Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ooohhh heerlijk he, alles schoon, vers hooi. Worden ze ook steeds dapperder?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: wo 12 nov 2025, 20:06 Ooohhh heerlijk he, alles schoon, vers hooi. Worden ze ook steeds dapperder?
Wisselt wat. Sommige dingen gaan steeds beter. Ik mag inmiddels soms neusjes aaien en als ze in de ren lopen kan ik ze gemakkelijk pakken. Van Nina haar drukke bewegingen trekken ze zich vaak ook niet veel meer aan. Maar ik blijf me verbazen hoe enorm ze van de kleinste dingen kunnen schrikken. Ach, dat is ook letterlijk van levensbelang voor ze natuurlijk. Eerst schrikken en jezelf in veiligheid brengen. Daarna nadenken wat het nou eigenlijk was. Anders ben je opgegeten voor je aan nadenken toekomt.
Ze kwamen van de week ook met mijn moeder kletsen. Dus vreemde mensen zijn ook niet altijd even eng meer.

Maakt die van jou nog steeds dat gekke geluid?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ohh typisch, dat oppakken wel lukt en neusjes niet altijd, dat is hier juist andersom haha. Oppakken is altijd nog een gedoe en aaien kan altijd. Liefst een stevig gekriebel achter hun oren en op hun rug. Maar oppakken? Draaamaaaa, vluchten!

Nee het fluiten heeft Ollie niet meer gedaan. Super toeval ook dat ik die ene keer dus gefilmd had omdat er daarvoor al een wat vreemder geluid was. Ben heel benieuwd of ik het ooit nog eens hoor.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: vr 14 nov 2025, 08:34 Ohh typisch, dat oppakken wel lukt en neusjes niet altijd, dat is hier juist andersom haha. Oppakken is altijd nog een gedoe en aaien kan altijd. Liefst een stevig gekriebel achter hun oren en op hun rug. Maar oppakken? Draaamaaaa, vluchten!

Nee het fluiten heeft Ollie niet meer gedaan. Super toeval ook dat ik die ene keer dus gefilmd had omdat er daarvoor al een wat vreemder geluid was. Ben heel benieuwd of ik het ooit nog eens hoor.
Ik ben natuurlijk wel super goed in cavia’s vangen sinds de dag helpen bij de opvang ;D

Inderdaad super toeval dat je het hebt kunnen vinden. Ik denk wel fijn dat het niet meer is gebeurd. Het leek toch misschien een wat minder positief geluid. Dan ga je je anders toch zorgen maken.

Ik mag gaan her inrichten. Het zelfgebouwde huis stinkt. Ik moet zeggen, ik had dat eerder verwacht. Maar het moet er nu echt uit. Heb twee leuke huizen besteld en als die er zijn gaan we verbouwen. Ik vind het jammer dat het leuke huis weg moet, maar ik vind het wel leuk dat ik dan meer kan gaan variëren.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

De grote verbouwing is klaar. Het huis dat we zelf gemaakt had is eruit. Het stonk echt wel, dus ben blij dat hij eruit is. Gelijk nieuw zeil eronder, alles weer schoon en fris.
Met een berg eten verkennen ze de nieuwe inrichting. Denk dat ze er eerst even een nachtje over moeten slapen.
IMG_0569.jpeg
IMG_0572.jpeg
IMG_0571.jpeg
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Ziet er top uit en wat heerlijk toch dat ze zo de ruimte hebben! [emoji3590]

Verstuurd vanaf mijn SM-X216B met Tapatalk

frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Kaela schreef: za 15 nov 2025, 19:41 De grote verbouwing is klaar. Het huis dat we zelf gemaakt had is eruit. Het stonk echt wel, dus ben blij dat hij eruit is. Gelijk nieuw zeil eronder, alles weer schoon en fris.
Met een berg eten verkennen ze de nieuwe inrichting. Denk dat ze er eerst even een nachtje over moeten slapen. IMG_0569.jpegIMG_0572.jpegIMG_0571.jpeg
Ziet er goed uit. Ik kan mij wel voorstellen dat het ingebouwde huis favoriet was. Cavia's lijken dat type constructie fijn te vinden.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Charlie Angel schreef: zo 16 nov 2025, 02:02 Ziet er top uit en wat heerlijk toch dat ze zo de ruimte hebben! [emoji3590]

