Rozenbottels, besjes en andere dingen die je buiten kan eten..

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Ik kom er niet goed uit met google dus maar even hier...
Mag een hond gewoon rozenbottels eten die je in de gemeentetuin vindt?

En hoe giftig zijn de oranje en rode besjes die je nu overal op de grond tegen kan komen?

Skye maakt er haar hobby van om alles te eten wat los en vast zit tijdens onze wandelingen.
Bij mijn weten zijn de fel oranje besjes giftig, heb ook nog nooit een hond gehad die dat een blik waardig gunde maar Skye dus wel. Die eet ze op. Als het even kan loopt ze al stofzuigerend ze allemaal op te eten. Dus ik loop nu in een grote boog om dat soort bomen heen en probeer te voorkomen dat ze die besjes te pakken krijgt.

Maar behalve die besjes eet ze dus ook rozenbottels (die plukt ze zelf van de struiken), eikels (geen groene, dat weet ik dat die giftig zijn), kastanjes, (sier)appels en nou ja.. alles wat in haar ogen eetbaar is. (en dat is best heel breed, zelfs zakdoekjes eet ze op :o :???: )

Ik snap nu hoe ze zo dik kon worden... mevrouw heeft altijd honger en snaait altijd van alles.. Ze is vreselijk op voer gericht.

Iemand die verstand heeft van rozenbottels en hoe giftig die besjes echt zijn?

Karen
pike
5-sterren
5-sterren

Re: Rozenbottels, besjes en andere dingen die je buiten kan eten..

Bericht door pike »

Alle rozenbottels zijn eetbaar en zeer rijk aan vit. C.
Tamme kastanjes zijn eetbaar, Paardenkastanjes niet (zeer bitter en licht giftig). Besjes tja hangt van de soort af.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

In meer of mindere mate giftig -lijstje van internet geplukt - maar als je de soorten niet herkend kan je daar niet veel mee. Dan zou ik zeggen niet laten eten als je niet weet wat het is.

Kardinaalsmuts, klimop, taxus, gelderse roos (in grote hoeveelheden), ricinus communis (wonderboon), maretak, wingerd, krentenboompje (vruchtvlees oké, zaad niet), zuurbes (onrijpe bessen), peperboompje, hulst, liguster, vogelkers (vruchtvlees oké, zaad niet), sporkehout, wolfskers, aucuba, dwergmispel, reukerwt, laurierkers, vuurdoorn, eikeks, onrijpe vlierbes, skimmia, bitterzoet en andere nachtschades, lijsterbes, sneeuwbes.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Sierappeltjes zijn overigens niet giftig en eetbaar maar gewoon niet lekker.
Kromfohrlanders
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kromfohrlanders »

Ik ben een ramp in het herkennen van planten en hun vruchten..
Als ik google op die besjes vindt ik ze lijken op die van de hulst. Dus ik beschouw ze als giftig.
Maar het is heel lastig om echt 100% te voorkomen dat ze echt geen enkel besje eet.
Met haar ogen is niks mis en zij heeft altijd honger.

Karen
Cooper en Yil
2-sterren
2-sterren

Bericht door Cooper en Yil »

Wij hebben ook zo'n stofzuiger en een meelbes (boom) in de tuin die dit jaar heel veel bessen laat vallen. Het is in de voortuin dus iedere keer dat we de deur uitgaan moet ik heel goed opletten dat hij ze niet eet, maar het is een opgave! Ook is de rest van de straat bezaaid met eikels maar daar blijft hij goed vanaf (inmiddels) of laat ze los als ik hem dat vraag. Heel lastig ik snap je volkomen!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kromfohrlanders schreef: vr 07 okt 2022, 15:10 Ik ben een ramp in het herkennen van planten en hun vruchten..
Als ik google op die besjes vindt ik ze lijken op die van de hulst. Dus ik beschouw ze als giftig.
Maar het is heel lastig om echt 100% te voorkomen dat ze echt geen enkel besje eet.
Met haar ogen is niks mis en zij heeft altijd honger.

Karen
En een planten herkennings app op je telefoon zetten? Ik vind dat echt werelds!
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Dat is inderdaad een slimme tip Lizzy! Zelf gebruik ik obsidentify voor planten als app. Je maakt een foto van de plant en krijgt een waarschijnlijkheid score bij de identificatie en welke plant(en) het het meest waarschijnlijk is.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb pl@ntNet. Je kunt dan een foto maken en daarna selecteren of een blad, bloem, vrucht, schors, etc geïdentificeerd wil hebben.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Garantie geeneens tot de deur, zeker met planten werkt dat vaak niet en al helemaal niet met enkel bessen.
Even proefgedraaid: Bessen van Klimop worden door Obsidentify herkend als Bitterzoet (31% kans) of als Wilde kamperfoeie (17% kans). En wat te denken van de overrijpe bessen van de wintergroene sneeuwbal: Huiskat (14%) ;D ;D ;D dat was deze foto:
FEBBB9AE-4602-468E-B3A3-22CA81A7136C.jpeg
Ik kan er van alles in zien maar een huiskat????
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Je kan beter omhoog kijken: Waar zijn die besjes uitgevallen. Op dit moment zit er nog blad aan boom en struik. Lijsterbes, Vlier, Hulst bv., zijn dan goed uit elkaar te houden ook voor een leek. Meidoorn heeft stekels. Nachtschades met besjes zijn kruidachtige planten.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

;D Dat zijn ook wel hele lage percentages ;)
Bessen liggen meestal onder een boom/struik en je kan dan beter een extra foto maken van het blad ipv alleen een bes. Een percentage onder de 50% zie ik als een wilde gok en betekent in mijn ogen dat de app het niet weet.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

dinky89 schreef: za 08 okt 2022, 15:44 ;D Dat zijn ook wel hele lage percentages ;)
Bessen liggen meestal onder een boom/struik en je kan dan beter een extra foto maken van het blad ipv alleen een bes. Een percentage onder de 50% zie ik als een wilde gok en betekent in mijn ogen dat de app het niet weet.
De app weet zowiezo niets. Het enige wat de app doet is beeldjes vergelijken met beeldjes uit de database. En daar rolt dan een meer of minder waarschijnlijke hit uit. Zelfs een hit van 100% kan fout zijn. Dat moet je altijd in het achterhoofd houden met dit soort apps. Het is niet een poppetje wat naar je foto zit te kijken.
Het beste is meer dan één foto in te voeren. Verschillende onderdelen en ook de hele plant als dat kan. Bij obsidentify kan je in elk geval 4 foto's uploaden. En desnoods als je er meer hebt probeer je die ook een keer. En bijsnijden van de foto's wil ook nog wel eens helpen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik gebruik het ook enkel als ik al een idee heb. Ter bevestiging.
Idd om te weten of het eetbaar of giftig is.
Ik Google de plant die eruit komt erna ook eens om te zien of het klopt of kan kloppen.
Dan vertrouw ik het wel.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: za 08 okt 2022, 16:14 Ik gebruik het ook enkel als ik al een idee heb. Ter bevestiging.
Idd om te weten of het eetbaar of giftig is.
Ik Google de plant die eruit komt erna ook eens om te zien of het klopt of kan kloppen.
Dan vertrouw ik het wel.
Dat is heel goed om het te controleren.

Plaats reactie