Vraag over vaccinatie pup

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Ik wil jullie even om hulp vragen ivm met vaccinatie pup.

Onze duitse herder meisje is bijna maand geleden totaal onverwachts overleden,4 jaar oud. Zo rent ze achter bal aan en eet thuis een .botje en word ze niet goed, dus naar de dierenarts . En 2 uur later is ze op dramatische wijze overleden. Ze had miltkanker dus.

Door de leeftijd, plotselinge en de drama ben ik ,merk ik , even nog mijn zekerheid verloren. Want maandag kunnen we onze duitse herderpup ophalen van 8 weken oud.
We hebben al 30 jaar honden en vanaf 2009 ofzo hebben we onze 4 honden niet meer ingeënt. Ze hadden wel de prikken van de fokker ,en van 9 of 12 weken ofzo nog. Maar dat was het. Ook niet getittert. Zijn dus allemaal gezond oud mee geworden. Leeftijden van 12 en 15. Behalve dus onze laatste herder ,met 4 jaar.

En nu vraag ik me dus af of ik nu net als bij de andere die van 12 weken zal doen of helemaal niet meer. Bijv titteren.
Of zijn er nu nieuwe ziektes die rondwaren of meer voorkomen.
Ben zolang uit dat vaccinatiegebeuren. Ik ga so wie so niet meer vaccineren na de laatste puppyprik. Maar twijfel erg over die wel of niet, juist omdat ze zo klein is lijkt me dat toch meer schadelijk dan gezond.... en volgende moment denk ik juist.... precies omdat ze zo klein is wel doen....
Hahaha lekker duidelijk dus.

Ben benieuwd dus wat jullie doen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: Vraag over vaccinatie pup

Bericht door hannabelgje »

Ik doe de pups gewoon via het schema en als ze ruim een jaar zijn laten titeren. Ik wil zeker weten dat ze beschermt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wij laten pups altijd alleen maar enten nadat er getiterd is en blijkt dat er geen afweerstoffen zijn. Een paar weken na de enting laten we opnieuw titeren om te zien of de enting is aangeslagen. Daarna rond de leeftijd van 1 jaar weer titeren en afhankelijk van de uitkomst i.o.m. met Tannetje zien we verder.
Hetzelfde geldt bij ons voor het ontwormen van een jonge hond. Dat wordt pas gedaan nadat uit ontlastingsonderzoek blijkt dat het nodig is.
In de praktijk komt het erop neer dat volwassen honden bij ons nooit hoeven te worden ingeënt of ontwormd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

doranto schreef: zo 12 okt 2025, 08:17 Wij laten pups altijd alleen maar enten nadat er getiterd is en blijkt dat er geen afweerstoffen zijn. Een paar weken na de enting laten we opnieuw titeren om te zien of de enting is aangeslagen. Daarna rond de leeftijd van 1 jaar weer titeren en afhankelijk van de uitkomst i.o.m. met Tannetje zien we verder.
Hetzelfde geldt bij ons voor het ontwormen van een jonge hond. Dat wordt pas gedaan nadat uit ontlastingsonderzoek blijkt dat het nodig is.
In de praktijk komt het erop neer dat volwassen honden bij ons nooit hoeven te worden ingeënt of ontwormd.
Hier hetzelfde. Dus bij de fokker al titeren en pas vaccineren als de maternale immuniteit verdwenen is.

Als jouw pup gevaccineerd bij jou komt, heeft de pup al de 6 weken enting gekregen (hondenziekte en parvo). Dan wordt het even lastig hoe je nu verder zou gaan. Ik zou een telefonisch consult aanvragen bij iemand als Tannetje Koning als ik jou was.

En over je meisje die op 4 jarige leeftijd overleden is..... Wat een drama..... :'( . Dit soort vreselijke dingen gebeuren.... Ik dacht bij mijn meisje alles goed te hebben gedaan (titeren, niet ontwormen maar mestonderzoeken, rauwe biologische BARF voeding, etc. etc.). Op 6 jarige leeftijd overleed zij aan lymfeklierkanker :'( . Shit happens big time :-\ :'(
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dank jullie wel voor jullie antwoord, ik reageer wat laat omdat ik niet op forum kon komen.

Ze heeft jammer genoeg de 6 weekse enting al, en zou dus maandag 2-de 'moeten' krijgen. Onze dierenarts titterd wel als je dat vraagt.
Maar ik zal eens informeren voor telefonisch consult bij Tanneke.

6 jaar is ook nog zo jong. Sommige dingen heb je gewoon niet in de hand.. al blijven de 'had ik niet' en 'als ik nou' soms enorm spoken. Terwijl ik goed weet dat ik tegen dat soort dingen machteloos ben.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: di 14 okt 2025, 13:50 Dank jullie wel voor jullie antwoord, ik reageer wat laat omdat ik niet op forum kon komen.

Ze heeft jammer genoeg de 6 weekse enting al, en zou dus maandag 2-de 'moeten' krijgen. Onze dierenarts titterd wel als je dat vraagt.
Maar ik zal eens informeren voor telefonisch consult bij Tanneke.

6 jaar is ook nog zo jong. Sommige dingen heb je gewoon niet in de hand.. al blijven de 'had ik niet' en 'als ik nou' soms enorm spoken. Terwijl ik goed weet dat ik tegen dat soort dingen machteloos ben.
Als ze de eerste al heeft gehad, dan weet ik niet in hoeverre het nog zinvol is om te titeren.... Wat wel zinvol is, is om op 1 jarige leeftijd wel te titeren en te kijken hoe ze ervoor staat. Mogelijk is ze dan nog goed beschermt, hoeft ze geen nieuwe 1 jaars-enting!

Ja, dat is precies het woord, machteloos. We hebben helaas niet alles in de hand en het leven is niet zo maakbaar..... :-\
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dat ga ik in iedergeval doen ,voor zekerheid titteren op 1 jaar. En dan is het klaar weer.

Heb Tanneke berichtje gestuurd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Goed idee! En ben benieuwd wat Tannetje adviseert!

Plaats reactie