BWR : Welke pindakaas zonder suiker en palmolie en toch smeuïg en ook lekker voor pindasaus?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BWR : Welke pindakaas zonder suiker en palmolie en toch smeuïg en ook lekker voor pindasaus?

Tanna
5-sterren
5-sterren

Re: BWR : Welke pindakaas zonder suiker en palmolie en toch smeuïg en ook lekker voor pindasaus?

Bericht door Tanna »

Wij hebben jaren pindakaas zonder zout van Horizon gegeten, komt geen olie aan te pas, alleen maar pinda's. En het is biologisch. Maar aan het begin van corona konden er geen pinda's meer geïmporteerd worden dus was er ook geen pindakaas meer en toen zijn we overgestapt op tahin van hetzelfde merk. Ook geen toegevoegde olie maar alleen sesamzaad en zonder zout.
En het grappige is dat we nu helemaal van de pindakaas af zijn, tahin is veel lekkerder! :cool: :biggrin2:
De pindakaas gebruikte ik trouwens ook voor pindasaus!
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

Lizzy schreef: vr 02 okt 2020, 17:27 Ohw, lekker zeg! Maar ik zou niet weten hoe ik aan ongebrande pinda's kom :g:
https://www.denotenshop.nl/pinda-s-onge ... ische.html
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Pindakaas waar geen palmolie of -vet o.d. aan te pas komt daar ligt altijd een laag olie op: pinda-olie, ofwel arachide-olie. Circa 50% van pinda's bestaat nou eenmaal uit vet, en ga je ze fijn vermalen dan wordt dat vloeibaar. En die olie komt boven drijven en dan moet je dus roeren. Om een pindakaas smeerbaar te maken wordt een deel van de arachide-olie vervangen door of aangevuld met goedkopere, veelal geharde vetten die als emulgator werken waardoor er geen laag olie op je pindakaas komt te liggen.
Kortom: Pindakaas zonder een laagje olie bevat altijd iets waar je niet blij van wordt.

Rauwe, ongebrande pinda's kan je o.a. kopen bij Marokkaanse en Turkse supermarkten, maar zijn dan doorgaans niet bio.
Tahin heb ik daar ook wel eens gekocht maar vond ik niet lekker :-\

Wat je eventueel zou kunnen proberen is de 100% pindakaas over te doen in een grotere, ruime pot te waarin het makkelijker roeren is.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dat vind ik wel een goed idee, een grotere pot. Ik blijf het een gehannes vinden, goeie pindakaas :-\
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

In een grotere pot en dan goed roeren. Als alles door elkaar zit in de koelkast.
Misschien helpt dat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sam28 schreef: za 03 okt 2020, 09:43 In een grotere pot en dan goed roeren. Als alles door elkaar zit in de koelkast.
Misschien helpt dat.
Oh echt, dat helpt, in de koelkast? Nah, dan gaan we dat maar eens proberen!
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Lizzy schreef: vr 02 okt 2020, 16:18 Ik heb altijd net pindakaas nodig als Leo naar z'n werk is ;D . Ja echt!

Ik weet ook niet zo goed of duurzame palmolie bestaat of niet....
Ik geloof er niets van dat dat bestaat (die plantages zijn ooit (in verleden of nog zeer recentelijk) gecreëerd). Als ik tegenwoordig alleen al het woord palmolie lees wordt ik onpasselijk en zie ik ontheemde (of erger verbrandde) orang-oetans (met baby) voor me... Die palmolieverslaving van de voedings- en cosmeticaindustrie is verschrikkelijk...

En verder heb ik geen tip voor pindakaas, ik koop biologische merken die je moet roeren. Soms heb ik geen zin om te roeren en dan is de truc om helemaal van onderuit de pot te halen, heb je een stukje met weinig en een stukje met veel olie op je mes. ;)
Als je droge pindakaas overhoudt, kun je er altijd nog een scheutje pindaolie bij gooien. :biggrin2:
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Lizzy schreef: za 03 okt 2020, 13:52 Oh echt, dat helpt, in de koelkast? Nah, dan gaan we dat maar eens proberen!
Doe ik met de biologische tahin ook, werkt perfect.
Ina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ina »

Als je bij de AH wilt bestellen/halen, ik heb voor de pindasaus (en een sporadische boterham) altijd deze
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... kjes-pinda

Alleen maar pinda, lekker met stukjes, zowel in de pindasaus als op de boterham :D, maar wel met een laag olie er op, maar daar kom je niet onderuit (ook niet in de koelkast leert ervaring :-X )
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Ina schreef: za 03 okt 2020, 17:01 Als je bij de AH wilt bestellen/halen, ik heb voor de pindasaus (en een sporadische boterham) altijd deze
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... kjes-pinda

Alleen maar pinda, lekker met stukjes, zowel in de pindasaus als op de boterham :D, maar wel met een laag olie er op, maar daar kom je niet onderuit (ook niet in de koelkast leert ervaring :-X )
op z'n kop bewaren scheelt echt enorm
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pluk schreef: za 03 okt 2020, 17:27 op z'n kop bewaren scheelt echt enorm
Maar dat lukt niet meer na opening begrijp ik?
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Lizzy schreef: za 03 okt 2020, 17:40 Maar dat lukt niet meer na opening begrijp ik?
nou ja, dat kan natuurlijk wel maar dan zit de hele dop onder dus dat is niet echt handig.
maar op z'n kop tot dat je dat folietje er af haalt scheelt echt, ook in de tijd daarna.
heb nog even gekeken in onze halflege pot en daar ligt echt geen laag olie op
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Ik maal / hak de pinda's in mijn keukenmachine, doe er een beetje olie bij om het smeuig te maken, sambal erbij voor de smaak. Opwarmen en klaar is de pindasaus. Je zit dan nog wel met het roeren, maar er zit in ieder geval geen suiker in en de soort olie bepaal je zelf. oja, de pinda's bestel ik bij Notuma

Plaats reactie