Luís doet het niet zo goed meer.

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Luis krijgt vanaf vandaag prednison.
Het is het begin van de laatste fase in zijn leven. Het is dat of het hier laten stoppen.

Hij is de laatste maanden sterk vermagerd. Dat is eigenlijk al een paar jaar heel lichtjes zo. Maar in het begin deed Cuzco mee en dacht ik dus eerder aan wormen oid of dat ze gewoon weer meer eten nodig zouden hebben. Cuzco krijgt nu idd iets meer te eten en doet het daar goed op. Bij Luis werd het steeds lastiger er voldoende voeding in te krijgen. Waarbij het de laatste maanden echt snel slechter wordt.
Hij heeft natuurlijk altijd al een gevoelige maag en weigert snel alles waar hij buikpijn op krijgt.
De laatste maanden heb ik letterlijk álles geprobeerd. Vlees, brok, blik, recovery voeding, vloeibaar blik, veel snackjes tussendoor, zelfs wat van ons eigen eten dat compleet ongeschikt is ( slagroom, kaas, vet uit de pan) om toch maar te proberen iets te vinden dat hij graag zou eten om vb iets anders mee te mengen. Hij krijgt minstens 5x per dag de kans om te eten ( terwijl ze normaal 2 of 3x krijgen), telkens hij ernaar vraagt. Cuzco is ondertussen weer te dik omdat hij meestal het door heeft en dan uiteraard ook een likje krijgt.
Maar het haalt weinig tot niets uit. :-\

Na zijn vermiste dagen en 4 dagen niets eten was hij uiteraard nog extra vermagerd. Toen woog hij nog 3,6kg. Dat ging toen 2 weken weer omhoog tot 4,2kg. Maar vorige week was het plots weer 3,5kg. Voor een kat die altijd 5,8kg woog...

Er is bloed genomen en er zijn infectiewaarden die wat verhoogd zijn maar lever, nieren, pancreas, schildklier is allemaal ok. Ale, zijn nieren zijn op het randje maar dat is niet gek voor een kat van 15. Alleszinds niet in die mate om het gebrek aan eetlust te verklaren vooral omdat hij niet misselijk is of overgeeft.
Die infectiewaarden ( monocyten) kunnen we niet verklaren. Zowel de dierenarts als ik hebben toch het idee dat het in zijn maag of darmen zal zitten. Maar ik wil hem niet verder laten onderzoeken om het te weten want opereren doe ik toch niet meer en dan is de behandeling toch hetzelfde, of je nu precies weet wat het is of niet.

Palliatieve zorg, dus cortisonen. En hopen dat hij het daarop nog een tijdje redelijk mag doen.
Ik had gehoopt dat dat nog wel een hele tijd zou kunnen maar de dierenarts haalde me wel uit die droom. De kans is vrij klein dat hij zijn 16e verjaardag in april haalt.

Het is dus positief want er is hoop dat hij zich beter gaat voelen. Maar ik weet ook dat het echt een lapmiddel is en het begin van het einde... :'(
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Re: Luís doet het niet zo goed meer.

Bericht door Anne in Zweden »

O, dat zijn altijd de moeilijkste gevallen, die van: wat-kan-ik-nog-doen, en vooral: wat-moet-ik-nog-doen. Die vragen halen een tijdlang je hele levensplezier naar beneden, bij alles wat je doet hoor je op de achtergrond dat stemmetje dat zegt: o ja, de kat/hond nadert het einde. Het enige wat je kunt doen is kijken naar je dier en het geven wat het vraagt; soms is knuffelen welkom, soms willen ze liever alleen zijn. Soms willen ze een bepaald iets eten, en als je dan een hele voorraad daarvan hebt ingeslagen, lusten ze het niet meer.

Hopelijk knapt Luís van de medicijnen in elk geval zover op dat hij af en toe wat eet. En voor de rest kan ik alleen maar zeggen: probeer zoveel mogelijk te genieten van de tijd die jullie nog met elkaar hebben. Huisdieren leven nooit lang genoeg, dat is gewoon een feit. :(

Veel sterkte. :-*
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Je geeft aan dat infectie waarden zijn verhoogd. Ik snap heel goed dat je geen operatie meer wilt. Maar is er ook overwogen om (breed spectrum) ab te geven tegen de infectie?

Hoe dan ook, enorm balen dat hij toch ineens weer zoveel is afgevallen nadat hij na zijn vermissing wel weer goed aangekomen was :-\
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Het is ook niet makkelijk om zo een keuzes voor iemand anders te maken. Eigenlijk weet je vaak ook niet waar je goed aan doet op dat moment.

