sardientjes gewicht? + kvv aanvulling op vers rauw

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Plaats reactie

Marjolie
1-ster
1-ster

Bericht door Marjolie »

even voorstellen ?? Ik ben bijna 65 jr en heb al veel honden gehad , de laatste is gestorven 10 april op net geen 8 jr.. en nu een pup ook mechels teefje van precies 3 mnd en 10.5 kg.. ben aan het vers groente voeren op recept van Billinghurst groente fruit eitje yoghurt geen knoflook nog geen zeewier in huis.. verder momenteel kip vers, dijbeenvlees en kipkarkas.. vers orgaan ook van kip en lamshart en lamslever.. en konijnvlees en bevleesde bot delen in bestelling en kwartellijven en kipruggen.. moet zien of en hoeveel ruimte de vriezer dan nog heeft want 29 kg besteld// Sardientjes zitten reeds in de vriezer met kop dus hele . Dus vraag 1 is over gewicht ! Het lijkt zo weinig om 2x / week 1 sardientje te geven als ik er 7 weeg is dat 38 gram.. is het aan te geven hoeveel gewicht sardien ik per dag ? of ? /week.. best geven kan in grammen ? Ik voer nu in totaal +/- 600- 700 gram per dag.. doordat alles al ingevroren is in pakketjes van 2 kipperug en 1 dijbeen zonder het bot..en orgaan ook hartjes en magen bij elkaar in ongeveer porties is het moeilijk het % echt juist te zetten.. lijkt me dat ik zeker een kipperug meer moet geven.. Mag ik de pup ook al het dijbeenbot en eventueel van de drumstick ook geven?? en van de konijn mag ie daar ook al al het bot hebben.. Ze is rustig in het kauwen van de ruggetjes . in het begin heb ik ze half ingekapt , wel aan elkaar laten hangen .. het geen ik tekort kom aan gewicht geef ik nu bij aan kvv , heb nog smuldier rund pens vlees en rund compleet.. van mijn overleden hond.. ..
Angelique
5-sterren
5-sterren

Re: sardientjes gewicht? + kvv aanvulling op vers rauw

Bericht door Angelique »

Lastige met sardientjes is dat je grote en kleine hebt. je kan tot 10% van totaal aan (vette) vis geven.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Marjolie schreef: wo 29 apr 2020, 13:13 even voorstellen ?? Ik ben bijna 65 jr en heb al veel honden gehad , de laatste is gestorven 10 april op net geen 8 jr.. en nu een pup ook mechels teefje van precies 3 mnd en 10.5 kg.. ben aan het vers groente voeren op recept van Billinghurst groente fruit eitje yoghurt geen knoflook nog geen zeewier in huis.. verder momenteel kip vers, dijbeenvlees en kipkarkas.. vers orgaan ook van kip en lamshart en lamslever.. en konijnvlees en bevleesde bot delen in bestelling en kwartellijven en kipruggen.. moet zien of en hoeveel ruimte de vriezer dan nog heeft want 29 kg besteld// Sardientjes zitten reeds in de vriezer met kop dus hele . Dus vraag 1 is over gewicht ! Het lijkt zo weinig om 2x / week 1 sardientje te geven als ik er 7 weeg is dat 38 gram.. is het aan te geven hoeveel gewicht sardien ik per dag ? of ? /week.. best geven kan in grammen ? Ik voer nu in totaal +/- 600- 700 gram per dag.. doordat alles al ingevroren is in pakketjes van 2 kipperug en 1 dijbeen zonder het bot..en orgaan ook hartjes en magen bij elkaar in ongeveer porties is het moeilijk het % echt juist te zetten.. lijkt me dat ik zeker een kipperug meer moet geven.. Mag ik de pup ook al het dijbeenbot en eventueel van de drumstick ook geven?? en van de konijn mag ie daar ook al al het bot hebben.. Ze is rustig in het kauwen van de ruggetjes . in het begin heb ik ze half ingekapt , wel aan elkaar laten hangen .. het geen ik tekort kom aan gewicht geef ik nu bij aan kvv , heb nog smuldier rund pens vlees en rund compleet.. van mijn overleden hond.. ..
De sardientjes die ik voer wegen eerder 100 gram per stuk.

