MillyMol schreef: vr 24 jan 2025, 11:23
In de omschrijving van het kippenhok staat dat het 3-4 kippen kan huisvesten (ipv 3-6 zoals in de titel staat vermeld). Dan is 1 legnest voldoende.
De modellen lijken verdacht veel op die van Nestera en als ik kijk naar een vergelijkbaar model van dat merk (The Lodge, small) dan is Nestera zelfs wat goedkoper. Ik zou een goede prijs- kwaliteit vergelijking doen van beide merken.
Ik heb de mijne op een oude houten tafel gezet en van een oude houten ladder een treeplank gemaakt.
Ik kan de achterkant er heel makkelijk uithalen en dan het hok schoonmaken.
Inmiddels gebruik ik zand in lades onder de zitstokken en hennepstrooisel in de legnesten.
Succes met het maken van een keuze! Kipjes zijn harstikke leuk.
Zo kan het ook ja, op een tafel
Dit is de Nestera Lodge L zo te zien? Heb je de mestlades van hun gekocht of iets anders?
Die van hunzelf zijn 70 euro zie ik en voor de large moet je er dan 3 kopen, das flink wat geld erbij!
Er moet natuurlijk óók nog zo'n automatische deuropener bij.
frodo quin schreef:
De kunststofhokken vond ik wel goed, alleen zijn die niet zo groot. Als je het bij 3-4 wil houden lukt dat wel, maar zou wel een maatje groter nemen. Ik had 1 dat voor 15 kippen was en vond dat al niet groot voor 3.
Meestal willen ze toch in hetzelfde legnest en bij een klein groepje lukt dat meestal ook. 1 zou dus geen probleem zijn.
De moestuin heel laten mag je vergeten.ze zullen hier en daar wel dingen opeten, maar het is vooral het uitkrabben wat een probleem is. De rest van de tuin geeft dat minder problemen mee.
In sommige asiels kan je hennen en vooral veel hanen vinden. Verder heb je ook zaken als red een legkip die vooral ex industriekipjes redden. Dus als je wil adopteren zijn er zeker opties. Met ex legkipjes mag je je wel aan een korte levensverwachting verwachten en waarschijnlijk ook wat dierenarts bezoeken. Ze zijn wel heel sociaal. De bruintjes toch. De witte zal er wel wat van af hangen welke hybride het juist is, maar als er veel leghorn in zit zullen ze wel iets schuwer zijn vermoed ik.
Als je voor gekochte raskippen wil gaan hangt het er vanaf wat je zoekt qua karakter. Ik vind erg sociale, redelijk rustige kippen die ook echt contact maken wel heel leuk. Daar vallen mijn ex industriekipjes zeker onder, maar Sussex spreekt mij ook erg aan. Australorp, Amrock Marans en Zweedse bloemenkip staan ook vrij bovenaan de lijst.
Als ik redelijk rustige, sociale en vriendelijke kipjes uitzoek die niet al te veel fladderen (vliegen) dan komt dat vast goed met mijn moesttuintje.
Ik zit wat in dubio of ik nu een hok met ren koop
zoals deze of een kunststofhok zoals de Nestera en dan de ruimte er omheen afzet met (houten)schapenhek en mijn 3 moestuinbakken met gaas of zo.
Ik zal even wat foto's plaatsen van de huidige situatie.