Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Sussex, australorp en orpington zijn er ook in kriel versie. An rock ook dacht ik.

Krielen zijn vaak wel broedser.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Orpinghton is een super dikke kip, volwassen. Net zoals een cochin.
En de krielen zijn vrijwel onvindbaar.
Bovendien hebben die aanleg voor kropproblemen, blijkt.
Dat is ook niet echt je ding als je wyandotte al niet zo mooi vind.

Amrock zijn idd super leuke en sociale kipjes, ook in de kriel. Want vb Barnevelder ( de echte dan, geen bruine hybride) is ook een leuke, maar de krielen zijn naar het schijnt echt geen leuke kippen.

Je hebt wel 2 soorten krielen.
Je hebt dwergversies van groothoenders. Zoals alles wat hier vernoemd is.
Maar je hebt ook 'echte krielen'. Dat zijn rassen die enkel in het klein bestaan. En die zijn vaak nog kleiner, minder dan een kg in gewicht, vaak maar 500gr. Daar zitten ook super leuke kipjes bij. Wel wat achiever maar soms ook heel tam en dus erg gezellig. Kunnen wel vliegen.
Baardkrielen vb, of chabo's ( je vind er ook met lange benen).

Sommige rassen zijn van nature niet erg groot. Zoals een Fries hoen vb. Das de grootte van mijn Brahma krielen ( al zijn dat nu wel erg grote krielen). Hoe die zijn qua tam en vriendelijkheid weet ik niet. Vallen wel onder de landrassen, denk ik.
pearlsofpassion
Moderator

frodo quin schreef: do 04 sep 2025, 10:05 Sussex, australorp en orpington zijn er ook in kriel versie. An rock ook dacht ik.

Krielen zijn vaak wel broedser.
Dat klopt niet hoor. Krielen zijn niet vaker broeds.
Rustige en zeker bollere rassen zijn vaker broeds. En die kleinere krielrassen doen het ook vaak nog geregeld. Behoren daardoor ook vaker bij de sierrassen.
Legrassen zijn minder broeds en zijn ook vaker slanker en levendiger. De dubbeldoelrassen zitten daar zo wat tussenin. Zowel van karakter ( rustiger, maar niet te vergelijken met een cochin of zijdehoen), als van uiterlijk. Ze worden zelden broeds, met als uitzondering de Sussex die wel al eens broeds durven worden en ook de reputatie hebben goede moeders te zijn.
Maar ook binnen een ras verschilt dat. Of zelfs bij zussen. Ik heb er hier die continu broeds worden en andere uit dezelfde nest, nooit van hun leven. En dat zijn dan nog cochin kruisingen die op de 2e plaats staan qua broeds worden ( na zijdehoenders).

Een Amrock zal normaal zelden of nooit broeds worden.
Het zijn echt heel leuke kipjes en prima voor beginners.
Als je die mooi vind, zou ik daar gewoon mee beginnen.
De amrock kriel is normaal ook nog vrij goed te verkrijgen.