Een hond mag maximaal 10% van het totale menu eten aan vette vis (waar Thiaminase in zit) eten. Geef je meer, loop je het risico op verlammingsverschijnselen (doordat Thiaminase vitamine B1 afbreekt).

Ik voer 2 sardientjes per week per hond. Ze eten 600 per dag = 4200 gram. En 10% daarvan is 420 gram. Ze krijgen echter 200 gram. Ik zit liever aan de veilige kant. Ze krijgen daarnaast wel nog een stukje wilde zalm. Daar zit geen Thiaminase in. Maar levert wel veel vitamine D (en ook weer niet teveel).
Rik01
4-sterren
4-sterren

Bericht door Rik01 »

Marjolie schreef: wo 29 apr 2020, 13:13 Sardientjes zitten reeds in de vriezer met kop dus hele . Dus vraag 1 is over gewicht ! Het lijkt zo weinig om 2x / week 1 sardientje te geven als ik er 7 weeg is dat 38 gram..
Hihihi, dat zijn vast geen sardientjes ;D Ik denk eerder dat dat sprotjes zijn. Of misschien zelfs spierinkjes (maar die zijn heel klein).
Zie https://www.animalfoodexpress.nl/prooidier/vis.html
Volgorde is dus (van klein naar groot): Spiering - Sprot - Sardien - Haring

Bij de laatste bestelling vond ik de sardines wel heel erg groot geworden (ze hadden een nieuwe leverancier daarvoor). Vroeger waren ze inderdaad 70 tot 90 of 100 gram per stuk. Maar die laatste waren maar liefst 150 tot 200gram per sardien!! :o Dat wordt voor mij toch teveel als maaltijdje voor de katten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

En dan zijn er ook nog de kleine ansjovisjes (rauw en ongezouten dus). Worden vaak verkocht in Turkse en/of Marokkaanse supermarkten onder de naam Hansi of Sardellen (diepvries).

Mijn sardientjes wegen meestal tussen de 75 en 125 gram. Meestal zitten er 10-11 stuks in een kilogram.
Marjolie
1-ster
1-ster

Bericht door Marjolie »

Het zijn idd gekochte uit de turkse winkel en superkleine dus vandaar !! Ik heb nog gevraagd of dat sardientjes zijn en ja zegt ze dus dat zijn sardientjes ze hadden er met en zonder kop.. heb dus met kop gekocht en er reeds enkel gegeven klein gesneden door de groente.. moest ze ze niet graag eten is het zo gemaskeerd .. maar als ik 10% kan geven per week? kan ik ze dus gerust 70 gram per week geven en verdelen onder de maaltijden .. kan ik de kippenpoot botjes al geven ze heeft nog melktandjes en kauwt goed op de kippenrugjes .. zou ik de kippenpootjes dan nog moeten platslaan? of hakken?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Als je 600gr per dag voert mag je dus 420gr per week voeren. Of 60gr per dag.

Ik zou kippenpoot nog niet geven. Ik vind platslaan van poten of vleugels ook nooit zo'n succes.
Maar misschien vinden anderen dat dat wel al kan.

Is je pup op vers afgespeeld of krijgt ze nog maar enkele weken rauw?
Marjolie
1-ster
1-ster

Bericht door Marjolie »

ik kreeg een paar zakjes brokjes mee en ben direct begonnen met een zakje brokjes te kopen voor het geval dat en ook direct gaan combinatie voeren smorgens beetje brokjes en smiddags wat smuldier kvv en vlokken met groenten.. en s avonds wat vers vlees en stukje vleesbot.. dat heb ik alle dagen uitgebreid met minder brok en meer vers.. de groenten kook ik even want gepureerd geprobeerd en ze wilde niet eens kijken na ruiken .. toen gevonden van Ian Billinghurst en gekookt gedaan en het fietste er in!!.. kan later nog eens proberen of rauwe groenten echt een notogo is of dat ze het toch wel lust.. voor dit moment doet ze het goed haar vacht heeft al veel meer glans..
platslaan van konijnenbot .. ben ik nu aan het doen op die karkassen.. dat is dan mogelijk een makkelijker begin.. de kippenvleugels knipte ik ook in op gewrichten

Plaats reactie