Vita schreef: ma 16 nov 2020, 21:08
Bedankt Lizzy, hier kan ik zeker wat mee. Ik moet zeggen dat als ik pens geef, of boekmaag het idd "ipv" KVV is, dus dan bestaat een dagportie uit bv 400 gr pens of boekmaag en 500 gr KVV.
Jou zou zeggen pens en boekmaag dus als éxtra te geven, bovenop het dagportie?
Ja. Pens en boekmaag bevatten gewoon onvoldoende kcal en daarmee zet je je hond echt 2 dagen terug, qua aankomen/afvallen. Dus ja, je zou dat dan bovenop de KVV moeten geven (alhoewel ik het doel daarvan niet echt begrijp aangezien KVV al pens bevat).
Ik ga ook zeker even wat omhoog met het voer om te kijken wat het doet, afhankelijk wat het doet is het fijn te weten dat ik ook naar pompoen en zoete aardappel kan kijken.
Je kunt best fors omhoog.
Het standaard schema wat de fabrikant geeft is iig niet toereikend voor mijn hond, daar was ik al achter. Dan zou ik zo'n 750 gram moeten geven op een dag volgens mij. Dan zou ze graatmager zijn....
Nee, maar dat is voor vrijwel geen enkele hond voldoende. Niet voor de actieve. Misschien voor de honden die 3 keer per dag een rondje kerk doen. Zo wordt 90% van de honden in NL wel gehouden dus dat is misschien waar ze vanuit gaan. Maar een beetje actieve hond valt van z'n graatje op die hoeveelheden.
Het is eigenlijk heel simpel. Je voert 2% tot 7% van het gewenste lichaamsgewicht. En normaal is die 2% voor een hond van een groter ras, weinig actief. En die 7% is voor een klein ras. Maar een jonge actieve hond? Heeft dus echt richting de 4% a 5% a 6% en soms zelfs 7% nodig. Voeren moet je echt doen met de ogen.
Een ras dat zo gevoelig is voor maagtorsie als de Bracco Italiano? Die zou ik zelf nooit grote hoeveelheden in 1 keer per dag gaan voeren. Je kunt best 1 grote hoofdmaaltijd maken van zeg 700 gram, dan is je hond ook eens lekker voldaan want 450 gram past bij zo'n hond wel in d'r holle kies

. Maar ik zou een Bracco Italiano zeker geen 1100 gram in 1 keer (per dag) gaan voeren. Ik zou dus 1 maaltijd van 700 gram en 1 maaltijd van 400 gram gaan voeren. Met een lekkere tussenpose tussen beide maaltijden. Goede kans dat ze daar erg van opknapt.