Varkensvlees
Moderator: Lizzy
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Varkensvlees
Zoals we allemaal wel weten lopen de prijzen voor barf de spuigaten uit.Ook hier vind ik het echt niet grappig meer. Op 100% kvv (CB en kiezebrink) heb ik toch honden die schooien dus zat ook eens bij de Makro te kijken voor de prijzen daar. Nu hebben ze varkensfilet in de aanbieding 4,99 pkg. Kalkoenfilet rondom de 7,50. Afijn is et voeren van varkensvlees echt nog een no go?
Re: Varkensvlees
Geen idee. We wonen in een Aujszky vrij land. Maar het vlees, waar komt het vandaan en is dat ook Aujeszky vrij. Het vervelende is gewoon dat als het niet vrij bleek: heb je dooie honden...Cindy de Wolf schreef: vr 26 sep 2025, 07:56 Zoals we allemaal wel weten lopen de prijzen voor barf de spuigaten uit.Ook hier vind ik het echt niet grappig meer. Op 100% kvv (CB en kiezebrink) heb ik toch honden die schooien dus zat ook eens bij de Makro te kijken voor de prijzen daar. Nu hebben ze varkensfilet in de aanbieding 4,99 pkg. Kalkoenfilet rondom de 7,50. Afijn is et voeren van varkensvlees echt nog een no go?
Even van Internet geplukt:
Ja, de Ziekte van Aujeszky komt nog steeds voor in Europa, vooral bij wilde zwijnen, hoewel veel landen officieel vrij zijn van de ziekte bij gehouden varkens. Het virus wordt nog aangetroffen in wilde zwijnenpopulaties en er zijn recente gevallen van de ziekte gerapporteerd bij zowel wilde als gehouden varkens, bijvoorbeeld in Frankrijk. Ook jachthonden kunnen besmet raken door contact met het virus, wat in Frankrijk al tot dodelijke gevallen heeft geleid.
Wilde zwijnen:
Het virus blijft circuleren in wilde zwijnenpopulaties, zelfs in landen die vrij zijn van de ziekte bij gehouden varkens, zoals Duitsland en Frankrijk.
Gehouden varkens:
Er zijn recente uitbraken gemeld bij gehouden varkens, met name in Frankrijk in 2023 en 2024.
=====
Voor mij is dit gewoon nog steeds een no no. Want volgens mij staat er op de verpakking nog steeds niet wat de oorsprong van het vlees is. Nou, je zou lekker een stukkie uit Frankrijk aan je honden geven...
Ik denk dat je echt Nederlands varkensvlees wel zou kunnen voeren.
In Nederland geldt een wettelijke meldplicht voor verdenkingen van de ziekte van Aujeszky. Nederland is sinds 2009 officieel gevrijwaard van de ziekte. Vrijwaring en bestrijding van de ziekte van Aujeszky is een taak die in Nederland door de overheid wordt uitgevoerd en waar WBVR bij ondersteunt.
Bron: https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... szky-1.htm
Ik denk dat je het 's avonds direct op het journaal hoort, als er een uitbraak in NL is. Maar goed..., er is ook dit:
Verplichte monitoring
In 2006 is het vaccinerengestopt en in 2009 kreeg Nederland de officiële status ‘Aujeszky-vrij’. De ziekte is al ruim 10 jaar totaal niet meer aan de orde. We worden er alleen nog maar aan herinnerd door de verplichte monitoring en de klinische inspectie. 3 maal per jaar dienen er 3 bloedmonsters per bedrijf onderzocht te worden op de ziekte en op fokbedrijven wordt maandelijks gemonitord.
Toch is het een ziekte waar we zeker wel rekening mee dienen te houden. Zo komen bijvoorbeeld vanuit Duitsland en Oost-Europa zo nu en dan meldingen van wilde zwijnen die besmet zijn met het virus.
Explosieve groei populatie wilde zwijnen
Varkens en andere dieren kunnen de ziekte oplopen door contact met een ziek varken of bijvoorbeeld door het eten van rauw varkensvlees. Zo heeft een jachthond een grotere kans om in het bos geïnfecteerd te raken met het virus dan een varken wat binnen gehouden wordt.
‘Ons land is te klein en te vol om de natuur maar zijn gang te laten gaan’
De kans dat de ziekte weer uitbreekt, is wellicht klein maar zeker niet verwaarloosbaar. De populatie wilde zwijnen is de laatste jaren explosief gegroeid. De dieren breiden hun leefomgeving steeds verder uit. Naast de schade die aan landbouwgewassen toegebracht wordt en het toenemend aantal aanrijdingen met wilde zwijnen, wordt zo ook de dreiging van ziektes zoals Aujeszky, Klassieke en Afrikaanse varkenspest steeds groter.
Nederland is geen ongerept en eindeloos groot natuurgebied. Wat voor de koeien en herten in de Oostvaardersplassen geldt, geldt zeker ook voor de wilde zwijnen: ingrijpen in het bestand is noodzakelijk, ons land is te klein en te vol om de natuur maar zijn gang te laten gaan.
Tineke van de Veerdonk/ BOERDERIJ/ 10 mei 2018
Bron: https://www.devarkenspraktijk.nl/verget ... en-ziekte/
(ik begin er gewoon niet aan, klaar).
