Problemen met verteren bot en vetter vlees 15 jarige hond

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Mijn lieve oudje Tika is inmiddels 15 jaar en haar buikje werkt niet meer zoals vroeger. Bot verteert ze niet goed meer, en te vet voer gaat ook niet lekker meer. Ze krijgt haar hele leven al kvv.

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft: is de Kiezebrink gemalen kippenrug (70% vlees / 30% bot) echt superfijn gemalen of toch nog wat grover?

Op dit moment krijgt ze compleet kip en lam rijst van Rodi, want van de andere merken (Kivo, Dogmeat) ging niet meer. Soms moet je gewoon kiezen voor wat werkt op de leeftijd van 15 jaar. Buikpijn is ook niet fijn.

Deze zomer had ze lange tijd waterdunne diarree en voelde zich helemaal niet lekker. We hebben echt alles geprobeerd – o.a. antibiotica (dan was de ontlasting redelijk goed, 4 weken met tussenpauzes van paar dagen), daarna probiotica, en ook een echo laten maken. Daar zagen ze alleen een klein plekje op de lever, maar de dierenarts dacht niet dat dit de boosdoener was. Wormen en Giardia zijn ook uitgesloten door test.

Ik ben dus verder aan het rondkijken, maar eerlijk gezegd durf ik niet zo goed iets nieuws te geven. Ze houdt niet van vis, fruit of yoghurt. Dat eet ze niet en krijgt ze zeer dunne ontlasting van als ze het zou eten. Zelf koken of stomen lijkt me misschien een optie, maar daar heb ik nog weinig houvast bij. Vooral de juiste verhouding calcium/fosfor/vitaminen vind ik lastig. Daarover is niks te vinden op het internet.

Tika is een hondje “van de dag” gezien haar leeftijd van 15 jaar en alle medicatie (o.a. hartmedicatie en meer). Daar ga ik ook niet meer mee stoppen, want dat zou nu niet meer eerlijk zijn voor haar.

Zijn er hier mensen die tips hebben of ervaring met fijn gemalen eten voor oudere honden met gevoelige darmen? Die ik zelf kan samenstellen op gebied van stomen of koken en wat voor calcium fosfor bron voegt men toe.
pike
5-sterren
5-sterren

Re: Problemen met verteren bot en vetter vlees 15 jarige hond

Bericht door pike »

Misschien is het een optie om gemalen vlees en orgaan te geven en dat aanvullen met een vit/min supplement?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tika91 schreef: zo 28 sep 2025, 11:17 Mijn lieve oudje Tika is inmiddels 15 jaar en haar buikje werkt niet meer zoals vroeger. Bot verteert ze niet goed meer, en te vet voer gaat ook niet lekker meer. Ze krijgt haar hele leven al kvv.

Ja, dit is een probleem dat je vaker ziet bij ouder wordende honden. En bijna altijd komt dit omdat de hoeveelheid maagzuur afneemt en omdat de hoeveelheid verteringsenzymen afnemen. Je kunt ook dit proberen om de vertering te verbeteren:
https://www.ons-schuurtje.nl/katten/sup ... ULEALw_wcB

Dat bevat ook Betaine HCL en dat verbetert de aanmaak van maagzuur.
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft: is de Kiezebrink gemalen kippenrug (70% vlees / 30% bot) echt superfijn gemalen of toch nog wat grover?
Ik heb daar helaas geen ervaring mee.
Op dit moment krijgt ze compleet kip en lam rijst van Rodi, want van de andere merken (Kivo, Dogmeat) ging niet meer. Soms moet je gewoon kiezen voor wat werkt op de leeftijd van 15 jaar. Buikpijn is ook niet fijn.
Nee hoor, helemaal eens! Ik zou zelf gewoon een KVV gaan geven zonder bot.
Deze zomer had ze lange tijd waterdunne diarree en voelde zich helemaal niet lekker. We hebben echt alles geprobeerd – o.a. antibiotica (dan was de ontlasting redelijk goed, 4 weken met tussenpauzes van paar dagen), daarna probiotica, en ook een echo laten maken. Daar zagen ze alleen een klein plekje op de lever, maar de dierenarts dacht niet dat dit de boosdoener was. Wormen en Giardia zijn ook uitgesloten door test.

