Over het darmmicrobioom van de hond, ontwormen. Giardia

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

In het blad PlaceboNocebo:
20250729_122010.jpg
20250729_122045.jpg
Laten we ons voordeel hier mee doen.
doranto
5-sterren
5-sterren

Re: Over het darmmicrobioom van de hond, ontwormen. Giardia

Bericht door doranto »

Jee zeg, dat wist ik niet. Wij zijn sowieso geen voorstander van preventief ontwormen, maar dit laat zien dat het nog veel slechter is dan gedacht.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, echt. Ik vond het ook echt een pareltje, dit artikel! Ook al is het maar zo mini. Het roer moet echt wel om hoor, qua het ontwormen van honden....
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Heb je heel toevallig ook een foto van de literatuuropgave? Er wordt her en der verwezen naar artikelen. Misschien is daar nog iets van te vinden.
Het klinkt wel plausibel, en een beetje wormen kan natuurlijk geen kwaad (elk wild dier heeft ook wormen) maar als het teveel wordt zal je toch wat moeten.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

20250801_081546.jpg
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Grrr. Ik krijg 'm niet rechtop! Nou ja, zo moet het maar even dan. Ik heb nummer 42 ook besteld. Epilepsie bij honden. De rol van ontworming vaccinatie en antibiotica.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

20250801_082357.jpg
20250801_082404.jpg
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Top dank je wel. Ik kan het lezen. Ga proberen of ik er iets van kan vinden. Vaak is dat soort literatuur niet toegankelijk maar je weet maar nooit.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

pike schreef: vr 01 aug 2025, 16:39 Top dank je wel. Ik kan het lezen. Ga proberen of ik er iets van kan vinden. Vaak is dat soort literatuur niet toegankelijk maar je weet maar nooit.
Ik had dat artikel over die wormen en ontworming gevonden, kan eraan komen via mijn werk maar ben vergeten het naar privé op te sturen (en heb nu twee weken vakantie). Het is een artikel uit Australië (Perth) en gaan over honden van privé eigenaren, puppies uit de dierenwinkel, puppies bij fokkers en honden in een opvang. Als ik het me goed herinner vrij grote groep puppies uit de dierenwinkel en die hadden de meeste parasieten, dus vraag me wel
een beetje af of je dit zo kan generaliseren.
saskiadevries92
1-ster
1-ster

Bericht door saskiadevries92 »

Interessant onderwerp, bedankt om dit te delen!
Ik merk dat mijn hond een tijdje terug ook wat last had van zijn darmen na ontworming (Panacur), en toen begon ik me ook af te vragen of we niet te snel grijpen naar ontwormmiddelen, zeker preventief.

Wat mij vooral intrigeert: het effect op het microbioom. Als dat verstoord raakt, kan dat volgens mij ook invloed hebben op gedrag of energielevel van de hond, toch? Iemand hier ervaring mee?
En zijn er natuurlijke alternatieven die effectief zijn zonder het hele darmleven te verstoren?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

saskiadevries92 schreef: za 02 aug 2025, 10:47 Interessant onderwerp, bedankt om dit te delen!
Ik merk dat mijn hond een tijdje terug ook wat last had van zijn darmen na ontworming (Panacur), en toen begon ik me ook af te vragen of we niet te snel grijpen naar ontwormmiddelen, zeker preventief.

Wat mij vooral intrigeert: het effect op het microbioom. Als dat verstoord raakt, kan dat volgens mij ook invloed hebben op gedrag of energielevel van de hond, toch? Iemand hier ervaring mee?
En zijn er natuurlijke alternatieven die effectief zijn zonder het hele darmleven te verstoren?
Panacur is echt heftig. En eigenlijk moeten mensen dit niet meer gebruiken, behalve nog voor Giardia. Het is het enige middel dat nog een soort van werkzaam is tegen Giardia (ook nog maar voor zo'n 50% a 60%, denkt men). Resistentie. Dus ontwormen met Milbemax bijv. is een beter idee. En dan alleen als er wormen zijn. Dat laat je dan eerst testen door Het Woud: https://wormbestrijding.nl/.

Ja, een verstoord darmmicrobioom heeft zeker invloed op gedrag en energielevel van de hond. Gut x Brain axis: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10827376/

