elleboogdysplasie en supplementen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Ema
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ema »

Hoi allemaal,
Een van mijn honden is 10 dagen geleden geopereerd aan elleboogdysplasie, LPC vorm.
Nu hebben we advies gekregen om levenslang Fexadin Advanced te geven voor haar gewrichten. Daarnaast moet ze afvallen (1,5kg), niet omdat ze te dik is maar omdat vetcellen invloed hebben op de ontstekingen in de gewrichten is me verteld. Ze hebben haar liever ietsje aan de magere kant.
Maar goed ... Mijn vraag gaat over Fexadin. Volgens de arts is dit echt alle beste voor haar vanwegen Omega3 en collageen die er inzit. Helaas is het zo dat mijn hond niet tegen zalm kan, ze reageert allergisch hierop. En het is niet duidelijk van welke afkomst de visolie is in Fexadin. Daarnaast bevat Fexadin ook toevoegingen welke ik liever niet geef. Ik kan Omega 3 in een andere vorm proberen, zoals alg of kril. Ook verdraagt ze verdraagt tonijn, sardines en makreel. Maar hoe zit het met de collageen? Deze is los te koop maar waarnaar moet ik kijken als ik deze aanschaf? De dierenarts was echt pro Fexadin, omdat daar echt alles zou zitten wat ze nodig heeft en hierdoor heb ik toch neiging om de Fexadin uit te proberen. Aan andere kant wil ik ook niet levenslang afhankelijk zijn van een merk.
Heeft iemand ervaring hiermee en wat geeft je zelf ?
Ema
2-sterren
2-sterren

Re: elleboogdysplasie en supplementen

Bericht door Ema »

Een kleine toevoeging.... Dit is samenstelling van Flexadin.
Havermeel, roggemeel, biergist, glycerine, kippenleverpoeder, lijnzaadolie (bron van omega 3), UC-II® kippenkraakbeenpoeder (bevat kaliumchloride: 0,44%, totaal collageenpoeder: 0,37% (met ongedenatureerd collageen type II: 0,045%)) 1,49% visolie (bron van omega 3), pectine, sacharose, maltodextrine, calciumsulfaat dihydraat.

Als ik naar de ingrediënten kijk denk ik dat alleen kippen kraakbeen, kippenlever poeder, en visolie nuttig zijn voor mijn hond. Lijnzaadolie als Omega 3 schijnt niet echt de beste optie zijn denk ik te gelezen hebben.
Hoe zit het dan met havermeel en roggemeel? Als ik internet moet geloven zit het vol met antioxidanten en mineralen en goed zou moeten zijn voor mijn hond.
De rest zijn eigenlijk onnodige toevoegingen. Of zie ik het verkeerd?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ema schreef: do 01 aug 2024, 09:37 Een kleine toevoeging.... Dit is samenstelling van Flexadin.
Havermeel, roggemeel, biergist, glycerine, kippenleverpoeder, lijnzaadolie (bron van omega 3), UC-II® kippenkraakbeenpoeder (bevat kaliumchloride: 0,44%, totaal collageenpoeder: 0,37% (met ongedenatureerd collageen type II: 0,045%)) 1,49% visolie (bron van omega 3), pectine, sacharose, maltodextrine, calciumsulfaat dihydraat.

Als ik naar de ingrediënten kijk denk ik dat alleen kippen kraakbeen, kippenlever poeder, en visolie nuttig zijn voor mijn hond. Lijnzaadolie als Omega 3 schijnt niet echt de beste optie zijn denk ik te gelezen hebben.
Hoe zit het dan met havermeel en roggemeel? Als ik internet moet geloven zit het vol met antioxidanten en mineralen en goed zou moeten zijn voor mijn hond.
De rest zijn eigenlijk onnodige toevoegingen. Of zie ik het verkeerd?
No way dat ik dit gaf aan mijn hond! Hier zit inderdaad veeeeeelste veel troep in! Heeft die man aandelen ofzo? En lijnzaadolie (mede) als omega 3 leverancier.... Honden kunnen lijnzaadolie helemaal niet omzetten tot een actieve omega 3 en hebben daar echt minder dan niks aan.

Ik gebruikte dit voor collageen type II :

Afbeelding

En ik bestel dat ook bij I Herb.

Een goede visolie: ik vind Royal Green echt een van de betere en daar zit geen zalm in.

Ik ben nu deze trouwens aan het proberen (ook van I herb):

Afbeelding

Daar zit dan ook glucosamine en chondroitine en msm in en Hyaluronzuur in. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik geef overigens ook groenlipmossel. Geen idee of dat echt helpt, ik geef dat preventief.
Ema
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ema »

Dank je wel Lizzy, ik ga me inlezen in de supplementen. Ze zei dat glucosamine achterhaald is dat de Omega3 en kraakbeen belangrijk zijn. Verder weet ik het ook niet :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ema schreef: do 01 aug 2024, 13:25 Dank je wel Lizzy, ik ga me inlezen in de supplementen. Ze zei dat glucosamine achterhaald is dat de Omega3 en kraakbeen belangrijk zijn. Verder weet ik het ook niet :-\
Dat kan. Daarom geef ik ook collageen. En omega 3 maar dan wel via visolie/algenolie (ik gebruik Royal Green en Testa aan vis en algenolie).
Balluska
1-ster
1-ster

Bericht door Balluska »

Ik kreeg het advies mee om zelf bottenbouillon te geven, hij is nu 8 is voor zijn eerste levensjaar geopereerd.
Gaat super.
Hoe oud is jou hond nu?
Ema
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ema »

Hoi Balluska,

Lilo is 2 jaar , sinds 10 maanden bij ons. Op haar vorige adres kwam ze niet veel buiten en toen ze eenmaal flink kilometers ging maken kwamen de problemen. Gelukkig is tijdens de operatie geen arthrose gezien.
Ik heb nu de visolie van Royal Green en UC-ll besteld. Maak je de bottenbouillon zelf?
Wat fijn dat jouw hondje geen klachten meer heeft gehad na de operatie. Lilo doet het goed, rust houden is wel lastig voor haar en mij :( . Zeker met nog een stuiterbal in huis.
Weet je nog na hoe lange tijd je hond weer alles mocht doen?

Plaats reactie