Deense dierentuin geeft uitleg; tsja voor ons barfers klinkt het bekend

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Deense dierentuin geeft uitleg; tsja voor ons barfers klinkt het bekend

doranto
5-sterren
5-sterren

Re: Deense dierentuin geeft uitleg; tsja voor ons barfers klinkt het bekend

Bericht door doranto »

Kan het helaas niet lezen. Moet eerst lid worden / aanmelden.
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Huh apart. Het is een video artikel wat staat op rtl nieuws. Zit geen betaalmuur achter.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik vind het een prima initiatief. Ik heb mijn jonge hanen een paar jaar geleden gedoneerd aan het natuurhulpcentrum voor de roofdieren, nadeel was wel dat ik ze zelf dood moest maken. Dat hoeft daar dan weer niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, maar toch.
Ik vind het toch ook dubbel.
Hanen ok. Maar cavia's en konijnen ed... :(
Ik weet niet goed wat ervan te denken.

Wat voor baasje ben je ook als je een perfect gezond dier met een mooi toekomstperspectief daarvoor afstaat?
Hanen die teveel zijn vind ik toch iets helemaal anders...
Maar misschien is dat gevoel van mij niet correct. Dat zou kunnen.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik vind het dubbel. Ik mag hopen dat je een goed leven voor jouw huisdier wil en daar is leven toch een vereiste voor. Ze specificeren wel dat het om dieren gaat die sowieso worden ingeslapen, maar veel fysiek gezonde dieren waar je deze keuze voor maakt zijn er niet. Dan zit je bij zware psychische problemen bv. Bij bv dieren die oud en op zijn weet je vaak niet of er intern bepaalde dingen aan de hand zijn. Een hond met bv zware gewrichtsproblemen zou dan vermoed ik wel een kandidaat kunnen zijn.

Langs de andere kant spaart dat wel een dier uit die anders op het menu staat en heus ook wel graag een fijn leven zou hebben, dus ja. Het is niet omdat een kip in een fabriek voor de meesten geen gezicht heeft dat het voor hen minder erg is dan voor een cavia bv.

Je moet er dan ook nog maar het vertrouwen in hebben dat hun levenseinde niet erger is dan ingeslapen worden bij de da.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

frodo quin schreef: wo 06 aug 2025, 19:54 Ik vind het dubbel. Ik mag hopen dat je een goed leven voor jouw huisdier wil en daar is leven toch een vereiste voor. Ze specificeren wel dat het om dieren gaat die sowieso worden ingeslapen, maar veel fysiek gezonde dieren waar je deze keuze voor maakt zijn er niet. Dan zit je bij zware psychische problemen bv. Bij bv dieren die oud en op zijn weet je vaak niet of er intern bepaalde dingen aan de hand zijn. Een hond met bv zware gewrichtsproblemen zou dan vermoed ik wel een kandidaat kunnen zijn.

Langs de andere kant spaart dat wel een dier uit die anders op het menu staat en heus ook wel graag een fijn leven zou hebben, dus ja. Het is niet omdat een kip in een fabriek voor de meesten geen gezicht heeft dat het voor hen minder erg is dan voor een cavia bv.

Je moet er dan ook nog maar het vertrouwen in hebben dat hun levenseinde niet erger is dan ingeslapen worden bij de da.
Honden en katten zullen ze niet willen. Roofdieren eten in de regel niet graag andere roofdieren.

Voor hanen is het prima. Voor huisdieren waar je van houdt per definitie niet. Want die hoeven niet dood ala ze gezond zijn. Hooguit wanneer ze heel oud zijn, maar wie doet dat nou.

Ik denk dat de doelgroep zit in de mensen die dieren als voorwerp zien. Mensen die met droge ogen een dier wegdoen omdat ze op vakantie gaan. Of omdat ze niet meer bij het nieuwe bankstel pasen. Maar of die doelgroep nou ook echt de stap neemt om dan het beest daar te brengen? Dan zit je ben ik bang al sneller bij de groep die ze in een plastic zak verzuipt ofzo.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

In het filmpje geven ze inderdaad aan geen honden of katten te willen. De twee die in het filmpje aan het woord komen geven aan het zonde te vinden als het dier begraven zou worden. Dat wekt de suggestie dat het gaat om ingeslapen dieren die dus wat mankeerden wat tot inslapen leidde?

