Probleem is dat je dit nooit met zekerheid kunt zeggen. Voor Ties gaat het in elk geval niet op want ik ben pas met de Giardex begonnen toen hij aantoonbaar giardia-vrij was. Zijn laatste panacur kreeg hij 2 februari. Daarna had hij aanvankelijk keurige ontlasting, en na een week heb ik er een sneltest op los gelaten en die was negatief. Maar na een korte periode ging het weer op en af. In deze periode heeft hij Puur Parasitus gekregen. Zonder effect. Vanwege zijn blijvend wisselende ontlasting heb ik toen opnieuw van drie dagen verzameld en naar Utrecht laten sturen voor flottatie. Giardia was ook hier negatief en ook geen wormen. Toen pas, 5 maart, dus een maand na de Panacur, ben ik giardex en gastro gaan geven, overtuigd dat de giardia weg was maar dat zijn problemen veroorzaakt moesten worden door beschadigde darmen (de verhalen van Sjoerd gelezen hebbende). Hij heeft een tijdlang de dubbele dosering gekregen. In april is de Leaky gut erbij gekomen. Eind mei is een ontlastingsmonster naar het Woud gegaan voor wormen, negatief. Ik heb gelijktijdig een sneltest giardia gedaan, ook negatief.pearlsofpassion schreef: di 05 aug 2025, 13:12 Ik denk eerder dat het aan de giardex of combi panacur-giardex ligt. Wij hadden bij de kat alleszinds veel betere resultaten met giardex.
Ik acht de kans groot dat hij daardoor er vanaf raakte en bleef.
Hij krijgt nu nog steeds een onderhoudsdosering gastro. En sinds een maand of twee of zo krijgt hij ook prebiotica bij. Heel, heel langzaam is de ontlasting weer beter geworden. Ik ben zeker niet ontevreden zoals het nu gaat, maar het kan nog net even beter. Dat laatste stukje. Dus we gaan gewoon nog even stug door. Het is duidelijk dat darmherstel lange tijd nodig heeft.
Over enkele weken gaat er weer een monster naar, tja, naar wie. Daar moet ik nog over nadenken