Hoe is het met degenen die hun huisdier moeten missen ?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Hoe is het met degenen die hun huisdier moeten missen ?

Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Tanna schreef: wo 12 aug 2020, 12:29 Drie maanden geleden is het vandaag en soms kijk ik achter elkaar foto's en filmpjes van George, maar vandaag kan ik dat niet.
Dit is zo'n dag die zorgt dat er een steen op mijn borst ligt, dat ik het liefst zou wegkruipen, zo'n pijn doet het. Aanvankelijk was er redelijke berusting omdat ik wist dat het goed was. Toch sloeg later de twijfel toe. Had ik niet nog een tijdje door moeten zetten? Ze liep nog, ook al was het akelig langzaam, ze at nog met smaak, ze probeerde zo zindelijk mogelijk te zijn. Maar ze was soms ook onrustig en dat zindelijk zijn hield in dat ik er vaak uit moest 's nachts, dat ik als iedereen al uren sliep nog met de meiden in het bosje wandelde, dat ik haast niet sliep omdat ik van elk ritseltje, elk krasje van een nageltje op het parket dat ik via de babyfoon hoorde meteen naar beneden ging. George de tuin in, plassen en weer naar binnen. En dan nog een paar keer eruit omdat ze onrustig was, terwijl ik op moest blijven. Tegen de tijd dat ik echt met ze naar buiten wilde lag zij heerlijk te slapen. Het allerergste was dat ze binnen afzienbare tijd helemaal blind zou zijn en dat gaf de doorslag. Ik weet natuurlijk best dat het niet meer ging.
Het is goed dat ik dit opschrijf, dat haalt me weer bij de les.
Maar het gemis, het verdriet........allemachtig, wat is dat erg.........
Het laatste tuigje dat ze droeg ligt nog gewoon bij de deur, haar bal houd ik apart. Soms hoor ik haar zuchten en kijk ik naar waar ze zou moeten liggen. Roep ik George terwijl ik Ivy bedoel. Zeg ik als we de brug oversteken : Kom op, meiden! En hik ik ineens van verdriet terwijl ik met Ivy wandel. Waar zij dan weer heel erg van schrikt en gauw tegen me op komt staan en mijn handen likt, helemaal van slag.
Een paar weken geleden vond ik een van de wintertruien van George, die had ze in maart denk ik nog gedragen. En daar sta je dan, alsof je in zo'n sentimentele film zit, truitje tegen je gezicht, helemaal snikkend..........
Ik snijd de groente en bedenk me hoe graag ze alles lustte en tot voor kort aan kwam lopen als ik het mes maar op een wortel zette. Ja, wortel! Lekker!!!!
Tegelijkertijd ben ik zo blij dat Ivy bij ons is gekomen nadat we verhuisd waren. Mijn reservehondje, het hondje dat ervoor zorgt dat ik met mijn depressieve autihoofd wel naar buiten ga. Gelukkig dat ze er al was, ik weet niet of ik het nu had gekund, samen met de zorg voor een lief die me zo hard nodig heeft na zijn herseninfarct. Voor hem is het ook fijn dat die kleine er is trouwens.
Ik merk dat ik Ivy nu pas echt volledig toe kan laten in mijn hart. Er zit wel een groot Georgevormig gat in maar zij heeft er ook een prominente plek in gekregen. En dat is fijn, ik houd ook van haar. Maar George was als het ware mijn eerstgeborene, het mooiste dat me ooit is overkomen. Voor altijd dichtbij me........
:'( :-*
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Anne in Zweden schreef: wo 12 aug 2020, 13:25 Sterkte, Tanna. Het is ook nog zo vers allemaal, drie maanden, na een heel lang leven samen. :-*

Vandaag is het ook een jaar geleden dat we ons aanloopkatertje Sven onverwacht moesten laten inslapen, twee weken na onze oldie Max, ook een vindhond. Hij overleed op 29 juli vorig jaar. Max mocht 15 jaar en vier maanden worden, en met zijn verlies heb ik vrede. Hij was bijna tot op het einde goed en gelukkig, alleen de laatste twee dagen waren moeilijk.
Maar Sven... Dat verlies kwam te onverwacht, daar had ik helemaal niet op gerekend. Ik denk ook vaker terug aan Svenneman dan aan Max en Scotch (die op 1 maart vorig jaar overleed, ook 15 jaar en vier maanden oud), of liever gezegd: aan Sven denk ik vooral terug met pijn in mijn hart, aan de reuen vooral met veel liefde en dankbaarheid. Sven was nog jong, en zo lief, zo zacht, zo sociaal, zo onverschrokken... Wat hebben we vaak gelachen om zijn totale gebrek aan angst voor grote, stoere en gevaarlijke dingen (weet je nog, Kim, de kennismaking met Atz? Ik zie Atz nog kijken toen Sven zonder terughoudendheid op hem af stiefelde: what the actual FUCK?!)

