Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ah OK.
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

Ik heb (bijna) alle symptomen van een B12 gebrek maar mijn totaal B12 niveau in het bloed is altijd hoog normaal (600). Wat ik vreemd vind want ik ben al heel lang vegetarier. Nou zegt een B12 niveau in je bloed niets over het beschikbare B12 in je cellen maar dat is nog niet tot elke arts doorgedrongen.
Sinds 2 mnd heb ik ernstige neurologische klachten vnl in mijn voeten en kan door de pijn geen 10 meter meer lopen. Dit kan ook weer duiden op een B12 gebrek of een B6 teveel.
Morgen heb ik een afspraak met de HA. Het zal wel weer bloedprikken worden....
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Laika schreef:Ik heb (bijna) alle symptomen van een B12 gebrek maar mijn totaal B12 niveau in het bloed is altijd hoog normaal (600). Wat ik vreemd vind want ik ben al heel lang vegetarier. Nou zegt een B12 niveau in je bloed niets over het beschikbare B12 in je cellen maar dat is nog niet tot elke arts doorgedrongen.
Sinds 2 mnd heb ik ernstige neurologische klachten vnl in mijn voeten en kan door de pijn geen 10 meter meer lopen. Dit kan ook weer duiden op een B12 gebrek of een B6 teveel.
Morgen heb ik een afspraak met de HA. Het zal wel weer bloedprikken worden....
Laat je anders doorsturen naar de B12 kliniek. Ik heb er super goede ervaringen mee!! En ik mag nu levenslang zelf bepalen hoeveel B12 ik spuit. Geen gehannes meer met een HA die er weinig verstand van heeft maar wel bepaald dat je echt echt geen tekort hebt enzo. >:(
https://www.b12kliniek.com/
Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

sam28 schreef: ma 02 nov 2020, 14:09 Laat je anders doorsturen naar de B12 kliniek. Ik heb er super goede ervaringen mee!! En ik mag nu levenslang zelf bepalen hoeveel B12 ik spuit. Geen gehannes meer met een HA die er weinig verstand van heeft maar wel bepaald dat je echt echt geen tekort hebt enzo. >:(
https://www.b12kliniek.com/
Dank je, ik zal het morgen bespreken. Die B12 klinieken zitten wel een heel eind uit de buurt bij mij. Ik weet niet of ik dat nu wel red (zelfs als dood vogeltje op de bijrijderstoel). Ook ga ik liever de deur niet uit vanwege Corona. Een tikje van het virus en ik ben er geweest (zo voelt het tenminste)
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Al die supplementen zijn wel erg duur vooral als je vind dat je ze elke dag moet slikken. Is het niet goedkoper om gezond te eten?

Interessante uitzending van Zembla: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/551936
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

src_esther schreef: ma 02 nov 2020, 14:40 Al die supplementen zijn wel erg duur vooral als je vind dat je ze elke dag moet slikken. Is het niet goedkoper om gezond te eten?

Interessante uitzending van Zembla: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/551936
Gaat je niet lukken hoor, 75 mcg vitamine D3 per dag :biggrin2: (al helemaal niet als je vegetariër bent). Idem voor vitamine K2. En idem voor B12.
sam28
5-sterren
5-sterren

Bericht door sam28 »

