Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Goh ja, het is de natuur he.
Ik heb wel liever rassen die dat nog vertonen dan die waar het eruit gefokt is.
Maar we moeten er als mens maar mee om kunnen gaan als we geen kuikens willen en dat is idd niet altijd evident.
In de natuur maakt ieder zijn eigen nest en heb je dit niet voor.

Dit is wel een heel erg gevolg...
Zal me niet meer overkomen. Ik maak ze gewoon broedsaf. Op 3 dagen lopen ze weer bij de rest rond, zonder zorgen.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wij hebben kippen met humor, maar de haan is wel een beetje zielig ::)
De hennen hebben hier totaal geen respect voor hem.
Als hij zijn best doet om mooi te kraaien wordt hij door de dames uitgelachen! >:( :biggrin2:

https://www.doranto.nl/BP/haan_en_hen.mp3
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

doranto schreef: vr 18 jul 2025, 09:18 Wij hebben kippen met humor, maar de haan is wel een beetje zielig ::)
De hennen hebben hier totaal geen respect voor hem.
Als hij zijn best doet om mooi te kraaien wordt hij door de dames uitgelachen! >:( :biggrin2:

https://www.doranto.nl/BP/haan_en_hen.mp3
;D ;D ;D
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Ik denk dat ze gewoon antwoord, maar het klinkt wel heel erg als gelach ;D
pearlsofpassion
Moderator

;D

Dan wordt er hier ook heel wat afgelachen.. :biggrin2:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Anne, hoe is het nog met jouw kipjes? Is het pesten goed gekomen?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik wil ook kippen!!
Ik zorg tijdelijk voor de kippen en konijnen van mijn buurvrouw. Ik had het nooit gedacht maar nu ben ik helemaal gek van die kippen. Ik vind ze zo ontzettend leuk!
Dus nu ben ik mij aan het verdiepen in het verschijnsel kip en wat daar allemaal bij komt kijken. Is er misschien net als bij de puppen een boek dat je gewoon gelezen móet hebben alvorens je eraan begint?
Mijn oppaskippen:
IMG_6230.jpeg
pearlsofpassion
Moderator

Het ras maakt ook wel veel verschil qua karakter.
Dit zijn Wyandottes. Die vallen onder de rustige rassen.
Dat vind ik idd ook heel leuke kipjes. :biggrin2:

Een slank levendig ras gaat een heel andere beleving zijn.

Ik weet geen boek dat je moet gelezen hebben.
Kippen zijn niet zo moeilijk. Kuikens wel, dat doe je best niet zomaar. Maar kippen is niet veel aan. Ze moeten een hok bij voorkeur met een hoge stok en zeker met voldoende ventilatie, maar wel roofdierveilig en stevig. Voldoende! uitloop, goed voer ( niet enkel tarwe en mais), water en een legnest of 2 uiteraard. Dan moet je opletten dat je preventief iets tegen bloedluis doet en niet wachten tot er een plaag komt ( want komen doen ze toch).
En bij dit soort ras kan je best ook weten hoe je broedsaf moet maken omdat ze anders hun halve leven op een nest doorbrengen, al is dat een persoonlijke keuze.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

In dat geval ben ik al ervaren :biggrin2: na twee weken voor dit stelletje gezorgd te hebben. In de rassen heb ik mij ook al verdiept want inderdaad worden die van de buuf nogal eens broeds. En er zijn meer vriendelijke rassen. Maar ik ben nog lang niet aan de kippen toe, eerst zal er een hok moeten komen. En een ren. Alles moet roofdierproof want er lopen marters rond en er vliegen buizerds. Heb nog geen goed plan waar en hoe.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Ik ben enkele jaren geleden lid geworden van een hoop kippengroepen en dan vooral ex industrie kipjes groepen om er zo veel mogelijk over te leren. De website van de kippenclub staan ook veel handige blogs op en op you tube "welcome to chickenlandia" is ook super leerzaam.

Als er roofdieren in de buurt zitten zou ik zorgen dat je een goede veilige ren hebt. Kippen zijn een makkelijk doelwit.

Het karakter is heel verschillend tussen de verschillende rassen. Ik ben momenteel nogal aan het uitbreiden ::) :biggrin2: dus tegenwoordig al wat meer eerste-hands ervaring met verschillende rassen.

Wat voor karakters spreken jou aan?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

frodo quin schreef: do 04 sep 2025, 07:54 Ik ben enkele jaren geleden lid geworden van een hoop kippengroepen en dan vooral ex industrie kipjes groepen om er zo veel mogelijk over te leren. De website van de kippenclub staan ook veel handige blogs op en op you tube "welcome to chickenlandia" is ook super leerzaam.

Als er roofdieren in de buurt zitten zou ik zorgen dat je een goede veilige ren hebt. Kippen zijn een makkelijk doelwit.

Het karakter is heel verschillend tussen de verschillende rassen. Ik ben momenteel nogal aan het uitbreiden ::) :biggrin2: dus tegenwoordig al wat meer eerste-hands ervaring met verschillende rassen.

Wat voor karakters spreken jou aan?
Het karakter van de kippen van buuf is voor mij perfect. Ze zijn rustig en heel vriendelijk. Aten op dag 2 al uit mijn hand. Maar het ras zelf spreekt me minder aan. Ik zoek een andere kleurstelling en ook kale poten. Zoals deze bijvoorbeeld, de Amrock. Schijnt ook rustig en vriendelijk te zijn.
IMG_6435.jpeg
IMG_6435.jpeg (103.29 KiB) 19124 keer bekeken
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Amrock zijn normaal ook vriendelijk en aan de rustige kant. Sussex (als je echt kan vinden, maar ik weet wel een fokker zijn) zijn ook heel vriendelijk en rustige vogels. Orpington en australorp zouden ook moeten passen. Van de fokker van mijn sussexen weet ik wel dat sommige lijnen australorps pikkers zijn. Marans zou je ook in het rijtje kunnen zetten, maar ze hebben wel vaak pootbevedering. Wel niet veel, maar tenzij britse lijnen wel aanwezig.

Over het algemeen zijn zwaardere rassen rustiger en socialer. Landrassen zijn vaak niet zo menssociaal en mediterraanse rassen zijn daarnaast ook nogal zenuwachtige vliegende kippen.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

De spikkels zijn mijn sussexen. Bruine ex legkippen passen qua karakter trouwens ook bij wat je zoekt. Maar ze hebben wel vaak medische problemen en geen hoge levensverwachting.

Er komen binnekort ook nog twee 4 maand oude pubers bij. Een Orpington en orpington kruising.
Bijlagen
Orpington
Orpington
IMG_20250817_194927.jpg
IMG_20250825_114412.jpg
frodo quin
5-sterren
5-sterren

En dit is de kruising van Orpington. Ze zijn nog niet volwassen en groeien en verznderen ook nog qua uiterlijk.
Bijlagen
IMG-20250903-WA0000.jpg
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik ga hoe dan ook voor een kriel. Dat staat vast.
Sussex vind ik ook een mooie kip.

Plaats reactie