Struviet

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Struviet

Marjoleine
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Struviet

Bericht door Marjoleine »

Onze Bess van 8 jaar, kruising wetterhoun-poedel, heeft blaasstenen. We weten inmiddels dat het struviet is.
Een echo leerde dat ze de grootste heeft uitgeplast (9x9mm), er zit nog wat gruis.
Voeding aanpassen dus, maar hoe?
Ze eet kvv en lust wel alles maar niet alles is dus geschikt. Wie heeft er tips?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Struviet

Bericht door Lizzy »

Struviet is vaak het gevolg van blaasontsteking. De bacteriën van de blaasontsteking maken de urine alkalisch en daarin vormt zich struviet. Is de urine ook op kweek gezet?

Rauwe verse voeding moet voldoende zijn om de urine goed te houden. Voorlopig alleen geen groenten erbij geven, want dat maakt de urine alkalischer terwijl je deze nu zuurder wil hebben.

Verder is het een goed idee om de pH waarde van de ochtend urine te gaan meten (in ieder geval altijd urine op vangen op het zelfde moment van de dag want de pH waarde fluctueert gedurende de dag, onder andere onder invloed van eten en drinken). Als deze te alkalisch is (boven de 6.5 en zeker boven de 7.0) is het een goed idee om de urine aan te gaan zuren met cranberry.
Marjoleine
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Ja, wat was er eerst he, ik zette er niet voor niets het ras bij. Ze reageert nog niet als er een poot af gaat. Ze heeft die steen uitgeplast zonder een krimp te geven.
En bovendien zijn wetters extreem preuts, dus die urine testen kon alleen omdat ze binnen plaste (en die steen uitplaste). Toen kon ik wat in een spuit optrekken. Normaal zit ze drie meter in de bosjes. Dus hoe ik dat moet meten, geen idee.
Dus ja, de urine is getest (niet gekweekt) en dat er AB in moest was wel duidelijk. Mijn dierenarts adviseerde daarom toch aangepaste brok, al heb ik dat liever niet. Er zit nog wat gruis in, zagen we op de echo.
Marjoleine
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Ik zit me ook af te vragen hoe er een steen van 9x9 mm kan ontstaan zo snel. Dat kan toch niet?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Marjoleine schreef: ma 08 sep 2025, 16:57 Ik zit me ook af te vragen hoe er een steen van 9x9 mm kan ontstaan zo snel. Dat kan toch niet?
Ze groeien snel. Kan zo maar met een paar weekjes gebeurd zijn, zonder dat je symptomen ziet.

Brok is helemaal niet nodig. Vers vlees is het beste medicijn. En de pH waarde in de gaten houden en aanzuren wanneer nodig. Liefst houd je de pH waarde rond de 6.5.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Oh, haar vanaf nu goed doorspoelen, oftewel extra water/drinken geven is zeker ook aan te bevelen. Dan kunnen de gruisjes eruit gespoeld worden voordat het stenen worden. Extra water gaat geen hond intrappen (en door de KVV gooien vind ik persoonlijk geen goed idee) maar bone broth en vlees-water (wat kvv in een bakje water leggen, paar uurtjes laten staan en dit te drinken geven) zorgt meestal wel dat ze meer drinken.

Plaats reactie