Aanhoudende voorhuid ontsteking en mogelijk antibiotica resistentie.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bodhi sioux »

Hallo, ik heb een vraag omtrent een aanhoudende voorhuidonsteking bij mijn 4 en half jaar oude hondje.

Ongeveer 2 maanden geleden zag ik dat hij bloed had op zijn plassertje tijdens het uitlaten en ben ik naar de DA gegaan. Hier heb ik Prepusol spoeling meegekregen en het bloedde stopte, maar alsnog was zijn plas donkergeel en viezig.

Na 1 dag gestopt te zijn met de Prepusol begon hij weer te bloedde tijdens het uitlaten (Hij doet altijd veeeel plasjes!) En weer naar de DA en weer Prepusol meegekregen. De DA zei dat er misschien een loops teefje in de buurt was en dat dit wellicht het probleem zou zijn, ookal zei ik dat dit niet het geval kon zijn en hij zichzelf nu helemaal niet meer likt gezien dit de oorzaak zou kunnen zijn van de ontsteking. Ook werd er gesproken over castratie als oplossing, maar ik wou eerst dat de ontsteking helemaal genezen was voordat ik daarover een beslissing kan maken. Hij had trouwens geen blaasontsteking.

Na 3 dagen bloedde mijn hondje nog en dus weer naar de DA, dit keer een andere DA en deze heeft zijn urine onderzocht en antibiotica mee gegeven. Dit stopte het bloeden wel, maar de donkere urine en de viezigheid aan zijn plas plassertje niet (pus).

Na 5 dagen begon het bloeden weer opnieuw, en dus weer een urine onderzoek, dit keer wat uitgebreider. En hij heeft gelukkig geen inwendige ontsteking, dus geen blaas of nierontsteking, maar wel verhoogde eiwitten en bloed in zijn urine, en een bacteriële infectie in zijn voorhuid. Dus gerichte anti biotica mee gekregen (sulfatrim) om meer de gerichte bacteriën aan te pakken, maar na 3 dagen bloedde het nog steeds.

Ik ben toen met kamille thee gaan spoelen met een beetje zeezout erin, en dat stopte het bloeden. Toen ben ik op internet gaan zoeken naar alternatieven en kwam op colloidaal zilver en oregano olie capsules uit. Nu doe ik 3 keer per dag de voorhuid spoelen met colloidaal zilver, krijgt hij 3 keer per dag 8 druppels inwendig, en 1 keer per dag oregano olie.

Het is nu 5 dagen nadat de anti biotica kuur is gestopt en ben ik ongeveer een week bezig met colloidaal zilver, en vandaag is het WEER gaan bloeden tijdens het uitlaten..

Nu had de verkoopster van de colloidaal zilver aangeraden om er ook evt. immuunsysteem ondersteunende kruiden bij te gaan gebruiken als het niet aanslaat, maar ik ben nu zoveel geld kwijt, en ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen en ofdat ik hierop wel kan vertrouwen.

De ene DA zei dat het door een vergrootte prostaat kon komen, en doordat hij niet is gecastreerd, maar de andere DA zei dat het dan alsnog door het GEDRAG komt dat hij dan vertoond ivm de hormonen zoals veel likken aan zijn plassertje, en dat doet hij dus niet meer zoveel sinds hij die ontsteking heeft, eerst helemaal niet meer maar nu heel af en toe, ook in de nacht kan ik dit niet zien natuurlijk, maar doe ik wat tea tree olie op zn ondebuikje in de hoop dat hij zichzelf dan niet veel gaat likken. Ook zou het komen door zijn plasgedrag, maar kan dit dan de reden zijn dat zijn ontsteking niet over gaat? Moet ik hem dan maar aan de lijn houden en niet meer laten plassen als een reutje? Lijkt me ook niet het probleem sinds dat hij al 4 en half is..