Verstuurd vanaf mijn SM-X216B met Tapatalk
Ja die ruimte worden ze echt blij van. Nu ze wat gewend raken ontdekken ze dat ze nu beter kunnen racen. Ze gaan af en toe als een malle en ze kunnen overal omheen of doorheen rennen. Zo gaaf om te zien!
frodo quin schreef:[quote=Kaela post_id=3483339 time=<a href="tel:1763232097" data-original-title="" title="">1763232097</a> user_id=11255]
De grote verbouwing is klaar. Het huis dat we zelf gemaakt had is eruit. Het stonk echt wel, dus ben blij dat hij eruit is. Gelijk nieuw zeil eronder, alles weer schoon en fris.
Met een berg eten verkennen ze de nieuwe inrichting. Denk dat ze er eerst even een nachtje over moeten slapen. IMG_0569.jpegIMG_0572.jpegIMG_0571.jpeg
Ziet er goed uit. Ik kan mij wel voorstellen dat het ingebouwde huis favoriet was. Cavia's lijken dat type constructie fijn te vinden.[/quote]

Ja ze vonden dat huis echt heel erg fijn. En het was ook zo groot dat ze elkaar er goed in accepteerden. We hebben nu wel een beetje de indruk dat Aagje er nu niet altijd bij mag. Maar even in de gaten houden. We kunnen altijd weer iets knutselen, maar dan iets wat niet aan het hok zelf vastgeschroefd zit. Dan is het makkelijker schoon houden.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Kaela schreef: vr 14 nov 2025, 16:36 Ik ben natuurlijk wel super goed in cavia’s vangen sinds de dag helpen bij de opvang ;D

Inderdaad super toeval dat je het hebt kunnen vinden. Ik denk wel fijn dat het niet meer is gebeurd. Het leek toch misschien een wat minder positief geluid. Dan ga je je anders toch zorgen maken.

Ik mag gaan her inrichten. Het zelfgebouwde huis stinkt. Ik moet zeggen, ik had dat eerder verwacht. Maar het moet er nu echt uit. Heb twee leuke huizen besteld en als die er zijn gaan we verbouwen. Ik vind het jammer dat het leuke huis weg moet, maar ik vind het wel leuk dat ik dan meer kan gaan variëren.
Ha nou knap! Ik denk dat het ook wel helpt dat ze al op hoogte zitten bij jou, dat is toch minder eng bij het optillen dan vanaf de grond. Al telt dat bij jou in de ren natuurlijk ook niet. Hier heb ik af en toe dat ik ze na een aaitje gewoon meteen kan pakken (1 dan, want daarna is de ander dus gewaarschuwd). Het beste werkt gewoon als ze in het huisje zitten, want dan kunnen ze geen kant op en gaat het t rustigste.

Jammer van het huis, maar het afwisselen is inderdaad ook leuk. Het is wel echt ideaal dat ze bij jou zo de lengte hebben, dat is perfect voor een sprintje. Hier worden ze echt enthousiast als de ren anders ingericht is en ze op ontdekkingstocht kunnen, dus dat is daarvan wel weer het voordeel.

In dat kader; een van de ren-panelen heeft een deurtje. Die zat ongebruikt aan de achterkant, dus die heb ik aan de zijkant gezet, een vloerkleedje weggelegd en open gedaan. Eens kijken wat er gebeurd. Dat was natuurlijk even een beetje spannend maar ze vonden het leuk en werden erg enthousiast van het heen en weer lopen. Ik dacht dat ze wel op het vloerkleed zouden blijven, mijn houten vloer is glad, Joep durfde daar niet eens overheen te lopen, maar ze wilden eigenlijk de hele kamer door. Dat vind ik wel een beetje te spannend :biggrin2: Nu zitten ze elke keer bij het deurtje, blijkbaar kunnen ze wel onthouden dat daar wat was.

Dus eens zien hoe ik het wat kan afzetten hier. Zou wel leuk zijn als ze een beetje los kunnen komen. En dan kunnen ze ook beter rennen, nu is de ren 1.4 x 1.4 en dat is qua oppervlak wel aardig maar qua sprintjes lastiger.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Mijn hamster liep vroeger 's avonds ook altijd door de kamer. En rennen dat beestje kon! In een oogwenk zat die aan de andere kant van de kamer. Ik verstopte ook altijd hier en daar wat eetbaars zodat er wat te vinden viel. Dat was voordat de teckel in huis kwam ::) Mijn Duitse herder vroeger zat er altijd rustig naar te kijken. :cool:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: ma 17 nov 2025, 07:33 Ha nou knap! Ik denk dat het ook wel helpt dat ze al op hoogte zitten bij jou, dat is toch minder eng bij het optillen dan vanaf de grond. Al telt dat bij jou in de ren natuurlijk ook niet. Hier heb ik af en toe dat ik ze na een aaitje gewoon meteen kan pakken (1 dan, want daarna is de ander dus gewaarschuwd). Het beste werkt gewoon als ze in het huisje zitten, want dan kunnen ze geen kant op en gaat het t rustigste.