In Nederland geldt een wettelijke meldplicht voor verdenkingen van de ziekte van Aujeszky. Nederland is sinds 2009 officieel gevrijwaard van de ziekte. Vrijwaring en bestrijding van de ziekte van Aujeszky is een taak die in Nederland door de overheid wordt uitgevoerd en waar WBVR bij ondersteunt.
Bron: https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... szky-1.htm
Ik denk dat je het 's avonds direct op het journaal hoort, als er een uitbraak in NL is. Maar goed..., er is ook dit:
Verplichte monitoring
In 2006 is het vaccinerengestopt en in 2009 kreeg Nederland de officiële status ‘Aujeszky-vrij’. De ziekte is al ruim 10 jaar totaal niet meer aan de orde. We worden er alleen nog maar aan herinnerd door de verplichte monitoring en de klinische inspectie. 3 maal per jaar dienen er 3 bloedmonsters per bedrijf onderzocht te worden op de ziekte en op fokbedrijven wordt maandelijks gemonitord.
Toch is het een ziekte waar we zeker wel rekening mee dienen te houden. Zo komen bijvoorbeeld vanuit Duitsland en Oost-Europa zo nu en dan meldingen van wilde zwijnen die besmet zijn met het virus.
Explosieve groei populatie wilde zwijnen
Varkens en andere dieren kunnen de ziekte oplopen door contact met een ziek varken of bijvoorbeeld door het eten van rauw varkensvlees. Zo heeft een jachthond een grotere kans om in het bos geïnfecteerd te raken met het virus dan een varken wat binnen gehouden wordt.
‘Ons land is te klein en te vol om de natuur maar zijn gang te laten gaan’
De kans dat de ziekte weer uitbreekt, is wellicht klein maar zeker niet verwaarloosbaar. De populatie wilde zwijnen is de laatste jaren explosief gegroeid. De dieren breiden hun leefomgeving steeds verder uit. Naast de schade die aan landbouwgewassen toegebracht wordt en het toenemend aantal aanrijdingen met wilde zwijnen, wordt zo ook de dreiging van ziektes zoals Aujeszky, Klassieke en Afrikaanse varkenspest steeds groter.
Nederland is geen ongerept en eindeloos groot natuurgebied. Wat voor de koeien en herten in de Oostvaardersplassen geldt, geldt zeker ook voor de wilde zwijnen: ingrijpen in het bestand is noodzakelijk, ons land is te klein en te vol om de natuur maar zijn gang te laten gaan.
Tineke van de Veerdonk/ BOERDERIJ/ 10 mei 2018
Bron: https://www.devarkenspraktijk.nl/verget ... en-ziekte/
(ik begin er gewoon niet aan, klaar).
Overigens ben ik totaal met je eens dat het uit de hand gelopen is, de prijs van afvalvlees (want dat is toch nog steeds waar we het over hebben). Dat gaat niet meer beter worden. Alleen nog maar slechter. Je kunt alleen zelf je eigen "veestapel" nog maar inkrimpen om grip te krijgen op je kosten, denk ik.
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Dank je wel!
Nee dan is het mij ook zeker niet waard. Eigenlijk is het risico zelfs groter geworden ipv kleiner ivm de explosie groei van zwijnen. En dat NL te klein is voor natuur daar ben ik 1000% mee eens!
Ook al zou het op de verpakking staan dan kan het net zo goed zijn dat er ergens een nieuw etiket overheen geplakt is.
Helaas mee eens. Hier komt ook echt geen grote hond/groep meer. Maar voor nu moeten ze wel gevoerd worden.
Nee dan is het mij ook zeker niet waard. Eigenlijk is het risico zelfs groter geworden ipv kleiner ivm de explosie groei van zwijnen. En dat NL te klein is voor natuur daar ben ik 1000% mee eens!
Ook al zou het op de verpakking staan dan kan het net zo goed zijn dat er ergens een nieuw etiket overheen geplakt is.
Helaas mee eens. Hier komt ook echt geen grote hond/groep meer. Maar voor nu moeten ze wel gevoerd worden.
Waarom denk je dat het schooien aan de kvv ligt??
Ik weet niet hoe het voor Cindy is maar ik zie hier echt minder verzadiging op KVV.... Echt jammer dat het zo fijn wordt gemalen, die prakkenmeuk....
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Omdat ze dat op barf nooit deden.Natuurlijk weleens maar nu is het structureel. Er is echt veel minder verzadiging. Ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat er ook veel minder voedingsstoffen in zitten dan in barf.
- pearlsofpassion
- Moderator
Nou, 7,5 euro/kg voor spier, daar zou ik al heel blij van worden.
Dat vind ik hier niet.

Maar goed, dat helpt je niet echt vooruit.
Dat vind ik hier niet.
Maar goed, dat helpt je niet echt vooruit.
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Dat is nu id aanbieding bij de Makro. Kalkoenfilet is nu 7,99. Ik dacht dus 7,50. De varkenshaas is nu 4,99 bij de Makro pkg.pearlsofpassion schreef: zo 28 sep 2025, 22:49 Nou, 7,5 euro/kg voor spier, daar zou ik al heel blij van worden.
Dat vind ik hier niet.![]()
Maar goed, dat helpt je niet echt vooruit.![]()
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Bij gunshies is het hertenvlees nog een soort van betaalbaar. Uit mijn hoofd 5,65 pkg.