Eerste menu pup, graag meningen!

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

FluffyMuffin
1-ster
1-ster

Bericht door FluffyMuffin »

Hoi allemaal,

Volgende week mogen wij onze pup ophalen, een mini labradoodle die zo'n 40cm/10kg zal worden.
Ze is afgespeend met vleespap en brokjes. Voor de eerste weken heb ik de KVV-box van Floris besteld (ongeveer 12 kg totaal) om 'makkelijk' te beginnen en te ontdekken wat ze wel en niet lekker vindt. Ik heb nog nooit gebarft.

Ik wil langzaam dan overstappen naar BARF. Ik heb nu een voorbeeldmenu samengesteld en hoop dat jullie even willen meekijken.

Uitgaande van de volgende fictieve gegevens: leeftijd 5maanden, 3kg gewicht hond, 50g/kg voeren.

Dit betekent het volgende per week:
1050 gram voer per week. Uitgaande van 10% vis per week (105gram) blijft er 945gram over om te voeren

Verdeling vlees:
45% vleesbot = 425gram
25% spiervlees = 236gram
10% orgaan = 95gram
10% pens = 95gram
10% groente = 95gram

Ik heb 2 weken uitgewerkt met verschillende dieren, waarbij iedere dag vleesbot (kippenrug of kippennek) en iedere dag ongeveer dezelfde hoeveelheid totaal in gram. De grammen heb ik afgerond.

Menu 1:
Maandag - 60g kippennek - 60g hert - 30g groente
Dinsdag - 60g kippennek - 45g geitenpens - 55g haring
Woensdag - 60g kippennek - 45g hart paard - 30g groente
Donderdag - 60g kippennek - 60g paard - 30g groente
Vrijdag - 60g kippennek - 45g geitenpens - 50g haring
Zaterdag - 60g kippennek - 60g paard - 25g lever paard
Zondag - 60g kippennek - 60g hert - 25g nier rund
Dieren: kip, hert, paard, geit, haring

Menu 2:
Maandag - 60g kippenrug - 60g zebra - 30g groente
Dinsdag - 60g kippenrug - 45g lamspens - 55g sardien
Woensdag - 60g kippenrug - 45g hart rund - 30g groente
Donderdag - 60g kippenrug - 60g gans - 30g groente
Vrijdag - 60g kippenrug - 45g lamspens - 50g sardien
Zaterdag - 60g kippenrug - 60g gans - 25g lever rund
Zondag - 60g kippenrug - 60g zebra - 25g nier rund
Dieren: kip, zebra, gans, lam, rund, sardien

Hebben jullie nog aanvullingen of tips en tricks?

Aanvullende vraag: is aan botvlees enkel kip voldoende? Kun je zebra inderdaad gewoon voeren? Is 10% vis aan te raden of is dit juist de max en kun je beter iets minder vis voeren?

Aanvullend voer heb ik gelezen dat het goed is om 1ei per 5-10kg per week te geven. Noten (geen macademia), zeewier en kefir heb ik ook gelezen dat dit goed is bij te geven. Hoevaak doe je dit? Vergeet ik dan nog wat dingen?

Met deze menu's die ik per week dan zou afwisselen kom ik op €4,50-€5 per week uit. Ik hoor het graag!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Eerste menu pup, graag meningen!

Bericht door Lizzy »

FluffyMuffin schreef: wo 10 dec 2025, 14:41 Hoi allemaal,

Volgende week mogen wij onze pup ophalen, een mini labradoodle die zo'n 40cm/10kg zal worden.
Ze is afgespeend met vleespap en brokjes. Voor de eerste weken heb ik de KVV-box van Floris besteld (ongeveer 12 kg totaal) om 'makkelijk' te beginnen en te ontdekken wat ze wel en niet lekker vindt. Ik heb nog nooit gebarft.

Ik wil langzaam dan overstappen naar BARF. Ik heb nu een voorbeeldmenu samengesteld en hoop dat jullie even willen meekijken.

Uitgaande van de volgende fictieve gegevens: leeftijd 5maanden, 3kg gewicht hond, 50g/kg voeren.

Dit betekent het volgende per week:
1050 gram voer per week. Uitgaande van 10% vis per week (105gram) blijft er 945gram over om te voeren

Verdeling vlees:
45% vleesbot = 425gram
25% spiervlees = 236gram
10% orgaan = 95gram
10% pens = 95gram
10% groente = 95gram

Ik heb 2 weken uitgewerkt met verschillende dieren, waarbij iedere dag vleesbot (kippenrug of kippennek) en iedere dag ongeveer dezelfde hoeveelheid totaal in gram. De grammen heb ik afgerond.