Een bijkomende reden waarom ik bij mijn hondje huiver om hem te laten castreren is omdat hij best een onzeker hondje is qua karakter, en het castreren zou dit dus erger kunnen maken. Ook word er op internet weer gezegd dat een vergrootte prostaat op zijn leeftijd heel normaal is en op zich geen probleem is..

Hij krijgt trouwens Rodhi en Smuldier als voeding, en afwisselend als aanvulling zalmolie en hennepolie(hij heeft een droog en schilverig huidje, maar dat heeft hij al heel zijn leven, is dat een teken dat zijn immuunsysteem niet zo goed wekt en moet ik dan toch maar die kruiden proberen? (Ingrediënten: Cistus, Rosehips, Fenegriek, Artisjok, Hemp proteïne.))

Ik weet het echt niet meer!
Gelukkig dat hij voor de rest geen symptomen heeft en nog super vrolijk is, maar alsnog begin ik me nu wel grote zorgen te maken..

Dus ik hoop dat hier mensen zijn die hier wat verstand van hebben en me hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven.

Alvast bedankt!
pluk
5-sterren
5-sterren

Re: Aanhoudende voorhuid ontsteking en mogelijk antibiotica resistentie.

Bericht door pluk »

Ach wat sneu. Ik kan je alleen maar aanraden wat ik zou doen en dat is het likken eerst zoveel mogelijk voorkomen. Voor de nacht (of als je weg bent) zou ik dus of een kap omdoen (comfy cone) of een medical pet shirt aantrekken.
Spoelen etc zou ik blijven doen. Evt met afgekoelde kamillethee, dat werkt ook verzachtend. En ik zou de voorhuid behandelen met vetramil (honingzalf) en zorgen dat de haartjes rondom kort zijn (die willen ook weleens gaan irriteren).
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Getver, wat een narigheid joh...

Maar als je urine opvangt, is dat dan ook zo donker van kleur? Da's toch eigenlijk gek? Is de urine te geconcentreerd? Weet je wat de SG (soortelijk gewicht) is van de urine?

Wat je zou kunnen proberen is een castratie-chip. Je kunt dan en kijken hoe ie is qua gedrag en je kunt kijken of het werkt tegen de voorhuidontstekingsproblemen. Het voordeel is dat die chip weer uitgewerkt raakt. En dan weet je beter waar je aan toe bent, of castratie hem wel/geen goed doet.

Verder zou ik de piemel goed gaan spoelen met Echinacea Extra Forte van Bloem. Waar ook Plantago en Cat's Claw in zit. Een oplossing maken en met een spuit inspuiten, gaatje dicht houden, vloeistof goed naar achteren masseren en los laten. Dat een keer of 2 per dag. Een paar dagen achter elkaar.

Zalmolie zou ik mee stoppen. In de regel is dat olie van gekweekte zalm en juist super ongezond. Je kunt beter een goede visolie capsule nemen van bijv. Royal Green. Ja en Hennepolie ben ik eigenlijk ook geen voorstander van. Ik zou ook gaan afwisselen met andere KVV's want dit zijn kwalitatief nou niet de beste, als ik eerlijk ben.

Ik zou zelf nog niet aan de kruiden gaan. Geloof er ook niet zo in, als ik naar de ingredienten kijk. En Zilverwater is eigenlijk uiteindelijk voor de weerstand net zo slecht als AB dus ik zou je hond ook zeker probiotica geven.

En ja, ik zou hem 's nachts ook een kap op doen.

En ik zou hem extra te drinken geven, liefst bone broth, want die donkere urine zit me ook niet helemaal lekker. Lijkt me goed om hem dagelijks wat extra door te spoelen.

