zeewier vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

zeewier vraagje

pike
5-sterren
5-sterren

zeewier vraagje

Bericht door pike »

Ik had voor Ties bij pit&pit een zeewiermix willen kopen maar die was helaas uitverkocht. Daarvoor in de plaats heb ik de soorten die daarin zitten apart besteld met het idee ik mix ze dan zelf wel. Dat valt echter nog niet mee vanwege hun verschillende grootte. Maar nu vraag ik me of ik de zeesla (vrij grote stukken) en de wakame (vlokken) eerst moet voorweken? Nori schijn je zo te kunnen geven?
En hoeveel mag hij daarvan alles bij elkaar hebben? Die zeeslablaadjes zijn zo groot daar is geen theelepel van te pakken of zo. Alleen de nori is vrij fijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: zeewier vraagje

Bericht door Lizzy »

pike schreef: di 18 nov 2025, 12:08 Ik had voor Ties bij pit&pit een zeewiermix willen kopen maar die was helaas uitverkocht. Daarvoor in de plaats heb ik de soorten die daarin zitten apart besteld met het idee ik mix ze dan zelf wel. Dat valt echter nog niet mee vanwege hun verschillende grootte. Maar nu vraag ik me of ik de zeesla (vrij grote stukken) en de wakame (vlokken) eerst moet voorweken? Nori schijn je zo te kunnen geven?
En hoeveel mag hij daarvan alles bij elkaar hebben? Die zeeslablaadjes zijn zo groot daar is geen theelepel van te pakken of zo. Alleen de nori is vrij fijn.
Zeesla kun je zo geven. Je mag het weken maar het hoeft niet. Wakame laat ik eerst weken. Ja, ik werk met een snufje hier en een snufje daar dus kan je daar echt slecht in adviseren, in de hoeveelheden.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Oke krijgt hij snufjes. Heb je een reden voor het voorweken van de wakame? Het is natuurlijk een kleine moeite maar ik vergeet dat soort dingen en dan wil ik hem zijn eten geven en :doh: oh ja zeewier vergeten te weken.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: di 18 nov 2025, 17:44 Oke krijgt hij snufjes. Heb je een reden voor het voorweken van de wakame? Het is natuurlijk een kleine moeite maar ik vergeet dat soort dingen en dan wil ik hem zijn eten geven en :doh: oh ja zeewier vergeten te weken.
Nee, eigenlijk niet. Nou ja, het staat op de aanwijzing van Pit en Pit en ik ben heel braaf ;D
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: wo 03 dec 2025, 08:39 Nee, eigenlijk niet. Nou ja, het staat op de aanwijzing van Pit en Pit en ik ben heel braaf ;D
;D Ja ik had het ook gelezen bij pit&pit. En ik dacht misschien is dat alleen voor menselijke consumptie, dat zou fijn zijn. Dus toch eens even vragen. Ik kreeg niet het antwoord dat ik graag gezien had ;D
De zeesla gisteren was ook grappig. Ik had het vlak voor voeren zo droog in de bak gedaan bij zijn eten. Eerst werden die droge stukjes (best wel groot) weer uitgetufd. Aan het eind, toen er niets anders meer over was, at hij ze alsnog op :cool: Als ik er aan denk doe ik het wier bijtijds bij zijn eten, dan neemt het vleesvocht op en eet hij het zó mee op. Maar ik vergeet dat nog wel eens.

Overigens ben ik heel erg blij dat ik hem nu eindelijk weer op barf heb staan. Hij is zelf zo ontzettend blij met zijn maaltijd en zo veel meer tevreden na zijn eten. Zijn ontlasting is heel mooi. Hij heeft geen enkel probleem met 50% vleesbot.
Ik heb even zitten rekenen en gezien dat ik vleesbot en spiervlees genoeg in huis heb om hem op zaterdag ook barf te geven tot ik weer aan een nieuwe bestelling toe ben en heb alleen bij de poelier kippenmaagjes voor erbij gehaald.
Gekke is wel dat ik er zelf even heel erg aan moest wennen. En dat terwijl ik jaren en jaren barf gegeven heb. Maar voer een jaar lang kvv en dan ben je er helemaal uit en is het toch even slikken, dat bot in de bak. Maar het gaat gewoon hardstikke goed. En in plaats van dat ik nu denk zijn die ribben niet te hard voor hem, denk ik nu die kip is veel te zacht voor hem die koop ik niet meer ;D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef: wo 03 dec 2025, 19:00 ;D Ja ik had het ook gelezen bij pit&pit. En ik dacht misschien is dat alleen voor menselijke consumptie, dat zou fijn zijn. Dus toch eens even vragen. Ik kreeg niet het antwoord dat ik graag gezien had ;D
De zeesla gisteren was ook grappig. Ik had het vlak voor voeren zo droog in de bak gedaan bij zijn eten. Eerst werden die droge stukjes (best wel groot) weer uitgetufd. Aan het eind, toen er niets anders meer over was, at hij ze alsnog op :cool: Als ik er aan denk doe ik het wier bijtijds bij zijn eten, dan neemt het vleesvocht op en eet hij het zó mee op. Maar ik vergeet dat nog wel eens.
:biggrin2: , ik snap het! Grappig he, dat hij dan toch de boel netjes op eet.
Overigens ben ik heel erg blij dat ik hem nu eindelijk weer op barf heb staan. Hij is zelf zo ontzettend blij met zijn maaltijd en zo veel meer tevreden na zijn eten. Zijn ontlasting is heel mooi. Hij heeft geen enkel probleem met 50% vleesbot.
Ik heb even zitten rekenen en gezien dat ik vleesbot en spiervlees genoeg in huis heb om hem op zaterdag ook barf te geven tot ik weer aan een nieuwe bestelling toe ben en heb alleen bij de poelier kippenmaagjes voor erbij gehaald.
Gekke is wel dat ik er zelf even heel erg aan moest wennen. En dat terwijl ik jaren en jaren barf gegeven heb. Maar voer een jaar lang kvv en dan ben je er helemaal uit en is het toch even slikken, dat bot in de bak. Maar het gaat gewoon hardstikke goed. En in plaats van dat ik nu denk zijn die ribben niet te hard voor hem, denk ik nu die kip is veel te zacht voor hem die koop ik niet meer ;D
Wat geweldig om te lezen! Jaaaa, er gaat gewoon niks boven 'the real thing' maar ik snap ook wel dat je weer even moest wennen! Hij is een geboren barfer, dat is duidelijk!

Plaats reactie