Even voorstellen: Ik ben Odin

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Even voorstellen: Ik ben Odin

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

ml. belde net op. De uitslag van de scan was dat het iets met de schildklier blijkt te zijn. De overige bulten waren vetbulten, en op zijn lever zagen ze nog een klein plekje, maar dat stelde volgens hun niet veel voor. Ze hebben ook nog verschillende biopten genomen en bloed afgenomen voor verder onderzoek. Eind deze week/ begin volgende week krijgen we daar de uitslag van en dan kunnen ze ook iets zeggen over de behandel-opties. Of die er nog zijn, en wat dan.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Een hond blijkt 2 schildklieren te hebben. Op eentje zat een flinke tumor. (Dat was ook wat ik gevoeld had) Maar de andere blijkt ook al wat aangetast. Beide schildklieren verwijderen is eigenlijk geen optie. Het ontbrekende schildklierhormoon kan middels medicatie wel worden aangevuld, maar het calcium gehalte in het bloed schijnt dan heel moeilijk op peil gehouden te kunnen worden. Het hangt denk ik nu af van de agressiviteit van de tumor, wat de opties zijn.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Pfff, ik duim dat er nog goede behandelmogelijkheden zijn. :(
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Mijn duimen draaien voor goede behandelopties. Sterkte. 🫶
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

doranto schreef: wo 16 jul 2025, 14:25 Een hond blijkt 2 schildklieren te hebben. Op eentje zat een flinke tumor. (Dat was ook wat ik gevoeld had) Maar de andere blijkt ook al wat aangetast. Beide schildklieren verwijderen is eigenlijk geen optie. Het ontbrekende schildklierhormoon kan middels medicatie wel worden aangevuld, maar het calcium gehalte in het bloed schijnt dan heel moeilijk op peil gehouden te kunnen worden. Het hangt denk ik nu af van de agressiviteit van de tumor, wat de opties zijn.
Ik vermoed dat het probleem is dat je met de schildklier ook de bijschildklieren weghaalt / beschadigt. Dat zijn hele kleine kliertjes die parathyroid hormoon en calcitonine produceren en die regelen de calcium en fosfaat spiegels in het bloed. Als dat systeem ontregelt raakt kun je gevaarlijke situaties krijgen, bv ook met hele hevige spierkrampen. De details weet ik niet precies meer (alleen nog herinnering aan nachtelijke infusen bij een patiënt na een operatie waarbij de calcium veel te laag was).
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Dankjewel voor deze uitleg! @Siberienne.
Daarom zei de oncoloog waarschijnlijk ook dat hij eerst nog met een endocrinoloog gaat overleggen voordat hij ons belt met de uitslag.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Wat goed dat ze het zo grondig uitzoeken en overleggen, maar wat balen dat je dan weer zo in onzekerheid zit af te wachten he :-\
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

eelke schreef: wo 16 jul 2025, 17:14 Wat goed dat ze het zo grondig uitzoeken en overleggen, maar wat balen dat je dan weer zo in onzekerheid zit af te wachten he :-\
Ja inderdaad!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben heel benieuwd naar de uitslagen. Met een beetje mazzel zijn ze weinig kwaadaardig en heel traag groeiend ofzo?! Sterkte met wachten. Dat is altijd zo ellendig...
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Nog steeds niets uit Utrecht gehoord :( . We zouden eind vorige week, uiterlijk begin deze week de uitslag krijgen. De arts die Odin heeft onderzocht is met vakantie, maar een collega zou het overnemen. Vanochtend zelf maar even gebeld. Degene die ik aan de telefoon had "zou het uit gaan zoeken". Heb op dit moment het idee dat Odin gewoon een studie- / oefen-object was voor hun en dat het ze verder niet bijster veel interesseert. :(
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Dat is geen fijn gevoel :-*

Ik hoop dat je snel alle info krijgt zodat je weet wat de opties zijn en daar dan ook een keuze in kan gaan maken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

doranto schreef: wo 23 jul 2025, 13:57 Nog steeds niets uit Utrecht gehoord :( . We zouden eind vorige week, uiterlijk begin deze week de uitslag krijgen. De arts die Odin heeft onderzocht is met vakantie, maar een collega zou het overnemen. Vanochtend zelf maar even gebeld. Degene die ik aan de telefoon had "zou het uit gaan zoeken". Heb op dit moment het idee dat Odin gewoon een studie- / oefen-object was voor hun en dat het ze verder niet bijster veel interesseert. :(
Nou lekker dan :-\

Een stukkie doorrijden en je zit in Gouda: https://www.vvka.nl/oncologie#de-behand ... van-kanker. Ik weet niet of Arno Roos er nog werkt maar dat vind ik echt een super fijne dierenarts.

Oh, ik zie dat hij tegenwoordig hier werkt: https://evidensiadierenziekenhuis.nl/di ... arno-roos/
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Dankjewel Lizzy.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Zojuist ben ik door drs. Lucinda van Stee van de universiteitskliniek in Utrecht teruggebeld.
Beide schildklieren blijken aangetast door kanker. Voor zover ze dat hebben kunnen constateren, lijken er op dit moment geen uitzaaiingen te zijn. Ook zit de tumor nog los van de ondergrond. Het advies wat ze geeft is daarom om beide schildklieren te verwijderen. Ze probeert dan de bijschildklieren indien mogelijk te behouden. Na de operatie zal Odin dan sowieso dagelijks schildklierhormoon moeten krijgen, en als de bijschildklieren niet gespaard kunnen blijven ook calcium suppletie. De dosis die hij van beiden zou moeten hebben moet dan middels bloedonderzoek gemonitord worden, dus zal er regelmatig bloedafname nodig zijn.
Als we niets doen zal de tumor vast gaan zitten en steeds meer op de luchtpijp, strottenhoofd en slokdarm gaan drukken, zodat hij uiteindelijk moeite zal gaan krijgen met slikken en ademhalen.
De gemiddelde overlevingskans na een dergelijke operatie zou een jaar of 3 zijn.
Ik heb inmiddels ook met onze eigen da. overlegd en zijn advies is om wel te laten opereren.
Lucinda van Stee schijnt ervaren te zijn in dergelijke operaties. Een andere da. met ervaring met dit soort operaties heb ik nog niet kunnen vinden.
Wij neigen op dit moment naar toch maar opereren, omdat hij verder nog heel vrolijk en actief is. Wat zouden jullie doen?
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Er zijn uiteraard meerdere factoren die meespelen, maar als wordt aangegeven dat de kwaliteit van leven echt nog goed is na de operatie en je kunt hem nog een aantal mooie jaren geven: dan zou ik het doen en ook niet te lang wachten.
Ik wens jullie heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing voor Odin :-*

Plaats reactie