Even voorstellen: Ik ben Odin
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
frodo quin
- 5-sterren

Re: Even voorstellen: Ik ben Odin
Wat is de levensverwachting bij niet opereren?
Ik vermoed dat dat eerder maanden zal zijn. Als dat zo is zou ik zeker wel opereren. Binnen 3 jaar zit hij waarschijnlijk aan het einde van zijn natuurlijke leven. Hij is nu nog oke. De operatie is even rot en het afstellen kan even zoeken zijn, maar als hij niet panisch is van een da denk ik dat het wel de moeite waard is.
Moest hij zonder operatie nog een levensverwachting van +2 jaar hebben zou ik het niet doen.
Ik vermoed dat dat eerder maanden zal zijn. Als dat zo is zou ik zeker wel opereren. Binnen 3 jaar zit hij waarschijnlijk aan het einde van zijn natuurlijke leven. Hij is nu nog oke. De operatie is even rot en het afstellen kan even zoeken zijn, maar als hij niet panisch is van een da denk ik dat het wel de moeite waard is.
Moest hij zonder operatie nog een levensverwachting van +2 jaar hebben zou ik het niet doen.
Als zijn levensverwachting zonder operatie nog 2 jaar of langer zou zijn, zou ik het ook niet doen. Ik moet dat nog eens goed navragen. Ook over zijn kwaliteit van leven ná een evt. operatie wil ik nog wat meer duidelijkheid.frodo quin schreef: do 24 jul 2025, 17:16 Wat is de levensverwachting bij niet opereren?
Het zou fijn zijn als hier iemand zou zijn die ervaring op dit gebied heeft.
De kwaliteit van leven bij beide opties zou voor mij het zwaarste wegen. En natuurlijk ook hoe lang hij nog heeft zonder operatie. Drie jaar een goed leven is wel iets wat een operatie de moeite waard kan maken. Maar dan moet het herstel van de operatie en het instellen op de medicijnen niet een al te moeizame aangelegenheid zijn.
Hoe moeilijk is Odin met bloedprikken? Gezien het instellen voor de juiste dosering medicatie is dat ook wel iets om mee te nemen. Wanneer dat ok is en geen hel dan zou ik neigen naar opereren.
Wij hebben hem natuurlijk nog maar kort, maar ik verwacht dat hij daar niet zo moeilijk mee is, gezien onze ervaring met het nemen van een biopt bij onze eigen da. Dat ging eigenlijk best wel goed.dinky89 schreef: do 24 jul 2025, 20:06 Hoe moeilijk is Odin met bloedprikken? Gezien het instellen voor de juiste dosering medicatie is dat ook wel iets om mee te nemen. Wanneer dat ok is en geen hel dan zou ik neigen naar opereren.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik zojuist een mailtje gestuurd naar Lucinda van Stee met een paar vragen. Hopelijk helpen de antwoorden daarop wat bij het nemen van een beslissing.
Oh, ik ben benieuwd naar haar reactie/antwoorden.
Ik neig naar wel opereren met wat je nu weet.
Ik neig naar wel opereren met wat je nu weet.
Heb alleen ervaring met schildkliermedicatie bij slecht werkende schildklier
Nu weet ik niet meer of het 2x daags was . Maar goed gewoon pilletjes geven. Zelfde tijdstippen is wel handig, weet niet meer hoe dat zat rondom eten maar was niet zo belangrijk.
Maar goed geen bijwerkingen of zo gemerkt.
Wel moet je regelmatig laten controleren of de dosis goed is. Dus bloedwaarde onderszoek t4 en tsh. Dat is wel belangrijk. Te hoge waarden zijn ook mega slecht
( ik merkte destijds altijd zelf aan Maci of ze te laag of te hoog waren, aangezien die heel niet graag naar de da ging, deed ik het onderzoek dan)
.
Nu weet ik niet meer of het 2x daags was . Maar goed gewoon pilletjes geven. Zelfde tijdstippen is wel handig, weet niet meer hoe dat zat rondom eten maar was niet zo belangrijk.
Wel moet je regelmatig laten controleren of de dosis goed is. Dus bloedwaarde onderszoek t4 en tsh. Dat is wel belangrijk. Te hoge waarden zijn ook mega slecht
( ik merkte destijds altijd zelf aan Maci of ze te laag of te hoog waren, aangezien die heel niet graag naar de da ging, deed ik het onderzoek dan)
.
