Shed vandaag gebitsbehandeling

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Shed is nu bij de dierenarts.. Krijgt voor de 2e keer een volledige gebitsbehandeling onder narcose. De eerste was 2 jaar terug. Toen zijn er kiezen en een paar tandjes getrokken. En nu blijkt toch weer de boel te gaan ontsteken. prognose weer tanden trekken en mogelijk ook kiezen. Arme hond. Dat slechte gebit van deze hond is vast ontstaan door zijn vorige leven in Spanje. Vanaf jonge leeftijd eerst in een gemeente asiel en later in een particuliere betere shelter in Barcelona tot aan zijn adoptie in 2019. Hond was toen zo mager en vies en net allerlei operaties gehad na honden aanval in asiel waarbij zijn hele keel heeft opengelegen. En vlak voor adoptie in 2019 in het voorjaar een operatie ondergaan waarbij zijn speekselklieren zijn verwijderd omdat alles ontstoken was. Wordt vast weer duur grapje. Windhonden sedatie, warmhouden tijdens de behandeling en extra infuus om hem stabiel te houden. Zal hem straks weer op mogen halen. Hoop dat voor mijn kerel dat het hierna voorlopig goed blijft gaan in zijn bekkie. Vandaag laat ik m maar even vasten geef m wel BB te drinken. Morgen knip ik zijn eten in kleine stukken. Ze moeten gewoon ook na zo een behandeling weer gewoon eten om de trekwondjes sneller te laten genezen. Vorige keer at ie de volgende dag prima en beet al op de kleine stukjes. na 3 dagen weer volledig normaal. Ik vraag me af of het missen van speekselklieren ook meer ellende in het tandvlees veroorzaakt. immers er zijn geen voorenzymen meer die normaal in het speeksel zitten.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Shed vandaag gebitsbehandeling

Bericht door Lizzy »

Heftig zeg :-\ . Ik hoop ook op een snel herstel!

Mijn vriendin heeft met haar hond echt ontzettend veel baat bij dit middel (hond van haar heeft een kei slecht gebit):

https://www.traumapet.nl/products/tandpasta
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Arm ventje :-\ Veel beterschap voor hem, en inderdaad gaat het hopelijk hierna voortaan goed!
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Lizzy schreef: do 28 nov 2024, 11:50 Heftig zeg :-\ . Ik hoop ook op een snel herstel!

Mijn vriendin heeft met haar hond echt ontzettend veel baat bij dit middel (hond van haar heeft een kei slecht gebit):

https://www.traumapet.nl/products/tandpasta
Dank, helaas kan ik nog steeds niet iets met zijn bek doen. hij staat dat nog steeds niet toe. ja even kijken en dan worstelt hij zich los. Anders was ik al daar mee bezig met poetsen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Aquillo schreef: do 28 nov 2024, 11:47 Shed is nu bij de dierenarts.. Krijgt voor de 2e keer een volledige gebitsbehandeling onder narcose. De eerste was 2 jaar terug. Toen zijn er kiezen en een paar tandjes getrokken. En nu blijkt toch weer de boel te gaan ontsteken. prognose weer tanden trekken en mogelijk ook kiezen. Arme hond. Dat slechte gebit van deze hond is vast ontstaan door zijn vorige leven in Spanje. Vanaf jonge leeftijd eerst in een gemeente asiel en later in een particuliere betere shelter in Barcelona tot aan zijn adoptie in 2019. Hond was toen zo mager en vies en net allerlei operaties gehad na honden aanval in asiel waarbij zijn hele keel heeft opengelegen. En vlak voor adoptie in 2019 in het voorjaar een operatie ondergaan waarbij zijn speekselklieren zijn verwijderd omdat alles ontstoken was. Wordt vast weer duur grapje. Windhonden sedatie, warmhouden tijdens de behandeling en extra infuus om hem stabiel te houden. Zal hem straks weer op mogen halen. Hoop dat voor mijn kerel dat het hierna voorlopig goed blijft gaan in zijn bekkie. Vandaag laat ik m maar even vasten geef m wel BB te drinken. Morgen knip ik zijn eten in kleine stukken. Ze moeten gewoon ook na zo een behandeling weer gewoon eten om de trekwondjes sneller te laten genezen. Vorige keer at ie de volgende dag prima en beet al op de kleine stukjes. na 3 dagen weer volledig normaal. Ik vraag me af of het missen van speekselklieren ook meer ellende in het tandvlees veroorzaakt. immers er zijn geen voorenzymen meer die normaal in het speeksel zitten.
Wat een heftig gebeuren. Hopelijk gaat het snel weer goed met hem. Sterkte!
Wat die enzymen betreft: Hondenspeeksel bevat, itt tot dat van de mens, géén verteringsenzymen.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik mocht na paar uurtjes weer ophalen. T was behoorlijk slecht. Arme Shed is nu nog een x 15 kiezen en tanden armer. Vorige x 2 kiezen en 2 tanden. Half gebit over. Hoektanden heeft hij nog wel.
Antibiotica mee en metacam vloeibaar pijnstilling
Laatst gewijzigd door Aquillo op do 28 nov 2024, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

