Nagel gescheurd

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Nagel gescheurd

Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Nagel gescheurd

Bericht door Lefki&Amy »

Och heden, wat baal ik vreselijk!
Afgelopen donderdagavond, tijdens het uitlaten van mijn honden, op de valreep besloten om toch nog even naar het hondenuitlaatveld te gaan omdat ik dacht dat Amy misschien nog moest poepen. Om op dit veld te komen, moet je een zeer onhandige trap af, zo'n stalen ding met gaten in de tredes. En ja hoor, Amy bleef er in hangen met een nagel, kukelde van de laatste treden en had vervolgens een zere poot en een ontzettend bloedbad.
Niet gepoept natuurlijk en maar terug naar huis gegaan. Thuis alles goed schoongemaakt en verbonden.
De volgende dag goed bekeken en ik zag dat de nagel wat hoger ligt dan normaal, waardoor het leven er onder bloot is komen te liggen. Ze loopt mank en heeft er last van.
Gisteravond naar de dierenarts geweest en hij zei dat de beste optie is om de nagel er af te halen, maar omdat deze nog best vast zit, moet dit onder narcose, en dat is een probleem! Amy heeft (slapende) Leishmania en narcose is slechts een optie bij levensbedreigende zaken...daar valt een nagel niet onder.
Hij stelde daarop voor om haar pijnstillers/ontstekingsremmers te geven en een kuur antibiotica en haar een kap om te doen zodat ze er niet aan likt. Daarnaast 2-3 maal daags weken in Badedas.

WAT kan ik doen om dit proces zo goed mogelijk te begeleiden?

En is er iemand die een dierenarts kent die werkt met lokale verdoving / bevriezing?

Alles tips zijn welkom, want ik maak me best zorgen.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Re: Nagel gescheurd

Bericht door Lefki&Amy »

Ik zit er aan te denken om kruidenpasta van de Groene Os te kopen en dit s nachts op de plek te smeren en dan goed in te pakken.

Is dat een goed idee?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Lefki&Amy schreef: di 01 mar 2022, 12:38 Och heden, wat baal ik vreselijk!
Afgelopen donderdagavond, tijdens het uitlaten van mijn honden, op de valreep besloten om toch nog even naar het hondenuitlaatveld te gaan omdat ik dacht dat Amy misschien nog moest poepen. Om op dit veld te komen, moet je een zeer onhandige trap af, zo'n stalen ding met gaten in de tredes. En ja hoor, Amy bleef er in hangen met een nagel, kukelde van de laatste treden en had vervolgens een zere poot en een ontzettend bloedbad.
Niet gepoept natuurlijk en maar terug naar huis gegaan. Thuis alles goed schoongemaakt en verbonden.
De volgende dag goed bekeken en ik zag dat de nagel wat hoger ligt dan normaal, waardoor het leven er onder bloot is komen te liggen. Ze loopt mank en heeft er last van.
Gisteravond naar de dierenarts geweest en hij zei dat de beste optie is om de nagel er af te halen, maar omdat deze nog best vast zit, moet dit onder narcose, en dat is een probleem! Amy heeft (slapende) Leishmania en narcose is slechts een optie bij levensbedreigende zaken...daar valt een nagel niet onder.
Hij stelde daarop voor om haar pijnstillers/ontstekingsremmers te geven en een kuur antibiotica en haar een kap om te doen zodat ze er niet aan likt. Daarnaast 2-3 maal daags weken in Badedas.

WAT kan ik doen om dit proces zo goed mogelijk te begeleiden?

En is er iemand die een dierenarts kent die werkt met lokale verdoving / bevriezing?

Alles tips zijn welkom, want ik maak me best zorgen.
Bevriezing...? Ik weet niet, denk dat lokale verdoving dan een betere optie is. Ik denk echter ook dat het er vanaf hangt hoe vast de nagel zit. Het klinkt misschien gek maar ik zou op zoek gaan naar een dierenarts die ook groot vee doet. Die hebben vaak wat minder moeite met het proberen van dit soort dingen. Mijn dierenarts zou daar (als het kan) dus wel voor te porren zijn maar ja, hij heeft een patiëntenstop... Maar hij heeft dus paarden gedaan. Of ie het zou doen hangt natuurlijk gewoon af van of het kan, maar hij heeft mijn hele oude hond een keer een raar uitgroeisel weggehaald onder plaatselijke verdoving. En ook een nagel bij Fritzi afgerukt zonder verdoving maar dat kon omdat ie los genoeg zat.

Ik vind Badedas dus niks en ben van de soda. En dat maakt ook lekker week en dat lijkt me in dit geval prima. Maar mijn idee is dus : eraf met die nagel. Dat is beter als je hond nu bestoken met NSAID en AB. Da's namelijk ook niet goed voor de weerstand.

Plaats reactie