Ik denk dat het geen kwaad kan om de urine wat extra aan te zuren. Vitamine C (ascorbine zuur) kan daar wel bij helpen. Of cranberry. En verder herinner ik me dat er meerdere honden baat hebben gehad bij het geven van Traumeel, een homeopathisch middel.
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Weet de dierenarts zeker dat het in de plasbuis/voorhuid zit?
Mijn hond had ook donkere urine (donkerrood eigenlijk) met bloed en bij hem bleek het al in de blaas te zitten en niet te ontstaan in de urinebuis of voorhuid.
Bij hem is het getest door de urine steriel af te nemen.

We hebben vervolgens een echo laten maken van nieren en blaas enzo maar er bleek niets op te zien. Als enige verklaring bleef toen over dat er een adertje beschadigd is. We hadden nog kunnen opereren maar dat hebben we toen niet gedaan.
Hij heeft er nog zeker een jaar of misschien wel 2 mee rondgelopen waar het soms weken goed was en soms ineens een dag weer rood. Hij is uiteindelijk ergens anders aan overleden, dus we denken dus nog steeds dat het inderdaad een ader was.

Overigens zijn we wel tijdelijk gestopt met visolie.
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Heb mijn topic gevonden: viewtopic.php?f=8&t=137203

Was dus in 2018. Urine is direct geprikt vanuit de blaas inderdaad
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Is er al een echo van de prostaat en blaas gemaakt? Zo niet zou ik dat dan toch maar ff laten doen, nouja ff dat is natuurlijk in de huidige tijd :-X

Ondanks dat heel veel reuen een vergrootte prostaat hebben wil niet zeggen dat er geen zijn die wel degelijk (veel) last ervan ondervinden.
Of het dat dan is geen idee hoor maar is wel een optie om dan zeker uit te sluiten of bevestigen en behandelen
Overigens maakte mijn reu na behandeling (geen castratie ) best wel wat grotere plasjes viel me op ondanks dat ie nog steed zeikt als een reu :biggrin2: ;)
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Hallo,
Vriendelijk bedankt voor de vele adviezen!

Ik heb na de reactie van Pluk een pet shirt besteld en deze heeft hij nu in de nacht aangehad. Ik hoop dat dit een beetje gaat helpen en dat het probleem is dat hij zich in de nacht teveel heeft gelikt zodat het niet kon genezen.

Ook ga ik z'n voer aanpassen en meer variëren in de soorten kvv.
En ook blijf ik spoelen.

De hennep en zalm olie ben ik pas gaan gebruiken sinds een week of 3, omdat ik dacht dat hij die omega's te kort kwam en daardoor die ontsteking niet goed kon genezen. Ik weet niet of het kwaad kan om wilde zalm olie te geven, want ik heb er op gelet dat dit het geval was.

Extra vitamine c heb ik ook aan gedacht, maar dat werkt de anti biotica tegen, zowel medicatie als colloidaal zilver heb ik vernomen, misschien heb ik dit mis?

Verder heb ik niet het idee dat de klachten komen vanuit de blaas of prostaat, ik ben de symptomen na gegaan en die komen niet echt overeen, natuurlijk helemaal zeker weten doe ik dit niet, maar ik denk dat ik eerst even af ga wachten of wat ik nu doe gaat helpen.

Het positieve is wel dat de klachten niet zijn verergerd de afgelopen dagen, en dat het bloed wat hij nu verliest heel veel verdunt is met de urine, dus het is niet donker puur rood bloed aan z'n plassertje. Dit was nog het ergste op de 3de dag van de laatste anti biotica kuur vlak voordat ik ook met Kamille thee ging spoelen, dus het spoelen helpt misschien dan toch wel een beetje? Ook is hij nog heel vrolijk en veel energie, dus ik hoop dat ik het zo een beetje aan kan kijken en dat zijn immuunsysteem het toch over gaat nemen..