Kippen haal je het best bij een hobbyfokker. Zoeken via een rasvereniging of pluimveevereniging. Die kan je er dan normaal ook nog vanalles over vertellen. En dqn weet he dat je goed zit, bij een gepassioneerd iemand.
Blijf weg van handelaren en plaatsen waar meer dan 2 max 3 rassen gefokt worden.
Vooral niet bij een handelaar omdat die overal restje ophalen en die kippen van overal daar allemaal samen komen, elk met hun eigen virussen ed, in stressvolle omstandigheden en daar heel vaak in contact komen met nieuwe ziektes. Dan worden de kippen erg vaak ziek als je ze net hebt.
Plus dat zo'n handelaar daar toch anders naar kijkt en mee om gaat dan iemand die ze zelf fokt in zijn tuin.
Dan heb je ook meer kans op handtamme dieren.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wij zijn afgestapt van de Amrock omdat ik de hanen te agressief vond. Misschien heb ik gewoon pech gehad en was het toevallig, maar wij hebben sindsdien Sussex en Australorp en die bevallen goed. Wij kruisen ze om leuke kleurtjes te krijgen en naar mijn idee is het, net als bij honden, beter voor de genetische diversiteit.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 10:23 Dat klopt niet hoor. Krielen zijn niet vaker broeds.
Rustige en zeker bollere rassen zijn vaker broeds. En die kleinere krielrassen doen het ook vaak nog geregeld. Behoren daardoor ook vaker bij de sierrassen.
Legrassen zijn minder broeds en zijn ook vaker slanker en levendiger. De dubbeldoelrassen zitten daar zo wat tussenin. Zowel van karakter ( rustiger, maar niet te vergelijken met een cochin of zijdehoen), als van uiterlijk. Ze worden zelden broeds, met als uitzondering de Sussex die wel al eens broeds durven worden en ook de reputatie hebben goede moeders te zijn.
Maar ook binnen een ras verschilt dat. Of zelfs bij zussen. Ik heb er hier die continu broeds worden en andere uit dezelfde nest, nooit van hun leven. En dat zijn dan nog cochin kruisingen die op de 2e plaats staan qua broeds worden ( na zijdehoenders).

Kippen haal je het best bij een hobbyfokker. Zoeken via een rasvereniging of pluimveevereniging. Die kan je er dan normaal ook nog vanalles over vertellen. En dqn weet he dat je goed zit, bij een gepassioneerd iemand.
Blijf weg van handelaren en plaatsen waar meer dan 2 max 3 rassen gefokt worden.
Vooral niet bij een handelaar omdat die overal restje ophalen en die kippen van overal daar allemaal samen komen, elk met hun eigen virussen ed, in stressvolle omstandigheden en daar heel vaak in contact komen met nieuwe ziektes. Dan worden de kippen erg vaak ziek als je ze net hebt.
Plus dat zo'n handelaar daar toch anders naar kijkt en mee om gaat dan iemand die ze zelf fokt in zijn tuin.
Dat is een goede tip PoP, bedankt hiervoor. Ik had daar nog niet zo bij stilgestaan waar je ze het beste koopt, maar een hond koop je ook niet bij een handelaar, dus dan doe je dat met een kip natuurlijk ook niet.
Er zit in het volgende dorp een kleindierenvereniging. Dus daar kan ik eens mijn licht gaan opsteken. In november hebben die hun jaarlijkse show las ik.
Hoe zit het eigenlijk met vliegen? Doen die krielen dat niet? Opfladderen?

Die sussex kriel vind ik toch ook wel heel erg mooi. Gaat samen met de amrock op het lijstje. Altijd handig om meer dan een gegadigde te hebben.
De newhampshire kriel vind ik best een mooie kip maar het bruin vind ik dan weer zo gewoon.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

doranto schreef: do 04 sep 2025, 12:37 Wij zijn afgestapt van de Amrock omdat ik de hanen te agressief vond. Misschien heb ik gewoon pech gehad en was het toevallig, maar wij hebben sindsdien Sussex en Australorp en die bevallen goed. Wij kruisen ze om leuke kleurtjes te krijgen en naar mijn idee is het, net als bij honden, beter voor de genetische diversiteit.
Een haan komt er niet bij, dus dat probleem kan ik schrappen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

@FrodoQuin, ergens in dit topic staat enkele foto's van een hok dat jij zelf gemaakt hebt. Tenminste, ik dacht dat jij dat was. Ik kan het zo gauw niet terugvinden in de veelheid van pagina's. Gelukkig had ik er een foto van gemaakt. Maar ik vind dat hok in al zijn eenvoud een heel erg mooi hok, lijkt me ook gemakkelijk schoon te maken. En toen ik daar naar zat te kijken vroeg ik mij af hoe groot dat is en voor hoeveel kippen je dat gemaakt hebt? Ik weet niet of je dat hok nog steeds gebruikt..... deze is het:
Naamloos.png
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 10:23 Dat klopt niet hoor. Krielen zijn niet vaker broeds.