Ik gebruikte vroeger ParasietMix Inwendig maar vind de verandering in ingrediënten echt niet OK. Ik zou nu hier voor gaan: https://puurnatuur.nl/product/puur-para ... et-balans/. Maar ik zou dit ook niet preventief gebruiken. Preventief ontwormen bestaat namelijk niet. Ik denk dat de beste preventieve behandeling is: zorgen dat het darmmicrobioom gezond blijft. Door rauw/vers te voeren, door rauwe gepureerde of gestoomde of lichtgekookte groenten te geven, door goed af te wisselen in vlees en groenten en door regelmatig gefermenteerde voeding te geven (kefir bijv). Als er dan wormen zijn: dan Puur Parasitus en daarna pro en prebiotica.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: zo 03 aug 2025, 11:18 Panacur is echt heftig. En eigenlijk moeten mensen dit niet meer gebruiken, behalve nog voor Giardia. Het is het enige middel dat nog een soort van werkzaam is tegen Giardia (ook nog maar voor zo'n 50% a 60%, denkt men). Resistentie.
Bij Ties heeft het gelukkig wel goed geholpen. Tot nu toe heb ik geen aanwijzing voor een restbesmetting. 1x (zelf) antigeentest gedaan en 2 weken daarna 1x flotteertest in Utrecht uit laten voeren. Na drie maanden nog een keer een antigeentest en wormcontrole bij het Woud, alles was negatief. En hij poept nog steeds netjes. En het stinkt ook niet meer. En bovendien: Zijn eeuwige prutje lijkt uit te sterven. Soms nog wel een beetje, maar regelmatig ook helemaal niks. Het feit dat het nog niet 100% weg is betekent voor mij ook dat zijn darmen nog steeds niet 100% in orde zijn, na al die tijd. En dat zo'n besmetting dus echt wel heftig en zeer nadelig is voor de hond zijn systeem. Even gecheckt: De laatste Panacur was 2 februari! we zijn nu dus een half jaar verder. Er gaan nog steeds pillen en poeders in. Eind augustus gaat weer een monster richting het Woud.
Dus ontwormen met Milbemax bijv. is een beter idee. En dan alleen als er wormen zijn. Dat laat je dan eerst testen door Het Woud: https://wormbestrijding.nl/.

Ja, een verstoord darmmicrobioom heeft zeker invloed op gedrag en energielevel van de hond. Gut x Brain axis: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10827376/

Ik gebruikte vroeger ParasietMix Inwendig maar vind de verandering in ingrediënten echt niet OK. Ik zou nu hier voor gaan: https://puurnatuur.nl/product/puur-para ... et-balans/. Maar ik zou dit ook niet preventief gebruiken. Preventief ontwormen bestaat namelijk niet. Ik denk dat de beste preventieve behandeling is: zorgen dat het darmmicrobioom gezond blijft. Door rauw/vers te voeren, door rauwe gepureerde of gestoomde of lichtgekookte groenten te geven, door goed af te wisselen in vlees en groenten en door regelmatig gefermenteerde voeding te geven (kefir bijv). Als er dan wormen zijn: dan Puur Parasitus en daarna pro en prebiotica.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Gelukkig heeft het bij Ties goed geholpen. Maar geloof me, bij heel veel honden werkt het niet. Het doodt ook niet alles. Het vermindert de infectie. En dan moet de hond het verder zelf doen. Als ze nog zo piepjong zijn, lukt dat laatste heel vaak niet. Je hebt dus veel mazzel gehad met Ties. Maar als iedereen nou Panacur blijft gebruiken om gewoon te ontwormen: hebben we over een paar jaar echt niks meer tegen Giardia.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: ma 04 aug 2025, 07:45 Gelukkig heeft het bij Ties goed geholpen. Maar geloof me, bij heel veel honden werkt het niet. Het doodt ook niet alles. Het vermindert de infectie. En dan moet de hond het verder zelf doen. Als ze nog zo piepjong zijn, lukt dat laatste heel vaak niet. Je hebt dus veel mazzel gehad met Ties. Maar als iedereen nou Panacur blijft gebruiken om gewoon te ontwormen: hebben we over een paar jaar echt niks meer tegen Giardia.
Ja daar heb je wel een ding. Panacur is vrij verkrijgbaar. Maar het is een kuur die tegen wormen drie dagen achter elkaar gegeven moet worden. Wie wil dat nou? En zouden mensen die deze kuur kopen echt wel drie dagen lang geven? Als ze dat niet doen wek je ook resistentie in de hand namelijk. Ik vind het link, zo'n middel op de vrije markt.
Ik denk dat ik met Ties ontzettend veel mazzel heb gehad. Want volgens mij liep hij er al veel langer mee, ik had al twee keer eerder op giardia laten testen bij het WOud voordat ik zei: nou is het genoeg. Ik verzamel drie dagen lang, van elk moment van de dag een beetje en breng de hele mik naar de da en het gaat naar Utrecht en ik laat naar ALLES kijken. Want iets is er niet oke met die hond. En toen kwam daar een fikse besmetting met Giardia uit. Dus dat hij er zo snel vanaf was is wonderbaarlijk. Maar daarmee waren zijn darmen natuurlijk nog niet op orde. Hij heeft nog een tijdje giardex gekregen, leaky gut heeft hij gekregen en de gastro en prebiotica krijgt hij nog steeds. En ik denk dat zijn darmen nog steeds niet 100% zijn. Maar wel dat er nog steeds verbetering in zit, gezien het uitdoven van dat eeuwige prutje. Maar het gaat wel heel erg langzaam allemaal.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk eerder dat het aan de giardex of combi panacur-giardex ligt. Wij hadden bij de kat alleszinds veel betere resultaten met giardex.
Ik acht de kans groot dat hij daardoor er vanaf raakte en bleef.

Plaats reactie