Ervaringen sterilisatie leonberger
Moderator: Lizzy
Ervaringen sterilisatie leonberger
Ik ben me aan het beraden over sterilisatie van mijn leonberger teefje, Polly.
Maar wat is jullie ervaring met de vacht daarin.
En in hoeverre tast het de kwaliteit van leven aan.
De 2 voorbeelden die ik ken zijn zodanig dat ik liever in laat slapen bij ontstekingen dan castreren.
Warmte niet kwijt kunnen.
Sloom op het depressieve af.
Polly is heel vrolijk en energiek maar als haar leven zo zou worden, vind ik het dat dus niet waard.
De 2 voorbeelden die ik ken zijn zodanig dat ik liever in laat slapen bij ontstekingen dan castreren.
Polly is heel vrolijk en energiek maar als haar leven zo zou worden, vind ik het dat dus niet waard.
Re: Ervaringen sterilisatie leonberger
Een paar vragen:
- Waarom ga je er bij voorbaat al vanuit dat jouw hond ontstekingen gaat krijgen (ik neem voor het gemak maar even aan dat je baarmoederontstekingen bedoeld)?
- Hoe oud is Polly?
- Heb je jezelf ook geïnformeerd over de voor- en nadelen van een sterilisatie?
- Heb je ook nagedacht over alternatieven voor een castratie?
Castratie heeft naar mijn ervaring altijd invloed op de vacht. Zelfs bij kortharige honden zie ik ongelofelijk verschil tussen gecastreerde teven en niet gecastreerde teven (en ik heb nu zo vaak van dichtbij mee gemaakt hoe de vacht veranderde na castratie). Soms zijn er honden die juist een betere vacht krijgen. Ik weet niet hoe dat zit bij de Leonberger maar aangezien het maar om heel weinig rassen gaat denk ik dat je er vanuit kan gaan dat de vacht ook een plof-vacht gaat worden.Pien123 schreef: do 30 jul 2020, 02:56 Ik ben me aan het beraden over sterilisatie van mijn leonberger teefje, Polly.
Ik vind wel of niet castreren echt ongelofelijk lastig. Als je bang bent voor baarmoeder ontsteking en je wilt niet castreren: dan kun je nog overwegen om alleen de baarmoeder te laten verwijderen en de eierstokken te laten zitten. Moet je eerst nog wel een dierenarts zien te vinden die dat doet, deze operatie. Want de meeste kennen de operatie niet en voeren 'm ook niet uit. In Amerika wordt het steeds populairder maar hier in NL kijken ze je aan of je in de brand staat.
Overigens is castreren niet alleen een ramp voor de vacht. Ook voor de gewrichten, ligamenten, pezen, etc. En er zijn ook honden die door castratie meer risico lopen op bepaalde vormen van kanker. Ik weet niet hoe je Engels is? Eventueel kun je dit artikel ook even door google translate halen!
https://healthypets.mercola.com/sites/h ... -dogs.aspx
Omdat ze geen 1 goed doorlopen loopsheid heeft.
En dat wel probleem kan worden.
Ze is nu 2 jaar.
Maar mijn belangrijkste vraag is, hoe is kwaliteit van leven met castratievacht.
Want als dat zo belabberd is als wat ik heb gezien, dan doe ik niks, en als ze ontsteking baarmoeder krijgt, laat ik haar inslapen.
Maar dan ben ik daar liever op voorbereid dat ik mogelijk die beslissing moet nemen.
Lizzy
De voorbeelden die ik ken zijn bedroevend.
Inderdaad plofvacht, woekering van ondervacht.
Dat zou mogelijk nog iets zijn, een andere operatie.
En dat wel probleem kan worden.
Ze is nu 2 jaar.
Maar mijn belangrijkste vraag is, hoe is kwaliteit van leven met castratievacht.
Want als dat zo belabberd is als wat ik heb gezien, dan doe ik niks, en als ze ontsteking baarmoeder krijgt, laat ik haar inslapen.
