Ha hoi,
Nieuwe kitten mama hier:
We wonen in Zweden. Hebben 2 kittens van 12 weken die voeren met combi KVV/vers vlees.
tzt eten ze hopelijk ook veel muizen, maar nu zijn ze nog veel binnen dus nog niet zelf gevangen (leerden ze wel van de ouders toen ze nog buiten op de boerderij woonden tot aan 10 weken en hebben wel met succes alle muizen die hier waren verjaagd).
Geef dus deeltje KVV (merk Rauh! Kip, Lam of Rund/Rendier. Is echter 'complementair' maar de complete maaltijd van Rauh! is met kip/zalm en ik wil geen kweekvis aan ze geven (zit vol met rommel/antibiotica)
Ik voeg ongeveer 1x per 2a3 dagen een rauw ei toe (dus ze krijgen dan de helft) en 1x per week ongeveer 1/2 kippenlever (ontdooi er 1 en die verdeel ik over 2 maaltijden dus krijgen ze 2x 1/4 kippenlever).
Kipfilet (vriesvak) en rundvlees (fijn geknipt of gehakt dat ik dan in porties invries) krijgen ze er dagelijks bij omdat alleen de KVV veel te harde ontlasting geeft. Om de dag ook wat kleine gepelde gekookte garnaaltjes (ook uit vriesvak en gemakkelijk te doseren. Zag trouwens ook mosselen en andere schaaldieren, is dat ook een optie?)
Ze eten werkelijk alles in no time op en krijgen 4 keer per dag eten (voorheen veel dagen ook 5 keer). Heb het idee dat ze eigenlijk te veel eten, maar ze lijken onverzadigbaar (want na een paar uur komen ze al vragen of ik toevallig eten aan het maken ben als ze me in de keuken aantreffen...). Maar ze hebben dikke ronde buikjes...
Dan: ik vind niet veel keutels in de bak, misschien doen ze soms buiten iets (onder de schuren kan ik niet zien wat ze doen) maar is het normaal dat vlees erg goed opgenomen wordt en er dus in verhouding veel minder ontlasting is dan het equivalent aan voer dat erin gaat?
Hoevaak poept een gezonde kitten eigenlijk?
Ik hoor graag of ik eea kan toevoegen om echt volledig compleet te voeden. Het aanbod hier in de supermarkten is niet ruim (geen kippenhartjes bijvoorbeeld). Er is wel eea aan wild (rendier, eland, hert, kalkoen gehakt), maar dat is allemaal in 1 grote klomp in het vriesvak en ik weet niet hoe ik daar dan porties van maak zonder de kettingzaag erop te zetten want eerst ontdooien en dan opnieuw invriezen lijkt me niet goed.
Ken ook nog geen jagers, dus even wild vragen is lastig. We hopen tzt zelf kippen/eenden/schapen/konijnen te hebben en daar soms ook voor eigen gebruik te slachten. Dan kunnen ze daar perfect van eten natuurlijk. (en muizen en woelratten hopelijk).
Dank alvast voor alle input!
Kittens 12 weken - eten alles maar is het compleet?
Moderators: koekje, pearlsofpassion
- pearlsofpassion
- Moderator
Re: Kittens 12 weken - eten alles maar is het compleet?
Kittens mag je normaal onbeperkt voeren.
Als ze echt te zwaar zouden worden, moet je gaan opletten maar dat is heel uitzonderlijk als ze nog zo klein zijn.
Ze moeten ook vaak eten en 200gr per dag is vb niet uitzonderlijk.
Je kan gerust vlees wat laten ontdooien en terug invriezen. Vlees dat je vers ( dus niet ingevroren) koopt is doorgaans ook al ingevroren en terug ontdooit geweest. En bij de kvv is dat zeker zo. Probeer het gewoon tot het minimum te beperken en vries het zo snel mogelijk terug in ( dus niet super veel tegelijk in je vriezer proppen, en niet je meest energiezuinige vriezer).
Houdt je de percentages in de gaten? Zodat je verhoudingen een beetje kloppen. Met de kvv is dat niet altijd eenvoudig maar probeer het toch een beetje te laten kloppen zou ik zeggen.
Veel succes!
Als ze echt te zwaar zouden worden, moet je gaan opletten maar dat is heel uitzonderlijk als ze nog zo klein zijn.
Ze moeten ook vaak eten en 200gr per dag is vb niet uitzonderlijk.
Je kan gerust vlees wat laten ontdooien en terug invriezen. Vlees dat je vers ( dus niet ingevroren) koopt is doorgaans ook al ingevroren en terug ontdooit geweest. En bij de kvv is dat zeker zo. Probeer het gewoon tot het minimum te beperken en vries het zo snel mogelijk terug in ( dus niet super veel tegelijk in je vriezer proppen, en niet je meest energiezuinige vriezer).
Houdt je de percentages in de gaten? Zodat je verhoudingen een beetje kloppen. Met de kvv is dat niet altijd eenvoudig maar probeer het toch een beetje te laten kloppen zou ik zeggen.
Veel succes!
Re: Kittens 12 weken - eten alles maar is het compleet?
Dank je wel!
Ik hou het zeker in de gaten, maar vind het wel lastig om in te schatten hoeveel vet of taurine ze nodig hebben en of er dan genoeg in zit.
Mogen katten schelp en schaaldieren? Inktvis, mosselen etc liggen in vriesvak van de supermarkt (voor humaan gebruik natuurlijk, maar onbewerkt en rauw of gekookt ingevroren, dan moet ik uitzoeken) en zijn rijk aan taurine las ik.
Ze hebben vanochtend de kvv in stujes gekregen en daardoor aten ze een stuk sneller (EDIT Nee: langzamer bedoel ik natuurlijk!) en leken ze verzadigd (want aten niet alles op...). Dus geprakt kvv met water maakt ze gewoon schrokkebrokken...
Ik hou het zeker in de gaten, maar vind het wel lastig om in te schatten hoeveel vet of taurine ze nodig hebben en of er dan genoeg in zit.
Mogen katten schelp en schaaldieren? Inktvis, mosselen etc liggen in vriesvak van de supermarkt (voor humaan gebruik natuurlijk, maar onbewerkt en rauw of gekookt ingevroren, dan moet ik uitzoeken) en zijn rijk aan taurine las ik.
Ze hebben vanochtend de kvv in stujes gekregen en daardoor aten ze een stuk sneller (EDIT Nee: langzamer bedoel ik natuurlijk!) en leken ze verzadigd (want aten niet alles op...). Dus geprakt kvv met water maakt ze gewoon schrokkebrokken...