Ik heb het in het algemeen al gehoord. Niet dat alle krielen perse broeds zijn, wel dat krielen gemiddeld gezien sneller broeds zijn dan grote rassen. Het is natuurlijk niet omdat het gezegd wordt dat het waar is. Van cochins heb ik het wel al veel gehoord. Ook van mensen die ervaring met beide hebben.

Sommige mensen vinden fanatiek broeds niet erg natuurlijk, maar niet iedereen ziet het zitten. Vandaar dat ik het vermelde. Sussex kan inderdaad broeds worden, maar ze zijn daar niet extreem in. Jane die gaat wel op de eieren zitten als ik ze laat liggen, maar haal ik ze weg gaat ze gewoon verder met haar leven. Orpingtons zouden wat broedser zijn dan sussexen lees je, dus vandaar dat ik twijfels had over het ras. Dat schijnt wel mee te vallen, al wisselt het wel per individu zoals je al zei.

Pike, je zou ook de combinatie amrock en sussex kunnen maken. Ik vind die sussex krieltjes trouwens super schattig en heel mooie vogels. Ik ben tijdens mijn zoektocht naar Sussex groothoeders een fokker van krieltjes tegen gekomen in Nederland die de colombia tekening fokt in de kleuren wit, buff en rood. Zo een mooie kipjes en mooie set up ook.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: do 04 sep 2025, 14:52 @FrodoQuin, ergens in dit topic staat enkele foto's van een hok dat jij zelf gemaakt hebt. Tenminste, ik dacht dat jij dat was. Ik kan het zo gauw niet terugvinden in de veelheid van pagina's. Gelukkig had ik er een foto van gemaakt. Maar ik vind dat hok in al zijn eenvoud een heel erg mooi hok, lijkt me ook gemakkelijk schoon te maken. En toen ik daar naar zat te kijken vroeg ik mij af hoe groot dat is en voor hoeveel kippen je dat gemaakt hebt? Ik weet niet of je dat hok nog steeds gebruikt..... deze is het:
Naamloos.png
Ja dat is van mij.

Ik ben er best wel tevreden mee op 1 ding na, dat is dat ik beter hout had moeten gebruiken. Jachtlak ipv gewone verf had waarschijnlijk ook al veel uitgemaakt. Ik ga er nog een pvc dak op zetten voor de winter in de hoop dat dat helpt om het hout niet vochtig te laten worden.

Het ontwerp is wat geïnspireerd op mijn rattenkooien en grote openslaande deur(en) is inderdaad ideaal met schoonmaken.

Er zitten intussen twee zitstokken tussen de verhoogde ligplekken, maar momenteel maakt enkel Penny er nog gebruik van. De rest laat zich meeslepen in de "wij liggen graag comfy" van mijn ex industrie kipjes. Zelfs mijn legbar kruisingen.
Hoeveel er juist passen zou ik niet durven zeggen. Er zitten er nu 10 in en er kunnen er nog een hoop bij. Ze liggen op zo een verhoog aan 1 kant al vaak met 5 of 6. Op 1 zitstok passen er ook wel een stuk of 5 schat ik. De afmetingen zijn als ik het mij goed herinner : 90 diep, 120 -130 breed en vooraan iets hoger dan 1 meter, achteraan iets lager.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Jeetje gaan er zoveel kippen in het hok? Ik wou maar drie krieltjes kopen…. Dan zou 90x90 al groot zat zijn?
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: do 04 sep 2025, 15:49 Jeetje gaan er zoveel kippen in het hok? Ik wou maar drie krieltjes kopen…. Dan zou 90x90 al groot zat zijn?
Ze wonen er niet in, ze slapen er enkel in en een ei leggen als ze daar aan doen.