Ik zou mij wel kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld een paard met een ernstige been blessure die niet weer normaal kan gaan lopen gedoneerd zou worden. Maar dat valt niet onder de kleine dieren die ze vragen :???:

Wel is het natuurlijk zo dat de dieren moeten eten, ongeacht de afkomst van het dier dat gegeven wordt.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Nou ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn konijn daar gedood werd en voor de krokodil geworpen werd. Wat is mis met begraven? Dan wordt er ook niets verspild. Het bodemleven eet namelijk het dier op. Mieren, aaskevers, wormen, allerlei insecten in de grond leven ervan. Geen gram wordt verspild. Mineralen gaan terug in de bodem. Ook dat is natuur. Willen ze de mensen leren dat roofdieren rauw vlees eten? Nooit geweten dat er mensen zijn die dat niet weten. Maar dat kan je ze ook laten zien door ze het slachtafval uit de industrie voor te gooien. Wat ook overal gebeurt. Daar hoef je knabbel en babbel niet voor te gebruiken. Ik kan me het wolvenverblijf in Höör nog goed herinneren. Dat lag vol met kaalgevreten karkassen en de jonge lynxen kregen allemaal eendagkuikens toegeworpen. Misschien hopen ze op deze manier te bezuinigen ?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Er zijn ook veel mensen die kleinvee fokken voor de leut om naar shows enzo te gaan. Die daar emotioneel anders bij betrokken zijn. Ook die kunnen niet alles aanhouden en verkopen lukt vast ook niet altijd. Kijk ook naar bijvoorbeeld kinderboerderijen enzo. Dat jongvee gaat ook gewoon naar de slacht aan het einde van het seizoen.

pearlsofpassion
Moderator

Ja, daarvoor vind ik het wel OK.
Of voor dieren die uit ouderdomkwalen ingeslapen zouden worden.
Zo had ik het niet gelezen ( had het in een ander artikel al gelezen). Maar dat snap ik wel.

Ik ben ook van het principe dat er best zo weinig mogelijk vlees verspilt wordt. En begraven is in mijn ogen idd ook verspilling.

Maar je moet wel opletten met dieren doen vooraf veel medicatie gehad hebben. En inslapen met de gangbare middelen zal volgens mij ook niet veilig zijn om te voeren. Ik vermoed dat ze dat toch op een manier gaan doen die de meeste mensen niet helemaal zouden zien zitten.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nou dat laatste inderdaad. Je moet ze levend brengen, dus ik ben wel erg benieuwd naar de manier van doodmaken dan.

Al keek ik hier altijd wel bewust naar de slachtlijn bij het halal slachthuis waar ik kwam. (want ja, bewust zijn dat elk stukje vlees geleefd heeft en dat de dood erbij hoort vind ik wel belangrijk). En dat ging toch wel erg snel, kip voor kip. Op zich denk ik, dat als men goed kan slachten, dat dat stukje niet het ergst is voor het dier. met name het transsport erheen en het wachten is hetgeen waar het meeste leed zit lijkt me. En als zo een dierentuin daar zelf goed mee om kan gaan dan is dat wel mooi natuurlijk.

Maar sju, zoals in het begin van het filmpje je konijntje bij de krokodillen gegooid zien worden :-[ da's ook wel weer wat.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ze worden vergast. Dat doen ze in dierentuinen al heel erg lang met prooidieren.

pearlsofpassion
Moderator

Weet je ook met wat?

Want CO2 is zoiets gangbaar maar dat vind ik ook 2x niets. Want dat is eigenlijk gewoon verstikken he.
Probeer eens je adem in te houden. Dat gevoel dat je dan krijgt, is een reactie van het lichaam door teveel CO2. Dat krijgen ze dus... tot ze stikken.

Tenzij het hier om een ander gas gaat.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Vergassen met kleine dieren kan ik in komen. Met katten wordt of werd dat in bepaalde asiels ook gedaan, met een hoop tegelijk dan. Maareh, of dat gebeurt met bv de paarden waar ze ook naar vragen? Ik heb iig nog nooit gehoord dat dat ook met grote dieren gedaan wordt. Nuja, behalve de gaskamers tijdens de tweede wereld oorlog.

Ik snap trouwens niet waarom niet CO in de plaats wordt gebruikt. Daarvan val je gewoon in slaap.

Plaats reactie