Maar dan ben ik daar liever op voorbereid dat ik mogelijk die beslissing moet nemen.
Lizzy
De voorbeelden die ik ken zijn bedroevend.
Inderdaad plofvacht, woekering van ondervacht.
Dat zou mogelijk nog iets zijn, een andere operatie.
Je kunt eens een holistisch dierenarts raadplegen . En eens kijken of er middels alternatieve middelen iets ingezet kan worden
Ik zou ook eens informeren bij een goede trimsalon , en eens vragen wat de mogelijkheden zijn om de vacht in een zo goed mogelijke conditie te houden
En wat lizzy beschrijft over de gewrichten is er ook eentje om goed na te denken , zeker bij een groot ras . Het is best een moeilijke beslissing . Ik heb mijn ruwharige JRT uiteindelijk ook laten helpen . Zij wa ruim 3 jaar , ook ik zat in Over haar vacht . Maar tot nu toe geen verandering /verslechtering . Al den ik wel dat dat op oudere leeftijd wel kan veranderen .Zij is er enorm van opgeknapt . Ze had steeds meer last van haar loopsheid . En haar baarmoeder was in niet al te beste conditie .
Ik zou ook eens informeren bij een goede trimsalon , en eens vragen wat de mogelijkheden zijn om de vacht in een zo goed mogelijke conditie te houden
En wat lizzy beschrijft over de gewrichten is er ook eentje om goed na te denken , zeker bij een groot ras . Het is best een moeilijke beslissing . Ik heb mijn ruwharige JRT uiteindelijk ook laten helpen . Zij wa ruim 3 jaar , ook ik zat in Over haar vacht . Maar tot nu toe geen verandering /verslechtering . Al den ik wel dat dat op oudere leeftijd wel kan veranderen .Zij is er enorm van opgeknapt . Ze had steeds meer last van haar loopsheid . En haar baarmoeder was in niet al te beste conditie .
Bij grote rassen hoor ik wel vaker iets over incontinentie na castratie (bij teven dan) Ik heb er verder geen ervaring mee aangezien ik reuen heb (met ballen)
Ondanks dat ik bij beide geen voorstander ben van castreren om meerdere redenen die nog zwaarder wegen dan vacht kan ik het best voorstellen bij een teef die moeite heeft met loopsheid.
Voor plofvachten kun je bijv afspraken maken bij een trimsalon, regelmatiger laten onderhouden dat het niet zo slecht wordt. En er is altijd nog een tondeuse
(nah weet ik hoort niet)
Ik ken wel een paar gecastreerde teven van ras newf en berner. Niet alle hebben een plofvacht ontwikkeld.
Ondanks dat ik bij beide geen voorstander ben van castreren om meerdere redenen die nog zwaarder wegen dan vacht kan ik het best voorstellen bij een teef die moeite heeft met loopsheid.
Voor plofvachten kun je bijv afspraken maken bij een trimsalon, regelmatiger laten onderhouden dat het niet zo slecht wordt. En er is altijd nog een tondeuse
Ik ken wel een paar gecastreerde teven van ras newf en berner. Niet alle hebben een plofvacht ontwikkeld.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Waarom in laten slapen bij een baarmoederontsteking? Dat is als je er tijdig bij bent prima te behandelen. Watvoor problemen zijn er met de loopsheid?
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Tja....een plofvacht is natuurlijk altijd een risico, maar zoals hierboven al aangegeven zijn daar legio mogelijkheden om dat onder controle te houden.
Ik zie tenminste niet in waarom, als de loopsheid zo'n drama is, DAT de reden zou zijn om niet te castreren.
Een BMO met alle mogelijke ellende van dien zou dan in mijn visie een veel groter probleem zijn als de extra vachtonderhoud die het mogelijk oplevert.