Laika schreef: ma 02 nov 2020, 14:34 Dank je, ik zal het morgen bespreken. Die B12 klinieken zitten wel een heel eind uit de buurt bij mij. Ik weet niet of ik dat nu wel red (zelfs als dood vogeltje op de bijrijderstoel). Ook ga ik liever de deur niet uit vanwege Corona. Een tikje van het virus en ik ben er geweest (zo voelt het tenminste)
Oohja, ik weet nog hoe naar dat was. Zelfs plassen is te vermoeiend.
Misschien doen ze ook wel aan online afspraken en via beeldbellen.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Laika schreef: ma 02 nov 2020, 14:34 Dank je, ik zal het morgen bespreken. Die B12 klinieken zitten wel een heel eind uit de buurt bij mij. Ik weet niet of ik dat nu wel red (zelfs als dood vogeltje op de bijrijderstoel). Ook ga ik liever de deur niet uit vanwege Corona. Een tikje van het virus en ik ben er geweest (zo voelt het tenminste)
Ja, die zijn er jammer genoeg niet bij ons in de buurt. Hopelijk heb je wel iets aan je huisarts in deze. Mijn lief werd op het matje geroepen bij de eerste praktijk waar we waren. Kreeg geen B12 injecties meer want B12 tekort zit tussen de oren. Hij was toen 66 en werd behandeld als een kleuter.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: ma 02 nov 2020, 14:46 Gaat je niet lukken hoor, 75 mcg vitamine D3 per dag :biggrin2: (al helemaal niet als je vegetariër bent). Idem voor vitamine K2. En idem voor B12.
Nouja, zit wat in. Ik woon niet (meer) in stedelijk gebied, wel vlakbij, en ben ook geen vegetariër.
Ik ben minimaal 4 uur met daglicht buiten, meestal veel meer en aan de mossen te zien is het plaatselijk best goed gesteld met de luchtkwaliteit.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

src_esther schreef: wo 04 nov 2020, 23:21 Nouja, zit wat in. Ik woon niet (meer) in stedelijk gebied, wel vlakbij, en ben ook geen vegetariër.
Ik ben minimaal 4 uur met daglicht buiten, meestal veel meer en aan de mossen te zien is het plaatselijk best goed gesteld met de luchtkwaliteit.
Mossen? Ik neem aan dat je korstmossen bedoelt? Korstmossen zijn een goede graadmeter voor luchtkwaliteit maar naast dat er korstmossoorten zijn die verdwijnen bij slechte luchtkwaliteit zijn er ook soorten die daar juist heel goed bij gedijen. Dus dan moet je er op soortniveau naar kijken.
En in de buitenlucht vertoeven levert geen vitD op daar heb je zonlicht voor nodig en dan ook nog in de zomer omdat in de winter de zon te laag staat. Zegt men althans. Ik ben gemiddeld ook zeker 5 uur per dag buiten maar zeker nu niet met blote armen en amper zon.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij is dat alleen te weinig als je op sneltempo wil opladen.
Ook als de zon laag staat of achter wolken zit of als je kleding draagt, geeft het wel iets van Vit D, maar minder. Dus als die alledrie vervuld zijn is het nauwelijks iets.
Maar ook alle kleine beetjes helpen.
Blootstellingstijd is heel belangrijk en in volle zomer met weinig kleding op een zonnige dag, maak je dus veel meer op korte tijd aan. Maar langdurig buiten in andere seizoenen draagt volgens mij ook echt wel bij..
Wist je trouwens dat de kleur van je huid ook verschil maakt? Hoe donkerder je huid, hoe minder vit D je aanmaakt.. Dus zonnebanken is ook voor vit D zeer slecht.
Bruin worden is niet zo'n probleem want het is normaal een wisselwerking tussen bruinen en veel blootstelling. Dus als je veel in de zon komt, wordt je bruin, maar heb je ook voldoende vit D. In de winter gaat het bruin weer weg.
Voor mensen die een donkerdere huidskleur hebben dan dewelke van oorsprong in het land waar ze wonen voorkomt, hebben altijd problemen. Dus donkere mensen krijgen in Afrika (mits voldoende buiten zijn) wel voldoende vit D, maar hier bij ons niet.
src_esther
5-sterren
5-sterren

