Giardia sneltest; is dit positief?? De uitslag
Moderator: Lizzy
Giardia sneltest; is dit positief?? De uitslag
Valt dit onder een zwakke T-lijn? Dus positief?
Laatst gewijzigd door pike op wo 20 aug 2025, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Giardia sneltest; is dit positief??
Klopt het dat die streep, ook als hij matig is, rood/paars van kleur moet zijn?
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Hmmm ja lastig hoor, heb je de bijsluiter van de test ? Ik twijfel. Ik zou zeggen dat dit zwak positief is, maar hoe je dit af moet lezen is van test tot test verschillend. Vandaar dat ik vraag naar een bijsluiter
In de bijsluiter staat dat een zwakke lijn ook positief is. Maar er staat niets over de kleur. Letterlijk staat er: Als een testlijn zichtbaar is, is de test positief. Zelfs als het maar vaag zichtbaar is.” Positief is duidelijk een blauwe lijn op de afbeeldingen. Op de site van de fabrikant staat: The quick test works with a coupling technique based on blue latex particles. The latex particles ensure a very intensive colour result of the test line if the result is positive (high sensitivity), so that low concentrations of Giardia cysts are reliably detected.
Dit plaatje staat erbij: Ik had een mengmonster verzameld over drie dagen.
Dit plaatje staat erbij: Ik had een mengmonster verzameld over drie dagen.
Ik zie een lijn dus positief. Maar als ik zou twijfelen (en dat doe ik nogal gauw met de Giardia test dus ik bestelde er sowieso altijd meerdere): gooide ik er een nieuwe test achteraan. Ook weer van 3 dagen mest nemen.
Ja inderdaad dat had ik mij ook bedacht. Ik twijfel enorm. Op de foto is die zwakke lijn veel duidelijker dan in het echt. Voor wat dat waard is. Maar je moet echt goed kijken om hem te zien. Ik ga opnieuw verzamelen voor ik er misschien onnodig troep in gooi.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik denk wel dat het een vage blauwe lijn moet zijn als ik naar het principe van de test kijk
Dat denk ik zelf eigenlijk ook maar ik twijfel toch. En Giardia is niet iets om lichtzinnig over te doen. Meten is weten dus ik ga opnieuw monsters verzamelen en lever het maandag in voor flottatie. Aan de hand van die uitslag weet ik dan hoe ik in de toekomst dit soort uitkomsten van de sneltest moet interpreteren. Tenminste, dat is toch mijn gedachtengang.Siberienne schreef: vr 15 aug 2025, 20:43 Ik denk wel dat het een vage blauwe lijn moet zijn als ik naar het principe van de test kijk
Re: Giardia sneltest; is dit positief?? De uitslag
Vanmiddag het resultaat van de flottatie van het drie-daags mengmonster (Utrecht) doorgekregen. Giardia negatief, ook geen enkel wormenei. Mijn dag is weer goed 
TOPPIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!pike schreef: wo 20 aug 2025, 18:03 Vanmiddag het resultaat van de flottatie van het drie-daags mengmonster (Utrecht) doorgekregen. Giardia negatief, ook geen enkel wormenei. Mijn dag is weer goed![]()
Heb je eigenlijk ook nog zo'n thuis test er tegenaan gegooid?
Nee dat heb ik niet meer gedaan. Voegt niks toe denk ik. Ik heb ze ook niet meer liggen, en om weer opnieuw te bestellen, dat kost me weer 20 euro incl. verzendkosten. Ik vertrouw zonder meer de flottatietest, het was een mooi mengmonster, meerdere monsternames van elke keer dat hij gedurende drie dagen ontlast heeft. Inclusief het bekende prutje
pike schreef: za 23 aug 2025, 14:37 Nee dat heb ik niet meer gedaan. Voegt niks toe denk ik. Ik heb ze ook niet meer liggen, en om weer opnieuw te bestellen, dat kost me weer 20 euro incl. verzendkosten. Ik vertrouw zonder meer de flottatietest, het was een mooi mengmonster, meerdere monsternames van elke keer dat hij gedurende drie dagen ontlast heeft. Inclusief het bekende prutjeIk denk ook niet dat ik deze sneltesten nog doe of laat doen. 't Woud vraagt maar één monstername voor de antigeentest en dat kost, samen met wormen €47,30. Ik heb voor het flottatiemonster incl. wormen €61,55 betaald. Wil ik nog een keer giardia laten testen dan gaat het weer naar Utrecht. Enkel en alleen wormen laat ik wel nog bij 't Woud doen, Utrecht doet dat namelijk niet. Voor zover ik na kon gaan. Misschien doe ik het over een half jaar weer. Gewoon voor de zekerheid.
Snap ik hoor. Ik ben alleen wel benieuwd naar hoe betrouwbaar de test eigenlijk is. En ik weet nu van allerlei Giardia groepjes op facebook die deze test adviseren en bij de minste geringste flauwe streep behandeling adviseren. Die strepen zijn gelijk als wat je op jouw foto ziet. Vandaar dus mijn vraag.
Ah juist op die manier. Ik weet wel nog dat ik pakweg een half jaar geleden, enkele weken na de panacur, ook een test gedaan heb en die was toen overduidelijk negatief. Volgens mij is hetgeen wat je ziet de lijn die er bij aanvang zit en eigenlijk “weggewassen” had moeten worden
Maar, ik heb hoe dan ook meer vertrouwen in flottatie. Vooropgesteld dat je een goede bemonstering hebt gedaan. Kost wat meer maar is het bij giardia wel waard lijkt me. De uitslag komt ook snel. 1-2 dagen.