[quote="cattystyle"]
Omdat ik de laatste tijd heel erg bezig ben met deze vraag, reageer ik er toch even op, ook al is de vraag al erg oud.
Ik heb gehoord van honden die brandnetels eten. De "aandoening" die daaraan ten grondslag ligt, zou dus heel divers kunnen zijn (ijzer nodig? Bloedarmoede? Zuiveringsprobleem? Etc.).
Ik vind het typisch dat Tess een moord doet voor fytomix, groenten, fruit (niet alle), dadels, vijgen (suiker vindt iedere hond lekker?), kiemen, etc.
Gino heeft laatst zijn orgaanvlees laten staan omdat er een páár plukjes taugé doorheen zaten. Tess at bijna alle taugé op, en het laatste door de fyto heen en ze liet geen draadje liggen.
Is het omdat Gino geen hele groenten gewend is? Is het omdat Tess voelt dat ze dat nodig heeft? Tess is een Duitse herder, zou het goed doen als showhond, prachtige lichaamshouding, met stamboom. Het hele ras is helaas gedegenereerd. Gino is een ijzersterk mannetje van een werkhondenlijn, een kruising zonder stamboom.
Ik blijf denken dat Tess (absoluut geen schrokkerd, heel goed in staat haar halve bak vol te laten als ze vol zit, het niet lekker genoeg vindt, etc.) bepaalde dingen graag eet omdat ze ze nodig heeft.
Mijn "thee voor de honden" bijvoorbeeld, getrokken van brandnetel, kamille en heermoeskruiden, tegen de bitterheid van de brandnetel gezoet met biologische honing. Gino gaat nog liever dood van de dorst dan dat hij die derrie moet drinken. Tess kan ineens liters ervan op. Is dat omdat ze het nodig heeft?
Moeilijk te beantwoorden of het individuele verschillen zijn, of dat een doorgefokt ras meer behoeften heeft dan een zuiver ras (zuiver in de zin van: niet zo gedegenereerd).
[/quote]
Onze hond lust wel een stuk wafel (suiker), maar geef hem geen andere koek want dat wil ie niet, ook geen dadels, vijgen, of eender welk ander fruit...