Ik ben dus verder aan het rondkijken, maar eerlijk gezegd durf ik niet zo goed iets nieuws te geven. Ze houdt niet van vis, fruit of yoghurt. Dat eet ze niet en krijgt ze zeer dunne ontlasting van als ze het zou eten. Zelf koken of stomen lijkt me misschien een optie, maar daar heb ik nog weinig houvast bij. Vooral de juiste verhouding calcium/fosfor/vitaminen vind ik lastig. Daarover is niks te vinden op het internet.

Tika is een hondje “van de dag” gezien haar leeftijd van 15 jaar en alle medicatie (o.a. hartmedicatie en meer). Daar ga ik ook niet meer mee stoppen, want dat zou nu niet meer eerlijk zijn voor haar.

Zijn er hier mensen die tips hebben of ervaring met fijn gemalen eten voor oudere honden met gevoelige darmen? Die ik zelf kan samenstellen op gebied van stomen of koken en wat voor calcium fosfor bron voegt men toe.
Ik denk dat het grootste probleem is het vleesbot. Dus je zou gewoon kleine stukjes vlees, stukjes orgaanvlees zoals hart, nier en lever en stukjes pens + gekookte groenten kunnen geven. Dan kun je eierschaalpoeder bestellen en dan voer je 1 theelepeltje (afgestreken voor jouw hondje) op 500 gram vlees en orgaanvlees. Pens hoef je geen eierschaalpoeder bij te geven.

Eierschaalpoeder bijv. hier: https://www.hondjekoek.nl/lunderland-bi ... mcQAvD_BwE

Je geeft dan zeg 20% orgaanvlees 10% groenten en 70% spiervlees.
Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Dank je Lizzie.

En kan ik het vlees ook zacht stomen in mijn instant pot en later de poeder erbij kunnen doen.

En zou bottenpoeder van rund ook kunnen of beter eierschaalpoeder. Zelf lijkt mijn pottenpoeder van rund heel zwaar.

Ja, dit is een probleem dat je vaker ziet bij ouder wordende honden. En bijna altijd komt dit omdat de hoeveelheid maagzuur afneemt en omdat de hoeveelheid verteringsenzymen afnemen. Je kunt ook dit proberen om de vertering te verbeteren:
https://www.ons-schuurtje.nl/katten/sup ... ULEALw_wcB Moet even kijken welke het is. Wat is een theelepeltje. Mag het ook 1 tsp zijn - dat is 5 ml. Ik heb deze: Afbeelding

Afbeelding
free image storage sites

Je geeft dan zeg 20% orgaanvlees 10% groenten en 70% spiervlees. Ga ik in deze verhouding met de poeder erbij geven.

Kan deze ook:
https://www.bol.com/nl/nl/p/aniculis-ei ... 9UQAvD_BwE

of deze

https://www.baroen.nl/winkel/eierschaal ... g_Ec4zo1XJ

of deze

https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... =2093665.1

350 g kipfilet of dijvlees (spiervlees) of mager rundvlees
100 g kippenhart/maagjes
50 g groentemix (broccoli, wortel, bloemkool, boontjes – kort stomen)
4 gram Eierschaalpoeder of 1 tsp

Afbeelding
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dank je Lizzie.

En kan ik het vlees ook zacht stomen in mijn instant pot en later de poeder erbij kunnen doen.

