Ik vind het er geweldig uitzien! Echt perfect voor kippen. Daar gaan ze het heel leuk vinden.pike schreef: vr 05 sep 2025, 14:48 Ik heb geen aanwijzing dat er hier ook bunzings rondstruinen. Maar, is het eigenlijk nodig om de omheining een stuk de grond in te laten lopen? Als dat zo is beperkt dat wel de mogelijkheden tot uitbreiding die ik zojuist bedacht heb.
Graag jullie oordeel. Ik heb een paar foto's gemaakt. De eerste foto toont wat ik altijd de "bosrand" noem. Is geen echte bosrand hoor. Maar in het midden dat donkere is Taxus. Wat daarboven uitsteekt is een oude appelboom. Rechts daarvan staan wat lage, zielige plantjes. Ik had gedacht daar in de lengte langs de beplanting een overdekte ren te maken met daarin het hok. De lengte is zo'n 6-7 meter. Hij kan ca. 2 m diep worden. Hier groeit nu dus alleen gras. Uh, mos en grasAan de rechterkant zou ik dan, daar waar die lage plantjes staan, in de achterzijde een deurtje kunnen maken met een doorloop naar het achterliggende bosplantsoen. Als ik daar draad zet kan ik ca. 6 meter naar achteren. Dan zit ik aan mijn looppad .Vandaar weer terug naar links, en dan weer een hoek terug naar het gras en dan kom ik uit aan de linkerkant van de foto, daar sluit het gaas dan weer aan op de ren. Als de ren 2 meter het gras in komt is dat alles bij elkaar een stuk van zo'n 6x8=48m2. Dat begint dan ergens op te lijken. Ik denk dat ik er wel draadhek geplaatst krijg, mits ik hier en daar wat snoei. Maar dat is geen probleem. Ik kan dat deel niet afdekken vanwege de hoge begroeiing, maar roofvogels kunnen er niet echt landen vanwege de vele takken en het blad. Althans, dat denk ik. 's Nachts kan het deurtje naar de achterren gewoon dicht blijven en zitten ze veilig binnen. Daglichtslotje op het hok en ze gaan pas naar achter als ik voor hen het deurtje opendoe. Zoiets. Maar wat vinden jullie van het terrein? Aan de voorkant is dus gras (althans in den beginne
) de achterkant staat vol met struikgewas en een paar bomen. Ik denk dat kippen daar leuk kunnen scharrelen, maar is dat ook zo?
IMG_6455.jpeg. IMG_6452.jpegIMG_6453.jpeg
En 48m2 is echt heel mooi!
Draad in de grond is 20tal cm voldoende om de kippen binnen te houden. Tenzij je heel losse grond hebt, dan is 30cm misschien beter. Maar dat zou wel genoeg moeten zijn..
Op plekken waar je roofdieren wil tegenhouden moet je veeeeel dieper of gewoon de hele boel ondergazen.
Dichte bomen werkt normaal goed tegen roofvogels. Zeker die uitzondering die je bij ons tegenkomt. Bij MillyMol in Hongarije is dat een beetje anders, veel vogels en regelmatig verliest ze er toch eentje, maar daar is ook vrij veel open ruimte, dacht ik.