Drinken en gezondheid

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Drinken en gezondheid

BusKay
1-ster
1-ster

Drinken en gezondheid

Bericht door BusKay »

Alledrie onze honden zijn ziek geweest en hebben operaties ondergaan..
Het viel me op dat de honden weinig dronken..
Ik las dat een hond 20 gram per kg zou moeten drinken..
Sinds we dit uitvoeren gaat het zeker beter..

Hoe ervaren jullie dit??
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Drinken en gezondheid

Bericht door Lizzy »

BusKay schreef: vr 28 jun 2024, 20:01 Alledrie onze honden zijn ziek geweest en hebben operaties ondergaan..
Het viel me op dat de honden weinig dronken..
Ik las dat een hond 20 gram per kg zou moeten drinken..
Sinds we dit uitvoeren gaat het zeker beter..

Hoe ervaren jullie dit??
Oh jee, wat ontzettend vervelend voor jullie! Alles goed nu?

Mijn honden eten vers en drinken eigenlijk nauwelijks. Ja, tijdens de wandelingen krijgen ze wat drinken en als het warm is drinken ze wat meer. Maar 20 gram per kg gaan ze absoluut niet redden. Naar mijn beleving is dit berekend op een brok etende hond.
BusKay
1-ster
1-ster

Bericht door BusKay »

Hmm ik had het over een periode van 25 jaar..
Dat het gebaseerd kan zijn op een broketende hond geloof ik ook meteen.. toch denk ik dat we niet te snel moeten concluderen dat onze honden door vers voer voldoende vocht binnenkrijgen..

Het verhaal van Azor (2010 nierfalen) ken je.. viewtopic.php?f=8&t=75718&hilit=Azor

Kay kreeg kanker met 11 jaar..

Busco (nu bijna 14) prostaat en artrose..
Hij drinkt met 18 kg zo'n 700 gram per dag en we zien een hond die fitter is.. lekker in z'n vel zit en (niet onbelangrijk) z'n artrose goed aankan..
Hij gebruikt Glucosamine en Dexoboron (een geweldige tablet uit Duitsland.. hier gevonden) daarnaast nog wat suplementen die algemeen ondersteunen..

Ik vraag me af dat als we het hele pakket wat een hond per dag eet gaan zien als goede en minder goede stoffen..
Is het dan zo dat door meer drinken de slechtere voedingsstoffen sneller afgevoerd worden en de hond beter in z'n vel zit??
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

BusKay schreef: za 29 jun 2024, 08:28 Hmm ik had het over een periode van 25 jaar..
Dat het gebaseerd kan zijn op een broketende hond geloof ik ook meteen.. toch denk ik dat we niet te snel moeten concluderen dat onze honden door vers voer voldoende vocht binnenkrijgen..

Het verhaal van Azor (2010 nierfalen) ken je.. viewtopic.php?f=8&t=75718&hilit=Azor

Kay kreeg kanker met 11 jaar..

Busco (nu bijna 14) prostaat en artrose..
Hij drinkt met 18 kg zo'n 700 gram per dag en we zien een hond die fitter is.. lekker in z'n vel zit en (niet onbelangrijk) z'n artrose goed aankan..
Hij gebruikt Glucosamine en Dexoboron (een geweldige tablet uit Duitsland.. hier gevonden) daarnaast nog wat suplementen die algemeen ondersteunen..

Ik vraag me af dat als we het hele pakket wat een hond per dag eet gaan zien als goede en minder goede stoffen..
Is het dan zo dat door meer drinken de slechtere voedingsstoffen sneller afgevoerd worden en de hond beter in z'n vel zit??
Ik ben natuurlijk van mijn eigen honden uit gegaan. Dus dan kom ik op deze berekening:

Sjoerd weegt 36 kg en eet 1300 gram per dag. Zijn voer bestaat gemiddeld voor 65% uit vocht. Daarmee krijgt hij dan toch zo'n slordige 845 gram vocht binnen. Met dit warme weer drinkt hij wel veel hoor (tijdens de ochtend wandeling gaat er al 500 ml water naar binnen. En ze krijgen hier ook bone broth bedenk ik me nu. En groentenmix, ook veel vocht. En kefir, ook vocht). Maar met koel weer drinken ze hier weinig en maak ik me toch geen zorgen.

Maarrrr, mijn honden eten relatief veel en krijgen zo ook relatief veel vocht binnen.

Honden die krap 2% binnen krijgen van hun lichaamsgewicht... let's do the match. Stel hij zou 2% voeding eten. Dat is 720 gram voer. Daarvan is 65% vocht. Is 468 gram vocht. Hij weegt nog steeds 36 kg. Dus die 720 gram vocht blijft staan. Dan komt ie ineens wel aanzienlijk vocht tekort, wat hij dan bij zou moeten drinken zelf.....

Ik heb dus geen idee of honden die 2% van hun lichaamsgewicht ook automatisch meer drinken? Om dat aan te vullen?

Interessante stelling/vraag!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik vind dit ook erg interessant en zal eens uitrekenen hoeveel vocht ze hier eigenlijk binnen krijgen. Als ik het heb uitgerekend zet ik het hier wel neer.
Ik heb het even uitgerekend en via de voeding krijgt Phemke ongeveer 600 ml. binnen. Ze weegt 40 kilo en zou dan bij 20ml per kg. lichaamsgewicht, 800 ml. binnen moeten krijgen. Dat krijgt ze wel, omdat ze een aantal keren per dag als Honyx zijn extra drinken krijgt (als onderdeel van zijn dieet tegen cystinestenen), ook wat krijgt.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ties 13,5 kg zou dan 270 gram vocht moeten krijgen. Hij eet 500 gram barf, als dat 65% vocht bevat krijgt hij meer dan voldoende binnen, namelijk 325 gram. Hij drinkt niet veel als het koel weer is. Maar als hij warm en verhit thuis komt van wandelen rent hij linea recta naar de drinkbak. Hij drinkt ook mee uit de tuut van de gieter als ik plantjes water geef, dat vindt hij gewoon leuk :biggrin2: maar dat zijn natuurlijk maar een paar slokjes. Ik neem ook altijd water mee naar training, want als het warm weer is dan heeft hij daar wel behoefte aan een flinke slok. Hij komt niks te kort lijkt me.

Plaats reactie