Als Odin geopereerd zou worden, wilde ze de dosis levothyroxine juist héél hoog houden, om daarmee te voorkomen dat de hypofyse de eventueel achtergebleven schildklier cellen zou stimuleren om nog iets te doen. Daar ben ik ook helemaal niet blij mee omdat ik weet wat de bijwerkingen zijn van teveel medicatie. Dat zal zeker zijn kwaliteit van leven beïnvloeden lijkt me zo.Kaio schreef: vr 25 jul 2025, 15:38 Heb alleen ervaring met schildkliermedicatie bij slecht werkende schildklier
.
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Wat moeilijk.
Ik neig ook naar wel opereren.
Mijn mechel heeft de ziekte van Cushing gehad, wat ik met medicatie onder controle hield.
Daarvoor liet ik elke 3 maanden haar bloed testen. Dat was met haar geen probleem. Ze wist precies hoe de routine was, en wist ook dat ze na afloop iets super lekkers kreeg. Dus op een gegeven moment drukte ze zelf haar poot al in de hand van de DA, "hier, schiet op, ik wil mijn koekje".
Voor haar waren die onderzoeken echt heel goed te doen. Hebben we ruim 4 jaar volgehouden, tot ze echt op was en we haar moesten laten gaan.
Is natuurlijk qua ziektebeeld heel anders dan bij Odin speelt, maar geeft een ervaring qua regelmatig bloedonderzoek bij een hond die daar best relaxed onder is. (nou ja, ze was vooral heel goed omkoopbaar en ik wist wat ze echt heel lekker vond)
Succes en sterkte!
Zoiets is niet makkelijk.
Karen
Ik neig ook naar wel opereren.
Mijn mechel heeft de ziekte van Cushing gehad, wat ik met medicatie onder controle hield.
Daarvoor liet ik elke 3 maanden haar bloed testen. Dat was met haar geen probleem. Ze wist precies hoe de routine was, en wist ook dat ze na afloop iets super lekkers kreeg. Dus op een gegeven moment drukte ze zelf haar poot al in de hand van de DA, "hier, schiet op, ik wil mijn koekje".
Voor haar waren die onderzoeken echt heel goed te doen. Hebben we ruim 4 jaar volgehouden, tot ze echt op was en we haar moesten laten gaan.
Is natuurlijk qua ziektebeeld heel anders dan bij Odin speelt, maar geeft een ervaring qua regelmatig bloedonderzoek bij een hond die daar best relaxed onder is. (nou ja, ze was vooral heel goed omkoopbaar en ik wist wat ze echt heel lekker vond)
Succes en sterkte!
Zoiets is niet makkelijk.
Karen
Hij voelt zich nu prima en geniet volop. We weten natuurlijk niet hoe lang de kanker er al zit, maar het groeit hoogstwaarschijnlijk maar heel erg langzaam en zaait bovendien niet snel uit.
Als ik de da. spreek die de operatie zou doen, lijkt het een fluitje van een cent. Maar feit is dat het een moeilijk en risicovol gebied is. Er lopen veel zenuwen en bloedvaten en het is een hele ingrijpende ingreep. Zoals het nu is, werken zijn schildklieren en bijschildklieren nog goed, want de bloedtesten waren zonder afwijkingen. Er zijn ook geen uitzaaiingen gevonden. Als zijn schildklieren worden verwijderd moeten de hormonen voortaan via medicatie worden verkregen. Als zijn bijschildklieren niet kunnen worden gespaard of beschadigd raken, moet de calcium ook kunstmatig op pijl gehouden worden. Ik twijfel erg of het misschien toch niet beter is om het te laten hoe het nu is en af en toe bloed laten onderzoeken om te monitoren of alles nog oké is. Mocht dat op een gegeven moment niet meer zo zijn, dan kunnen we misschien met medicatie nog wat doen.
Half augustus zou hij aan de beurt zijn, ik wil natuurlijk niet tot het laatst wachten om onze beslissing door te geven, maar een week kunnen we er nog wel over nadenken.