Als dat niet het geval is, dan of verder onderzoek doen, of homeopathische middelen in gaan zetten of toch maar de chemische castratie, ook al zou ik echt niet weten waarom dat zou helpen tegen de ontsteking die hij nu heeft.. is er iemand die me dit uit kan leggen? Want de ontsteking komt toch door het gedrag ( het likken) wat voortkomt uit de hormonen (testosteron,) en toch niet door de hormonen zelf? Wat mij dan weer bang maakt is dat ik straks met een chemisch gecastreerd hondje zit en dat dit de ontsteking dan alsnog niet weg gaat nemen, en dan ook nog de kans dat hij hier qua gedrag ook onder gaat lijden, ook al is het dan maar voor een jaar.

Maar goed, het is denk ik nog niet hele hoge nood dus ik hoop dat ik nog even ruimte heb om te kijken wat het beste gaat helpen bij hem.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Groetjes
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Onze reu had ook regelmatig voorhuidontsteking. Ik heb weinig aanvullende tips, op 1 na.

Wij spoelden altijd met kamillethee. En mijn ervaring was dat 1 keer per keer spoelen niet genoeg is. Wat ik deed, was meerdere keren direct achter elkaar spoelen. Zodat op dat moment echt alle viezigheid en troep er uit is. Wij merkten dat het dan veel sneller beter ging. We spoelden 2 keer per dag. Als je merkt dat het beter gaat en er de eerste keer spoelen en tussendoor geen troep meer uitkomt, dan kun je nog even 1 keer per keer door blijven spoelen.

Misschien een kleine tip, maar hopelijk maakt het bij jullie ook verschil. Sterkte er mee!
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Bedankt voor de aanvullende tip Kaela!

Ik had nog een vraag aan lizzy, is het oké om die Enchina druppels ook inwendig te geven?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: za 06 jun 2020, 17:14 Bedankt voor de aanvullende tip Kaela!

Ik had nog een vraag aan lizzy, is het oké om die Enchina druppels ook inwendig te geven?
Ja, dat kan. Ik vraag me wel af of het helpt hoor, maar je kunt het zeker proberen. Ik zou dat wel doen als kuurtje. Dus zeg een weekje of 2 a 3 en er dan weer mee stoppen.
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Dank je wel voor je reactie Lizzy!

Mijn hondje heeft ondertussen heel veel onderzoeken gehad omdat het niet verbeterde. Hij heeft een echo gehad en alles was oké, behalve een lichte verdikking in zijn blaas, en er zat bloed bij de urine die steriel afgenomen was uit de blaas, bij dit onderzoek wacht ik nog op de uitslagen en dan willen ze gerichte anti biotica gaan geven. Ook hebben ze hem nu chemisch gecastreerd, werking van een half jaar.

De onderzoeken zijn gedaan toen hij onder narcose was voor zijn tand poliepen weg te laten halen want daardoor ging hij steeds slechter eten.

Toen kwam ik er achter dat hij door de tandpoliepen ook slechter is gaan drinken, wat me niet was opgevallen doordat hij ook vaak buiten drinkt, heel stom van me natuurlijk dat ik dit niet heb gezien. Maar goed, ik hoop dus dat dit de oorzaak is geweest van zijn ontsteking.

Ik merk dat zijn urine al veel lichter is, maar nog steeds niet helemaal zo als het moet zijn denk ik, ook zit er nog een heel klein beetje bloed bij de urine, dit komt pas opzetten nadat hij al een half uur piesjes heeft gedaan, en dan is het spontaan een beetje bloed erbij, en daarna trekt dit ook weer weg nadat hij meer piesjes doet, dit is een goed teken neem ik aan? Ook is dit nog maar de 2de dag na de ingreep.

Nu had ik nog een vraag. Ik zit nu dus te tobben ofdat ik nu ervoor ga om zijn immuunsysteem verder aan proberen te sterken ( want hij heeft ondertussen nog een anti bibiotica kuur gehad) Of dat ik na de uitslagen van de steriele urine de gerichte anti biotica ga geven aan hem. Wat is nu wijsheid??