pike schreef: do 28 nov 2024, 13:58 Wat een heftig gebeuren. Hopelijk gaat het snel weer goed met hem. Sterkte!
Wat die enzymen betreft: Hondenspeeksel bevat, itt tot dat van de mens, géén verteringsenzymen.
ah bedankt ik wist dat niet.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Aquillo schreef: do 28 nov 2024, 18:40 Ik mocht na paar uurtjes weer ophalen. T was behoorlijk slecht. Arme Shed is nu nog een x 15 kiezen en tanden armer. Vorige x 2 kiezen en 2 tanden. Half gebit over. Hoektanden heeft hij nog wel.
Antibiotica mee en metacam vloeibaar pijnstilling
Och die arme Shed :'( Wat een hoop zeg. Heeft hij nog een paar goede knipkiezen achterin of zijn die ook weg? Anders moet je toch wel aan kvv gaan denken of zelf malen :-\
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

ik heb vandaag nog niet in zijn bek gekeken. Ik laat m even met rust. heeft goed gegeten. vandaag alleen kippenhartjes , runderlever, ganzenfilet en rundertartaar omdat ik daar de ab in gedaan heb. Dat at hij goed. eerste paar dagen gewoon alles zonder bot. ik was zo wie zo van plan zachte karkassen even te malen. (heb al jaren een goede vleesmolen achter de hand , heb m indertijd ook gebruikt voor mijn hoog bejaarde hond en om te malen voor een paar mopshonden). Maar als hij nog voldoende over heeft kan hij waarschijnlijk weer wat gevogelte eten. vooral het zachte bot. Maar voor nu nog te vroeg wil eerst zien hoe zijn bek er uit ziet en waar er nog wel wat over is aan zijn gebit.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ja ik zou ook even overal vanaf blijven. Het moet toch allemaal erg gevoelig zijn in de bek. Jammer dat de da niet verteld heeft welke kiezen nu weg zijn. Dat wordt dus nog even afwachten. Fijn dat hij in elk geval goede eetlust heeft. Hopelijk herstelt het allemaal voorspoedig.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

pike schreef: do 28 nov 2024, 23:08 Ja ik zou ook even overal vanaf blijven. Het moet toch allemaal erg gevoelig zijn in de bek. Jammer dat de da niet verteld heeft welke kiezen nu weg zijn. Dat wordt dus nog even afwachten. Fijn dat hij in elk geval goede eetlust heeft. Hopelijk herstelt het allemaal voorspoedig.
Ze heeft het wel verteld, maar ik ben een groot deel vergeten. Ik weet in ieder geval dat de 4 grote hoektanden er nog inzitten en twee voortandjes onder er uit zijn. tijdens het ophalen was het opeens heel druk vanwege een spoedgeval. Dus dat komt goed. Ik vond het vooral belangrijk om even snel de rekening te voldoen. de medicatie mee te nemen en Shed uit de drukte te krijgen. Normaliter is een overdracht veel rustiger en is er tijd voldoende om alles even door te nemen.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Re: Shed vandaag gebitsbehandeling: update

Bericht door Aquillo »

Shed zijn bek is goed aan t genezen. Sta daar toch altijd van te kijken hoe snel honden Eet ook weer wat karkas van kip en kwartel en zelfs geitbokribbetjes gingen.
Dat kan omdat de achterste knipkiezen aan beide zijden en in onder en bovenkaak nog intact zijn. Zijn hoektanden zijn er nog en nog een aantal voor tanden in boven en onderkaak. Gedroogd konijnenoor wil hij nog niet. wel kleine gedroogde konijnoor pitten wil hij wel. Vandaag laatste dosis pijnstilling en ab. gegeven. Ik zal zoetjes aan gaan uitproberen wat er uiteindelijk aan bevleesd botwerk overblijft. De wilde eenden lijven lust hij niet graag... dus heb alvast 2 kg gemalen.Zal wel zien of hij het in groffe maling gemalen wel wil eten. Ik kan het nog altijd ontdooien en mengen met boekmaag en stukjes pens.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Fijn om te horen dat het goed geneest en hij ook weer lekker wat botjes kan eten. :).
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ik ben er inderdaad blij om dat ie toch nog een en ander kan eten, omdat de achterste knipkiezen in takt zijn. En ik verbaas me hoe snel tandvlees geneest bij honden. En dat na zo'n grote treksessie. Vooral blij dat ik niet meteen al gemalen voedsel hoef te geven.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aquillo schreef: di 03 dec 2024, 17:52 Shed zijn bek is goed aan t genezen. Sta daar toch altijd van te kijken hoe snel honden Eet ook weer wat karkas van kip en kwartel en zelfs geitbokribbetjes gingen.
Dat kan omdat de achterste knipkiezen aan beide zijden en in onder en bovenkaak nog intact zijn. Zijn hoektanden zijn er nog en nog een aantal voor tanden in boven en onderkaak. Gedroogd konijnenoor wil hij nog niet. wel kleine gedroogde konijnoor pitten wil hij wel. Vandaag laatste dosis pijnstilling en ab. gegeven. Ik zal zoetjes aan gaan uitproberen wat er uiteindelijk aan bevleesd botwerk overblijft. De wilde eenden lijven lust hij niet graag... dus heb alvast 2 kg gemalen.Zal wel zien of hij het in groffe maling gemalen wel wil eten. Ik kan het nog altijd ontdooien en mengen met boekmaag en stukjes pens.
Fijn dat ie al zover opgeknapt is! En ook fijn dat hij zijn achterste knipwerk nog heeft. Dat maakt het echte werk voeren wel makkelijker. Nou ja, als ie de wilde eend ook niet gemalen wil eten is het ook geen ramp gelukkig (wel jammer, juist omdat het wild is)

Plaats reactie