bij ons opstapje bij de buitendeur. Ze stonden achter elkaar te trappelen om over de plank te mogen lopen want over de plank lopen leverde worst op![]()
Zo uiteindelijk de plank bij de auto gaan gebruiken en dat ging goed.
Ja psies, dat verschuiven is nog wel een dingetje
Op de drempel/instap leggen kan natuurlijk ook, dan scheelt het al weer in hoogte.
Ik kom toch al weer een heel stuk verder met m'n zoektocht
Karen, ik stuur je een pb
Karen, ik stuur je een pb
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Dat werkt bij ons totaal niet, dan staan ze echt te kijken naar die laatste (bij ons vrij hoge) stap die ze moeten maken, die in feite ook een traptrede vormt dan.- pien - schreef: zo 01 mar 2020, 15:47 Ja, zie je, daar zitten we dan mee
O, wat handig dat ik er meteen stapjes bij heb om te gaan oefenen![]()
Ja psies, dat verschuiven is nog wel een dingetje![]()
Op de drempel/instap leggen kan natuurlijk ook, dan scheelt het al weer in hoogte.
Kan jullie achterbank in twee delen worden neergeklapt, zodat je de honden toch via de kofferbak kunt inladen en ze via het neergeklapte deel van de achterbank naar het niet-neergeklapte deel van de achterbank kunnen lopen?
Dat zou in principe wel kunnen maar dan wordt het een hele heisa omdat daarna weer de bank opgeklapt moet en de honden vastgemaakt...ik weet niet of ik daar veel mee opschiet.Anne in Zweden schreef: zo 01 mar 2020, 16:01 Dat werkt bij ons totaal niet, dan staan ze echt te kijken naar die laatste (bij ons vrij hoge) stap die ze moeten maken, die in feite ook een traptrede vormt dan.
Kan jullie achterbank in twee delen worden neergeklapt, zodat je de honden toch via de kofferbak kunt inladen en ze via het neergeklapte deel van de achterbank naar het niet-neergeklapte deel van de achterbank kunnen lopen?
Stomme is dat we deze auto pas een jaar hebben en ik niet denk dat ik naar een grotere ga waar een rek in de achterbak kan.
Ik zal het 's voorleggen aan mijn meneer, die is best praktisch en misschien pakt het wel makkelijker uit dan ik nu denk.
- KarenH
- 5-sterren

- Contacteer:
- pien - schreef: zo 01 mar 2020, 15:59 Ik kom toch al weer een heel stuk verder met m'n zoektocht![]()
Karen, ik stuur je een pb![]()
Je hebt pb terug
Eigenlijk krijg ik zelf best wel een lumineus idee, dat we de achterbank, die we zelden voor passagiers gebruiken, gewoon plat klappen en een rek achter de voorstoelen en dan de honden erin.- pien - schreef: zo 01 mar 2020, 16:08 Dat zou in principe wel kunnen maar dan wordt het een hele heisa omdat daarna weer de bank opgeklapt moet en de honden vastgemaakt...ik weet niet of ik daar veel mee opschiet.
Stomme is dat we deze auto pas een jaar hebben en ik niet denk dat ik naar een grotere ga waar een rek in de achterbak kan.
Ik zal het 's voorleggen aan mijn meneer, die is best praktisch en misschien pakt het wel makkelijker uit dan ik nu denk.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Zo hebben wij het ook, ik heb er niet eens bij stilgestaan dat de achterbank ook omhoog geklapt kan zijn voor passagiers!- pien - schreef: zo 01 mar 2020, 16:24 Eigenlijk krijg ik zelf best wel een lumineus idee, dat we de achterbank, die we zelden voor passagiers gebruiken, gewoon plat klappen en een rek achter de voorstoelen en dan de honden erin.
Anne in Zweden schreef: zo 01 mar 2020, 16:26 Zo hebben wij het ook, ik heb er niet eens bij stilgestaan dat de achterbank ook omhoog geklapt kan zijn voor passagiers!![]()
Eerst hadden we nog wel 's passagiers maar nu onze kinderen groot zijn en een eigen auto hebben hoeven die er nooit meer in eigenlijk.
Nu ben ik dus op zoek naar een trap/loopplank, een passend rek én een tuig-met-handvat om Gabi te begeleiden de eerste keren
Iedereen bedankt voor je bijdrage/het meedenken!
Ik heb voor mijn oude Golden de Topmast Honden Loopplank Rood tot 90kg. We hebben eerst geoefend gewoon op de grond. Daarna steeds een stukje hoger. Rechtstreeks de kofferbak in van de Jimny lukt niet, daarom via de zijkant.
Mooi lichtgewicht ding met goede anti-slip.
Mooi lichtgewicht ding met goede anti-slip.