Groetjes
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Als er een kiem gevonden wordt in de urine en deze blijkt gevoelig voor een bepaalde AB zou ik dat zeker proberen.
Dat hij in vitro gevoelig is wil niet zeggen dat het in vivo ook zo is, maar ik zou het zeker proberen!

Tis ook niet gezegd dat ze iets gaan vinden...
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Ok, even een update en misschien heeft iemand nog wat advies.

Tijdens de chemische castratie heb ik ook zijn tandpoliepen weg laten halen, hierdoor merkte ik dat hij gelijk beter ging drinken ( normaal let ik daar niet op want hij drinkt nooit zo veel, plus dat hij tijdens het wandelen ook wel eens drinkt uit plasjes etc.) ook het eten ging een stuk beter. Op sommige dagen zat er geen bloed in de urine, en als het er wel in zat, dan was het veel verdunt met de urine. De urine zelf was ook een stuk lichter.

Na 2 weken at hij nog steeds een beetje met lange tanden, en heb ik Carprodyl quadri (pijnstilling/ontstekingsremmer) meegekregen voor een week omdat het nog rood was aan de binnenkant van zijn kies.
Hierna ging het eten weer wat beter, maar na 6 dagen aan de meds werd het bloedden veel erger.

Kan dat zijn omdat deze pijnstilling/ontstekingsremmer ook een beetje een bloedverdunner is? Of is dat niet zo? Want ik maak me hier best wel zorgen over.

Nu eet hij wel al veel beter, en drinken ook, alleen nog niet helemaal zoals het hoort misschien. Ook ziet het nog een beetje rood aan de binnenkant van zn kies, dus heb ik weer ontstekingsremmer meegekregen voor 2 weken.

De DA zeg dat ik af moet wachten totdat zijn balletjes zijn geslonken en dan zou het op moeten houden met bloedden. Maar ik kan nergens vinden dat testosteron zelf voor die voorhuid ontsteking kan zorgen, en dan zou het toch niet de eerste 2 weken beter met hem hadden moeten gaan maar slechter, ivm de testosteron die juist na de chemische Castratie omhoog gaat in die tijd??

Ook zat er in de steriele urine wel bloed, maar geen ontsteking. En tesame met die lichte verdikking zit ik er zelf aan te denken dat dit komt omdat er voor zolange tijd te weinig urine in heeft gezeten en dat dit de wand van de blaas wat heeft beschadigd/geirriteerd.
Dus ik zit zelf eigenlijk eerder aan een doorspoelprobleem te denken ivm met zijn gebitje ipv een hormonaal probleem. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. (Ik heb trouwens al van alles geprobeerd om hem beter te laten drinken zoals bouillon, karnemelk etcetc. Hij lust het niet.)

Heeft iemand een idee waarom het bloedden nu erger word? Kan dit door de meds komen?
Bodhi sioux
3-sterren
3-sterren

Nu begint hij ook al heel moeilijk te plassen. Hij druppelt vaak alleen maar urine tijdens het plassen en heel af en toe een zwak en onderbroken straaltje, staat wel 30 seconde over 1 plasje te doen en dan komt er heel weinig uit. Hij kan het nog wel goed ophouden, ook in de nacht geen probleem. Volgens mij heeft hij ook geen pijn en het bloed nu ook niet meer, ook is de voorhuidontsteking weg denk ik.

Hij eet en drinkt nu een stuk beter, ook is hij nog steeds heel vrolijk en energiek en maakt absoluut geen zieke indruk, alleen kan hij nu ontzettend slecht tegen de warmte. Had hij ook toen hij te weinig dronk ivm zn tand poliepen.

Ik heb steriele urine weer af laten nemen en laten onderzoeken. Geen blaas onsteking en ook geen blaasgruis te zien. Wel is zijn urine nog steeds te donker en te geconcentreerd, maar wel minder als vooordat de poliepen weg gehaald waren. Hij heeft ook nog een tandpoliepje achter zijn achterste kies die de DA over het hoofd heeft gezien. Die word morgen weg gehaald en gelijk verder obderzocht met echo en röntgenfoto of er ergens een steentje vastzit in zijn plasbuis oid.. ik hoop dat het poliepje nog het probleem is, maar waarom plast hij dan zo moeilijk?