Ik hoop dat hij zich nog een tijdje goed mag voelen.

Sterkte met het naderend einde.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Wat moeilijk PoP. Je wilt alles voor hem doen, maar soms is dat niet wat het beste is. Vijftien is een hele mooie leeftijd en hopelijk helpen deze medicijnen om waardig naar het einde toe te gaan. Dit stukje van het leven is het moeilijkste, maar jullie liefde voor hem is onverminderd groot. Dat is het mooiste wat je hem geven kan.
pearlsofpassion
Moderator

dinky89 schreef: do 28 aug 2025, 13:37 Je geeft aan dat infectie waarden zijn verhoogd. Ik snap heel goed dat je geen operatie meer wilt. Maar is er ook overwogen om (breed spectrum) ab te geven tegen de infectie?

Hoe dan ook, enorm balen dat hij toch ineens weer zoveel is afgevallen nadat hij na zijn vermissing wel weer goed aangekomen was :-\
Dat heeft hij al eens gehad voor iets anders in de periode dat dit al speelt. Het gaat al een tijd achteruit.
Het kan vb wel dat hij een tumor oid heeft. Dat zou kunnen. Maar op zijn leeftijd nog een stuk darm laten verwijderen. Dat gaan we gewoon niet doen.

Goed aangekomen was het ook niet echt. Maar het ging toch de goede kant op. Als het dan plots weer inklapt, moet er wel iets gebeuren...

Ik snap je wel. Hij lijkt nog te goed om al op te zijn. Maar op de details zie je het wel. Hij verzorgt zich ook niet goed meer. Hij is nog wel vrolijk ( beter sinds de verhuis alleszinds) maar echt actief kan je het niet noemen. En je ziet wel dat zijn vacht niet meer zo mooi is.

Hij komt nu zoveel mogelijk bij ons liggen, dus dat is wel leuk. Zelfs bij de kinderen komt hij nu erbij liggen.
pearlsofpassion
Moderator

Hij wou net toevallig nog eens spelen.
Dat gebeurt ook niet zo vaak meer. :smitten:
20250828_211410.jpg
20250828_212430.jpg
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

600 gram aankomen in twee weken is toch best wel goed aangekomen. Maar dat het ook zo snel weer verdwenen is dat is wel zorgwekkend.

Wat fijn dat hij zelfs weer even lekker kwam spelen :) Dan zorgt de prednison in ieder geval voor nog wat quality time samen :) Nog maar even lekker genieten en knuffelen met elkaar :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Hoe gaat het nu met Luís? Ik ben een paar weken weinig online geweest en heb eventuele updates gemist.
pearlsofpassion
Moderator

Niet super.
Hij lijkt een beetje de kluts kwijt soms en het eten gaat ook niet geweldig. Hij geniet nog wel van bepaalde dingen, maar hij is duidelijk heel oud plots. Hoort en ziet ook niet zo goed meer, lijkt het.
We gaan nog eens proberen of hogere medicatie wat doet maar we houden in ons achterhoofd dat het moment misschien wel heel snel toch daar kan zijn dat we hem moeten laten gaan. :-\
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: zo 28 sep 2025, 22:45 Niet super.
Hij lijkt een beetje de kluts kwijt soms en het eten gaat ook niet geweldig. Hij geniet nog wel van bepaalde dingen, maar hij is duidelijk heel oud plots. Hoort en ziet ook niet zo goed meer, lijkt het.
We gaan nog eens proberen of hogere medicatie wat doet maar we houden in ons achterhoofd dat het moment misschien wel heel snel toch daar kan zijn dat we hem moeten laten gaan. :-\
Gossepos. Dit zijn van die tijden dat je denkt: ik wil geen huisdieren meer, dit verdriet is zo overweldigend... Maar ja, in de vele jaren dat het goed gaat, heb je zoveel plezier met en van je dieren.

Sterkte, ik hoop dat hij nog onverwacht lang het hoofd boven water houdt. :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pearlsofpassion schreef: zo 28 sep 2025, 22:45 Niet super.
Ah bah... Wat verdrietig :'( . Ik hoop dat hij het op een hogere dosering nog even volhoudt!
pearlsofpassion
Moderator

Hij wordt woensdag ingeslapen.
Ik zal achteraf wel wat meer komen vertellen.
Nu heb ik daar de energie niet voor.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: ma 13 okt 2025, 13:42 Hij wordt woensdag ingeslapen.
Ik zal achteraf wel wat meer komen vertellen.
Nu heb ik daar de energie niet voor.
Och gossiepossie. Sterkte de komende dagen. :-*
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Ach jeetje, sterkte PoP :-*

Plaats reactie