Vraagje over kvv pup

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Vraagje over kvv pup

Djarah
2-sterren
2-sterren

Vraagje over kvv pup

Bericht door Djarah »

Ik ben op zoek naar kvv voor mijn duitse herder pup van morgen 9 weken. Zij krijgt nu nog brokken van de fokker omdat ik niet nog meer veranderingen in 1 x wou geven. Maar omdat ze zich al goed thuis voelt en haar plekje helemaal gevonden heeft ,wil ik haar nu overzetten op kvv.
Ik heb nog van kb, dogmeat en darf in de vriezer liggen. Maar zal dat niet te grof zijn voor haar?
En mag ze al pens hebben van kvv, ergens las ik dat ze daar te jong voor is ,maar volgens mij kan het wel.
En ik wilde er nog een biologische bij doen, dus kwam bandit tegen, staat biologisch op maar er zit dus niet biologische vis in...... dus in feite niet biologisch dus. Vis vind ik niet biologisch niet echt veilig omdat ik niet weet waar die vandaan komt. Weet iemand dat ? Anders even verder zoeken.

En is bijv botten bouillon 1 a 2 x per week gezond?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Vraagje over kvv pup

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: zo 19 okt 2025, 20:40 Ik ben op zoek naar kvv voor mijn duitse herder pup van morgen 9 weken. Zij krijgt nu nog brokken van de fokker omdat ik niet nog meer veranderingen in 1 x wou geven. Maar omdat ze zich al goed thuis voelt en haar plekje helemaal gevonden heeft ,wil ik haar nu overzetten op kvv.
Ik heb nog van kb, dogmeat en darf in de vriezer liggen. Maar zal dat niet te grof zijn voor haar?
Nee hoor, dat is prima geschikt voor pups! Sterker nog, al mijn pups hebben BARF gegeten en kregen nooit iets gemalen, zelfs geen vleesbot.
En mag ze al pens hebben van kvv, ergens las ik dat ze daar te jong voor is ,maar volgens mij kan het wel.
Er loopt kennelijk weer iemand rond die rare beweringen doet over pens, want dit is nu de 2de keer in korte tijd dat ik dit lees van iemand... Pens is prima voor pups!
En ik wilde er nog een biologische bij doen, dus kwam bandit tegen, staat biologisch op maar er zit dus niet biologische vis in...... dus in feite niet biologisch dus. Vis vind ik niet biologisch niet echt veilig omdat ik niet weet waar die vandaan komt. Weet iemand dat ? Anders even verder zoeken.

En is bijv botten bouillon 1 a 2 x per week gezond?
Ik weet welke vis ze er bij Bandit in doen. Dit is verse zeevis die als bijvangst normaalgesproken wordt weggegooid omdat het te klein is. Dit is perfect voedsel voor je pup!

Zelfgemaakte bottenbouillon of van een goed adres (liefst grasgevoerd of bio) is heel gezond voor je pup!
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Bedankt voor je antwoord.
Fijn dat de vis ook goed is bij bandit. Dan doe ik die er ook bij.En mooi dat ik haar ook bottenbouillon kan geven.

Ik wil haar omdat ze toch herder is ook groenlipmossel geven. Heb ik de herders altijd op latere leeftijd gegeven , maar hoorde van een fokker dat die dat altijd al aan zijn pups gaf, ter voorkoming.
Bij de andere gebruikte ik altijd een mix van msm,groenlipmossel,glucosamine ,Glucosamine, Chrondroïtine,Hualuronzuur, vitamine C.

Zou het haar ook graag geven, maar ben benieuwd of dat ook echt goed is voor pup.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: ma 20 okt 2025, 14:55 Bedankt voor je antwoord.
Fijn dat de vis ook goed is bij bandit. Dan doe ik die er ook bij.En mooi dat ik haar ook bottenbouillon kan geven.

Ik wil haar omdat ze toch herder is ook groenlipmossel geven. Heb ik de herders altijd op latere leeftijd gegeven , maar hoorde van een fokker dat die dat altijd al aan zijn pups gaf, ter voorkoming.
Bij de andere gebruikte ik altijd een mix van msm,groenlipmossel,glucosamine ,Glucosamine, Chrondroïtine,Hualuronzuur, vitamine C.

Zou het haar ook graag geven, maar ben benieuwd of dat ook echt goed is voor pup.
Mmm. Ja, ik ben niet zo van dit soort suppletie preventief te geven. Zeker vitamine C kent zo z'n nadelen (aanmaak van eigen vitamine C stopt op den duur). Je kunt groenlipmossel wel geven hoor, ik zie dat als een vrij natuurlijk product.

