BPWR acute niesaanvallen - snotneus - verkouden

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Mijn vriend heeft sinds een paar jaar dat hij heel acuut vol loopt met snot. Hij blijft dan maar niezen en gaat zich als het erg is ook steeds beroerder voelen. Een paar uur later kan het zomaar weer over zijn of na een nachtje slapen. Heel zelden houd het een paar dagen aan. Hij is er al mee bij de huisarts geweest heeft allergietesten ondergaan maar daar is niets uitgekomen. Hij gebruikt sinds een paar maanden zo’n pilletje wat je bij de apotheek kan halen als je allergisch voor pollen bent en dat leek te helpen maar dat doet nu weinig meer. Misschien was het ook toeval dat het eerder wel leek te werken…

Ik denk dat hij bijna wekelijks wel zo’n aanval heeft en als hij een slechte week heeft dan wel 2 keer… Heel vermoeiend, heel irritant en in deze tijd helemaal irritant omdat je al snel Corona verdacht bent natuurlijk… Dat is het iedergeval niet hij had dit al lang voordat iemand iets over het griepvirus Corona had gehoord…

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Tips om er tegen te doen of waar hij naar toe zou kunnen gaan voor behandeling?
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: BPWR acute niesaanvallen - snotneus - verkouden

Bericht door Siberienne »

Ik zou toch denken aan een allergie. Er is zoveel waar iemand op kan reageren, misschien is niet alles te testen.

Kan hij het ergens aan linken, aan een bepaalde activiteit ofzo?

Ik ken iemand die heel veel last heeft van irritatie door stof van de platanen. Dus bij bepaalde terrassen onder de platanen ineens heel beroerd werd.

Of histamine-rijke voedingsmiddelen ?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Ik heb dat ook. Ook sinds een jaar of 3. Geen allergietest gedaan, maar wel zelf getracht een aantal zaken te elimineren. Dit heeft het wel verminderd, maar het is er nog wel. Het enige wat bij mij echt verbetering heeft is een neuspray waar cortisonen inzitten. Als de niesaanvallen echt te vervelend worden gebruik ik die spray en dan is het weer een poosje minder. Iig wordt dan meteen de niesprikkel sterk verminderd. Huisarts hier weet ook niet wat ermee te doen en zolang ik het met die spray onder controle weet te houden vind ik het zelf ook wel prima.
Onderaan de streep is het waarschijnlijk toch een allergie voor iets, maar wat is de vraag. Het fluctueert niet met de seizoenen en ik heb er qua weertype ook nog geen verband in kunnen vinden. Ik verdenk wel "iets" in huis, omdat ik als we op kampeertrip zijn amper last heb. Maar een geurprikkel kan ook al voldoende zijn voor een flinke niesbui, dat is vooral lastig als je dat in een winkel oid overkomt. Het lijkt er nog het meest op dat het neusslijmvlies overgevoelig is.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Toch klinkt het als eem allergie.

Ik heb vaak niesaanvallen onder de douche en dan heb ik nog geen zeep of iets dergelijks aangeraakt...
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Het lijkt er in ieder geval op alsof iets de mestcellen triggert (onderdeel van de afweer) en er daardoor histamine vrijkomt - en andere stoffen die dit soort reacties geven.

Dat kan een allergie zijn op iets specifieks maar ook een meer algemene prikkel. Zoals bijvoorbeeld fijnstof in de lucht. Of grote hoeveelheden huisstof of haren oid. Of luchtvochtigheid. Of -zeldzaam maar het bestaat- lichamelijke inspanning.

Het kan elkaar ook verergeren; mijn meneer heeft een allergie voor boompollen die elk jaar erger werd maar zodra we ergens zijn met schone lucht zijn zijn klachten een stuk minder. Hij moest steeds meer medicatie gebruiken; pillen, puffers en zelfs prednison kuren.

Dat is ook een van de redenen dat we verhuisd zijn uit Limburg. De lucht kwaliteit in Brabant en Limburg is schrikbarend slecht als je naar fijnstof kijkt. We wonen nu ruim een week in Noorwegen en als zijn medicatie staan ongebruikt in de kast. Het is even afwachten hoe het voorjaar gaat zijn maar erger dan in NL kan bijna niet.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

src_esther schreef: di 25 aug 2020, 08:42 Toch klinkt het als eem allergie.

Ik heb vaak niesaanvallen onder de douche en dan heb ik nog geen zeep of iets dergelijks aangeraakt...
Hier is de overgang van warm naar koude omgeving al een trigger. De douche ook, de stoom dan, want een deksel van een pan kokend water optillen heeft hetzelfde effect.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Mijn vriend heeft dat ook....alsof hij vanuit het niets ineens verschrikkelijk verkouden is. De zakdoekjes zijn niet aan te slepen. Allergietest kwam niets uit. Hij heeft soms wel baat bij antihistamine, via de huisarts. Maar meestal is het de rit uitzitten en is het met een dag weer over.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Na het sporten maakt het lichaam meer histamine aan... Heeft hij het vaak de dag na het sporten? Meestal is dat wel allergie-gerelateerd.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Zelf heb ik zo ongeveer continue een beetje verstopte holtes. Vast een allergie want met cetirizine gaat het een stuk beter.
Maar, in mijn zoektocht naar oplossingen kwam ik wel laatst deze tegen: https://www.isala.nl/patientenfolders/6 ... -loopneus/
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Pilletjes met cetirizine gebruikt hij ook! Ik herken de naam :)

Thx voor de tips wij denken ook dat het iets van allergie is maar voor nu kunnen we het nog niet aan iets koppelen maar heb hem wel gevraagd om als het weer is op te schrijven waar hij was, wat hij gegeten heeft ed. Misschien dat daar wat uit komt. De overige tips heb ik doorgegeven :)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

El_Kato schreef: ma 24 aug 2020, 22:00 Mijn vriend heeft sinds een paar jaar dat hij heel acuut vol loopt met snot. Hij blijft dan maar niezen en gaat zich als het erg is ook steeds beroerder voelen. Een paar uur later kan het zomaar weer over zijn of na een nachtje slapen. Heel zelden houd het een paar dagen aan. Hij is er al mee bij de huisarts geweest heeft allergietesten ondergaan maar daar is niets uitgekomen. Hij gebruikt sinds een paar maanden zo’n pilletje wat je bij de apotheek kan halen als je allergisch voor pollen bent en dat leek te helpen maar dat doet nu weinig meer. Misschien was het ook toeval dat het eerder wel leek te werken…

Ik denk dat hij bijna wekelijks wel zo’n aanval heeft en als hij een slechte week heeft dan wel 2 keer… Heel vermoeiend, heel irritant en in deze tijd helemaal irritant omdat je al snel Corona verdacht bent natuurlijk… Dat is het iedergeval niet hij had dit al lang voordat iemand iets over het griepvirus Corona had gehoord…

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Tips om er tegen te doen of waar hij naar toe zou kunnen gaan voor behandeling?
Heel herkenbaar! Ik heb dit ook regelmatig. Inderdaad, erg lastig in deze tijd met Corona.
Ben er een paar jaar geleden voor naar de KNO arts geweest. Allergietest op de standaard dingen kwam niets uit. Daarna een neusprovocatitest. Na een eerste pufje met histamine hoefden ze de rest niet eens meer te doen, het zat meteen potdicht. Conclusie: hypergevoelig neusslijmvlies. Deal with it. :P
Ik slik in het zomerseizoen wel antihistamine, heb het idee dat het verlicht. Sowieso omdat ik ook super allergisch ben voor insectensteken.
En het is in sommige situaties ook erger, warm/koud, koken.

Plaats reactie