Lizzy schreef: wo 07 sep 2022, 12:10
Ah OK. Hun site is in ieder geval niet veilig te bezoeken dus heb ik verder maar niet gekeken.
Ja echt, die rug... Wat overigens veroorzaakt wordt doordat de kwaliteit van de gewrichten slecht is, door de dwerggroei in de poten. Niet eens door de lange rug. Maar 17...., dat is echt een fraaie leeftijd!
Ik ben het met je eens hoor, het zijn levende wezens en er is altijd wat. Maarrrr, bij de Teckel vond ik een artikel met cijfers over de rug problemen waarbij ik dacht "oh hemel....

". Ik sprak ook een fokker van dwergen en die zei me heel eerlijk "je koopt bij mij een Teckel en een hernia krijg je er gratis bij". Nou, maar dat is mij te gortig.
ZO. Dat meen je niet. Als je zó over je eigen fokproducten spreekt, werkelijk, waar ben je dan in godsnaam mee bezig. Dat kan er bij mij niet in. Als je zoiets weet, dan fok je toch niet? En als je dat zegt, dan koop toch niemand een hond bij je (of wel??
Epilepsie is ook wel een ding maar geen idee hoeveel dat er zijn. Als dat 1 a 2 op de 100 is.... Nou ja, dan kun je het risico wel nemen.
En dan kan je dus botte pech hebben

Ik hoop dat echt nooit meer mee te maken. Ik heb het even nagekeken voor de Fauve: Uitkomst van het gezondheidsonderzoek 2020 is een percentage van 3,2. In 2012 was dat een vergelijkbaar percentage. Maar, in het verdere verleden heeft het rond de 10 gelegen. Dus ze hebben het wel terug weten te dringen maar blijkbaar stokt het.
Nou... ehhhh.... Geen. Ik had het er in een ander topic over (bij de KVV sectie) dat mijn lieve Frou Frou vers is afgespeend, 1 keer is gevaccineerd, 1 keer is ontwormt, altijd verse voeding heeft gekregen waarvan zeg 90% biologisch en wild, noooooit gif op haar of in haar omgeving is gebruikt (zelfs niet toen ik een vlooienplaag had), ze uit Pyrex ovenschalen at en dronk, elke dag lang mee naar het bos mocht en hier 400 m2 tuin tot haar beschikking had waarin ze mocht dollen en graven naar behoefte, ik echt stress tot een minimum beperkte en vreselijk ongelofelijk veel van haar hield. Ze was 6 jaar en ging dood aan maligne lymfoom van de maag/darmwand..... Behalve dat ik haar elke dag nog steeds vreselijk mis en ontzettend verdrietig ben dat zij dood is, is dit ook wel een frustratiepunt. Vandaag de dag doe ik het dan ook wat rustiger aan. Vorige week vielen alle 4 m'n Pyrex ovenschalen (waaruit mijn honden dus aten) op de grond in de keuken was het net alsof er een bom was ontploft in de keuken. Ik heb de RVS voerbakken uit de mottenballen gehaald en daar eten mijn honden nu weer uit. Ik heb ook twee vloerkleden gekocht die eigenlijk voor buiten zijn van Polypropyleen, omdat ze en stroef zijn en zo met een natte doek zijn schoon te maken (Biscuit verliest tegenwoordig nog wel eens een drolletje). Zou ik eerder nooit bedacht hebben want wie weet zou dat wel eens schadelijk kunnen wezen. Nu dacht ik "baby's mogen er kennelijk op kruipen, dan mijn honden ook". Ik had hiervoor jutte maar dat is niet grappig met een hond die de ontlasting af en toe verliest....
Ja, maar het probleem zit 'm (heb ik geleerd) in de dwerggroei, wat de kwaliteit van de gewrichten negatief beinvloed (ook elders in het lichaam). Kan zijn dat het niet klopt hoor, wat ik geleerd heb!
Oeps. Nou maak je me in de war. Dwerggroei is toch heel iets anders? Dat wordt toch veroorzaakt door een afwijking in de hypofyse waardoor er tekort is aan groeihormoon?? Een echte ziekte dus.
Ik heb altijd geleerd dat de korte poten van de Fauve ooit veroorzaakt zijn door een toevallige mutatie. En ze vererven "gewoon". Maar omdat de Fauve vroeger een normale pootlengte had, zitten die genen er her en der nog steeds in. En als zowel de reu als de teef een gen voor lange poten hebben kan je daaruit dus ook pups krijgen met lange poten omdat lange poten dominant vererven. Duc was daar een voorbeeld van. En Duc zou dus geen korte poten meer kunnen vererven. Ik heb het woord hypofyse of groeihormoon in dit verband nooit horen vallen .
En als het werkelijk om dwerggroei zou gaan, dan zou 100% van de teckelpopulatie ziek zijn. Ik heb namelijk nog nooit een teckel met een normale pootlengte gezien. Of een Basset Hound. En dat zou je dan ook toch ook verwachten. Maar ik heb me nooit verdiept in de oorsprong van de teckelpootjes moet ik erbij zeggen.
Voor mij geldt ook: Kan zijn dat het niet klopt hoor, wat ik geleerd heb!
Over de herkomst van de krompoten bij de Griffons ben ik (nog) niets tegengekomen. In al mijn naïviteit ben ik ervan uitgegaan dat dat net zoiets was.
Jaaaa, goed leesbaar en ik ben heel blij met je reactie!
Ik vind het moeilijk hoor. Je durft bijna geen hond meer te kopen. Maar ik probeer al die ziektes en afwijkingen uit mijn hoofd te zetten en me te verheugen op mijn pup. Dat hij maar zo vrolijk en ondernemend als Pike mag zijn. Die was in karakter echt op en top Fauve. Die kon de hele wereld in zijn eentje aan (dacht hij). En als ik alle omschrijvingen mag geloven, dan is de Grand nog een tikkeltje erger

Dat moet goedkomen