Ach Sven. Kusje op je zachte snuitje en een aai over je fluwelen vacht. We hebben je maar drie jaar mogen hebben, maar wat heb je een indruk gemaakt...
Goh, Sven, alweer een jaar geleden joh??

Ja dat weet ik nog heel goed, Atz (die normaal wel katten “lust”) stond stomverbaasd te kijken toen Sven op hem af gelopen kwam. WTF gebeurt er nu dan?? Geweldig beest, die Sven. Snap heel goed dat het moeilijk is om er vrede mee te hebben dat hij veel te vroeg moest gaan. :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dikke knuffel Tanna :bigarmhug:

Het schijnt erbij te horen trouwens, dat de twijfel ineens toeslaat na het laten inslapen van je huisdier :-\ Op de een of andere manier lijkt het wel of je hersenen en je hart en je ziel eerst met elkaar in lijn moeten komen ofzo. En dat je hoofd ook alles 1000 keer uitgekauwd moet hebben zodat hoofd, hart en ziel er echt samen tot diep weten dat het moest. En je beslissing de juiste was. Het enige wat je kon doen. Dat heeft kennelijk tijd en ruimte nodig.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Och, al die herinneringen, bij alle keren dat we stilstaan dat het al zo lang (of nog maar zo kort) geleden is. De twijfel, de pijn in ons hart, de lach en traan die weer terug boven komt.

Dikke knuffel voor iedereen.

Hier was het een paar dagen geleden een jaar terug dat we Fengur lieten gaan. Ik zie ons in het weiland staan alsof het gisteren was. Ik voel nog precies hoe ik hem op de trailer hielp, de laatste aai door zijn manen, nog een keer zijn zachte oren vast houden.
In sommige opzichten is het anders met paarden. Ze leven letterlijk ietsje verder van je af. Maar daar staat weer tegenover dat de uren samen vaak zo intens en bewust zijn en meestal ook zo fijn. Fengur heeft me zo ongelooflijk veel plezier gegeven. En vaak weet je pas wat je mist als je het kwijt bent, er is geen enkel paard meer geweest waar ik zo'n rotsvast vertrouwen in heb gehad. Het is ongelooflijk hoe goed hij op mij gepast heeft. En het was zo mooi om hem oud te zien worden, in een welverdiend pensioen en met zijn fijnste vriend en alle zorg en liefde die hij nodig had. En vooral om hem in die laatste jaren nog schandalig te verwennen. Lieve Fen toch.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Tanna twijfels horen bij belangrijke beslissingen en zijn ook een deel van jouw rouwverwerking. In mijn ervaring wachten de meeste mensen eerder te lang dan te kort met het laten inslapen van een ziek dier.
Sterkte!

:'(

Kaela mooi zoals je het beschijft van Fen... zo bijzonder die band die mensen met hun paard hebben!
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Een maand geleden alweer dat we Misty moesten laten gaan. Het voelt nog als de dag van gisteren. In die maand zijn we 2 weken naar de camping geweest. oh wat deed dat zeer bij binnenkomst haar mand in de woonkamer, je ziet haar subiet liggen, de opstapjes, de ortopedische mand bij het bed, de extra gabapentine die daar voor nood lag als we langer moesten blijven. De eerste bosronde daar zonder haar :'( zie en zag voor me hoe ik in die week van 15 juni al het kreupelhout op ons pad opzij legde voor haar. Nooit verwacht dat ze er een maand later niet meer zou zijn. Ze was oud ja maar niet oud dat we dit in dit tempo hadden zien aankomen. Thuis staan nog 4 onaangebroken doosjes gabapentine, die had ik al gekocht voor de vakantie....Ik leg er nog altijd structureel te veel vlees uit. Sta elke keer weer raar te kijken hoe weinig er nog maar doorheen gaat. Mis mijn meisje :'(
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Anne in Zweden schreef: wo 12 aug 2020, 13:25 Sterkte, Tanna. Het is ook nog zo vers allemaal, drie maanden, na een heel lang leven samen. :-*

Vandaag is het ook een jaar geleden dat we ons aanloopkatertje Sven onverwacht moesten laten inslapen, twee weken na onze oldie Max, ook een vindhond. Hij overleed op 29 juli vorig jaar. Max mocht 15 jaar en vier maanden worden, en met zijn verlies heb ik vrede. Hij was bijna tot op het einde goed en gelukkig, alleen de laatste twee dagen waren moeilijk.
Maar Sven... Dat verlies kwam te onverwacht, daar had ik helemaal niet op gerekend. Ik denk ook vaker terug aan Svenneman dan aan Max en Scotch (die op 1 maart vorig jaar overleed, ook 15 jaar en vier maanden oud), of liever gezegd: aan Sven denk ik vooral terug met pijn in mijn hart, aan de reuen vooral met veel liefde en dankbaarheid. Sven was nog jong, en zo lief, zo zacht, zo sociaal, zo onverschrokken... Wat hebben we vaak gelachen om zijn totale gebrek aan angst voor grote, stoere en gevaarlijke dingen (weet je nog, Kim, de kennismaking met Atz? Ik zie Atz nog kijken toen Sven zonder terughoudendheid op hem af stiefelde: what the actual FUCK?!)

