Kittens in Nederland overleden aan vogelgriep
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Kittens in Nederland overleden aan vogelgriep
het scheelt dat mijn voorraad spiervlees fazant en gans uit december 2024 is. Het gaat hier langzamer omdat ik nu maar 1 hondje heb en hij tijdens de rouw geen hert, geen fazant, geen gans en geen kwartel meer wilde eten. dus veel gedroogd, en gemalen en gemengd met kip en soms ook maar gekookt omdat hij dat dan wel at. Maar sinds anderhalve maand eet hij het weer, Is inderdaad om over na te denken of ik bij de de volgende bestelling dit nog wil aanschaffen. Ik heb eigenlijk geen idee of de buurlanden ook besmet zijn met de vogelgriep. Ik zou denken van wel. Maar tot op heden niets daarvan in het nieuws meegekregen, ook niet op CNN en BBC kanalen
volgens die gegevens zitten we samen met Duitsland en Belgie in het epicentrum van de vogelgriep.

sorry beetje veel berichten misschien,
maar er zijn hele vaccinatie programma`s op gestart..
En dat zet mij weer aan het denken.....
https://www.wur.nl/nl/nieuws/vogelgriep ... veldstudie
-
frodo quin
- 5-sterren

Vorig jaar was het in België maar heel beperkt. Het jaar er voor ook geloof ik. Toch niets mee gekregen van ophokplicht, maar in Nederland waren wel iets meer problemen. Vorig jaar was de UK drama, dit jaar valt het voorlopig nog redelijk mee. Wel enkele uitbraken en onder andere alle dieren van een Sanctuary zijn afgemaakt. Dat was wel echt extra zielig. Ik zit in enkele Britse kippengroepen, dus krijg hun toestand altijd goed mee.
-
frodo quin
- 5-sterren

Wel bijzonder dat het een bijna sluitend vaccin lijkt. Het zou dan wel het enige griepvaccin zijn dat zo goed werkt. Ik dacht dat dat niet mogelijk is aangezien die virussen constant muteren? Is iig toch zou bij zaken als niesziekte bij katten en griep en corona bij mensen. Ik vraag mij af of er uitsluitend blootstelling is geweest aan de exacte variant die in het vaccin zat.Aquillo schreef: wo 03 dec 2025, 11:06 sorry beetje veel berichten misschien,
-
Mandarijn
- 5-sterren

Vorige week tig eierenautomaten bezocht. Allemaal leeg ivm uitbraak net over de grens in België en 10km cirkel die dan voor vervoersverbod van vlees, mest en eieren geldt. Uiteindelijk eentje net buitengebied Weert gevonden. Gelijk 2 hortjes met 30 eieren meegenomen, want voor nieuwjaarsdag bakken we wafels voor de familie. Nou gisteren het nieuws dat een flamingo en kraanvogel fokker getroffen is in Weert. Die eierautomaat ligt nu in de 10km cirkel.......
https://apps.vertigisstudio.com/web/?ap ... a50465c7a7
Dat wordt straks een boer met automaat zoeken in de buurt van Maarheze.....
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik ging altijd naar de automaat aan de andere kant van de A2 richting Baexem. Is ook niet zo ver.Mandarijn schreef:Vorige week tig eierenautomaten bezocht. Allemaal leeg ivm uitbraak net over de grens in België en 10km cirkel die dan voor vervoersverbod van vlees, mest en eieren geldt. Uiteindelijk eentje net buitengebied Weert gevonden. Gelijk 2 hortjes met 30 eieren meegenomen, want voor nieuwjaarsdag bakken we wafels voor de familie. Nou gisteren het nieuws dat een flamingo en kraanvogel fokker getroffen is in Weert. Die eierautomaat ligt nu in de 10km cirkel.......
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
-
Mandarijn
- 5-sterren

Helaas ook geen optie. In Helden is ook een bedrijf getroffen. Baexem valt zelfs in 2 gebieden nu.hannabelgje schreef: do 04 dec 2025, 06:55 Ik ging altijd naar de automaat aan de andere kant van de A2 richting Baexem. Is ook niet zo ver.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Vrees dat dit pas het begin is. Zal pas weer in het voorjaar voorbij zijn. Dan is de voorjaarstrek voorbij en dan zal de ophokplicht weer opgeheven worden.
Afgelopen jaar was het mei toen de kippen van de kinderboerderij weer naar buiten mochten.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Het is wel een heel ander type vaccin dan de humane griep vaccins en het beschermd ook alleen de influenza A H5 varianten. Het is een vector vaccine, gebaseerd op een type herpes virus voor vogels met een griep gen erin. Dat imiteert meer een infectie dan een vaccin met dood virus, dus ik kan me voorstellen dat dit beter werkt / effectiever isfrodo quin schreef: wo 03 dec 2025, 13:51 Wel bijzonder dat het een bijna sluitend vaccin lijkt. Het zou dan wel het enige griepvaccin zijn dat zo goed werkt. Ik dacht dat dat niet mogelijk is aangezien die virussen constant muteren? Is iig toch zou bij zaken als niesziekte bij katten en griep en corona bij mensen. Ik vraag mij af of er uitsluitend blootstelling is geweest aan de exacte variant die in het vaccin zat.
Ah dank voor de uitlegSiberienne schreef: do 04 dec 2025, 20:18 Het is wel een heel ander type vaccin dan de humane griep vaccins en het beschermd ook alleen de influenza A H5 varianten. Het is een vector vaccine, gebaseerd op een type herpes virus voor vogels met een griep gen erin. Dat imiteert meer een infectie dan een vaccin met dood virus, dus ik kan me voorstellen dat dit beter werkt / effectiever is
-
frodo quin
- 5-sterren

Misschien daarom. De term vector vaccin heb ik wel nogal gehoord. Uit humane hoek denk ik, maar kan het mij niet meer herinneren.Siberienne schreef: do 04 dec 2025, 20:18 Het is wel een heel ander type vaccin dan de humane griep vaccins en het beschermd ook alleen de influenza A H5 varianten. Het is een vector vaccine, gebaseerd op een type herpes virus voor vogels met een griep gen erin. Dat imiteert meer een infectie dan een vaccin met dood virus, dus ik kan me voorstellen dat dit beter werkt / effectiever is
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Er waren in corona tijd ook vector vaccins. Maar die zijn later van de markt gehaald. Oa VaxZevria van Astra Zeneca, ivm zeldzame maar ernstige bijwerkingen.frodo quin schreef: ma 08 dec 2025, 11:11 Misschien daarom. De term vector vaccin heb ik wel nogal gehoord. Uit humane hoek denk ik, maar kan het mij niet meer herinneren.
De astra zenica hadden ze eerder in Afrikaanse landen gebruikt tegen SARSSiberienne schreef: ma 08 dec 2025, 11:52 Er waren in corona tijd ook vector vaccins. Maar die zijn later van de markt gehaald. Oa VaxZevria van Astra Zeneca, ivm zeldzame maar ernstige bijwerkingen.