Ik kan jou zeggen dat de kans dat je bij 3 blijft niet bepaald groot is. Al is het maar omdat je er bij moet zetten voor je een kip alleen hebt en altijd minstens met 2 moet introduceren.
90x90 zou prima moeten zijn voor een kleinere tot middelgrote groep krieltjes, aangenomen dat je een beetje in de hoogte werkt.
In de zomer hebben ze wel graag een beetje ruimte en liggen ze niet graag op elkaar. In de winter kruipen ze net bij elkaar om de warmte te houden.
Ik zal eens kijken of ik vanavond laat een foto kan maken. De drie nieuwe ex legkipjes liggen nog op de grond, maar die verhuizen waarschijnlijk wel naar boven eens de intro achter de rug is.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

frodo quin schreef: do 04 sep 2025, 16:27 Ze wonen er niet in, ze slapen er enkel in en een ei leggen als ze daar aan doen.
Dat snap ik uiteraard, dat ze er enkel slapen. Maar dan nog. 90x130 cm is ca. 1,15m2. En ik lees overal dat je per kriel minimaal 25cm2 moet rekenen. Dat is dan 4 krielen op een m2. Bij jou gaat er een veelvoud in. Vandaar dat ik verbaasd ben.

Ik kan jou zeggen dat de kans dat je bij 3 blijft niet bepaald groot is. Al is het maar omdat je er bij moet zetten voor je een kip alleen hebt en altijd minstens met 2 moet introduceren.
Als ik er een alleen heb en er moeten er minstens 2 bij zit ik toch weer op drie?
Ik kan de eieren van +3 kippen niet kwijt ::)

90x90 zou prima moeten zijn voor een kleinere tot middelgrote groep krieltjes, aangenomen dat je een beetje in de hoogte werkt.
Over de grootte van het hok hoef ik mij dan blijkbaar niet zo druk te maken. Als een nachthok circa 1m2 is is het blijkbaar meer dan groot genoeg voor wat ik aan kippen wil heben. En is er altijd ruimte voor een of twee extra. Ik zou ook niet weten waarom ik in de hoogte moet werken?

In de zomer hebben ze wel graag een beetje ruimte en liggen ze niet graag op elkaar. In de winter kruipen ze net bij elkaar om de warmte te houden.
Ik zal eens kijken of ik vanavond laat een foto kan maken. De drie nieuwe ex legkipjes liggen nog op de grond, maar die verhuizen waarschijnlijk wel naar boven eens de intro achter de rug is.
Ze liggen op de grond zeg je. Is een stok dan niet noodzakelijk?? Die van de buurvrouw zie ik altijd op de stok gaan zitten.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Dat snap ik uiteraard, dat ze er enkel slapen. Maar dan nog. 90x130 cm is ca. 1,15m2. En ik lees overal dat je per kriel minimaal 25cm2 moet rekenen. Dat is dan 4 krielen op een m2. Bij jou gaat er een veelvoud in. Vandaar dat ik verbaasd ben.

Dat is dus omdat er niveau's inzitten. Ze kunnen op stok, op de hoge niveaus en beneden slapen.

Als ik er een alleen heb en er moeten er minstens 2 bij zit ik toch weer op drie?

Neen, je mag niet wachten tot er eentje alleen zit. Kippen alleen zijn zeer moeilijk te introduceren. Zowel 1 nieuwkomer als 1 bestaande kip. Als je zou wachten tot er eentje overlijdt om er nieuwe bij te zetten zit je dus minimaal met 4 kippen.

Daarnaast vinden veel mensen kippen zo leuk dat de groep vaak groter wordt dan bedoeld :biggrin2:

Ik kan de eieren van +3 kippen niet kwijt ::)
Over de grootte van het hok hoef ik mij dan blijkbaar niet zo druk te maken. Als een nachthok circa 1m2 is is het blijkbaar meer dan groot genoeg voor wat ik aan kippen wil heben. En is er altijd ruimte voor een of twee extra. Ik zou ook niet weten waarom ik in de hoogte moet werken?
Ze liggen op de grond zeg je. Is een stok dan niet noodzakelijk?? Die van de buurvrouw zie ik altijd op de stok gaan zitten.
[/quote]