Ach Sven. Kusje op je zachte snuitje en een aai over je fluwelen vacht. We hebben je maar drie jaar mogen hebben, maar wat heb je een indruk gemaakt...
Ik herinner het me nog goed, zo verdrietig.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Kaela schreef: wo 12 aug 2020, 14:55 Och, al die herinneringen, bij alle keren dat we stilstaan dat het al zo lang (of nog maar zo kort) geleden is. De twijfel, de pijn in ons hart, de lach en traan die weer terug boven komt.

Dikke knuffel voor iedereen.

Hier was het een paar dagen geleden een jaar terug dat we Fengur lieten gaan. Ik zie ons in het weiland staan alsof het gisteren was. Ik voel nog precies hoe ik hem op de trailer hielp, de laatste aai door zijn manen, nog een keer zijn zachte oren vast houden.
In sommige opzichten is het anders met paarden. Ze leven letterlijk ietsje verder van je af. Maar daar staat weer tegenover dat de uren samen vaak zo intens en bewust zijn en meestal ook zo fijn. Fengur heeft me zo ongelooflijk veel plezier gegeven. En vaak weet je pas wat je mist als je het kwijt bent, er is geen enkel paard meer geweest waar ik zo'n rotsvast vertrouwen in heb gehad. Het is ongelooflijk hoe goed hij op mij gepast heeft. En het was zo mooi om hem oud te zien worden, in een welverdiend pensioen en met zijn fijnste vriend en alle zorg en liefde die hij nodig had. En vooral om hem in die laatste jaren nog schandalig te verwennen. Lieve Fen toch.
:bigarmhug: :bigarmhug:
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Cindy de Wolf schreef: do 13 aug 2020, 17:01 Een maand geleden alweer dat we Misty moesten laten gaan. Het voelt nog als de dag van gisteren. In die maand zijn we 2 weken naar de camping geweest. oh wat deed dat zeer bij binnenkomst haar mand in de woonkamer, je ziet haar subiet liggen, de opstapjes, de ortopedische mand bij het bed, de extra gabapentine die daar voor nood lag als we langer moesten blijven. De eerste bosronde daar zonder haar :'( zie en zag voor me hoe ik in die week van 15 juni al het kreupelhout op ons pad opzij legde voor haar. Nooit verwacht dat ze er een maand later niet meer zou zijn. Ze was oud ja maar niet oud dat we dit in dit tempo hadden zien aankomen. Thuis staan nog 4 onaangebroken doosjes gabapentine, die had ik al gekocht voor de vakantie....Ik leg er nog altijd structureel te veel vlees uit. Sta elke keer weer raar te kijken hoe weinig er nog maar doorheen gaat. Mis mijn meisje :'(
Ze blijft voorlopig zo in je systeem zitten, dat is echt wennen........ :-* :-*
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Borke schreef: wo 12 aug 2020, 16:29 Tanna twijfels horen bij belangrijke beslissingen en zijn ook een deel van jouw rouwverwerking. In mijn ervaring wachten de meeste mensen eerder te lang dan te kort met het laten inslapen van een ziek dier.
Sterkte!

:'(

Kaela mooi zoals je het beschijft van Fen... zo bijzonder die band die mensen met hun paard hebben!
Dat scheelt gelukkig, ik weet zeker dat ik niet te lang heb gewacht. Ze heeft tot de laatste dag plezier gehad en dat wilde ik ook voor haar. Een paar weken later zou het heel anders zijn geweest. Het voordeel van een autihoofd, ik ben gewend aan vooruitdenken over moeilijke dingen omdat ik precies moet weten hoe ik ga handelen. Zelfs in mijn verdriet had ik alles al een paar weken eerder uitgepuzzeld, het crematorium gebeld en al.
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Voor iedereen die er een nodig heeft.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

sam28 schreef: do 13 aug 2020, 19:43 :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Voor iedereen die er een nodig heeft.
Bedankt! Je kunt er zelf ook wel eentje gebruiken!
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Is echt wel fijn om dit topic te lezen. We begrijpen elkaars verdriet.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Siberienne schreef: vr 14 aug 2020, 22:11 Is echt wel fijn om dit topic te lezen. We begrijpen elkaars verdriet.
:-* :-* :bigarmhug:
Inderdaad, dat voelt goed.
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Tanna schreef: Bedankt! Je kunt er zelf ook wel eentje gebruiken!
Ja dat klopt. :'(

Plaats reactie