En dan maar in laten slapen....die logica zie ik helemaal niet
Stel je doet nu niks en laat haar nog 6 jaar zo lopen en wacht een BMO af....dan is je hond 8, dan zou je dus nog een jaar of 3/4/5 (of meer met geluk) nog kunnen genieten van je hond die misschien wat meer onderhoud nodig heeft....dat is toch geen reden om in te laten slapen
Ik zie tenminste niet in waarom, als de loopsheid zo'n drama is, DAT de reden zou zijn om niet te castreren.
Een BMO met alle mogelijke ellende van dien zou dan in mijn visie een veel groter probleem zijn als de extra vachtonderhoud die het mogelijk oplevert.
En dan maar in laten slapen....die logica zie ik helemaal niet
Stel je doet nu niks en laat haar nog 6 jaar zo lopen en wacht een BMO af....dan is je hond 8, dan zou je dus nog een jaar of 3/4/5 (of meer met geluk) nog kunnen genieten van je hond die misschien wat meer onderhoud nodig heeft....dat is toch geen reden om in te laten slapen
Zullen we even to the point blijven ajb
-
hannabelgje
- 5-sterren

Bij afweging wat wijsheid is, is het handig om de feiten te weten. Mijn hond had enorm laat van haar hormonen voor haar castratie, niet eten, gestressed en enorm heftig schijnzwanger. Na sterilisatie veel mindwr stress, ze ging voor het eerst in 2,5 jaar eten zonder dwang en geen schijnzwangerschap meer. Haar kwaliteit van leven is er aanzienlijk op verbeterd. Ze is beslist niet sloom geworden, maar heeft geen lange vacht. Ik merk weinig verschil in vacht met voor castratie.Pien123 schreef:Zullen we even to the point blijven ajb
Daarom ook mijn vraag wat het probleem met de loopsheid is.
Maar welke point dan, je hebt het over vachtverandering en daardoor sloom....en als optie 'dan maar inslapen'
Ik ben absoluut niet tegen castratie, dat moet iedereen voor zichzelf afwegen.....maar inslapen omdat je MOGELIJK vachtverandering krijgt na castratie gaat mij echt wel een stap te ver....helemaal omdat aan een dramavacht nog heel veel te doen is
Mijn Spaanse Gordon (op 1 jarige leeftijd geholpen voor haar adoptie) heeft ook een drama vacht gekregen ..... en dus moet ik wat vaker ontwollen en gaat ze elke 12 weken naar de trimster
Nu ze ouder wordt wordt haar vacht nog slechter, maar ik verkort dan gewoon de tijd tussen de trimbeurten.....nu 11 weken....en hopelijk als ze ooit 15 wordt misschien wel elke 8 weken
....of ik zet de tondeuse er op en maak er coupe kort van
Maar als je de vacht gewoon goed bijhoudt (in welke vorm dan ook) zou dat toch geen probleem op mogen leveren, behalve dat ze er niet als 'rasstandaard' bijlopen
To the point is dat ik ervaringen vraag
Geen meningen
Ik wil verder niemand zijn tijd verdoen, iedereen doet zijn best.
Daarom ben ik zo specifiek mogelijk.
Geen meningen
Misschien kun je je dan beter richten tot een FB-groep en/of een rasvereniging met je specifieke vraag? Daar zitten de eigenaren van Leonbergers die antwoord kunnen geven.Pien123 schreef: do 30 jul 2020, 16:19 To the point is dat ik ervaringen vraag
Geen meningen
Beiden niet aan de orde.
Maar ervaringen mogen ook in pb.
Dan kan dit topic gesloten worden.
-
hannabelgje
- 5-sterren

We proberen je te helpen, maar ik heb het gevoel dat je daar niet echt op zit te wachten. Ik raad je ook aan om naar andere leonberg eigenaars te gaan voor ervaringen ipv hier op barfplaats.Pien123 schreef:Beiden niet aan de orde.
Iedere hond is anders en zal ook anders reageren op een castratie. Er zijn nooit garanties.