Jeuk, jeuk, jeuk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Jeuk, jeuk, jeuk

birthe.van-dijk
1-ster
1-ster

Jeuk, jeuk, jeuk

Bericht door birthe.van-dijk »

Hoi!

Ik ben Birthe, nieuw hier en het baasje van Luna (morgen 16 weken). Luna krijgt sinds ze bij ons is kvv. Eerst rodi en heel soms smuldier (beide niet de beste keus) en nu rollen van de dierenspeciaalzaak (meerdere merken). Er zitten in deze rollen geen rare toevoegingen. Luun heeft alleen echt veel jeuk. Ze heeft ook wat plekjes op haar buikje inmiddels en haar achterpoten krijgen wat kale plekken (incl rode plekjes door bijten?).

Ik kan er mijn vinger niet op leggen waar de jeuk vandaan komt (ze heeft geen vlooien) en ik wil proberen te achterhalen of het iets met haar eten te maken heeft. Nu moet ik overmorgen weer inslaan, dus advies is welkom. Hoe pak ik dit aan? :)

Mijn dierenarts is pro brok, die heeft werkelijk geen goed woord over voor kvv/darf/barf, dus wil haar op een hypoallergene brok. Ik wil indien mogelijk liever rauw vlees blijven geven, want buiten het krabben en bijten nu, is ze super fit, glanst ze mooi en is haar groei ook goed.

Luna is trouwens overwegend labrador (75%), beetje Friese Stabij en beetje bordercollie. Geen idee of dit van belang is om te weten.

Alvast bedankt voor jullie input!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Jeuk, jeuk, jeuk

Bericht door Lizzy »

birthe.van-dijk schreef: di 20 okt 2020, 23:11 Hoi!

Ik ben Birthe, nieuw hier en het baasje van Luna (morgen 16 weken). Luna krijgt sinds ze bij ons is kvv. Eerst rodi en heel soms smuldier (beide niet de beste keus) en nu rollen van de dierenspeciaalzaak (meerdere merken). Er zitten in deze rollen geen rare toevoegingen. Luun heeft alleen echt veel jeuk. Ze heeft ook wat plekjes op haar buikje inmiddels en haar achterpoten krijgen wat kale plekken (incl rode plekjes door bijten?).

Ik kan er mijn vinger niet op leggen waar de jeuk vandaan komt (ze heeft geen vlooien) en ik wil proberen te achterhalen of het iets met haar eten te maken heeft. Nu moet ik overmorgen weer inslaan, dus advies is welkom. Hoe pak ik dit aan? :)

Mijn dierenarts is pro brok, die heeft werkelijk geen goed woord over voor kvv/darf/barf, dus wil haar op een hypoallergene brok. Ik wil indien mogelijk liever rauw vlees blijven geven, want buiten het krabben en bijten nu, is ze super fit, glanst ze mooi en is haar groei ook goed.

Luna is trouwens overwegend labrador (75%), beetje Friese Stabij en beetje bordercollie. Geen idee of dit van belang is om te weten.

Alvast bedankt voor jullie input!
Hoi Birthe! Welkom op Barfplaats.
Ik val gewoon gelijk met de deur in huis: andere dierenarts zoeken. Als een huisarts een moeder een soort van met klem aanraad (of verplicht) om haar kind alleen McDonalds te voeren neem je ook de benen, toch?

Deze is ook wel grappig:
Dierenarts.jpg
Dierenarts.jpg (38.78 KiB) 1545 keer bekeken
Maar goed, stap 1: naar een dierenarts die je daar vrij in laat. Of zelfs pro vers is. Een pup van die leeftijd: daar wilde ik eerst een afkrabsel van gemaakt hebben en gecontroleerd hebben op mijten. En ook op schimmels en gisten. Dus feitelijk moet je terug naar de dierenarts. Eventueel een holistisch dierenarts.

De kans dat dit door de voeding komt: het kan. Maar dat hoeft echt he-le-maal niet. Ik zou gewoon wat rollen KVV van goede merken kopen, zonder toevoegingen inderdaad. Dus geen zalmolie, geen premix, geen lijnzaadolie, niks van dat soort rommel, gewoon iets ala Bandit of Barf Menu of CarniVoer ofzo.

Maar ja, in mijn ogen moet je eerst terug naar een dierenarts. En "ga maar op hypoallergene brok" is serieus reden om direct te maken dat je weg komt.

Wat at Luna trouwens voordat je over ging op Rodi en Smuldier? En had ze vanaf dat ze bij je kwam op 8 weken al gelijk jeuk?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou wel enkel kopen wat je al gegeven hebt. Qua diersoorten die erin zitten dan.

Moest je dan toch gaan elimineren heb je hopelijk nog een eenvoudige diersoort niet gegeven.
Dus nu even geen extra diersoorten invoeren tot er duidelijkheid is. En misschien ook niet te hevig inslaan als dat kan. Zodat je, als er uit het mijten/gisten ed onderzoek niet uitkomt en je toch gaat elimineren, nog ruimte hebt om die ene diersoort in te slaan.

Succes! Ik duim dat het gewoon mijten zijn. Eenvoudigst te behandelen. ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, het is inderdaad wel een heel goed idee om minimaal 2 diersoorten niet te kopen en niet te geven nu. Voor het geval dat je moet gaan elimineren.

Ik zou voor makkelijke diersoorten kiezen. Dus bijv. eend of kalkoen of konijn. Die geef je dan niet.

Ik heb hier een topic voor je over eliminatiedieten: viewtopic.php?f=11&t=125781

Plaats reactie