Als ik de da. spreek die de operatie zou doen, lijkt het een fluitje van een cent. Maar feit is dat het een moeilijk en risicovol gebied is. Er lopen veel zenuwen en bloedvaten en het is een hele ingrijpende ingreep. Zoals het nu is, werken zijn schildklieren en bijschildklieren nog goed, want de bloedtesten waren zonder afwijkingen. Er zijn ook geen uitzaaiingen gevonden. Als zijn schildklieren worden verwijderd moeten de hormonen voortaan via medicatie worden verkregen. Als zijn bijschildklieren niet kunnen worden gespaard of beschadigd raken, moet de calcium ook kunstmatig op pijl gehouden worden. Ik twijfel erg of het misschien toch niet beter is om het te laten hoe het nu is en af en toe bloed laten onderzoeken om te monitoren of alles nog oké is. Mocht dat op een gegeven moment niet meer zo zijn, dan kunnen we misschien met medicatie nog wat doen.
Half augustus zou hij aan de beurt zijn, ik wil natuurlijk niet tot het laatst wachten om onze beslissing door te geven, maar een week kunnen we er nog wel over nadenken.
Ik heb inmiddels de klinieken van de links die Lizzy doorgaf ook gebeld. Wat me vooral opviel is dat ze wel heel erg graag de kans zouden krijgen om een dergelijke operatie uit te voeren. Ik begrijp dat ergens wel, want het is tenslotte hun beroep maar het voelde voor mij toch minder goed zeg maar. Ook ben ik er niet van overtuigd hoeveel ervaring ze met een dergelijke ingreep hebben.
Ik denk dat Lucinda van Stee de meeste ervaring heeft. Dus áls we zouden willen laten opereren, dan heb ik in haar het meeste vertrouwen.
Ik denk dat Lucinda van Stee de meeste ervaring heeft. Dus áls we zouden willen laten opereren, dan heb ik in haar het meeste vertrouwen.
- pearlsofpassion
- Moderator
Op basis van dit, zou ik niet opereren.doranto schreef: ma 28 jul 2025, 17:05 Hij voelt zich nu prima en geniet volop. We weten natuurlijk niet hoe lang de kanker er al zit, maar het groeit hoogstwaarschijnlijk maar heel erg langzaam en zaait bovendien niet snel uit.
Zo'n operatie is ook afzien. Wss nog meer dan dat hij binnen korte tijd last zou krijgen van de kanker. Of zo lijkt het dan toch. Zeker weet je het nooit.
Maar ik zou nooit meer kiezen voor een zekere pijn en lichamelijke last als de uitkomst erna onzeker is en als de mate van pijn en last zonder operatie ook niet min of meer voorspelbaar is.
Het blijft zowiezo een gok en ik zou dan de mogelijkheid op nog een jaar of 2 jaar zonder last, niet zomaar opgeven. Dat is gewoon het waardevolst. En weet je zeker dat hij die na de operatie nog krijgt?
Ohw dat is jammer zeg... Dat valt me serieus tegen. Nou ja, het is en blijft natuurlijk Evidensia. Vroeger werkte Arno bij de Korte Akkeren, in Gouda. Dat was niet van Evidensia. Ik snap helemaaaal dat je dAAr geen zin in hebt zeg! Het gaat om het welzijn van Odin. Nergens anders om.doranto schreef: ma 28 jul 2025, 17:34 Ik heb inmiddels de klinieken van de links die Lizzy doorgaf ook gebeld. Wat me vooral opviel is dat ze wel heel erg graag de kans zouden krijgen om een dergelijke operatie uit te voeren. Ik begrijp dat ergens wel, want het is tenslotte hun beroep maar het voelde voor mij toch minder goed zeg maar. Ook ben ik er niet van overtuigd hoeveel ervaring ze met een dergelijke ingreep hebben.
En als ik bovenstaande lees, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik je twijfel of je wel laat opereren heel goed begrijp. Ik ga hier ook van twijfelen.... Sterkte met twijfelen en beslissen!
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Als ik dit zo lees, zou ik ook neigen naar niet opereren. Misschien heeft hij dan nog maar twee jaar ipv vier jaar te leven, maar als dat dan fijne jaren zijn, dan valt daar ook wat voor te zeggen.doranto schreef: ma 28 jul 2025, 17:05 Hij voelt zich nu prima en geniet volop. We weten natuurlijk niet hoe lang de kanker er al zit, maar het groeit hoogstwaarschijnlijk maar heel erg langzaam en zaait bovendien niet snel uit.
Vreselijk lastige beslissing. Merk je nog steeds dat zijn conditie vooruitgaat nu hij bij jullie is en beweging en goed voer krijgt?