Menu 1:
Maandag - 60g kippennek - 60g hert - 30g groente
Dinsdag - 60g kippennek - 45g geitenpens - 55g haring
Woensdag - 60g kippennek - 45g hart paard - 30g groente
Donderdag - 60g kippennek - 60g paard - 30g groente
Vrijdag - 60g kippennek - 45g geitenpens - 50g haring
Zaterdag - 60g kippennek - 60g paard - 25g lever paard
Zondag - 60g kippennek - 60g hert - 25g nier rund
Dieren: kip, hert, paard, geit, haring

Menu 2:
Maandag - 60g kippenrug - 60g zebra - 30g groente
Dinsdag - 60g kippenrug - 45g lamspens - 55g sardien
Woensdag - 60g kippenrug - 45g hart rund - 30g groente
Donderdag - 60g kippenrug - 60g gans - 30g groente
Vrijdag - 60g kippenrug - 45g lamspens - 50g sardien
Zaterdag - 60g kippenrug - 60g gans - 25g lever rund
Zondag - 60g kippenrug - 60g zebra - 25g nier rund
Dieren: kip, zebra, gans, lam, rund, sardien

Hebben jullie nog aanvullingen of tips en tricks?
Om te beginnen gefeliciteerd met je pup! Wat super leuk, een Labradoodle : smitten:

Mooi hoor! Maar ja, ik heb nog wel wat aanvullingen. Ik zou zelf vaker groenten voeren. Goed voor de darmen en ook beter te behappen voor je pup.
Aanvullende vraag: is aan botvlees enkel kip voldoende? Kun je zebra inderdaad gewoon voeren? Is 10% vis aan te raden of is dit juist de max en kun je beter iets minder vis voeren?
In eerste instantie is dat prima maar het is te weinig om dit altijd te blijven voeren. Ik zou het afwisselen met eendkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas, etc. Zebra kun je gewoon voeren. En de 10% vis is echt het absolute maximum. Meer gaat problemen geven met het enzym dat in rauwe vis zit en de opname van vitamine B1.
Aanvullend voer heb ik gelezen dat het goed is om 1ei per 5-10kg per week te geven. Noten (geen macademia), zeewier en kefir heb ik ook gelezen dat dit goed is bij te geven. Hoevaak doe je dit? Vergeet ik dan nog wat dingen?

Met deze menu's die ik per week dan zou afwisselen kom ik op €4,50-€5 per week uit. Ik hoor het graag!
Ja, 1 a 2 eieren per week is prima. Gemalen en ongebrande en ongezouten noten zijn prima. Inderdaad geen macademia. Noten leveren vitamine E. Zeewier een paar snufjes per week. Zeg 4 a 5 keer per week. Goed voor jodium. Kefir is ook prima. Hier krijgen ze iedere dag een scheutje.

Ik zou zelf ook wilde zalm voeren, voor de extra vitamine D.
FluffyMuffin
1-ster
1-ster

Bericht door FluffyMuffin »

Bedankt voor de reactie! Ik ga het menu wat aanpassen.

Groente: ik heb nu 10% van het menu. Bedoel je inderdaad meer groente geven of meer verspreid over de week?

Vleesbot: is het verstandig vanaf het begin al af te wisselen met eendkarkas, konijnkarkas en kwartelkarkas? Of moeten ze daar iets meer 'ervaren BARFer' voor zijn? En vanaf welke leeftijd mag mijn pup ook rugstukken van bijvoorbeeld parelhoen, eend en fazant? En eendennek?

Vis: wat zou de ideale verhouding zijn in het complete menu? Maximaal 10%, daar wil ik dus onder gaan zitten. Wat is een ideaal percentage? Ik zal de vissoorten ook aanvullen met wilde zalm. Is de zalm van Dogmeat wilde zalm? Zo niet, waar kan ik het best aan wilde zalm komen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

FluffyMuffin schreef: do 11 dec 2025, 13:54 Bedankt voor de reactie! Ik ga het menu wat aanpassen.

Groente: ik heb nu 10% van het menu. Bedoel je inderdaad meer groente geven of meer verspreid over de week?
Verspreid over de week.
Vleesbot: is het verstandig vanaf het begin al af te wisselen met eendkarkas, konijnkarkas en kwartelkarkas? Of moeten ze daar iets meer 'ervaren BARFer' voor zijn? En vanaf welke leeftijd mag mijn pup ook rugstukken van bijvoorbeeld parelhoen, eend en fazant? En eendennek?
De eerste week kun je prima alleen kip geven. De 2de week zou ik kwartelkarkasjes doen. Daarna zou ik konijnkarkas erbij doen. En de week daarop alle karkassen.
Vis: wat zou de ideale verhouding zijn in het complete menu? Maximaal 10%, daar wil ik dus onder gaan zitten. Wat is een ideaal percentage? Ik zal de vissoorten ook aanvullen met wilde zalm. Is de zalm van Dogmeat wilde zalm? Zo niet, waar kan ik het best aan wilde zalm komen?
Ik denk zo rond de 5 a 8%. Wilde zalm kun je in de diepvries bij de AH en Jumbo kopen. En volgens mij tegenwoordig ook bij de Lidl. De rest is allemaal kweek. Wilde zalm bevat het enzym niet. Dus je kunt prima zeg 8% sardientjes en makreel enzo geven (rauw) en dan nog wilde zalm, waarmee je eventueel zelfs boven die 10% uit komt. Er staat een lijst in de bieb van Barfplaats met vissen waar het enzym wel en niet in zit!

Plaats reactie