En zou bottenpoeder van rund ook kunnen of beter eierschaalpoeder. Zelf lijkt mijn pottenpoeder van rund heel zwaar.

https://www.ons-schuurtje.nl/katten/sup ... ULEALw_wcB Moet even kijken welke het is. Wat is een theelepeltje. Mag het ook 1 tsp zijn - dat is 5 ml. Ik heb deze: Afbeelding
Ik denk dat jij het beste 2 gram eierschaalpoeder kunt nemen. Je moet ook niet teveel doen, dan wordt de ontlasting weer te hard.
Je geeft dan zeg 20% orgaanvlees 10% groenten en 70% spiervlees. Ga ik in deze verhouding met de poeder erbij geven.

Kan deze ook:
https://www.bol.com/nl/nl/p/aniculis-ei ... 9UQAvD_BwE

of deze

https://www.baroen.nl/winkel/eierschaal ... g_Ec4zo1XJ

of deze

https://www.zooplus.nl/shop/honden/voer ... =2093665.1
Ik zou eierschaalpoeder nemen. En dan maakt het niet uit welke. Ik zelf geef de voorkeur aan schalen van biologische eieren.
350 g kipfilet of dijvlees (spiervlees) of mager rundvlees
100 g kippenhart/maagjes
50 g groentemix (broccoli, wortel, bloemkool, boontjes – kort stomen)
4 gram Eierschaalpoeder of 1 tsp

Afbeelding
Je moet ook lever voeren. Nier kun je weglaten maar lever kun je niet weglaten. Je hond heeft zeker vitamine A en D nodig. Ook de groenten moet je afwisselen. Denk aan andijvie, spinazie, courgette, witlof, etc.

En dan gaat het helemaal goed. Waarom wil je het perse koken/stomen?
Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Hoi Lizzy

Dank je voor het antwoorden. Biologisch vind ik zelf ook fijner. Stomen van vlees en groente is hopelijk beter verteerbaar - doe het in mijn instant pot, dus stomen met iets water en dan lekker eten of porties maken.

Hoeveel procent lever mag ik ongeveer geven per week. Ik zal wisselen met groente. Tika zelf vind worteltjes heel erg lekker! Kan men ook bijv. een vitamine tabletje voor kinderen geven of iets anders voor extra vitamine
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tika91 schreef: ma 29 sep 2025, 12:24 Hoi Lizzy

Dank je voor het antwoorden. Biologisch vind ik zelf ook fijner. Stomen van vlees en groente is hopelijk beter verteerbaar - doe het in mijn instant pot, dus stomen met iets water en dan lekker eten of porties maken.

Hoeveel procent lever mag ik ongeveer geven per week. Ik zal wisselen met groente. Tika zelf vind worteltjes heel erg lekker! Kan men ook bijv. een vitamine tabletje voor kinderen geven of iets anders voor extra vitamine
Je kunt zo'n 100 gram per week aan lever voeren maar dat verdeel je het best over meerdere maaltijden per week (want 100 gram in 1 keer is teveel, dan krijg je diarree).

Ik zou een multivit geven voor honden.
Tante Truus
1-ster
1-ster

Bericht door Tante Truus »

Dank je Lizzy. Mag een multivitamine voor kinderen ook in tabletvorm.

Ik zal 100 gram lever verspreiden over de week.

De reden dat ik wil stomen is, dat mijn hond een hele lage afweer heeft door haar leeftijd, dus ik wil geen risico nemen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik las net in een ander topic dat Alroda varianten heeft ( eland en lama blijkbaar) waar geen bot maar een supplement in zit. Zo zijn er nog merken.
Dat kan misschien ook handig zijn voor af en toe.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tante Truus schreef: di 30 sep 2025, 08:36 Dank je Lizzy. Mag een multivitamine voor kinderen ook in tabletvorm.

Ik zal 100 gram lever verspreiden over de week.

De reden dat ik wil stomen is, dat mijn hond een hele lage afweer heeft door haar leeftijd, dus ik wil geen risico nemen.
Goed bezig!!!

Ik zou een multivit voor honden geven. Bijv. van Puur.