pike schreef: do 05 nov 2020, 11:54 Mossen? Ik neem aan dat je korstmossen bedoelt? Korstmossen zijn een goede graadmeter voor luchtkwaliteit maar naast dat er korstmossoorten zijn die verdwijnen bij slechte luchtkwaliteit zijn er ook soorten die daar juist heel goed bij gedijen. Dus dan moet je er op soortniveau naar kijken.
En in de buitenlucht vertoeven levert geen vitD op daar heb je zonlicht voor nodig en dan ook nog in de zomer omdat in de winter de zon te laag staat. Zegt men althans. Ik ben gemiddeld ook zeker 5 uur per dag buiten maar zeker nu niet met blote armen en amper zon.
Korstmossen inderdaad. In vele soorten en maten, vaak met prachtige tinten groen en bruin. Maar ook 'gewone' mossen, ook in veel soorten en maten.
Van de korstmossen is een groot deel verdwenen omdat de gevels allemaal schoon gespoten zijn geweest (alleen met water onder hogedruk) omdat alle voegen vernieuwd moesten worden. Het komt vast terug, op de dakpannen en flora zit het allemaal nog.

Vitamine D wordt aangemaakt met behulp van UV-straling - UVB om precieser te zijn.
Toen ik nog in de stad woonde had ik vast een te kort. Ik was dan ook een bleekscheet. Iedereen dacht dat ik alleen kon verbranden in de zon en niet bruin worden. Nu is dat wel anders, hoewel ik gisteren en vandaag misschien wat te veel zon heb gevangen... En hoewel het dan nu niet heel warm is buiten, gaan bij mij vaak de mouwen omhoog als ik buiten bezig ben.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Zoals gezegd, de aanwezigheid van korstmossen alleen zegt niets over de luchtkwaliteit. Er zijn korstmossoorten die goed gedijen in slechte lucht. Bijvoorbeeld Groene schotelkorst houdt van zwaveldioxide. Geel dooiermos en kapjesvingermos zijn stiksof(ammoniak)minnende soorten. Soorten als bijv. Groene schotelkorst en Gewoon schorsmos daarentegen zijn erg gevoelig voor slechte luchtkwaliteit. Je zal dus echt op soortniveau moeten gaan kijken als je aan de hand van de voorkomende korstmossen iets over de luchtkwaliteit wil zeggen.
"Gewone" mossen (bladmossen) zijn i.t.t. korstmossen planten. Voor hun voorkomen zijn vooral de luchtvochtigheid, de vochtigheid van de bodem en de zuurgraad van de bodem van belang. Vermesting en verzuring zijn hier uiteraard ook van invloed, maar er zijn altijd genoeg soorten die goed gedijen. Nederland kent zo'n 600 verschillende mossoorten en 650 verschillende soorten korstmos.

Maar terug naar de vit. D: In de zon krijg ik snel allemaal blaasjes op mijn huid. Dat is allesbehalve prettig en dus trek ik al snel iets aan tegen de zon. In deze tijd van het jaar heb ik daar geen last van maar ik heb nu met 10 graden toch wel iets aan met lange mouwen. Maar ik zag vanmiddag tot mijn verbazing iemand voorbij komen in korte broek dus ik kan me goed voorstellen dat jij je mouwen opstroopt. :biggrin2:
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb regelmatig vervelende zeurende pijn in mijn lage onderrug. Vooral na mijn menstruatie. Ik neem daar regelmatig magnesium voor. Eerst van solgar, nu heb ik de super magnesium ontdekt van vitamin store en wat een wonderspul is dat! Dat helpt echt super goed. Ik heb geen aandelen, maar ben echt fan. Maar weer een potje bestellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Laika
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laika »

hannabelgje schreef: vr 18 dec 2020, 10:07 Ik heb regelmatig vervelende zeurende pijn in mijn lage onderrug. Vooral na mijn menstruatie. Ik neem daar regelmatig magnesium voor. Eerst van solgar, nu heb ik de super magnesium ontdekt van vitamin store en wat een wonderspul is dat! Dat helpt echt super goed. Ik heb geen aandelen, maar ben echt fan. Maar weer een potje bestellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Jammer (voor mij dan) dat er extra B6 aan toegevoegd is. Een B6 tekort uit de voeding gebeurt niet zo snel, maar een te veel kan neuropatische klachten geven en ik ervaar dat dat echt niet fijn is.
Let dus op dat je geen grote hoeveelheden B6 binnenkrijgt via verschillende supplementen.

Plaats reactie