Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Met de snackjes naar de moestuin geweest. Ze in de reismand krijgen was een heel gedoe. Sibbe vond dat her lekkers voor hem was en joeh de dames er steeds uit. Moest ik alsnog Floddertje vangen, maar dat lukte makkelijker dan eerst. Of ik handiger of Floddertje toch minder bang is weet ik niet.

Bij de moestuin hebben ze eerst een half uurtje verstopt gezeten en toen zijn ze ook rond gaan lopen. Ze leken het wel leuk te vinden en hebben veel gras gegeten. Sibbe heeft zelfs op zijn zij gelegen. Dus ik heb wel goede hoop dat ze uiteindelijk gaan leren dat de reismand de weg naar de leuke moestuin is.
IMG_8071.jpeg
IMG_8097.jpeg
IMG_8104.jpeg
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

En nog een filmpje

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

eelke schreef: vr 08 aug 2025, 06:37 Nee joh dat is toch helemaal normaal? :biggrin2:

Hmmm, ik héb nog een drogertje. Ik hoor graag welke dingen goed bevallen om te drogen! Want het is wel een goed idee. Heb ook al na zitten denken om wortel etc te drogen (maar daarvan de meerwaarde tov gewoon vers nog niet echt bedacht).

Gelukkig beginnen ze hier nu wel zevenblad te accepteren. Da's fijn want ik heb er zo veel van en het is natuurlijk prima bladgroente - dat is iets wat lastig te kopen is want het wordt snel slap en een hele zak opvoeren is al snel te veel.

Hier hebben ze sinds deze week een camping;
2fb9b86c-c5a0-44c4-8278-3b3f2f46fce9.jpeg

Er zijn echt zoveel leuke huisjes en slaapplekjes :D en ik dacht dat dat eigenlijk vooral leuk was voor het zicht maar ze worden er zelf ook zo blij van. Elke keer als ik er wat nieuws in zet, worden ze er helemaal pruttelig van (dan lopen ze zo van priet priet priet we zijn op onderzoek) en komen er popcorn sprongetjes. Ze blijken het ook heel leuk te vinden om door de sliertjes aan de zijkant te lopen.

We hebben ook een aardbei en die slaapt zo goed als lekker zacht holletje (maar zit nu in de was)
6604ad23-4a65-418e-a729-4032f1d08349.jpeg
Ik kan mij wel voorstellen dat meer huisjes en schuilplekken ook bij cavia's voor meer activiteit zorgt. Bij ratten is een heel volle kooi heel erg fijn voor hen. Dan voelen ze zich meer op hun gemak en hebben ze ook wat te doen. Ik verwacht bij cavia's zowat het zelfde.

Leuke huisjes :)
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Kaela schreef: vr 08 aug 2025, 18:00 Met de snackjes naar de moestuin geweest. Ze in de reismand krijgen was een heel gedoe. Sibbe vond dat her lekkers voor hem was en joeh de dames er steeds uit. Moest ik alsnog Floddertje vangen, maar dat lukte makkelijker dan eerst. Of ik handiger of Floddertje toch minder bang is weet ik niet.

Bij de moestuin hebben ze eerst een half uurtje verstopt gezeten en toen zijn ze ook rond gaan lopen. Ze leken het wel leuk te vinden en hebben veel gras gegeten. Sibbe heeft zelfs op zijn zij gelegen. Dus ik heb wel goede hoop dat ze uiteindelijk gaan leren dat de reismand de weg naar de leuke moestuin is.

IMG_8071.jpegIMG_8097.jpegIMG_8104.jpeg
Ik denk het ook. Op vers gras kunnen lijkt mij wel leuk voor een cavia.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: vr 08 aug 2025, 06:37 Nee joh dat is toch helemaal normaal? :biggrin2:

Hmmm, ik héb nog een drogertje. Ik hoor graag welke dingen goed bevallen om te drogen! Want het is wel een goed idee. Heb ook al na zitten denken om wortel etc te drogen (maar daarvan de meerwaarde tov gewoon vers nog niet echt bedacht).

Gelukkig beginnen ze hier nu wel zevenblad te accepteren. Da's fijn want ik heb er zo veel van en het is natuurlijk prima bladgroente - dat is iets wat lastig te kopen is want het wordt snel slap en een hele zak opvoeren is al snel te veel.