Ahhh OK. Nou gestoomd vers is ook prima natuurlijk!
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef: di 30 sep 2025, 08:58 Ik las net in een ander topic dat Alroda varianten heeft ( eland en lama blijkbaar) waar geen bot maar een supplement in zit. Zo zijn er nog merken.
Dat kan misschien ook handig zijn voor af en toe.
Bij nadere beschouwing heeft alleen de eland geen bot.
Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Mag ook niet te vet zijn het vlees. Ik ga voor de eierschaalpoeder met combi rodi kvv.

Ik heb een winkeltje gevonden Aniculis en daar ga ik het bestellen.
Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Is dit goed voor mijn lieve senior Tika

Per dag:
  • 20% orgaanvlees
  • 10% groenten
  • 70% spiervlees
  • max 100 gram levertjes
  • 2 gram eierschaalpoeder per dag

Uitgangspunt:
  • Ik maak een dagelijkse portie van 450 gram, met deze verdeling:
  • 70% spiervlees = 315 g
  • 20% orgaanvlees = 90 g
  • 10% groenten = 45 g
Per week (7 dagen):
  • Spiervlees 315 g 2.205 g (≈ 2,2 kg)
  • Orgaanvlees 90 g 630 g (≈ 630 g)
  • Groenten 45 g 315 g (≈ 315 g)
Samenvatting:
  • 1 week heb ik nodig
  • Spiervlees: 2,2 kg
  • Orgaanvlees (incl. lever, hart, nier, etc.): 630 g (100 gram kippenlever - 265 kippenmaagjes -265 gram kippenhartjes)
  • Groenten: 315 g (wortel, sperziebonen, courgette, erwtjes, bloemkool, broccoli)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Tika91 schreef: do 09 okt 2025, 22:47 Is dit goed voor mijn lieve senior Tika

Per dag:
  • 20% orgaanvlees
  • 10% groenten
  • 70% spiervlees
  • max 100 gram levertjes
  • 2 gram eierschaalpoeder per dag

Uitgangspunt:
  • Ik maak een dagelijkse portie van 450 gram, met deze verdeling:
  • 70% spiervlees = 315 g
  • 20% orgaanvlees = 90 g
  • 10% groenten = 45 g
Per week (7 dagen):
  • Spiervlees 315 g 2.205 g (≈ 2,2 kg)
  • Orgaanvlees 90 g 630 g (≈ 630 g)
  • Groenten 45 g 315 g (≈ 315 g)
Samenvatting:
  • 1 week heb ik nodig
  • Spiervlees: 2,2 kg
  • Orgaanvlees (incl. lever, hart, nier, etc.): 630 g (100 gram kippenlever - 265 kippenmaagjes -265 gram kippenhartjes)
  • Groenten: 315 g (wortel, sperziebonen, courgette, erwtjes, bloemkool, broccoli)
Dat ziet er heel goed uit! Wat voor diersoorten voer je qua spiervlees? Geef je als extra ook nog iets van vette vis (sardientjes bijvoorbeeld)? Zo niet: zou ik aanraden om visolie aan je senior te geven. Qua groenten kun je nog wat meer afwisselen want daar zie ik nu geen bladgroenten in en dat is wel heel gezond. Denk aan andijvie, waterkers, boerenkool, snijbiet, witlof (OK, dat is wit maar valt onder bladgroenten wat mij betreft - het is alleen wit omdat het in het donker gekweekt wordt).

En dan moet je ook even kijken of ze het hier goed op doet, qua percentages. Je geeft best veel orgaanvlees (20% is zonder pens, toch? Wil je geen pens voeren?) dus als de ontlasting te dun wordt: moet je minder orgaanvlees gaan geven.
Tika91
1-ster
1-ster

Bericht door Tika91 »

Een nadeel tika lust geen vis en ze lust geen yoghurt. Ik geef kip, kalkoen, rundvlees met een mix van groente. Ze is een moeilijke eter en te vet kan ze ook niet meer hebben helaas. Tevens krijgt ze ook rodi lam rijst.

Plaats reactie