Bob is vandaag voor het eerst naar de trimsalon geweest. Hij heeft het super gedaan. Hij was heel braaf en liet het gewoon over zich heenkomen. Lekker fluffy is ie nu.
Wat was het B12 ? En welke supplementen krijgt hij nu?
(Sjoerd heeft dit ook gehad dus ik weet er helaas wel wat van...).
Ja zijn b12 was te laag. Hij krijgt nu protexin capsules. Ik merk na een paar weken nog geen verschil. Hij wil weinig lopen en slaapt erg veel. Hoe was het gedrag van Sjoerd? En wat was de behandeling?
hannabelgje schreef: do 02 okt 2025, 15:51
Ja zijn b12 was te laag. Hij krijgt nu protexin capsules. Ik merk na een paar weken nog geen verschil. Hij wil weinig lopen en slaapt erg veel. Hoe was het gedrag van Sjoerd? En wat was de behandeling?
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
OK maar hoe laag? Protexin bevat Cyanocobalamine. Dat is een vorm, die is slecht opneembaar (kun je op goegelen).
Sjoerd had weinig last. Dachten we. Maar hij kwam dus maar niet van de Giardia af en tobde met buikkrampen. Maar aan B12 had ik nooit gedacht. Het is dat Diane Sari tegen mij zei "Giardia.... laat maar B12 testen". Sjoerd heeft injecties gekregen want dat was echt te laag. Maar dat hielp geen reet. Zijn B12 ging pas omhoog om toen ik hem de smelttabletten ging geven van Sanacore. Deze:
Ik gaf hem de ene dag Methyl en de andere dag Adenosyl. Ik plette zo'n tabletje tussen twee lepels en gooide dit in zijn wang zodat het slijmvlies daar het goed op kon nemen (want het zijn zuigtabletten). Binnen recordtijd was zijn B12 sky high en moest ik echt terug naar 1 tabletje in de week. Dat heeft hij nog heeeeeel lang gehad.
Het punt is: die Giardia heeft de darmvilli in de dunne darm weggevreten. En daardoor kan hij geen B12 opnemen uit zijn voeding. Dat duurt een tijd voordat dat weer in orde is. En daarom moet die B12 kunstmatig omhoog. Dat gaat je niet goed lukken met die Protexin, dat kan ik je nu al voorspellen. Een kennis van mij heeft het ook daarmee geprobeerd en is 1 jaar aan het tobben geweest, zonder succes. Het kroop op een gegeven moment iets omhoog maar het bleef te laag.
Ok in dat onderzoek wat ik hier tegenkwam werd juist aangetoond dat het goed opneembaar was. Maar ik las dat dat sowieso over 12 weken ging en hij krijgt nu voor 1 maand....
Ik ga die andere eens bestellen.
Zijn b12 zat aan de ondergrens van normaal. Hij zat onder de 300 in elk geval. Hij blijft ook wel heel gevoelig op zijn darmen hoor. Van veel dingen krijgt hij diarree. Varkensoren, geitenmelk, runderluchtpijp, runderslokdarm. Als het iets vetter is is ie meteen aan de diaree. Metacam verdraagt ie ook niet.
hannabelgje schreef: do 02 okt 2025, 19:42
Ik zie dat het met kersensmaak is. Kan dat geen kwaad?
Het is een natuurlijk kers aroma. Dat kan geen kwaad. Ik heb Bo Baden nog een mail gestuurd ooit, met de vraag of er echt echt geen xylitol in zit en dat zit er niet in.
hannabelgje schreef: do 02 okt 2025, 19:38
Ok in dat onderzoek wat ik hier tegenkwam werd juist aangetoond dat het goed opneembaar was. Maar ik las dat dat sowieso over 12 weken ging en hij krijgt nu voor 1 maand....
Ik ga die andere eens bestellen.
Zijn b12 zat aan de ondergrens van normaal. Hij zat onder de 300 in elk geval. Hij blijft ook wel heel gevoelig op zijn darmen hoor. Van veel dingen krijgt hij diarree. Varkensoren, geitenmelk, runderluchtpijp, runderslokdarm. Als het iets vetter is is ie meteen aan de diaree. Metacam verdraagt ie ook niet.
Nog hele gevoelige darmen dus... En geen Giardia meer, toch? Die darmen duurt lang voordat ze helemaal hersteld zijn. Ik heb Sjoerd echt wel heeeel veel suppletie gegeven om dat te herstellen. Wat bij hem gewoon het beste heeft geholpen is dit:
Eerste pil zit erin. Ik heb em opgelost in een beetje water en in zijn bek gespoten. Denk alleen dat dat een eenmalige aktie was. Hij was not amused. Denk dat hij het zo opgelost in water ook wel zelf oplikt. Hij leek het best lekker te vinden.
Lizzy schreef: do 02 okt 2025, 20:33
Nog hele gevoelige darmen dus... En geen Giardia meer, toch? Die darmen duurt lang voordat ze helemaal hersteld zijn. Ik heb Sjoerd echt wel heeeel veel suppletie gegeven om dat te herstellen. Wat bij hem gewoon het beste heeft geholpen is dit:
Pike heeft dat ook aan haar hond gegeven. Ik weet niet of het bij hem ook goed geholpen heeft, dat is misschien wel een goeie vraag.
Tja ik ben er vrij snel mee gestopt. Ik kreeg niet de indruk dat het hem goed deed, hij bleef maar slecht ontlasten. Misschien had ik langer door moeten gaan om resultaat te zien, ik weet het niet. Maar de leaky gut staat dus op de plank. Ik ben toen terug gegaan naar maar twee dingen, Gastro en Prebiotics, en daarop is hij heel langzaam vooruitgegaan. Ik geef dat nog steeds trouwens, maar slechts een halve onderhoudsdosering. Als dat op is wou ik stoppen, in elk geval met de gastro, en kijken hoe dat uitpakt. Zijn ontlasting is goed nu, het eeuwige laatste theelepeltje prut is niet eeuwig meer, maar is er nog wel vaak en soms komt het ook niet.
Onze knappe Bob heeft vanmorgen meegedaan met een detectie evenement. Het was super leuk en hij heeft het heel goed gedaan. Op zo'n momenten is het een heerlijke hond.