Ik had gevraagd of het zin had om zijn urine nog verder aan te zuren, met cranberrie en vitc. En de DA zei dat dit geen kwaad kon omdat zijn ph te laag was. Zijn ph is 4.5. Maar nu las ik op internet dat dit juist een te zure ph waarde is en dat het normaal tussen de 5 en 7 ligt, en hoe lager de ph waarde hoe zuurder de graad is..

Ik heb ook een afspraak gemaakt voor volgende week maandag bij een tandheelkundige specialist, om te controleren of er echt niets met zijn gebitje is en hij daarom misschien te weinig vocht binnen krjjg, anders zou zn urine toch niet te geconcentreerd zijn? Daarna naar een uroloog ofzo? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. :( iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze klachten??
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bodhi sioux schreef: ma 13 jul 2020, 13:25 Nu begint hij ook al heel moeilijk te plassen. Hij druppelt vaak alleen maar urine tijdens het plassen en heel af en toe een zwak en onderbroken straaltje, staat wel 30 seconde over 1 plasje te doen en dan komt er heel weinig uit. Hij kan het nog wel goed ophouden, ook in de nacht geen probleem. Volgens mij heeft hij ook geen pijn en het bloed nu ook niet meer, ook is de voorhuidontsteking weg denk ik.

Hij eet en drinkt nu een stuk beter, ook is hij nog steeds heel vrolijk en energiek en maakt absoluut geen zieke indruk, alleen kan hij nu ontzettend slecht tegen de warmte. Had hij ook toen hij te weinig dronk ivm zn tand poliepen.

Ik heb steriele urine weer af laten nemen en laten onderzoeken. Geen blaas onsteking en ook geen blaasgruis te zien. Wel is zijn urine nog steeds te donker en te geconcentreerd, maar wel minder als vooordat de poliepen weg gehaald waren. Hij heeft ook nog een tandpoliepje achter zijn achterste kies die de DA over het hoofd heeft gezien. Die word morgen weg gehaald en gelijk verder obderzocht met echo en röntgenfoto of er ergens een steentje vastzit in zijn plasbuis oid.. ik hoop dat het poliepje nog het probleem is, maar waarom plast hij dan zo moeilijk?

Ik had gevraagd of het zin had om zijn urine nog verder aan te zuren, met cranberrie en vitc. En de DA zei dat dit geen kwaad kon omdat zijn ph te laag was. Zijn ph is 4.5. Maar nu las ik op internet dat dit juist een te zure ph waarde is en dat het normaal tussen de 5 en 7 ligt, en hoe lager de ph waarde hoe zuurder de graad is..
Als de pH waarde daadwerkelijk 4.5 is, dan is dat echt veeeeeeeeel te zuur en dat zou wel eens de reden voor problemen kunnen zijn. Hoeft niet maar kan wel. Een aanzuren mag al helemaaaaaaal niet. Ik ben zo blij dat je zelf op onderzoek bent uitgegaan voordat je cranberry en vitamine C bent gaan geven.

Is de urine door een laboratorium al eens onderzocht op gruis?

Een echo lijkt me op zich ook niet verkeerd. Want het is raar, dat hij zo moeilijk plast.
Ik heb ook een afspraak gemaakt voor volgende week maandag bij een tandheelkundige specialist, om te controleren of er echt niets met zijn gebitje is en hij daarom misschien te weinig vocht binnen krjjg, anders zou zn urine toch niet te geconcentreerd zijn? Daarna naar een uroloog ofzo? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. :( iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze klachten??
Hoeveel ml drinkt hij exact op een dag? En wat eet hij?

Plaats reactie