Jammer van het huis, maar het afwisselen is inderdaad ook leuk. Het is wel echt ideaal dat ze bij jou zo de lengte hebben, dat is perfect voor een sprintje. Hier worden ze echt enthousiast als de ren anders ingericht is en ze op ontdekkingstocht kunnen, dus dat is daarvan wel weer het voordeel.

In dat kader; een van de ren-panelen heeft een deurtje. Die zat ongebruikt aan de achterkant, dus die heb ik aan de zijkant gezet, een vloerkleedje weggelegd en open gedaan. Eens kijken wat er gebeurd. Dat was natuurlijk even een beetje spannend maar ze vonden het leuk en werden erg enthousiast van het heen en weer lopen. Ik dacht dat ze wel op het vloerkleed zouden blijven, mijn houten vloer is glad, Joep durfde daar niet eens overheen te lopen, maar ze wilden eigenlijk de hele kamer door. Dat vind ik wel een beetje te spannend :biggrin2: Nu zitten ze elke keer bij het deurtje, blijkbaar kunnen ze wel onthouden dat daar wat was.

Dus eens zien hoe ik het wat kan afzetten hier. Zou wel leuk zijn als ze een beetje los kunnen komen. En dan kunnen ze ook beter rennen, nu is de ren 1.4 x 1.4 en dat is qua oppervlak wel aardig maar qua sprintjes lastiger.
In het hok kan ik ze totaal niet pakken. De hoogte is voor mij (klein en korte armpjes ;D ) onhandig en ze gaan er rennen. Ik laat ze altijd de reismand in lopen in het hok.

Leuk als je ze los(ser) kan laten lopen. Ik heb 12 hekjes voor 30 euro van trixie. Daar kun je leuk stukjes mee afzetten. Helemaal los lijkt mij ook eng hoor, als ze dan niet willen is het een hele kunst ze weer te vangen!

Ik heb vandaag plexiglas besteld! We hebben inmiddels ook het hout en de rails voor de schuifdeurtjes van de kast eronder. Nu alleen nog verf, maar de kleur is ook gevonden. Ik had gedacht dat we dat niet voor de kerst op zouden pakken, maar mijn wederhelft heeft er zin in gekregen en met het materiaal in huis kan hij los!
Onder het hok is het nu een vreselijke verzameling spullen en ik zou toch zó blij zijn als ik niet meer daartegenaan hoef te kijken, maar juist de cavia’s kan zien!!!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het nog steeds bijzonder dat cavia's blijkbaar helemaal niet springen. :biggrin2:

Zeg Kaela, vind je dat ideaal, die groenten zo los in het strooisel?
Ik moet zeggen dat ik het nu ook vaak zo doe, maar ik heb ook puppyschalen in inox voor hun groenten. Dat is eigenlijk echt ideaal voor zo een fijngesneden groentensalade.
Ik ben er nu wat te lui voor en gooi gewoon los wat ik de ren. Maar vroeger sneed ik het ook zo mooi en dan was dat in zo'n schaal echt ideaal om de boel netjes te houden. En gemakkelijk af te wassen.

Hier zie je eentje in de ziekenboeg.
IMG_20190609_222253.jpg
Werkt voor kuikens ook prima. ;D
IMG_20230508_090624.jpg
Sorry, off topic. :-[ :cool:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dat lijkt me eigelijk alleen maar extra werk. Ik snij niet echt dingen fijn. Alleen witlof maak ik losse bladeren van en komkommer en paprika in grove stukken. De rest zoals het is.
En na de maaltijd ligt er zelden nog wat. Alleen als ze iets niet lekker vinden, zoals hele harde stelen ofzo. Dus ik hoef ook bijna nooit iets op te ruimen, het gaat letterlijk schoon op.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, dan heb ik het verkeerd gezien. ;)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik versnipper het juist wel zodat ze wat te zoeken/grazen hebben. Maar op de badmatten komt het natuurlijk nergens tussen.

Ze zijn wel heel grappig dan trouwens (soorryyy ik vind ze natuurlijk sowieso de meest grappige cavia's ooit! :D ) want vaak versnipper ik het dan gewoon boven de ren en krijgen ze groente-regen, maar zolang het dan regent kunnen ze niet beginnen met eten want ze willen het laatste gevallen stukje, dus dan is het even hysterisch heen en weer rennen naar steeds weer een nieuw stukje. En als ik dan klaar ben met snijden, dan eten ze het gewoon rustig een voor een op.

Plaats reactie