Goed, als jij je er lekker bij voelt moet je het doen. Denk ik. Als het je geruststelling biedt is dat ook wat waard. Ik zou dan zelf iets zoeken zonder vitamine C. Vitamine C in supplementen kan de eigen aanmaak bij de hond stoppen op den duur. In plaats van in supplementen kun je gewoon lekkere biologische bosbessen geven (diepvries!). Dat biedt meer voordelen behalve vitamine C. Super gezond.

Ik zou zelf zorgen dat pup genoeg vitamine D binnen krijgt. En dat kun je weer makkelijk doen door iedere week een lekker stuk wilde zalm te geven (diepvries in supermarkt, die is rauw en anders uit blik). Moet wel wilde zalm zijn, de gekweekte zalm bevat nauwelijks vitamine D.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dat wist ik niet van vit c, dan geef ik dat in iedergeval niet. Geef ik haar alleen groenlipmossel.
Bio diepvries blauwe bessen krijgt ze. En wilde zalm ga ik kopen.

Bedankt.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Als ik haar zeewier geef en algenolie is dat niet dubbel ?

Omdat vis toch behoorlijk vervuild is geef ik haar dat liever niet heel vaak.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: wo 29 okt 2025, 10:14 Als ik haar zeewier geef en algenolie is dat niet dubbel ?

Omdat vis toch behoorlijk vervuild is geef ik haar dat liever niet heel vaak.
Nee, ik vind van niet. Zeewier is niet perse rijk aan omega 3 vetzuren. Maar wel weer rijk aan bijv. jodium (en nog wat andere vitamines en mineralen). Algenolie bevat weer geen jodium (of andere vitamines/mineralen), wel omega 3 vetzuren.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dank je wel. Dat wist ik niet, mooie combinatie dus. Dan gebruik ik ze allebei.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, het is echt een mooie combinatie! Overigens vind ik de dosering op de meeste zeewier producten wel aan de rijkelijke kant. Ik geef veel minder. En ook af en toe een paar dagen niet.
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Dat dacht ik al, vind 1 gram per 5 kilo wel veel. Dat zeggen ze bij organimal waar ik het gekocht heb. Ze woog dinsdag 8 kilo dus dat zou nu bijna al 2 gram zijn ... Ik ben het so wie so aan opbouwen. Dacht om het bijv 3x per week te geven.

Algenolie geeft ik ook niet hele capsule. Gaf mijn andere honden op volwassen leeftijd wel 1 per dag. Haar geef ik nu ook nog om de dag.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: vr 31 okt 2025, 09:57 Dat dacht ik al, vind 1 gram per 5 kilo wel veel. Dat zeggen ze bij organimal waar ik het gekocht heb. Ze woog dinsdag 8 kilo dus dat zou nu bijna al 2 gram zijn ... Ik ben het so wie so aan opbouwen. Dacht om het bijv 3x per week te geven.

Algenolie geeft ik ook niet hele capsule. Gaf mijn andere honden op volwassen leeftijd wel 1 per dag. Haar geef ik nu ook nog om de dag.
Ik zou bij een pupje van 8 kg al best 1 capsule per dag durven geven, 5 (en zelfs 7) dagen per week! Het is niet mega geconcentreerd en het is oh zo gezond voor pups, omega 3 !
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

Ow dan geef ik haar dat ook elke dag. Te voorzichtig dus.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Djarah schreef: vr 31 okt 2025, 13:39 Ow dan geef ik haar dat ook elke dag. Te voorzichtig dus.
Ja, wel in geval van algenolie. Goed, tenzij je hondje er slappe ontlasting van krijgt. Dan kun je weer even wat minderen. Maar pups die lekker wat omega 3 binnen krijgen, worden intelligenter :cool: :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Maar serieus he!
How omega-3s benefit puppy intelligence
Brain development: DHA is a major structural component of the brain and is vital for the development of a puppy's central nervous system and cognitive functions.
Improved learning and memory: Omega-3s can improve a puppy's ability to learn new tasks and help with memory retention.
Enhanced trainability: Puppies with sufficient omega-3s may be easier to train due to their improved cognitive performance.
Visual development: DHA is also important for the development of the retina, which is linked to overall brain function.

En:

https://www.akc.org/expert-advice/healt ... tty-acids/
Djarah
2-sterren
2-sterren

Bericht door Djarah »

:laugh: vandaar dat we bij haar ,en de andere honden , vaak zeiden dat ze intelligenter zijn dan wij. :laugh:
Maar goed spul. Neem het zelf ook.

Plaats reactie