R-waarde Coronavirus

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Plaats reactie

R-waarde Coronavirus

evelyn02
5-sterren
5-sterren

R-waarde Coronavirus

Bericht door evelyn02 »

Kan iemand mij uitleggen hoe de R-waarde van de Britse variant van het coronavirus bepaald is? Is dat bepaald op grond van de besmettingscijfers in Engeland? Een r-waarde bepaal je toch achteraf door terug te kijken naar aantal ziekenhuisopnames, aantal besmettingen enz. Dat kunnen we in NL nog niet doen want we hebben nog weinig besmettingen.
MillyMol
5-sterren
5-sterren

Re: R-waarde Coronavirus

Bericht door MillyMol »

De R staat voor het gemiddelde aantal mensen dat een geïnfecteerd persoon besmet. Dit is het ‘effectief reproductiegetal’.
Voor de R-waarde wordt inderdaad altijd terug gekeken naar het aantal besmettingen. Of het voor de Britse variant bepaald is op basis van de Britse cijfers durf ik niet te zeggen, maar uit onderzoek is inmiddels wel bekend dat ongeveer 2/3 van het aantal geregistreerde besmettingen in NL met de Britse variant is.

Als de nieuwe variant werkelijk zo snel oprukt als het RIVM zegt en nog steeds zo besmettelijk is, dan zou je een flinke stijging van het aantal besmettingen verwachten. Daar waarschuwen het RIVM en het Outbreak Management Team (OMT) ook voor, maar wat we tot nu toe zien, zijn dalende cijfers: in de afgelopen week werden 28.628 positieve testuitslagen gemeld, 20 procent minder dan de week ervoor. Dat lijkt moeilijk te rijmen met het hoge R-getal, maar er is wel een verklaring voor.

Een deel van de verklaring is de terugval in testen. Het aantal mensen dat zich laat testen, daalde afgelopen week met meer dan 20 procent. Dat kan komen door twijfels over het lot van persoonsgegevens bij de GGD, door een afgebrande teststraat of doordat mensen met milde klachten het belang van testen niet (meer) zien, maar die daling is substantieel. Zij is te zien in de diagrammen van de RIVM-cijfers, waar ook te zien valt dat het percentage positieve uitslagen op het totaal aantal testen ongeveer gelijk blijft: iets meer dan 11 procent.

Een ander deel van de verklaring ligt in een tijdsverschil. De gemelde reproductiefactoren van de virusvarianten dateren van half januari – het kost tijd die te meten – terwijl het aantal nieuw gemelde besmettingen dateert van afgelopen week. Die kun je niet direct aan elkaar koppelen.

We zitten in feite te kijken naar drie bewegingen tegelijk. Besmettingen met de oude variant gaan naar beneden, besmettingen met de Britse variant nemen toe en ondertussen daalt het aantal mensen dat zich laat testen.

Naarmate de invloed van de Britse variant toeneemt en ook de overhand gaat krijgen in de representatie van het R-getal zal deze fors gaan stijgen. Of dat onvermijdelijk leidt tot een derde golf, waar het kabinet op lijkt te rekenen, is volgens mij nog niet zeker. Het effect van de recentste maatregelen moet nog duidelijk worden. Het zal afhangen van het gedrag van mensen. De Britse variant werd in Londen met een strikte lockdown in vrij korte tijd teruggedrukt naar een reproductiefactor van 0,6 – wat maar laat zien dat een nieuwe golf ook hier geen wet is.

Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Er zijn inmiddels een paar verschillende berekeningen van de R waarde van de Britse variant maar de eerste kwamen inderdaad uit Groot Brittannië. Data vanuit het contact onderzoek en dan gekeken hoeveel contacten positief waren bij de variant en de gewone.
Mocht je het hele rapport willen lezen, dat kan

https://assets.publishing.service.gov.u ... ngland.pdf

Vanuit Denemarken komen nu ook cijfers, maar heb ik even nie5 paraat. Vanwaar je vraag?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

MillyMol, wat een fijne duidelijke uitleg, dank je :-*
evelyn02
5-sterren
5-sterren

Bericht door evelyn02 »

Vanwaar mijn vraag: ik wil gewoon alles begrijpen 😀. Zal mijn wetenschappelijke achtergrond wel zijn haha. Er wordt steeds maar beschermd met de R =1,3 dus wilde ik graag weten hoe ze eraan komen.
Dank voor het antwoord. Ik zat er dus niet ver naast.
evelyn02
5-sterren
5-sterren

Bericht door evelyn02 »

De Britse mutant was vooral rond Kerst erg actief in het VK. Toen waren veel maatregelen wat losser. Dat zou toch ook een deel van de R-waarde kunnen verklaren? Hoewel, het ging toen vooral rond in het gebied rond Londen en toen waren daar niet veel maatregelen versoepeld. Dus als je vooral naar de R waarde in het gebied rond Londen kijkt, heb je toch een aardige idee.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

In België schijnen ze toch ook te denken dat die variant nog besmettelijker is dan ze voorheen dachten. Hoe ze erbij komen weet ik niet..
Maar hier ook opmars, en wat mij vooral opvalt is dat het plots ontzettend veel tieners en kinderen zijn. Daar de vorige varianten de kinderen toch wat spaarden, lijkt dat bij deze niet het geval.
Bij ons zijn het dan ook vooral de scholen die plots met bosjes uitbraken kennen. En overal verspreid in het land, dus niet dat ze elkaar onderling aansteken.

Voorheen zag je weinig kinderen onder 10 jaar besmet, nu worden ook meer kinderen getest, maar ze zijn ook dan nog gewoon vaker positief. Het valt op.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

pearlsofpassion schreef: wo 03 feb 2021, 18:04 In België schijnen ze toch ook te denken dat die variant nog besmettelijker is dan ze voorheen dachten. Hoe ze erbij komen weet ik niet..
Maar hier ook opmars, en wat mij vooral opvalt is dat het plots ontzettend veel tieners en kinderen zijn. Daar de vorige varianten de kinderen toch wat spaarden, lijkt dat bij deze niet het geval.
Bij ons zijn het dan ook vooral de scholen die plots met bosjes uitbraken kennen. En overal verspreid in het land, dus niet dat ze elkaar onderling aansteken.

Voorheen zag je weinig kinderen onder 10 jaar besmet, nu worden ook meer kinderen getest, maar ze zijn ook dan nog gewoon vaker positief. Het valt op.
In Nederland hadden we ook school met uitbraak waarbij nader onderzoek in de omgeving is gedaan door preventief testen: Onderzoek Lansingerland wijst uit: kinderen verspreiden Britse variant iets meer - https://nos.nl/l/2367170
Opvallend daarin is ook wel dat het niet veel buiten de school verspreid is.

Plaats reactie