Hier hebben ze sinds deze week een camping;
2fb9b86c-c5a0-44c4-8278-3b3f2f46fce9.jpeg

Er zijn echt zoveel leuke huisjes en slaapplekjes :D en ik dacht dat dat eigenlijk vooral leuk was voor het zicht maar ze worden er zelf ook zo blij van. Elke keer als ik er wat nieuws in zet, worden ze er helemaal pruttelig van (dan lopen ze zo van priet priet priet we zijn op onderzoek) en komen er popcorn sprongetjes. Ze blijken het ook heel leuk te vinden om door de sliertjes aan de zijkant te lopen.

We hebben ook een aardbei en die slaapt zo goed als lekker zacht holletje (maar zit nu in de was)
6604ad23-4a65-418e-a729-4032f1d08349.jpeg
Ik zal het laten weten Eelke! Ik wil vooral dingen drogen die nu wel buiten groeien, maar van de winter niet. Ik kwam op het idee doordat de pluktuin nu vol hangt met rozenbottels. Allemaal gratis en gezond eten!

Wat een leuke huisjes! Heerlijk dat niet alleen jij, maar ook de caafjes er helemaal happy van worden. De aardbei ziet er echt enig uit!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

IMG_8117.jpeg
Hij staat aan! Zag vandaag in de winkel 100 gram gedroogde weegbree voor 4,95. Nou, dat drogertje gaan we wel terugverdienen dus!

Alleen de gestelde tijden en temperaturen in het boekje lijken niet te kloppen. Iemand een idee? Heb er nu dus paardebloem en weegbree in en dat zou volgens het boekje met 40 graden en 2 uurtjes een heel eind moeten zijn. En dat was helemaal niet zo. Ik denk dan liever langer dan warmer he? Of zou de temperatuur iets hoger kunnen zonder teveel voedingswaarde te verliezen?
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Ik ben zelf ook nog aan het zoeken. Mijn indruk is dat de hrle tijd op de laagste stand ze doet verwelken voor ze drogen. Eventjes 1 stand hoger en dan verder op de laagste stand lijkt beter, maar ik ben dus nog zelf aan het proberen
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

frodo quin schreef: za 09 aug 2025, 20:52 Ik ben zelf ook nog aan het zoeken. Mijn indruk is dat de hrle tijd op de laagste stand ze doet verwelken voor ze drogen. Eventjes 1 stand hoger en dan verder op de laagste stand lijkt beter, maar ik ben dus nog zelf aan het proberen
Dat klinkt niet onlogisch. Ik heb hem nu even op 50 graden. Eens zien hoe het dan gaat.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

https://www.facebook.com/share/r/174Q5qbeNY/

Hoe cool is dat!!

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ik vind dit een heerlijk topic om mee te lezen en kijken :-)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

dinky89 schreef: zo 10 aug 2025, 11:22 Ik vind dit een heerlijk topic om mee te lezen en kijken :-)
+1!

Echt zo'n leuk topic dat half creabea en half ooo-wat-schattig is!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaela schreef: zo 10 aug 2025, 08:02 Dat klinkt niet onlogisch. Ik heb hem nu even op 50 graden. Eens zien hoe het dan gaat.
Ik heb nog niet veel niet-vlees gedroogd eigenlijk, alleen hop, maar dat moest inderdaad veel warmer.

En ik heb een Bohmannetje dus die kan je ook niet instellen op temperatuur. Blijft er wel wat over van zulke dunne blaadjes?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

hannabelgje schreef: zo 10 aug 2025, 10:44 https://www.facebook.com/share/r/174Q5qbeNY/

Hoe cool is dat!!

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ha ja, misschien moet ik nog een trapje erbij bouwen hier, dan kunnen ze ook zelf de bank op :D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef: wo 30 jul 2025, 18:14 Een volledig buffet uit onze moestuin. Gras, paardenbloem, weegbree, tomaat, boerenkool, doorgeschoten broccoli scheuren, wat sla, wortelloof en snijbiet. Ze smullen! En ik vind het zo leuk om ze meerdere keren per week zoveel uit eigen tuin te geven!

IMG_7973.jpeg
OMG!!!!!!!! Ze zitten in een Michelin sterren restaurant voor cavia's!

Geweldig!!!!!!!!!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: zo 10 aug 2025, 14:05 Ik heb nog niet veel niet-vlees gedroogd eigenlijk, alleen hop, maar dat moest inderdaad veel warmer.

En ik heb een Bohmannetje dus die kan je ook niet instellen op temperatuur. Blijft er wel wat over van zulke dunne blaadjes?
Ja valt me alles mee. De paardenbloemblaadjes waren al droog, de weegbree heeft duidelijk langer nodig dus die zit er nog in. Zal als het klaar is nog wel een foto maken.

Als dit klaar is gaan de rozenbottels erin.

Plaats reactie