Met 1 m2 meter zou het prima moeten zijn, zeker als je de ruimte boven de legnesten ook benut. Bij mij zaten re hts onder legnesten. Nu nog maar 1 omdat er maar twee kippen in legden. Slapen doen ze daar ook soms, maar meestal slapen ze boven op de plateau's. De sussexen en legbars waren wel mee in het concept stok, maar vonden bij nader inzien dat mijn ex legkipjes het beter bekeken hadden. Enkel Penny doet aan op stok slapen. Bij mij passen er dus zoveel in omdat de vierkante meters soort van dubbel zijn. Dat was niet zo bij mijn oud hok en dan lukte met 5 op ongeveer een vierkante meter wel. Lag er wel altijd eentje in het legnest te slapen.
De nieuwtjes liggen momenteel beneden omdat ze nog niet goed bij de bestaande groep durven gaan of nog niet mogen. Dat is niet abnormaal met nieuwkomers. Het duurt een tijdje eer ze geaccepteerd zijn.
pearlsofpassion
Moderator

frodo quin schreef: do 04 sep 2025, 15:08 Ik heb het in het algemeen al gehoord. Niet dat alle krielen perse broeds zijn, wel dat krielen gemiddeld gezien sneller broeds zijn dan grote rassen. Het is natuurlijk niet omdat het gezegd wordt dat het waar is. Van cochins heb ik het wel al veel gehoord. Ook van mensen die ervaring met beide hebben.

Sommige mensen vinden fanatiek broeds niet erg natuurlijk, maar niet iedereen ziet het zitten. Vandaar dat ik het vermelde. Sussex kan inderdaad broeds worden, maar ze zijn daar niet extreem in. Jane die gaat wel op de eieren zitten als ik ze laat liggen, maar haal ik ze weg gaat ze gewoon verder met haar leven. Orpingtons zouden wat broedser zijn dan sussexen lees je, dus vandaar dat ik twijfels had over het ras. Dat schijnt wel mee te vallen, al wisselt het wel per individu zoals je al zei.

Pike, je zou ook de combinatie amrock en sussex kunnen maken. Ik vind die sussex krieltjes trouwens super schattig en heel mooie vogels. Ik ben tijdens mijn zoektocht naar Sussex groothoeders een fokker van krieltjes tegen gekomen in Nederland die de colombia tekening fokt in de kleuren wit, buff en rood. Zo een mooie kipjes en mooie set up ook.
Orpinghton behoort tot de bolle rassen die idd snel broeds worden. Net als grote cochins.
Maar cochins zijn idd bijzonder. Normaal zijn krielrassen nl afgeleid van het grote ras waarbij steeds met de kleinere individuen gefokt werd of evt een klein ras ingefokt werd.
Maar wat we nu cochin kriel noemen is eigenlijk afgeleid van de Peking kriel. En de grote cochin is gefokt naar dat beeld maar er is geen echte verwantschap tussen beide.
Dus dat de broedsheid niet overeenkomt, lijkt me dan wel waarschijnlijk.

Voor andere rassen heb ik het echt nog nooit gehoord en ook geen dat soort ervaringen zien passeren.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 21:18 Orpinghton behoort tot de bolle rassen die idd snel broeds worden. Net als grote cochins.
Maar cochins zijn idd bijzonder. Normaal zijn krielrassen nl afgeleid van het grote ras waarbij steeds met de kleinere individuen gefokt werd of evt een klein ras ingefokt werd.
Maar wat we nu cochin kriel noemen is eigenlijk afgeleid van de Peking kriel. En de grote cochin is gefokt naar dat beeld maar er is geen echte verwantschap tussen beide.
Dus dat de broedsheid niet overeenkomt, lijkt me dan wel waarschijnlijk.

Voor andere rassen heb ik het echt nog nooit gehoord en ook geen dat soort ervaringen zien passeren.
Oh dat wist ik niet. Vandaar dat ze in het engels Pekins heten.

Plaats reactie